Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Willem Middelkoop - Als de Dollar Valt - voorpublicatie

314 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 16 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 6 oktober 2007 20:28
    quote:

Willempie3 schreef:

Situatie nu: rente 5 procent en geldgroei 11 procent. (inflatie in feite 6 procent al zegt men 2 procent)
    [/quote]
    11 minus 5 = 6
    dat kan ik volgen
    (al denk ik dat het iets anders ligt)

[quote=Willempie3]
    Situatie bij een echt sterke harde munt: rente 10 procent en geldgroei 4 procent. (Inflatie is ook werkelijk 2 procent)
    4 - 10 = 2 ???
    Dit kunnen mijn eenvoudige htk-hersens niet aan.

vrgr
    marique
  2. [verwijderd] 6 oktober 2007 21:43
    M3 ligt inderdaad op 11%, in Amerika zal het waarschijnlijk niet anders zijn.
    Als we uitgaan van economische groei minus geldgroei = inflatie = wel hèèl kort door de bocht.

Omdat andere landen helemaal gek zijn van onze westerse valuta zal er meer dan onze economische groei bijgedrukt moeten worden en dan blijft de verwachte inflatie achterwege omdat andere landen meedoen met de economische groei.
    Neem China met 1000 miljard dollars aan reserve, Japan iets minder en de golfstaten kunnen er ook wat van.
    Ook in alle overige landen is de dollar en de euro een gewild valutair ontvangst middel.....en die zullen toch bijgedrukt moeten worden om aan de vraag te kunnen voldoen.
    Waarom willen deze landen onze westerse valuta?
    Omdat al deze landen een zwakkere eigen valuta hebben dan de dollar of de euro en dus ook meer vertrouwen in de dollar of euro hebben.
    Ook het rendement in % speelt natuurlijk een rol.

Het komt het westen natuurlijk heel goed uit dat de rest van de wereld ons fiatgeld wil, een mooier exportproduct kan zich geen enkel land wensen.

De koopkracht neemt inderdaad af en iedereen denkt aan inflatie en geldcreatie, maar de boosdoeners moeten wellicht meer gezocht worden bij de overheden die de lasten voor de burgerij steeds maar meer weten te verhogen door hun collectivistische denkwijze en alles maar willen regelen met het nodige machtsvertoon.
    gr.fes

3. forum rang 4 Willempie3 6 oktober 2007 21:48
    Er is ook geen optel of aftrekverband tussen die getallen, Marique.

Ik stel me zo voor dat een deel van de jaarlijkse geldgroei nodig is voor economische groei, de rest veroorzaakt prijsstijgingen. Deels goede inflatie (voor veel mensen dan) in de vorm van stijgende huizenprijzen en aandelen, deels slechte inflatie in de vorm van stijgende prijzen voor iedereen en alles.

Het probleem is dat we door tig jaar overmatig lenen en consumeren heel veel economische groei naar voren hebben gehaald. Stoppen met lenen en schulden terugbetalen zorgt dan ineens voor minder orders voor de bedrijven -> economische krimp en werkeloosheid. Maar doorgaan en hoge inflatie zorgt uiteindelijk voor hetzelfde -> minder koopkracht bij de mensen -> ook minder consumptie en minder orders voor de bedrijven.
    Het vervelende van inflatie is dat het steeds sneller gaat totdat je de rente echt tot de pijngrens optrekt. Zoals Paul Volcker deed in 1980. De rente steeg in de USA toen tot wel 20 procent.
    Het lijkt erop dat de overheden deze weg niet meer willen nemen. Goud lijkt daarom een zekere winnaar. Kijk ook naar de reactie van de goudprijs op de laatste renteverlaging van Bernanke, terwijl de rente pas 5,25 procent was. Het financieel systeem is zo vol schulden geladen dat het geen hoge rentestanden meer aankan (creditcrunch). Als de rente straks in Europa ook weer verlaagd wordt dor de ECB leen ik nog een Eurotonnetje erbij om wat extra goud te kopen.

W3.
  4. forum rang 4 Willempie3 6 oktober 2007 21:57
    Zolang landen als China, Japan en de golfstaten al die Dollars en Euros alleen maar bewaren is het inderdaad een prima export-produkt. Meestal gaan landen het toch een keer uitgeven en dan krijg je natuurlijk flinke prijsstijgingen. China haalt ongeveer 250 miljard Dollar per jaar binnen met export. Dat opstapelen van geld houdt echt een keer op. Dan komen de Dollars naar huis en begint de inflatie pas goed !
  5. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:02
    aan fes
    dat kun je imo wel vergeten. ik ga dat allemaal niet uitleggen,want is de tijd tekort.
    NB : ik geloof(al jaren) de USA economie positief zal zijn. Hoe én wat daarvoor aan beschikbaar instrumentarium wordt gebruikt door de geachte beleidsmakers weet ik niet het gaat zo wel,imo:)
    gr....................haas
    PS Ook al zal het "dollar valt "scenario uitkomen ,de wereld draait door. En zowel goud als dollar zijn daarin spelers van formaat.
    gr.....................haas
    PS het scenario van W Midelkoop is zoiets wat 1 x in de 100 jaren voorkomt. Nou kan dat de komende 5 jaren zijn,maar dat weet ik ook niet. Middelkoop geeft zijn visie !
    Als belegger van de dagelijkse praktijk heb ik daar geen boodschap aan.
    Mss iets voor pensioenfondsen/superbeleggers ? maar dat wil Middelkoop niet want dan verkoopt zijn boek niet genoeg.
  6. forum rang 6 marique 6 oktober 2007 22:09
    quote:

Willempie3 schreef:

Het probleem is dat we door tig jaar overmatig lenen en consumeren heel veel economische groei naar voren hebben gehaald.
    Da's waar.
    Maar de vraag of en hoe slecht dat is. Onze (over)grootouders hadden aanzienlijk minder te makken, dan wij nu. Ik beweer niet dat dat dankzij de inflatie is, maar welvaartsgroei gaat kennelijk gepaard met inflatie.
    Ben het ook wel eens met degenen die seggen dat het met onze consumptie best allemaal wel wat minder kan.

De problematiek is vermoedelijk uiterst complex. Las pas eens een aantal quotes uit troonredes over een periode van tientalen jaren. Hoe vaak woorden als 'grote zorg' e.d. al niet worden gebruikt. Daar sta je van te kijken. En toch is ons land nog steeds niet in de afgrond geduikeld.

vrgr
    marique
  7. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:09
    quote:

Willempie3 schreef:

Zolang landen als China, Japan en de golfstaten al die Dollars en Euros alleen maar bewaren is het inderdaad een prima export-produkt. Meestal gaan landen het toch een keer uitgeven en dan krijg je natuurlijk flinke prijsstijgingen. China haalt ongeveer 250 miljard Dollar per jaar binnen met export. Dat opstapelen van geld houdt echt een keer op. Dan komen de Dollars naar huis en begint de inflatie pas goed !
    Met dollars kan je overal terecht en alles kopen en het is absoluut geen must dat dollars weer naar huis gaan. Dollars hebben een internationaal imago en aantrekkingskracht voor velen.
    En goud....ach goud wordt pas interessant als de Chinezen en Arabieren hun matrassen geld inruilen voor goud en terug willen richting de middeleeuwen.
    gr.fes

8. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:12
    quote:

fes schreef:

[quote=Willempie3]
    [/quote]

Met dollars kan je overal terecht en alles kopen en het is absoluut geen must dat dollars weer naar huis gaan. Dollars hebben een internationaal imago en aantrekkingskracht voor velen.
    En goud....ach goud wordt pas interessant als de Chinezen en Arabieren hun matrassen geld inruilen voor goud en terug willen richting de middeleeuwen.
    gr.fes

aan fes,
    Pcies die dollarbiljetten worden elke dag in Rusland gebruikt voor het doen van betalingen.mss zijn ze wel vals,maar dat doet er niet toe. de ontvanger gelooft in de dollar.:))En zo is het wereldwijd ook zo ,imo
    gr....................haas
    PS De USA burger betaalt elke dag met dollars:)
  9. forum rang 4 Willempie3 6 oktober 2007 22:14
    Trouwens, China kan er zelf ook wat van. De Chinese geldgroei is 20 procent per jaar. Het lukt de Chinezen moeiteloos hun munt gelijk te houden aan de Dollar, die maar 12 procent geldgroei heeft. Dus zelfs als de Chinezen doorgaan met Dollars stapelen en slechts hun eigen Yuans uitgeven, krijg je toch elk jaar 20 procent meer geld uit China op zoek naar grondstoffen. De inflatie zal alleen maar stijgen. Volgend jaar 100 Dollar olie en 850 Dollar goud !

W3.
  10. forum rang 6 marique 6 oktober 2007 22:15
    quote:

fes schreef:

Omdat andere landen helemaal gek zijn van onze westerse valuta zal er meer dan onze economische groei bijgedrukt moeten worden en dan blijft de verwachte inflatie achterwege omdat andere landen meedoen met de economische groei.
    fes,
    En wat doen wij met die andere valuta? Horen die dan ineens niet bij de geldgroei?
    Dus als ik mijn euro's inwissel voor dollars/kronen/yuans/ponden enz. vermindert dan plotseling de geldhoeveelheid?
    Dan is het geldgroeiprobleem snel op te lossen: alle cb'en ruilen hun 'zelfgedrukte luchtgeld' onmiddellijk om in vreemde valuta et voilà, weg geldgroei.

vrgr
    marique
  11. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:20
    Je moet die vraag naar dollars anders bekijken. Landen die de dollar accepteren kijken niet naar een paar % verandering in de koers. Als hun eigen kleine munt in de steek gelaten wordt kan die dalen tot 10% of 1%. Kijk naar inflatie in Zimbabwe 7000%.
    Dat is waar landen bang voor zijn. Hoe groter de munt, hoe meer stabiliteit. Dat de dollar misschien ingeruild gaat worden voor de euro is wereldwijd gezien marginaal.
    Pacito
  12. forum rang 4 Willempie3 6 oktober 2007 22:22
    Rusland heeft een geldgroei van bijna 50 procent. Maar de Roebel is dan ook gedekt door de grootste voorraad grondstoffen ter wereld. Als landen als China, India en Rusland nog meer geld bijdrukken als de westerse landen, en hun munten dalen minder snel dan het verschil in bijdruksnelheid, dan gaan die landen een groter deel van de wereldwijde koek aan grondstoffen consumeren. Het Westerse deel wordt dus kleiner. Dan krijg je dus grotere prijsstijgingen van die grondstoffen dan de CAO loonstijgingen van 90 procent van de westerlingen. Benzine 2 Euro is niet ver meer weg ! In Turkije kost een liter Euro loodvrij al 1,65 Euro.

W3.
  13. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:28
    Heb het boek net gelezen; had eigenlijk niet "als de dollaar valt" moeten heten maar "waarom de dollar valt". Niet zo nuttig om te roepen dat je wat anders met je vermogen moet doen (maar niet wat) en dan niet eens door te denken over het gevolg. Stel dat de financiele crisis komt die wordt verwacht en je bent slim geweest en je hebt de bulk van je vermogen in baar goud (waar je ook bij kunt, want waar laat je die? Niet in je vriezer Willem!). Hoe ga je dan een pak melk kopen die de supermarkt niet eens kan leveren omdat ze geen baar goud hadden om hem mee in te kopen? Wie weet dan de waarde van een pak melk? 0,01 gram goud? Hoe ga je die wegen zonder atoomweegschaal ? Of wordt een troy ounce goud dan 100 schelpen van waarde =1 schelp ? Is die 1 dan in tegenwaarde 6 euro ? Kost dan een pak melk een zesde schelp? Is dat dan een kiezelsteentje? Lees het boek "Atlas Shrugged" van Ayn Rand eens; daarin staat wat er met de wereld gebeurt als opeens alles in goud ipv papier wordt verrekend. Alan Greenspan is van deze schrijver een van de grootste aanhangers overigens.

14. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:28
    quote:

marique schreef:

fes,
    En wat doen wij met die andere valuta? Horen die dan ineens niet bij de geldgroei?
    Dus als ik mijn euro's inwissel voor dollars/kronen/yuans/ponden enz. vermindert dan plotseling de geldhoeveelheid?
    Dan is het geldgroeiprobleem snel op te lossen: alle cb'en ruilen hun 'zelfgedrukte luchtgeld' onmiddellijk om in vreemde valuta et voilà, weg geldgroei.

vrgr
    marique
    Beste marique,

Met westerse valuta bedoel ik de euro en de dollar.
    Alle andere valuta nemen het niet zo nauw met de geldcreatie en bijbehorende inflatie.
    Ook missen de anderen het internationale karakter van hun eigen valuta en natuurlijk is iedereen stinkend jaloers op onze valuta.
    gr.fes
  15. forum rang 6 marique 6 oktober 2007 22:43
    Jawel, fes. Maar je gaat voorbij aan mijn stelling dat het voor de geldgroei niks uitmaakt waar het geld naar toe gaat.

Ben het verder niet eens met de al te simpele zienswijze van W3 maar geldgroei die harder gaat dan economische groei (wil niet zeggen dat de percentages gelijk moeten zijn) houdt een dreiging van inflatie in zich. Niet voor niets dat de CB de geldgroei in de gaten houdt.

vrgr
    marique
  16. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:52
    Er zijn veel mensen die roepen dat de geldgroei in de VS te hoog is. Maar is dit wel zo hoog gezien het feit dat er in onze recente geschiedenis ook enorm veel producten en diensten bij zijn gekomen door landen als India en China. M.a.w. als dit geld niet gecreerd was, dan hadden deze producten ook niet gekocht kunnen worden.
  17. [verwijderd] 6 oktober 2007 22:53
    quote:

marique schreef:

Jawel, fes. Maar je gaat voorbij aan mijn stelling dat het voor de geldgroei niks uitmaakt waar het geld naar toe gaat.
    vrgr
    marique
    Geldgroei is op zich niet zo heel belangrijk als de inflatie maar stabiel blijft.
    De surplus van onze geldgroei vertrekt naar het buitenland waar de inflatie van het eigen geld veel hoger is.
    Ook kan extra geld heel gemakkelijk weer verdampen, denk aan o.g. en de aandelenmarkt.
    gr.fes
314 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 16 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.