Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Dit artikel is alleen voor IEX Premium abonnees

Wilt u het artikel ‘Tesla worstelt met batterijen’ verder lezen?
Word nu abonnee en verhoog het rendement op uw beleggingen!

  • Premium

    Normaal €3,68

    €3 ,21 per week

    13% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • rood kruis (geen) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • rood kruis (geen) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium
  • Meest gekozen

    Premium Plus

    Normaal €4,61

    €3 ,45 per week

    25% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • groen vinkje (wel) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • rood kruis (geen) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium Plus
  • Premium Expert

    Normaal €5,76

    €5 ,06 per week

    12% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • groen vinkje (wel) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • groen vinkje (wel) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium Expert

Tesla worstelt met batterijen

Tesla is al lang bezig met de ontwikkeling en productie van eigen batterijcellen. Nu koopt het deze nog vooral in van externe bedrijven en dit zal voorlopig ook nog zo blijven.

Premium Tesla worstelt met batterijen
Beeld: ANP

De accu is een van de duurste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto, goed voor 20% tot 40% van de totale kosten. De prestaties van de auto hangen sterk af van de batterij, die de actieradius bepaalt en daarmee hoe ver men kan rijden zonder op te laden. Een grotere en betrouwbare accu vermindert de angst om zonder stroom te staan en beperkt het aantal laadbeurten. Hoewel duur, is de accu essentieel voor gebruiksgemak en speelt innovatie hierin een grote rol.

Tesla koopt de batterijcellen, waaruit een accu bestaat, voor het overgrote deel in van bedrijven als CATL en Panasonic. Maar Tesla maakt het liefst zo veel mogelijk onderdelen zelf zodat het meer controle heeft over de productie en ook omdat het denkt goedkoper te produceren. 

Maar het blijkt toch lastig batterijcellen op grote schaal tegen lage kosten te produceren. Tesla werkt al lange tijd samen met Panasonic en de bedrijven bouwden ongeveer 10 jaar geleden samen een fabriek. Ook ontwierpen ze samen batterijcellen die gebruikt worden in Tesla’s.

Dit artikel is alleen voor IEX Premium abonnees

Wilt u het artikel ‘Tesla worstelt met batterijen’ verder lezen?
Word nu abonnee en verhoog het rendement op uw beleggingen!

  • Premium

    Normaal €3,68

    €3 ,21 per week

    13% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • rood kruis (geen) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • rood kruis (geen) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium
  • Meest gekozen

    Premium Plus

    Normaal €4,61

    €3 ,45 per week

    25% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • groen vinkje (wel) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • rood kruis (geen) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium Plus
  • Premium Expert

    Normaal €5,75

    €5 ,06 per week

    12% korting

    • groen vinkje (wel) 24/7 toegang tot onze Premium-content
    • groen vinkje (wel) Wekelijks digitaal IEX Expert in uw mailbox
    • groen vinkje (wel) Wekelijks de IEX Expert in uw brievenbus
    Selecteer Premium Expert

Of registreer u gratis en lees 3 aandelenanalyses of tips van onze analisten

Gratis registreren