Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Veel meer asfalt nodig rond hoofdstad

27 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. voeah 13 oktober 2006 12:38
    Zeer zeker een vastgeroeste gedachte en ook nog een knap staaltje "ik denken"

    U beschrijft een situatie (jobhoppen, internationale teams etc) die van toepassing is op 0,5% van de beroepsbevolking, als u eens om u heen kijkt in de file ziet u mensen die al vele jaren zichzelf van dezelfde woonplaats naar dezelfde werkplaats vervoeren. Deze mensen, en dat zijn er veel meer dan uw soort, denken er niet aan om te verhuizen en denken al helemaal niet aan van baan veranderen.

    Natuurlijk moet flexibele mensen kunnen en blijven autorijden wanneer hen dit goeddunkt echter voor de mensen die al jaren exact hetzelfde stukje afleggen in een auto met 3 lege zitplaatsen moet er iets anders komen.

    Veel van de antwoorden in dit draadje van leden van de autolobby komen voort uit een gevoel dat de eigen auto heilig is en daar dient niemand aan te komen. Dat doet en wil ook niemand maar accepteer dan dat je in de file staat, sterker nog accepteer dat je zelf oorzaak/instandhouder bent van die file.

    Natuurlijk moeten grote belangrijke verkeersaders verbreed worden maar we moeten niet klakkeloos overal maar gaan verbreden

    Persoonlijk vind ik die 100 Miljard die Meneer EJB voorsteld wat veel geld om ervoor te zorgen dat we allemaal langer in bed kunnen blijven liggen om toch om 0900 op ons werk te zijn.

    Daar hebben we het over namelijk de oplossingen zijn er maar we willen er niet aan. We kunnen thuiswerken, we kunnen om 0600 opstaan of pas om 1900 weer wegrijden, we kunnen met het openbaar vervoer op de fiets of lopend.

    Maar kennelijk is de enige oplossing dat we met zijn 16 miljoenen om 0830 in onze trots, de eigen wagen, stappen en om klokslag 1700 alles uit onze handen laten vallen om zo snel mogelijk thuis achter de piepers te zitten. En hiervoor moeten dan maar ff alle wegen 6 baans worden ?

    Ik behoor allerminst tot autohatend Nederland maar als je er goed over nadenkt is het te belachelijk voor worden wat we aan het doen zijn met z'n allen.
  2. Boemba ~ de stem van de rede 13 oktober 2006 13:00
    quote:

    Voer schreef:

    U beschrijft een situatie (jobhoppen, internationale teams etc) die van toepassing is op 0,5% van de beroepsbevolking, als u eens om u heen kijkt in de file ziet u mensen die al vele jaren zichzelf van dezelfde woonplaats naar dezelfde werkplaats vervoeren. Deze mensen, en dat zijn er veel meer dan uw soort, denken er niet aan om te verhuizen en denken al helemaal niet aan van baan veranderen.
    [/quote]

    die situatie is al lang voorbij. Niemand haalt eht 40-jarig dienstverband. Men wisselt ongeveer om de zeven jaar van baan, in het begin iets sneller. Daarnaast zijn er natuurlijk ontzettend veel mensen die gewoon kriskras door het land gedetacheerd zitten.

    [quote=Voer]
    Veel van de antwoorden in dit draadje van leden van de autolobby komen voort uit een gevoel dat de eigen auto heilig is en daar dient niemand aan te komen.
    [/quote]

    misschien is het omgekeerd. Een auto is een mooi stukje techniek die je de nodige vrijheid verschaft, maar niet meer dan dat. De staat hakte zo buitenproportioneel in op de autobezitter, dat deze radicaliseerde.

    [quote]
    Dat doet en wil ook niemand maar accepteer dan dat je in de file staat, sterker nog accepteer dat je zelf oorzaak/instandhouder bent van die file.
    sterk staaltje blaming the victim...

  3. [verwijderd] 13 oktober 2006 13:24
    Nederland is een bijzonder land.

    De gemiddelde bevolkingsdichtheid is hoog maar we wonen toch relatief dun gespreid over het land.
    We hebben geen grote steden maar ook geen echt platteland. Wel veel middelgrote steden.
    Het mooie daarvan is dat waar je ook woont altijd wel een grote stad in de buurt is.
    Vgl dat eens met Frankrijk een paar grote steden en voor de rest ontelbare schattige plaatsen, dorpjes en gehuchten. Ik heb familie wonen in Frkr maar ik zou er niet willen wonen.

    Dat heeft wel een aantal consequenties zoals de dichtheid nergens groot genoeg is voor een uitgebreid metro-stelsel, slechts een paar lijntjes.
    De afstanden zijn, als je dat nou wil horen of niet, ideaal voor de auto. De trein is ook een prima vervoermiddel tussen de grote en middelgrote steden. Wat wel ontbreekt is een vorm van vervoer tussen metro en trein in die de Randstad bedient want de afstanden zijn in de Randstad te groot voor de metro en eigenlijk te klein voor de trein.

    EIB
  4. [verwijderd] 13 oktober 2006 16:50
    quote:

    BJL schreef:

    [quote=Eib]
    Helemaal niet vastgeroest maar reel.
    [/quote]

    Helemaal niet reeel, want je bezorgt anderen veel overlast en kosten zonder daar zelf de lasten van te dragen.
    Begrijp ik niet.

    Ik heb ronduit een hekel gekregen aan autorijden en heb er altijd alles aan gedaan om het autorijden te beperken. Heb zelfs wel eens de gelegenheid gehad om met de fiets naar het werk te gaan en dat doe ik in regen en wind. Niet ik ben de oorzaak van autorijden maar het werk. Dan weer gedetacheerd en dan weer werd het kantoor 20 KM verderop verplaatst. En ben bovendien absoluut geen jobhopper. Veel hoger opgeleiden hebben geen keus in deze specialistische tijd maar ook lager opgeleiden karren heel wat af.
    Van mijn oude dorp in Drenthe weet ik dat velen geen andere keuze hebben dan iedere dag richting de Randstad te rijden om werk te hebben. Wonen is voor velen te duur in de Randstad.

    Heb er altijd alles aan gedaan om niet in de file te staan. Pas na 9 uur vertrekken en 's avonds na 19 uur naar huis. Nog nooit van mijn leven ben ik in de positie geweest om 18 uur aan te schuiven aan tafel.
    De enige echte oplossing voor mij is om werkloos thuis te zitten maar dat wordt hier ook niet als sociaal gedrag ervaren.

    Jouw wereldbeeld wijkt zo af van mijn ervaring dat ik mij afvraag waar je woont en werkt. Visser op zee of zo iets?

    Voel me dus totaal niet aangesproken.

    EIB
27 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.