Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Edelmetalen« Terug naar discussie overzicht

Platina en Palladium

29 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 december 2019 11:07
    A New Age for Palladium and Lithium
    Omri Wallach Omri Wallach, Stockhouse
    2 Comments| December 5, 2019

    The continued upwards momentum for the metal is even causing noted gold-only investors to inject capital into the Palladium market. Palladium, one of the six platinum group metals (PGMs), is a key component of the automotive industry, as most of its use comes in the form of catalytic converters that reduce harmful automobile exhaust.

    As Palladium demand has gone up, key suppliers such as Russia and South Africa have been unable to keep up, leading to industry participants looking elsewhere for lucrative deposits. The only two primary PGM producers in North America, Stillwater Mining and North American Palladium, have been acquired by South African companies over the past 3 years. When considering the ageing infrastructure, increasing wage costs and general political instability in Russia and South Africa, palladium deposits in North America look even more attractive.

    One of the companies invested in the space is New Age Metals Inc. (TSX-V:NAM, OTC:NMTLF, Forum), with two PGM deposits at different stages of the exploration and development cycle. The Company’s River Valley PGM Project is within 100km of Sudbury, Ontario and had a Preliminary Economic Assessment (PEA) completed over the summer, and last month, its Genesis PGM Project in Alaska was found to have double the size of prospective mineralization.

    Stockhouse readers may be familiar with New Age Metals from an October feature that highlighted the Company’s unique position in PGMs and another “opposing” metal, lithium. While the automobile industry requires palladium for gasoline-powered vehicles, the rising demand for electric vehicles relies heavily on lithium.

    In Manitoba, New Age Metals has 100% ownership of seven lithium and rare element projects, and last month the Company announced it received a drill permit from the provincial government for its sizeable Lithium Two deposit which has a historical non-NI 43-101 compliant resource of 544,460 tonnes grading 1.4% Li2O.

    Stockhouse Editorial recently had the opportunity to catch up with Harry Barr, the Chairman and CEO of New Age Metals. We discussed the strong market moves for palladium, the Company’s recent impressive results, and what’s on the docket for New Age Metals in 2020.
  2. [verwijderd] 11 januari 2020 06:53

    Rhodium price rises 32% in first few days of this year

    BY: SIMONE LIEDTKE Platinum-group metal (PGM) rhodium recently “astounded” the global market by reaching $8 200/oz on January 8, before pulling back slightly, marking a 32% rise in the first few days of this year, and a 225% rise year-on-year
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 augustus 2021 09:26
    Energietransitie kan het zilverwitte autometaal palladium de kop kosten
    Pim Brasser 13 aug 18:28
    In het kort

    Het metaal palladium wordt veel gebruikt in katalysatoren van benzineauto's.
    Mede door strengere milieueisen verdrievoudigde de palladiumprijs.
    De opmars kan de laatste zijn, door concurrentie van platinum en elektrische auto's.

    Genoeg metalen lijken dankzij de energietransitie een gouden toekomst tegemoet te gaan: neem kobalt (batterijen), aluminium (zonnepanelen), en staal en koper (windmolens), die in de grondstoffencrisis al op recordhoogtes staan. Dat geldt ook voor het zilverwitte metaal palladium, het broertje van platinum. Met als verschil dat de overgang naar groene energie palladium naar verwachting juist de das om zal doen. Als zijn concurrerende broertje platinum dat zelfs niet al eerder doet.

    Palladium wordt voornamelijk gebruikt in katalysatoren, onderdelen van auto's die uitlaatgassen van benzinemotors filteren. Door strengere milieueisen van overheden kende de populariteit van palladium de laatste jaren nauwelijks grenzen. Daar kwam nog bij dat dieselauto's, waarin platinum wordt gebruikt, minder populair werden na het sjoemeldieselschandaal rond Volkswagen.

    De voornamelijk Russische en Zuid-Afrikaanse palladiumdelvers hadden ook nog eens moeite om de productie op te schalen. Resultaat was dat de prijs van het metaal sinds midden 2018 ruim verdrievoudigde, naar een record van bijna $3000 voor een troyounce (31,1 gram). Daarmee is palladium veel duurder dan platinum (rond de $1000) en ook dan goud (onder de $1800).

    Maar de opmars van palladium is gestokt, in ieder geval de laatste maanden. De prijs is teruggevallen richting de $2600. Dat hoeft nog niet meteen het verval in te luiden: zakenbank UBS verwacht volgens persbureau Bloomberg dit jaar een herstel terug naar $2900, mede door meer autoproductie. Citigroup zei half juli zelfs binnen drie maanden een stijging naar $3200 per troyounce te verwachten.
    Concurrentie van platinum en elektrische auto's

    Het is de iets langere termijn van over een paar jaar waar beleggers, mijnbouwbedrijven en fabrikanten op bedacht moeten zijn. Het Duitse chemieconcern BASF heeft een techniek voor de productie van katalysatoren ontwikkeld, waarmee palladium deels kan worden vervangen door het momenteel veel goedkopere platinum. Dat zal palladium steeds meer gaan merken, naarmate de techniek volgend jaar en in 2023 in meer en meer auto's zal worden gebruikt.

    Nog een paar jaar later is het de bedoeling dat de overgang naar elektrisch rijden serieuze vormen heeft aangenomen. Dat is zelfs levensgevaarlijk voor de palladiummarkt. Elektrische auto's produceren geen uitlaatgassen die gezuiverd moeten worden met een katalysator. Vorig jaar was iets meer dan 4% van de verkochte auto's elektrisch, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance. Over negen jaar zal dat naar schatting rond een derde liggen.

    Mogelijk wordt de teloorgang van palladium al eerder ingezet. Over vier jaar is 16% van de verkochte auto's al elektrisch, wat volgens analisten van BloombergNEF de vraag naar palladium al flink kan raken. De huidige ongekende opmars van palladium kan zomaar eens de laatste geweest zijn.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/beurs/1408110/energietransitie-...
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 september 2021 17:15
    Chiptekort drukt palladiumprijs
    Jeroen Groot 17:05

    In het kort

    De prijs voor palladium brak eerder records, maar gaat nu weer hard omlaag.
    Oorzaak is het mondiale chiptekort, wat de productie van nieuwe auto's hindert.
    Palladium wordt veel toegepast in katalysatoren van auto's met een benzinemotor.

    Grondstoffen braken dit jaar record na record en palladium vormde geen uitzondering. Het edelmetaal piekte in mei op bijna $3000 per troy ounce (31,1 gram). Een ongekend hoge prijs en palladium was daarmee een stuk duurder dan het veel bekendere goud. Maar nu is de palladiumprijs weer hard op de terugweg.

    Een troy ounce kostte woensdagmiddag nog maar $2021,01. Dat is 32% minder dan de piek in mei en ook niet meer zo heel ver meer af van de goudprijs. Goud kost momenteel rond de $1775 per troy ounce. Analisten schrijven de forse prijsdaling van palladium toe aan het mondiale tekort aan computerchips. Het metaal wordt veelvuldig toegepast in katalysatoren van auto's. Die filteren de uitlaatgassen van benzinemotoren en dat moet de schade voor het milieu beperken.
    Coronacrisis

    Maar dit jaar en waarschijnlijk ook volgend jaar worden er veel minder auto's geproduceerd, waardoor er ook veel minder vraag is naar katalysatoren en dus palladium. En die lagere autoproductie is weer een gevolg van het wereldwijde tekort aan computerchips.

    Chipfabrieken werden tijdens de coronacrisis gesloten. Ook steeg de vraag naar elektronica tijdens de pandemie snel. De auto-industrie worstelt nog steeds met de gevolgen. Volgens een prognose van marktonderzoeksbureau IHS Markit worden er dit jaar wereldwijd 5 miljoen minder auto's geproduceerd. Dat is 6,2% minder dan waar eerder op werd gerekend.
    Zuid-Afrika en Rusland

    Analisten van de Britse bank Standard Chartered wijzen er bovendien op dat het aanbod van palladium weer is toegenomen omdat de productie uit de mijnen in Zuid-Afrika en Rusland weer is opgeschroefd. De mijnbouwbedrijven daar hadden eerder last hadden van een tekort aan elektriciteit (Zuid-Afrika) en overstromingen (Rusland). Deze twee landen leveren het grootste deel van het aanbod van palladium op de wereld.

    Econoom Georgette Boele van ABN Amro is voor de korte termijn niet zo pessimistisch over de vraag naar palladium. 'De autoproductie zal uiteindelijk weer aantrekken, en de milieu-eisen worden steeds strenger. Minder uitstoot betekent meer palladium per katalysator,' aldus Boele. De opkomst van de elektrische auto is op de langere termijn wel een bedreiging voor de vraag, omdat die auto's geen uitstoot genereren en dus ook geen katalysator hebben.
    Diefstal van katalysatoren

    De prijsdaling van palladium is slecht nieuws voor beleggers die hun geld in het metaal hebben gestoken. Net als met bijvoorbeeld goud kan er in palladium gehandeld worden via gespecialiseerde beleggingsfondsen. Maar voor autobezitters komt de prijsdaling wellicht als een opluchting. Door de hoge prijzen van de gebruikte metalen zijn katalysatoren op dit moment erg populair bij dieven, die het onderdeel van het uitlaatsysteem onder geparkeerde auto's vandaan stelen.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1413470/chip...
29 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.