Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   -0,035   (-0,68%) Dagrange 5,115 - 5,215 190.954   Gem. (3M) 290K

Woensdag 17 juli Gehakt, witlof en gebakken aardappeltjes

66 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 juli 2013 00:51
    quote:

    Bosporus schreef op 17 juli 2013 17:22:

    [...]

    Ik begrijp wat je zegt, maar waarom in hemelsnaam zijn ze dan aan die taxiapp begonnen als het zo bewerkelijk is? Waarom trekken ze de stekker eruit na nagenoeg vier maanden? Ze zullen toch wel van te voren uitvoerig hebben onderzocht wat de kans van slagen is? Allemaal vragen die dan bij me opkomen.

    Ik blijf bij mijn standpunt dat TT de stekker eruit heeft getrokken, omdat het niet past in de "huidige strategie".
    Ik blijf het heel bizar vinden.
    Kan er geen goede reden voor bedenken.
    Ze zouden de hele app ook veel simpeler kunnen opzetten.

    Daarbij in alle reviews was iedereen hartstikke enthousiast.
    Ben benieuwd of hier ooit een fatsoenlijk antwoord op gaat komen vanuit tomtom.
    Net wat je zegt al die rompslomp er omheen hadden ze ook twee jaar geleden wel kunnen bedenken.

  2. VanillaSky 18 juli 2013 08:43
    quote:

    *Joris* schreef op 18 juli 2013 00:51:

    [...]
    Ik blijf het heel bizar vinden.
    Kan er geen goede reden voor bedenken.
    Ze zouden de hele app ook veel simpeler kunnen opzetten.

    Daarbij in alle reviews was iedereen hartstikke enthousiast.
    Ben benieuwd of hier ooit een fatsoenlijk antwoord op gaat komen vanuit tomtom.
    Net wat je zegt al die rompslomp er omheen hadden ze ook twee jaar geleden wel kunnen bedenken.

    Of het nou om de rompslomp of bewerkelijkheid gaat waarin ze zich 'vergist' hebben of dat de concurrentie simpelweg ook hier groot is (geloof ik meer in). De reden van het stopzetten blijft hetzelfde en is dat er gewoon geen noemenswaardige verdiensten te behalen zijn met deze dienst. Andere redenen die hier voorbij komen is wederom naief en te positief. Indien er nog steeds enorm veel geld aan verdiend zou kunnen worden dan was deze dienst niet stopgezet, punt.
  3. [verwijderd] 18 juli 2013 10:16
    quote:

    *Justin* schreef op 17 juli 2013 17:46:

    [...]

    Het jaarverslag is niet vaag en geeft per divisie EBIT cijfers.

    Wat klopt is dat je binnen Licensing minder inkomsten hebt uit licenties uit PND fabrikanten (zoals Mio) en meer uit de internet/mobiel hoek (zoals Apple). Per saldo is de omzet uit licensing volgens de outlook 'broadly flat'. Ik denk echter licht groeiend dit jaar.

    De internet/mobiel hoek is dus groeiende. Daarbinnen heb je Google dat weggaat en Apple en BBRY en nog wat anderen erbij. Die partijen die erbij gekomen zijn compenseren dus MEER DAN het vertrek van Google. Reken je echter ook de minder licenties aan PND erbij dan kom je op een onveranderde trend.

    Ik denk dat Licensing in 2014 sowieso groeit. Ten eerste omdat Google dan al weg is (effect uitgewerkt) en er voor de rest alleen maar contract wins zijn, die ook nog eens kunnen groeien. Ik denk dan aan Apple, maar ook een Bada/Tizen kan groeien. Plus kleine contract wins in de overheidssfeer (traffic management). Daarnaast zie ik Facebook als een grote prospect. Zou mooi zijn als ze die kunnen scoren. Ze schijnen van Navteq af te willen, omdat ze geen data willen delen met Microsoft.

    Als je het effect wilt zien van licenties binnen automotive, moet je daar ook gewoon naar de EBIT cijfers kijken. HD traffic aan Toyota begint echter 2e helft van 2013, Mercedes begin 2014 en PSA eind 2014/begin 2015. Dus daar moet je gewoon even geduld hebben voor je het in de cijfers ziet. Zelfs mensen die bearish zijn op TomTom vinden dat belangrijke deals, met name die aan PSA.
    Dat is allemaal vrij logisch en bekend.
    Het effect van licenties per BU is echter troebel. Wat zijn de inkomsten van de kaarten per BU? Wat doet traffic binnen Automotive? Wat binnen smartphone/internet?

    Zeer belangrijke vraag is ook wat de groei is qua Licensing vanuit de smartphonemarkt minus Google en wat de daling vanuit PND.

    Kortom; het is en blijft vaag wat de belangrijkste assets (kaarten & services) nu daadwerkelijk opleveren per BU en wat de ontwikkelingen zijn per marktsegment.

    Ook Deferred revenue is troebel. Wat is de ontwikkeling hiervan per BU?

66 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.