Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

470 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 24 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. durobinet 16 oktober 2003 20:32
    Waterstof is een hot item aan het worden. Kijk nu naar Netwerk op Ned.1.
    De uitzending is te kort om alles tot z'n recht te laten komen lijkt mij, maar voor investeerders in nieuwe energievormen is elk nieuws goed nieuws.
    De komende jaren zal waterstog vaker in het nieuws komen, al was het maar dat er overal proefnemingen worden gedaan zoals nu in de grote steden met openbaar vervoer.
    vr.gr. duro
  2. [verwijderd] 16 oktober 2003 21:52
    Heb ik gisteren al iets over gezegd. Shell is hier ook al enige jaren volop mee bezig. Ze hebben daartoe zelfs een aparte BV opgericht: Shell Hydrogen BV. Die brandstofcel gaat er echt komen en Shell wil natuurlijk op de eerste rij zitten (wie niet).
    Je moet er es even over nadenken wat een giga investeringen daarmee gepaard gaan. Alle voer-, vaar- en vliegtuigen, energiecentrales, en noem maar op, die overgaan op gebruik van een schier eindeloze energiebron (water). Nu nog nauwelijks voor te stellen.
    Hans
  3. [verwijderd] 16 oktober 2003 22:10
    Dan neig ik naar watersof.

    Eens in de zoveel jaar komt deze discussie weer naar boven net als de elektrische auto. Honderd jaar geleden stond de elektrische auto er beter voor dan de in-efficiente herriemakende plofmotor. Nog steeds is de elektrische auto superieur: stiller, snellere acceleratie en efficienter maar het probleem is de opslag en bijbehorende distributie infrastruktuur. Door de speling van de natuur heeft niet de beste techniek gewonnen, maar een eenmaal bestaande infrastruktuur met alles wat er bij komt kijken dat verander je niet zo maar.

    Praktischer oplossingen zijn het wagenpark overschakelen op aardgas: je kunt je auto gewoon thuis opladen, goedkoop en milieu vriendelijker. Ik geloof dat slechts 5% extra aardgas uit Groningen voldoende is. Voor zover ik weet kun je de huidige motoren vrij simpel hiervoor aanpassen zoals bij LPG.

    De meeste kans maakt volgens mij een hybride auto: kleine plof-motor met continue toerental die de elektriciteit opwekt voor de aandrijving. Voordelen: geen andere energie distributie nodig, motor met continue toerental is veel milieu vriendelijker en de voordelen van elektrische aandrijving.

    Zomaar wat gedachten,

    EIB
  4. [verwijderd] 16 oktober 2003 22:16
    Een paar jaar geleden heb ik een voorlichting bij Shell Hydrogen bijgewoond over dit onderwerp. Toen was het nog: op zijn vroegst in 2015 rijdt die auto rond. Toen liep er al een groot project met stadsbussen met brandstofcel in Frisco. De oliemij-en hebben er natuurlijk alle belang bij dat e.e.a. heel erg langzaam gaat. De technici gooien echter een beetje roet in hun eten, want binnenkort gaat er ook zo'n project in Mokum van start. 2010 lijkt mij meer reëel.
    Bedrijven als RD en Exxon zitten heus wel op het vinketouw om via hun vetrouwde tankstations straks waterstof aan te bieden.
    Uiteindelijk zullen alle apparaten, die nu nog gevoed worden met fossiele brandstoffen, overschakelen op de brandstofcel. Klinkt eenvoudig, maar e.e.a. zal zeker pas ergens halverwege deze eeuw zijn beslag krijgen.
    Hans
  5. durobinet 16 oktober 2003 22:17
    Ook die hybride zal de komende jaren niet weg te denken zijn. Waterstof heeft als voordeel dat die techniek niet alleen geschikt is voor transport maar ook elk huis kan ermee verwarmd worden en van electriciteit voorzien. Batterijen vervangen door een kleine brandstofcel enz.
    vr.gr. duro
  6. [verwijderd] 16 oktober 2003 22:26
    Ik heb inderdaad een welgemeend vertrouwen in "ons" schelpje. Niet voor de snelle winst, maar wel voor de LT. Iedereen weet dat olie eindig is (naast de politieke complicaties van de afhankelijkheid van de Midden-Oosten landen). En Rusland barst bijna uit zijn voegen van het gas in zijn bodem.
    RD is jaren geleden de focus meer en meer gaan verleggen naar gas. De concurrentie zit natuurlijk niet stil, want vandaag hebben we kunnen lezen dat Exxon een 25-jarig contract met Qatar heeft gesloten voor de afname van gas. Laat Shell nu in dat land toestemming hebben gekregen om een installatie te bouwen om dat gas vloeibaar te maken en derhalve transportabel te maken. De winsten zullen tot aan de overgang naar waterstof heus wel verzekerd blijven.
    Kortom, die olieboeren zijn minder oliedom als ze wel es worden afgeschilderd.
    Hans
  7. [verwijderd] 16 oktober 2003 22:36
    Sinds '85 (dat is 1985) stap ik in op de dalen van de Koninklijke. Inmiddels een aardig pakket derhalve.
    Je hebt gelijk: stap maar in, want ze staan veel te laag. Je kunt RD natuurlijk niet beschuldigen van het meeliften op de internethype, maar ze hebben de 70 euro al wel een paar keer aangetikt.
    Hans
  8. dominee 16 oktober 2003 22:41
    "een schier eindeloze energiebron (water)"

    Het blijft toch een hardnekkig misverstand, tenzij je waterkracht of iets dergelijks bedoeld:-)

    Je dacht, de een loopt over water, de ander rijdt erop:-)

    Waterstof is geen BRON, waterstof is slechts een opslagmedium. Vergelijk het met een efficiente batterij o.i.d. De energie om water te splitsen in zuurstof en waterstof zul je eerst ergens vandaan moeten halen. Bijv. uit het midden oosten:-)

    Iets te kort door de bocht ben ik bang, beste Hans vdH,

    Gezegende waterstofproductie toegewenst,
    Ds
470 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 24 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.