Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Kinepolis BRU:KIN.BL, BE0974274061

Laatste koers (eur) Verschil Volume
37,600   +0,100   (+0,27%) Dagrange 37,450 - 37,750 1.089   Gem. (3M) 18,5K

Kinepolis 2022

84 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 december 2022 08:00
    CEO Kinepolis: 'Ook in 2023 voelen we nog gevolgen pandemie'

    De nieuwe 'Avatar'- film doet de Kinepolis-zalen volstromen. De blockbuster trok in België alleen al 140.000 bezoekers. Toch verwacht Kinepolis-CEO Eddy Duquenne dat het aantal bioscoopgangers pas in 2024 weer het niveau van voor de pandemie zal halen.

    De bioscopen koesteren grote verwachtingen voor 'Avatar: The Way of Water'. De film wordt gezien als dé kaskraker die filmliefhebbers na de covidperiode opnieuw massaal naar de zalen moet lokken.

    In totaal verkocht Kinepolis sinds de première midden december al 800.000 Avatar-tickets in zijn 112 bioscoopcomplexen verspreid over Europa, de VS en Canada. Dat cijfer houdt nog geen rekening met de tickets die op Kerstmis verkocht werden. In België lokte de film 140.000 liefhebbers, goed voor het leeuwendeel van de totale verkopen.

    ‘De start is heel krachtig', zegt Eddy Duquenne, de topman van Kinepolis. 'De verkoop is zelfs een beetje beter begonnen dan die van 'Top Gun: Maverick' eerder dit jaar. En dat was al een topkassa.'

    Bovendien bekijken de meeste mensen 'Avatar' in 3D. Die bioscooptickets zijn extra duur. ‘En we zien dat de mensen ook gulziger zijn bij de aankoop van snacks en drank. We merken niet meteen iets van de crisis.’
    Sfeer en experience

    Zelf was Duquenne onder indruk van de nieuwe avonturen van het blauwe 'Avatar'-volk. 'Het verhaal is niet zo sterk. Het is meer een film voor de sfeer en de experience. Ik had na de eerste film misschien wat schrik voor een déjà-vu, maar het is fenomenaal. Het is een film van drie uur, maar dat is zo voorbij.'

    Hij rekent erop dat mond-tot-mondreclame haar werk zal doen, net als bij de eerste 'Avatar'-film 13 jaar geleden. 'De popcorn staat voor iedereen klaar', lacht Duquenne.

    Kinepolis heeft films als 'Avatar' hard nodig om het tegenvallende jaar een beetje goed te maken. In België hebben de lokale films zoals 'Close' of 'De acht bergen' nog succes, maar elders is die lokale content er minder.

    ‘Het blijft toch wat aanmodderen qua filmaanbod. Hollywood heeft de lancering van tal van films uitgesteld tot volgend jaar. 'Mission Impossible' bijvoorbeeld. Dat heeft veel te maken met het covidbeleid in China, want vergeet niet dat de Chinese markt voor Hollywood even belangrijk is als de Amerikaanse’, zegt Duquenne. Hij heeft naar eigen zeggen een hele lijst van uitgestelde films die Kinepolis naar schatting 2,6 miljoen bezoekers kunnen opleveren.

    Duquenne verwacht dan ook niet dat het vierde kwartaal opnieuw op het niveau van voor de pandemie zal zitten. ‘Nee’, zegt hij resoluut. Ook een volledige terugkeer naar normale niveaus in 2023 verwacht hij niet. ‘Dat zal eerder voor 2024 zijn.’

    Ook wereldwijd is 'Avatar' op weg om een van de grootste films ooit te worden, ook al komen de verkoopcijfers in de eerste twee weekends wat onder de verwachtingen van Disney uit. Na het kerstweekend staat de teller voor 'Avatar 2' op 855 miljoen dollar, waarvan zo’n 70 procent van buiten de VS komt.
    Second week drop

    Om de film met de grootste opbrengst ooit te worden moet 'Avatar 2' de kaap van 3 miljard dollar ronden uit de verkoop van filmtickets. Momenteel staat de eerste 'Avatar'-film uit 2009 nog op kop, gevolgd door ‘Avengers: Endgame’. ‘Of die het zal halen? Ik sluit dat niet uit’, zegt Duquenne.

    Een indicator die analisten grondig bekijken om de toekomstige verkopen in te schatten, is de ‘second week drop’. Dat is de daling van het bezoekersaantal in het tweede weekend tegenover het lanceringsweekend. De omvang van die dip geeft aan hoe snel een film de interesse van het publiek verliest of hoe goed de mond-tot-mond­re­cla­me zijn werk doet. Een dip van 50 tot 70 procent is gangbaar, maar er zijn uitschieters. Bij ‘Top Gun: Maverick’ bijvoorbeeld was dat maar 29 procent.

    Voor 'Avatar' was dat in de VS 58 procent, maar de uitzonderlijke winterprik in de VS en Canada is een verzachtende omstandigheid. Mensen bleven liever thuis wegens de zware stormen en temperaturen die zelfs in het zuiden van de VS tot ver onder nul zakten. Buiten de VS was de second week drop slechts 42 procent.
    'Overgangsjaar'

    Hoewel 'Avatar' de mensen weer naar de zalen lokt, is de sector nog niet helemaal gerecupereerd van de pandemie. De totale ticketverkoop in de VS over alle films heen staat dit jaar - met nog enkele dagen te gaan - op 7,2 miljard dollar, tegenover 11,4 miljard dollar in 2019.

    Het beurshuis Berenberg zei onlangs nog dat 2023 voor de sector een ‘overgangsjaar’ wordt. De bezoekersaantallen zullen nog maar 80 procent van het niveau van 2019 bereiken in 2023 en dan gradueel stijgen richting 90 procent in 2025.
    Bron:"De Tijd"
84 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.