Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,495   -0,025   (-0,45%) Dagrange 5,455 - 5,580 106.254   Gem. (3M) 192,5K

Woensdag 22 Mei Door de 4 of een stapje terug?

79 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. NabeursInfoCorrectKaderen 22 mei 2013 16:47
    Justin, wat denk je hiervan dan? Op deze manier lijkt het me toch een serieuze concurrent van TomTom?

    NAVITEL® lanceert navigatiesoftware met West-Europese kaart van AND

    Rotterdam, 9 april 2013 - NAVITEL®, -marktleider voor navigatie in Rusland en Oost-Europa en AND de enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt-, start de verkoop van de navigatiesoftware met West-Europese kaarten. De kaarten dekken ruim 98% van het wegennet, waaronder miljoenen POI's, adresgegevens en navigatie over de grenzen.

    NAVITEL® en AND hebben het partnerschap in april 2012 aangekondigd om kennis, ervaring en knowhow in het ontwikkelen van navigatie producten combineren. Dankzij deze samenwerking biedt NAVITEL® nu navigatieproducten met zeer gedetailleerde, nauwkeurige en actuele West-Europese kaarten op basis van de AND geodata. AND geodata wordt gebruikt voor het wereldwijde zoeken van adressen, geocoding, mapping en navigatie.

    De kaarten beslaan meer dan 6 miljoen kilometer wegen, bijna 4 miljoen Points of Interest en ongeveer 372.500 steden en gemeenten. De volgende landen zijn opgenomen in het pakket "West-Europa": Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Zwitserland en Zweden.

    De NAVITEL® navigatiesoftware is per direct beschikbaar in Google Play (Android) en zal binnenkort beschikbaar zijn in iTunes (iOS). Andere platformen volgen later.
  2. forum rang 6 effegenoeg 22 mei 2013 16:47
    quote:

    benerweer schreef op 22 mei 2013 16:14:

    [...]

    Nou die 10 miljoen is waarschijnlijk morgen nog maar 8 miljoen..of zelfs minder.
    Maar als je de Waze case met FB en nu de achterlijke AND stuip gebaseerd op een nietszeggend PB bij elkaar optelt, lijkt het wel of ineens alles goud waard is en in combinatie met het Apple maps debacle kwaliteit niet meer telt.


    Ik bespeur een duidelijke geiriteerdheid.....
  3. [verwijderd] 22 mei 2013 16:59
    quote:

    *Justin* schreef op 22 mei 2013 16:36:

    Ja, het is bijzonder boeiend, benerweer.

    Ben er in ieder geval wel achter dat tomtom de maps niet los verkoopt. Het is het hele bedrijf of niets. Uit berekening blijkt dat als tomtom haar maps verkoopt, ze wel veel geld op de bank heeft, maar ook een flinke veer moet laten qua omzet en winst.

    Het kan prima worden opgesplitst. Stel men vangt €14 per aandeel voor de kaarten en betaald daarvan €10 uit als superdividend, dan staat er nog voldoende geld op de bank en kunnen Automotive, Business Solutions en Consumer als geheel, of eventueel zelfstandig, verder.
  4. [verwijderd] 22 mei 2013 17:11
    quote:

    paulta schreef op 22 mei 2013 16:57:

    Er komt een mapping-war aan, als AND onbeperkte budgetten ter beschikking gaat krijgen(en daar ziet het nu wel naar uit).....overcapaciteit!

    Als de bekende joekels uit VS er een paar miljard dollar tegenaan gooien...marktvolume gewoon wegkopen!
    TomTom betaalde in 2008 €14 per aandeel voor de kaarten.
    Nokia in 2008 €27 voor de aankoop van haar kaarten.
    Google gaf naar schatting €56 uit voor haar kaarten.

    Kaarten zijn sindsdien alleen maar meer waard geworden (uitgebreid, betere kwaliteit, extra functionaliteiten, cloudontsluiting en vooral de nieuwe massamarkten smartphones en connected-car die erbij zijn gekomen en pas in de kinderschoenen staan)

    Met een paar miljard ben je er niet. Het kost jaren en jaren om goede kaarten op te bouwen en je bent al snel €10 miljard verder (zie Google). Met AND kopen heb je wat mensen die bij elkaar 4 miljoen per jaar omzetten aan het maken van specifieke kaarten. Dan moet je nog steeds €9,999 miljard uitgeven en jaren werk verzetten of pats-boem in 1 klap TomTom kopen om het serieus aan te pakken (€20 per aandeel is denk ik de absolute minimumprijs of €15 voor uitsluitend de kaarten).
  5. [verwijderd] 22 mei 2013 17:16
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 22 mei 2013 16:59:

    [...]

    Het kan prima worden opgesplitst. Stel men vangt €14 per aandeel voor de kaarten en betaald daarvan €10 uit als superdividend, dan staat er nog voldoende geld op de bank en kunnen Automotive, Business Solutions en Consumer als geheel, of eventueel zelfstandig, verder.
    Dan zou je een consortium aan kopers moeten hebben, net als bij ABN AMRO is gebeurd. Daar wilde RBS de zakelijke tak en bepaalde technologie hebben en Fortis de retail tak en Santander wat bankactiviteiten in Latijns Amerika geloof ik.

    Consortium bij TomTom zou kunnen bestaan uit Apple + Garmin + Fleetmatics.

    Garmin en Apple zouden beiden wel geinteresseerd zijn in automotive, zoals het contract met PSA. Garmin wil graag dat automotive segment in, maar dat is nog niet zo makkelijk voor ze. Apple zou de kaarten dan wel willen en traffic. En een partij als fleetmatics de business solutions activiteiten.

    Om zoiets voor elkaar te krijgen heb je slimme bankiers nodig die deze opportunity zien en vervolgens de partijen bij elkaar brengt om het gezamenlijke knock-out bod te doen. Zo ging dat bij ABN AMRO ook.
  6. [verwijderd] 22 mei 2013 17:18
    quote:

    famel schreef op 22 mei 2013 16:47:

    Justin, wat denk je hiervan dan? Op deze manier lijkt het me toch een serieuze concurrent van TomTom?

    NAVITEL® lanceert navigatiesoftware met West-Europese kaart van AND

    Rotterdam, 9 april 2013 - NAVITEL®, -marktleider voor navigatie in Rusland en Oost-Europa en AND de enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt-, start de verkoop van de navigatiesoftware met West-Europese kaarten. De kaarten dekken ruim 98% van het wegennet, waaronder miljoenen POI's, adresgegevens en navigatie over de grenzen.

    NAVITEL® en AND hebben het partnerschap in april 2012 aangekondigd om kennis, ervaring en knowhow in het ontwikkelen van navigatie producten combineren. Dankzij deze samenwerking biedt NAVITEL® nu navigatieproducten met zeer gedetailleerde, nauwkeurige en actuele West-Europese kaarten op basis van de AND geodata. AND geodata wordt gebruikt voor het wereldwijde zoeken van adressen, geocoding, mapping en navigatie.

    De kaarten beslaan meer dan 6 miljoen kilometer wegen, bijna 4 miljoen Points of Interest en ongeveer 372.500 steden en gemeenten. De volgende landen zijn opgenomen in het pakket "West-Europa": Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Zwitserland en Zweden.

    De NAVITEL® navigatiesoftware is per direct beschikbaar in Google Play (Android) en zal binnenkort beschikbaar zijn in iTunes (iOS). Andere platformen volgen later.
    Bericht is van 9 april jl.
  7. [verwijderd] 22 mei 2013 17:19

    Ik geloof niet dat Apple / Samsung /RIM / TomTom / Enz. iets met AND gaan doen. Ik denk dat het een vaag Chinees of Russisch bedrijf is die een (gratis)App wil maken en zo dus uitkomt bij AND. Dit zeer kleine Rotterdamse bedrijf heeft eigenlijk al geen bestaansrecht meer in de grote mapping-world en is net als Waze opzoek naar cash.

    Eerder werden er gesprekken gemeld maar misschien meer om de gesprekspartner onder druk te zetten. Tevens als Apple aangeeft behoefte te hebben aan een kaart die nu niet aanwezig is stuurt TA of TomTom toch een wagentje of 5 die kant op..

    Denk je nu echt dat Apple nogmaals een fout begaat met betrouwbare mappen.. We zien de koppen op internet al: ” Apple is lost again.. but now never returns..”

    Is voor TomTom echt een storm in een glas water…
  8. [verwijderd] 22 mei 2013 17:30
    quote:

    *Justin* schreef op 22 mei 2013 17:16:

    [...]

    Dan zou je een consortium aan kopers moeten hebben, net als bij ABN AMRO is gebeurd. Daar wilde RBS de zakelijke tak en bepaalde technologie hebben en Fortis de retail tak en Santander wat bankactiviteiten in Latijns Amerika geloof ik.

    Consortium bij TomTom zou kunnen bestaan uit Apple + Garmin + Fleetmatics.

    Garmin en Apple zouden beiden wel geinteresseerd zijn in automotive, zoals het contract met PSA. Garmin wil graag dat automotive segment in, maar dat is nog niet zo makkelijk voor ze. Apple zou de kaarten dan wel willen en traffic. En een partij als fleetmatics de business solutions activiteiten.

    Om zoiets voor elkaar te krijgen heb je slimme bankiers nodig die deze opportunity zien en vervolgens de partijen bij elkaar brengt om het gezamenlijke knock-out bod te doen. Zo ging dat bij ABN AMRO ook.

    ABN AMRO kende geen bestuurders/grootaandeelhouders met een meerderheid en een bijpassende beschermingswal.

    Je hoeft overigens helemaal geen slimme bankier te zijn om dit te regelen. Kunnen jij en ik morgen gewoon voor ze realiseren. Belangstelling zal er genoeg zijn! Alles staat en valt echter met wat de grootaandeelhouders willen. Als zij willen verkopen, dan is het een piece of cake (gewoon paar grote partijen tegen elkaar laten uitspelen; Samsung, Apple etc.)

    Ingewikkeld wordt het als de besuurders/grootaandeelhouders niet willen meewerken en er een knock-out bod moet komen.

    Er is natuurlijk ook een tussenoplossing mogelijk waarbij uitsluitend de kaarten worden verkocht voor minimaal €15 en de rest van de boel zelfstandig verder gaat.

    Vies wordt het als er een exit komt tegen een prikkie van €6-€7 en de boel in stap 2 (geheel of in stukken) wordt doorverkocht.
  9. [verwijderd] 22 mei 2013 17:34
    quote:

    Kiet = Niet schreef op 22 mei 2013 17:19:

    Ik geloof niet dat Apple / Samsung /RIM / TomTom / Enz. iets met AND gaan doen. Ik denk dat het een vaag Chinees of Russisch bedrijf is die een (gratis)App wil maken en zo dus uitkomt bij AND. Dit zeer kleine Rotterdamse bedrijf heeft eigenlijk al geen bestaansrecht meer in de grote mapping-world en is net als Waze opzoek naar cash.

    Eerder werden er gesprekken gemeld maar misschien meer om de gesprekspartner onder druk te zetten. Tevens als Apple aangeeft behoefte te hebben aan een kaart die nu niet aanwezig is stuurt TA of TomTom toch een wagentje of 5 die kant op..

    Denk je nu echt dat Apple nogmaals een fout begaat met betrouwbare mappen..
    We zien de koppen op internet al: ” Apple is lost again.. but now never returns..”

    Is voor TomTom echt een storm in een glas water…

    Ha Kiet,

    Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Apple zal moeten bouwen op partners die de slagkracht hebben en de snelheid en de technologie om snel verbeteringen te brengen waar gewenst. Apple dat praat met AND kan onderdeel zijn van dat spel.

    Ik denk ook dat er wel een spel gaande is. Ik heb het aan zekerheid grenzende vermoeden dat TomTom met Apple praat (voornaamste leverancier) en dat Apple naarstig zoekt naar hulp voor verbetering.

    Maar Apple zal ook alle partijen met wie ze samenwerken het gevoel willen geven dat ze niet uniek zijn om de druk op de ketel en druk op de prijs te houden.

    Ook als je miljarden pompt in AND zoals Paulta suggereert, zal je er lang over doen om echt iets van de grond te krijgen, staat eigenlijk gelijk aan zelf van de bodem af beginnen. En waarom zou je een derde partij zo groot maken in plaats van helemaal van de bodem beginnen.
  10. [verwijderd] 22 mei 2013 17:39
    Ik mag hopen dat men binnen Tomtom al wat minder onder de indruk is van een Apple delegatie en dat er nu over echte bedragen wordt onderhandeld. Oh je koopt anders wel in bij navteq of google? Veel succes daarmee ! Als u mij nu wilt excuseren, ik heb namelijk nog een gesprek met iemand van Blackberry en er komt aan het eind van de dag iemand, van Samsung ofzo...
  11. [verwijderd] 22 mei 2013 19:23
    quote:

    Bramvdwerf schreef op 22 mei 2013 17:39:

    Ik mag hopen dat men binnen Tomtom al wat minder onder de indruk is van een Apple delegatie en dat er nu over echte bedragen wordt onderhandeld. Oh je koopt anders wel in bij navteq of google? Veel succes daarmee ! Als u mij nu wilt excuseren, ik heb namelijk nog een gesprek met iemand van Blackberry en er komt aan het eind van de dag iemand, van Samsung ofzo...
    TomTom zit iig in een mooie positie. Als Apple extra zaken wil, dan zullen ze inderdaad de portemonnee flink moeten open trekken. Ondertussen kan TomTom als enige onafhankelijke wereldspeler interessantere deals sluiten met Samsung en Facebook.
    Voor $500 miljoen levert TomTom aan Facebook een 100x betere oplossing dan Waze biedt voor $1000 miljoen. Kwestie van 1 belletje naar Zuckerberg.
  12. [verwijderd] 22 mei 2013 19:44
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 22 mei 2013 19:23:

    [...]

    TomTom zit iig in een mooie positie. Als Apple extra zaken wil, dan zullen ze inderdaad de portemonnee flink moeten open trekken.

    Ok, even nuchter.

    Apple is een grote partij en zij kunnen qua prijzen veel druk opleggen. Daarnaast heeft Apple veel gebruikers, en daar wil TomTom graag toegang toe hebben voor het verbeteren van de kaarten (data minen) Bovendien hebben grote tech bedrijven de neiging om zich superieur te voelen en moeilijk te zijn in samenwerken en te accepteren dat derde partijen ook belangrijke expertise hebben. Dat alles is niet in TomTom's voordeel.

    Er zijn wel wat zaken die daar tegenwicht aan bieden. De nieuwe maps baas bij Apple Eddy Cue schijnt minder last te hebben van superioriteitsgevoel. Die wist juist de muziekindustrie te 'verleiden' om mee te werken aan iTunes, terwijl zijn voorganger gewoon tegen Sony music en andere grote jongens zou zeggen: als je niet meedoet concurreren we je kapot. Dus voor tomtom lijkt het prettig dat die Eddy Cue er is. Maar Apple blijft een harde onderhandelaar.

    Ook is TomTom niet een bedrijf dat zich snel laat intimideren. Toen Microsoft met een patent lawsuit kwam, sloeg TomTom er gewoon met een andere terug. Ook is TomTom schuldenvrij en winstgevend, dus geen afhankelijkheid.

    En ze zijn zelfbewust genoeg om te weten dat ze de enige onafhankelijke partij zijn en dat ze expertise hebben die vrij uniek is en bij Apple zichtbaar ontbreekt. Goddijn is qua persoonlijkheid een koele man met nogal wat strategisch inzicht en hij heeft zijn schaapjes toch op het droge, dus die zit niet bibberend als een rietje aan tafel denk ik. Ook zijn ze wel meer grote klanten gewend, zoals een Samsung, BlackBerry of Toyota.

    Ook is Apple's dominante positie wat minder, aan alle kanten zijn de grote partijen als Google, Apple, Facebook, Samsung en nog wat anderen elkaar aan het beconcurreren. En tijd is niet Apple's vriend, ze zullen snel Maps willen verbeteren na alle imagoschade. Dus veel tijd om partijen tegen elkaar uit te spelen hebben ze niet.

    Al met al kan TomTom zich professioneel en zakelijk opstellen en niet al te eager. Maar als je alles bij elkaar optelt is TomTom zeker niet de bovenliggende partij zoals jij stelt.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 mei 2013 21:10
    quote:

    Kiet = Niet schreef op 22 mei 2013 17:19:

    Ik geloof niet dat Apple / Samsung /RIM / TomTom / Enz. iets met AND gaan doen. Ik denk dat het een vaag Chinees of Russisch bedrijf is die een (gratis)App wil maken en zo dus uitkomt bij AND. Dit zeer kleine Rotterdamse bedrijf heeft eigenlijk al geen bestaansrecht meer in de grote mapping-world en is net als Waze opzoek naar cash.

    Eerder werden er gesprekken gemeld maar misschien meer om de gesprekspartner onder druk te zetten. Tevens als Apple aangeeft behoefte te hebben aan een kaart die nu niet aanwezig is stuurt TA of TomTom toch een wagentje of 5 die kant op..
    ...
    Mee eens. Ik zit bij AND ook niet direct aan Apple te denken. Een kleine/vage opdrachtgever ligt bij AND meer voor de hand.
    Bovendien:
    - Als TT's HG van Apple voorlopig z'n mond moet houden, dan geldt dat voor AND in zo'n geval ook, en zullen we op verdere details lang moeten wachten.
    - Voor Apple zou het gezien de geringe omvang en capaciteit van AND idd om een 'moleculair' kleine opdracht gaan. Daar gaan ze niet moeilijk over onderhandelen, dat doen ze gewoon, vermoedelijk zelfs zonder aanpassing van de voetnoot waar AND al in staat.
    - Iets taktisch, om TT scherp te houden? Onnodig en ongeloofwaardig, zie vorige punt.
79 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.