Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

JR Shipping

37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 26 oktober 2008 13:55
    www.tijd.be/beurzen/60115772?ret=graph
    Even geduld voor ohalen van de grafiek!

    Citaat shr 1234,

    Bedenk dat er alternatieven bestaan, namelijk op de beurs aandelen van dry bulk scheeps bedrijven te kopen met hoge dividenduitkeringen....

    Precies om die reden die shr1234 aanhaalt volg ik nu wat nauwgezetter CMB.

    Hoe snel de prijzen van aandelen van bulkschepen kunnen kelderen geeft dit bedrijf aan. Op minder dan een jaar tijd van 65 Euro naar 14,51 afgelopen vrijdag.

    Toch vertelt de CEO dat de contracten voor een groot gedeelte vast liggen en kocht de familie Saverys recentelijk nog flink in.

    CMB was lang het paradepaardje van hoe het aandeel van een goed geleid bedrijf mooi kan klimmen. Maar nu maken we precies het omgekeerde mee.

    Als staalsector, automobielsector echt achteruitboeren zoals nu gebeurt ( Volvo : orders op half procent vergeleken met een jaar geleden als absoluut dieptepunt in die wereld, Daimler legt de produktiebanden 5 volle weken stil, General Motors, Renault, Fiat volgen) dan valt er ook minder ijzerterts te transporteren.

    Een van de vele voorbeelden hoe snel zo'n recessie ingeprijsd wordt op de beurs. En onder de vervoerders zal er een prijzenslag volgen. Onvermijdelijk. TNT meldde het al.

    Peter
  2. [verwijderd] 26 oktober 2008 15:30
    quote:

    shr1234 schreef:

    [quote=Hirsch]
    Hebben meer posters een dergelijke ervaring?
    [/quote]
    Bij JR Shipping heb ik de Elan, voorlopig nog altijd rond 20% rendement. Echter, bij Universal Marine heb ik een ander schip die tegenvallende tarieven heeft waardoor dit jaar besloten is geen uitkering te doen.

    Tja, als je in de scheepsmarkt belegt, dan zul je ook moeten accepteren dat je met tegenvallende tarieven te maken kunt hebben. Dat is simpelweg een grote onzekerheid. Ik ben er uiteraard ook niet blij mee, maar het hoort er wel bij.

    Een ander punt van belang is of contracten in USD of in EUR worden afgesloten, of financieringen in USD or in EUR zijn afgesloten, enz.

    In principe moet je naar mijn mening ook dat soort zaken beoordelen voor ergens in te stappen. Dat is niet altijd eenvoudig, want soms moeten schepen nog gebouwd worden en zijn er nog geen contracten afgesloten, waarbij het dan nog openstaat of het een contract in USD of in EUR gaat worden.

    Ik heb jaren geleden zeer bewust bepaalde scheeps cv's niet gedaan, omdat het daarvan al bekend was dat het om USD contracten zou gaan en ik van mening was dat de USD zou zakken.

    Bij Universal Marine heb ik echter zelf ook de fout gemaakt daar niet in voldoende mate naar te kijken, want het schip waarom het gaat heeft een financiering in EUR en tarieven in USD, precies andersom dan zoals ik dat eigenlijk had willen hebben.

    Bedenk dat er alternatieven bestaan, namelijk op de beurs aandelen van dry bulk scheeps bedrijven te kopen met hoge dividenduitkeringen. Echter, de kans is daar toch ook aanwezig dat je uiteindelijk meer geld verliest, dan misschien bij een scheeps cv het geval zou zijn, omdat koersen kunnen fluctueren. Het voordeel is echter weer, dat je ieder moment met een druk op de knop kan in- en uitstappen. Zo heb ik b.v. in het verleden Quintana Maritime gehad, maar die is inmiddels overgenomen.

    I.h.a., als je een investering in een of andere business doet, dan loop je risico.
    Hey ik heb een medelotgenoot, ikzelf heb een participatie in de Markstoorm( hudson river) bij Universal. Om precies dezelfde reden als bij u krijg ik ook geen uitkering. In September zou ik overgens al de halfjaar resultaten krijgen. Gelukkig is het al bijna november :-) En dat terwijl ik met een eerder schip van hun een mooi rendement heb gemaakt.

    GR. Rob
  3. [verwijderd] 26 oktober 2008 17:53
    quote:

    ffff schreef:

    Citaat shr 1234,

    Bedenk dat er alternatieven bestaan, namelijk op de beurs aandelen van dry bulk scheeps bedrijven te kopen met hoge dividenduitkeringen....

    Precies om die reden die shr1234 aanhaalt volg ik nu wat nauwgezetter CMB.

    Hoe snel de prijzen van aandelen van bulkschepen kunnen kelderen geeft dit bedrijf aan. Op minder dan een jaar tijd van 65 Euro naar 14,51 afgelopen vrijdag.

    Toch vertelt de CEO dat de contracten voor een groot gedeelte vast liggen ...
    In hoeverre contracten vastliggen en voor hoelang afgesloten is een belangrijk punt. Niet alleen voor dry bulk, maar ook olie tankers en lng tankers. Vrijwel alles is ontzettend verkocht, maar alle bedrijven lijken op een hoop gegooid te zijn. Om een voorbeeld te geven, Teekay LNG Partners (main focus LNG tankers) heeft contracten die behoorlijk lang lopen (soms wel 20 jaar). Derhalve denk ik ook dat ze terecht rond de 7% dividend (niet hoger, want relatief weinig onzekerheid) noteerden (rond een koers USD 30), maar recentelijk in de melt down bijna USD 9 aantikten, nu inmiddels iets hersteld rond de 14-15. Het kan zijn dat ik het verkeerd heb met dit bedrijf, maar op dit moment zie ik het niet. Indien ik het niet verkeerd zie, liggen er toch kansen om met dit soort bedrijven zeer hoge dividenden binnen te halen.

  4. [verwijderd] 27 oktober 2008 00:18
    quote:

    WRoeland schreef:

    Goed nieuws is dat we volgens Han Vermeulen op de bodem zitten.Die man is betrouwbaar en kunnen we dus geloven.

    willem

    [/quote]

    Zo gek is dat niet als je ziet dat de Baltic Dry index met 90% gedaald is sinds zijn peak in mei ;)
    www.dryships.com/index.cfm?get=report
    'Vrouwen en kinderen eerst' lijkt me nu wel een toepasselijke uitroep.

    [quote]
    The Baltic Dry Index, a measure of commodity-shipping rates, fell to the lowest in more than six years in London yesterday as slowing economic growth cuts demand to move coal, iron ore and steel. Commodity shippers will begin to collapse within the next six months and ``significant'' numbers may fail within two years, according to Fearnley Fonds ASA, a specialized maritime investment bank.
    www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsa...
  5. [verwijderd] 9 mei 2009 22:53
    Problemen bij JR Shipping zijn nog verre van opgelost,cv paticipanten worden verder uitgeknepen met de rug tegen de muur moeten zij meer geld ophoesten.

    Rederij roept hulp beleggers in
    LC | Gepubliceerd op 09 mei 2009, 15:00
    HARLINGEN -
    Met een ambitieus reddingsplan wil JR Shipping in Harlingen voorkomen dat de scheeps-cv's van de rederij door de crisis financieel kopje onder gaan. Beleggers is gevraagd gezamenlijk €8 miljoen te storten in een Support CV. Banken staan als tegenprestatie de komende jaren opschorting van aflossingsbetalingen toe en zullen geen zekerheden uitoefenen.

    JR Shipping schat het tekort aan werkkapitaal eind dit jaar op opgeteld €2,7 miljoen. Dat loopt bij een onveranderde markt op tot €7 miljoen eind 2010. Met leningen uit het supportfonds van €8 miljoen kunnen de bestaande scheeps-cv's de dip overleven, stelt Schakelaar.JR Shipping heeft 23 containerschepen in de vaart, die via commanditaire vennootschappen zijn meegefinancierd door beleggers. De exploitatie lijdt volgens reder Sander Schakelaar sterk onder de terugval in ladingaanbod en de prijsval als gevolg van de economische dip.

    mvrgr jo jo

  6. smith&jones 10 mei 2009 00:30
    Waarom per se dry bulk?

    Kijk eens naar een aandeel als FRO dat in een jaar of 5 tijd een aantal malen zijn gemiddelde beurskoers aan dividend heeft uitgepoept en nog een spin-off ( Golden Ocean) gratis erbij voor de aandeelhouder...

    als de business aantrekt behandelen zij de aandeelhouder iig als een koning...

    S&J.
  7. [verwijderd] 10 mei 2009 09:02
    [quote=Hirsch]
    Vandaag ontving ik bericht dat het schip waarin ik een participatie heb "Elite" al een maand stilligt omdat er geen contract kan worden afgesloten.

    Hebben meer posters een dergelijke ervaring?

    Groet.

    Beste Hirsch,

    Wellicht zou je eens een scheepvaartkrant kunnen gaan lezen om er zo achter te komen dat schepen rij aan rij stilliggen op plaatsen in Europa waar deze schepen niet opvallen. De markt ligt volledig op zijn/haar gat waar het om lading gaat. Schepen nemen nu containers uit China mee voor $ 100,00 tot $ 200,00 om maar niet leeg te hoeven varen. Hier in Europa worden opdrachten tot nieuwbouwschepen geannuleerd. Reders nemen de hoge boeteclausules maar voor lief. Recent is het schip de Bornrif geveild omdat de kapitein-eigenaar zijn verplichtingen niet meer na kon komen. I.p.v. € 5000,00 per week kwam er slechts € 1000,00 per week vrij om af te lossen. Dus om nu te gaan investeren in een Scheepvaart CV??? Ik zou het wel weten.
  8. [verwijderd] 23 mei 2009 19:37
    Hirsch schreef:

    Vandaag ontving ik bericht dat het schip waarin ik een participatie heb "Elite" al een maand stilligt omdat er geen contract kan worden afgesloten.

    Hebben meer posters een dergelijke ervaring?

    Groet.

    Beste Hirsch,

    Wat denk jij van JR Shipping? En van het voorstel tot participatie in het noodfonds?

    Ik heb er niet al teveel vertrouwen in dat dit zal gaan helpen.
    Ik stel er prijs op jouw mening te horen.
    MVG

  9. [verwijderd] 23 mei 2009 20:19
    Eduard kijk maar uit met dat noodfonds,enigste die daar echt van profiteren zijn de banken,bij bankroet leveren de schepen nog minder op dan de banken als hypotheek hebben verstrekt,volgens mij werken zij alleen maar aan uitstel om jouw noodfonds centjes er ook nog bij te pakken.

    Lees ook mijn eerdere posting daarover.

    mvrgr jo jo
  10. pim f 24 mei 2009 02:52
    ik heb ook meerdere scheeps CV's (in het kader van de spreiding), niet bij JR maar bij Vereenigde Compagnie. Een goede intermediair, maar de scheepjes gaan momenteel beroerd. Uitkeringen liggen eigenlijk vrijwel overal stil.

    Het idee was: asset-backed security, je heb altijd nog een schip dat geld waard is. Maar als de hefboom zo hoog is als bij JR, dan kan je in deze crisistijd zulke panieksituaties voorstellen.

    Bij JR houden ze van dure Europese schepen (als ex-zeeman kan ik dat wel waarderen), prachtige boten maar leveren nu veel te weinig op om af te lossen.

    Het noodfonds van JR zou wel eens de enige uitweg kunnen zijn om niet failliet te gaan, dwz de minste van twee kwaden...
37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.