Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   -0,105   (-2,01%) Dagrange 5,040 - 5,225 1.459.832   Gem. (3M) 205,4K

18 Juli Bloed, zweet en tranen

85 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2013 10:45
    quote:

    bart1805 schreef op 19 juli 2013 10:27:

    BDW
    Ik vermoed dat je de omzet te hoog inschat. 35% penetratie in India met navigatie op 5,8 miljoen auto's maakt 2 miljoen auto's. 25% marktaandeel maakt 400.000 auto's. En dat maal 75 is 30 miljoen. Die 75 euro per auto is ruim gerekend. Pure content levert uiteraard veel minder op.
    Waar haal je die 35% vandaan? En 75 € per auto? (Ik had het over 83 €).

    Los van die details: mijn schattingen waren incl. penetratiegraad van navigatie i.h.a., en van TT's aandeel daarin. Ik ging dus even mee met Justin's aanname dat (in 2017, en los van welke penetratiegraad dan ook) een kwart van de nieuwe auto's in India iets van TomTom aan boord heeft.

    Dat pure content en/of licensing daarvan minder gaat opleveren, vrees ik ook. Zie mijn schattingen dan ook maar als gematigd optimistisch.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2013 08:06
    quote:

    bart1805 schreef op 19 juli 2013 10:27:

    BDW
    Ik vermoed dat je de omzet te hoog inschat. 35% penetratie in India met navigatie op 5,8 miljoen auto's maakt 2 miljoen auto's. 25% marktaandeel maakt 400.000 auto's. En dat maal 75 is 30 miljoen. Die 75 euro per auto is ruim gerekend. Pure content levert uiteraard veel minder op.
    Kom hier nogmaals op terug omdat het me verder aan het denken zette. Je hebt gelijk dat je rekening moet houden met:
    1. Penetratiegraad van car navigation in een land of werelddeel.
    2. Marktaandeel van TT daarin.
    3. Omzet 'per navigerende auto', vermoedelijk dalend door concurrentie en goedkope smartphone navigatie+traffic apps.

    Ik blijf bij mijn geloof dat de omzet van TT zwaar gecorreleerd is met auto-navigatie en daarom met automarkten. Wat TT verdient 'buiten de auto' mag geen naam hebben (sport, places), dat is de markt voor Google, Garmin, Nike, etc.
    TT mag daar hoogstens de kruimels oprapen. Maar bij 'car navigation' (incl. traffic en fleet management) is TT de beste speler ter wereld. Maar wat betekent dat voor hun omzetten in de komende jaren?

    Jij zegt voor een land als India:
    5,8 mln nieuwe auto's in 2017 (dat zei ik ook dus) x 0,35 (on board navigatiepenetratie) x 0,25 (TT's marktaandeel) x 75 € = 38 mln TT-omzet in 2017.

    Over die 0,35% of 0,25% valt te discussiëren...
    Maar die 75 € (ik had het overigens over 83 €) klopt niet. In dat gemiddelde bedrag per nieuw verkochte auto hield ik impliciet al rekening met penetratiegraden lager dan 100%. Dus moet je dat over-all gemiddelde van 75 of 83 € niet opnieuw gaan vermenigvuldigen met marktpercentages.

    Ik doe een nieuwe poging, met dank voor je kritische commentaar:

    In 2012 was de Europese omzet van TT gemiddeld € 41,5 per nieuw verkochte auto. Gemiddeld dus over alle nieuwe motorvoertuigen, met of zonder TT (in welke vorm dan ook) aan boord. Dat is een hard cijfer.

    Laten we eens aannemen dat auto-navigatie in India in 2017 even populair wordt als hier, dus een gelijke penetratiegraad. Waarom niet? Ze willen ook mee in de vaart der volkeren. (Nog wel even corruptie en schoolmaaltijden aanpakken, svp.)

    Laat ik met Justin aannemen dat TT's marktaandeel daarvan 25% is (de helft van de 50% in Europa, misschien iets te bescheiden).
    Dan kom ik voor de TT-omzet in India in 2017 op: 5,8 mln x (25/50) x 41,5 € = € 120 mln. Iets anders berekend dan eerder, maar hetzelfde resultaat!

    Mogelijk gaat men in India meer voor goedkopere navigatie-varianten (Mio, apps), zegt bart geloof ik ook. OK, dan wordt die 41,5 en dus de rekensom lager. Je zult met goede argumenten moeten komen om mijn omzetschattingen in deze dingen hoger te krijgen...

    Voor Justin: ik reken in euro's. Mijn som betekent 5% van de FT forecast van 3 mld dollar voor India voor van alles en nog wat. Bij TT gaat het om car navigation.
  3. [verwijderd] 21 juli 2013 12:14
    120 mio euro omzet uit India, ik teken ervoor! Alhoewel: india, brazilie en andere emerging markets moeten op langetermijn wel de kar gaan trekken.

    Ben het niet helemaal eens met de stelling dat ogv locatie gebaseerde advertising en services alleen de kruimels voor tomtom zijn. Ik snap wel wat je bedoelt, ik zie tomtom dat ook niet 'rechtstreeks' doen. Maar het zou goed kunnen dat er in India populaire diensten ontstaan van derde partijen die onder de motorkap tomtom kaarten, poi, verkeer of andere data/technologie gebruiken. Waaronder Apple Maps.
  4. [verwijderd] 21 juli 2013 12:20
    quote:

    *Justin* schreef op 21 juli 2013 12:14:

    120 mio euro omzet uit India, ik teken ervoor! Alhoewel: india, brazilie en andere emerging markets moeten op langetermijn wel de kar gaan trekken.

    Ben het niet helemaal eens met de stelling dat ogv locatie gebaseerde advertising en services alleen de kruimels voor tomtom zijn. Ik snap wel wat je bedoelt, ik zie tomtom dat ook niet 'rechtstreeks' doen. Maar het zou goed kunnen dat er in India populaire diensten ontstaan van derde partijen die onder de motorkap tomtom kaarten, poi, verkeer of andere data/technologie gebruiken. Waaronder Apple Maps.
    Weet jij toevallig ook wat meer over het OBD verhaal? Wat doen ze daarmee? Ik denk dat daar nog tal van mogelijkheden zijn (niet eens qua navigatie). OBD(2) zit standaard in elke auto, als TT daarin wat kan betekenen zit TT zelfs in auto`s (lees: merken) waar bijv Garmin de kaarten/navigatie leverancier is.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2013 14:58
    quote:

    *Justin* schreef op 21 juli 2013 12:14:

    ...
    Ben het niet helemaal eens met de stelling dat ogv locatie gebaseerde advertising en services alleen de kruimels voor tomtom zijn. Ik snap wel wat je bedoelt, ik zie tomtom dat ook niet 'rechtstreeks' doen. Maar het zou goed kunnen dat er in India populaire diensten ontstaan van derde partijen die onder de motorkap tomtom kaarten, poi, verkeer of andere data/technologie gebruiken. Waaronder Apple Maps.
    Dat is impliciet meebegrepen in mijn rekensom, en moet je dus niet als een 'extra' beschouwen.

    TT rekent fees en royalties afkomstig van derde partijen om naar werelddelen, op basis van hun 'geografische coverage'. Wel met de volgende opmerkingen:

    1. Die geografische coverage is een wazig verhaal. Net zo als de geografische oorsprong van hun automotive omzet, ze kijken dan naar het land van hun klant, Renault bijvoorbeeld. Ja, dan scoren Duitsland en Frankrijk hoog. Logisch dat TT alleen omzetten per werelddeel rapporteert. Per land zou het een vertekend beeld geven.

    2. Er is, mogelijk of ten dele, een verschuiving gaande van directe 100% aanwezigheid van TT in de auto (PND's of ingebouwd) naar diensten van derde partijen, met TT-content 'onder de motorkap' zoals jij dat noemt. Dat zou de omzet per nieuw voertuig (die 41,50 € in Europa) kunnen verlagen.

    3. Ik doelde met die kruimels voor TT op niet-autogerelateerd gebruik van content, zoals Google glasses of OV-info, of elk ander gebruik van maps en POI buiten de auto. Als dat voor TT echt belangrijk zou worden, zou de door mij veronderstelde sterke correlatie met de automarkten niet meer opgaan.
85 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.