Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Corus« Terug naar discussie overzicht

Koersdoel Corus (methode if... then...)

40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 februari 2005 20:08
    Kijk hier kan ik iets mee.

    Een fatsoenlijke onderbouwing van de begrippen winst voor belastingen en rentelasten. Helemaal mee eens. Die heb ik er niet afgehaald.
    Wel staat er in de trading update dat "they will exceed 600m pond". Hier ligt dus nog enige ruimte ten faveure van mij.
    Ook houd ik een conservatieve berekening aan voor 2005 betreffende de groei, stijgende prijzen en de restoringsucces resultaten.

    Ik ga mij eens wat verder verdiepen in je berekening en kom er zeker nog op terug.
  2. [verwijderd] 14 februari 2005 20:13
    Om te beginnen "de Starter" 2 thumbs up voor je berekeningen en uiteraard ook de mijne(aanbeveling)jammer alleen dat het koersdoel wat lager uitvalt dan mijn verwachtingen..maar ja, ik ben nou eenmaal inhalig ;-))
    En BLJ : Zie je wel dat je het kan?
    Zo zien we(ik, kuch)het graag. Gewoon een normale(tegen)reactie en zou kan ik/we nog wat over accounting leren waarvoor dank en ook jij een aanbeveling.
    suc6
    p.s. Is er geen rekenmethode om dat koersdoel omhoog te stampen?
    ;-))
  3. [verwijderd] 14 februari 2005 20:30
    Problematischer wordt het als je de huidige K/W gaat gebruiken om samen met de winst van 2005 tot een koersdoel te komen voor 2005. De huidige koers (onderdeel van K/W) weerspiegelt immers al een hogere winstverwachting voor 2005.

    Alleen als jouw verwachting duidelijk hoger is dan hetgeen de markt ingeprijsd heeft (indicatie: consensus schatting) zal de koers stijgen.
    Was belegger maar zo simpel dat een hogere winst altijd leidt tot stijgende koersen in een rechtevenredige verhouding. Hoe vaak zie je immers niet dat een gepresenteerde winststijging die onder de verwachting ligt wordt afgestraft met een koersdaling.

    Gelukkig...

    Jouw schatting van nettowinst (op basis van 2x winst 2e HJ 2004 + 15% stijging er bovenop) komt neer op een wpa van €0,20 - die ruim ligt boven de consensusschatting van €0,13.

    Op basis van het door jouw verwachte verloop van 2005 is het dus zeker te verwachten dat de koers van Corus dit jaar hoger zal eindigen.

    Volgende vraag is natuurlijk of jouw scenario het meest waarschijnlijke is, maar dat is weer een ander verhaal.
  4. [verwijderd] 14 februari 2005 20:31
    ook mijn aanbeveling starter. Met de winstbelasting zal het welmeevallen. Er staat nog een enorm verrekenbaar verlies in de boeken. Over 2001, 2002 en 2003 is het te verrekenen verlies 1.635.000.000. Dus geen winstbelasting over 2004. Het is mogelijk dat Corus de winst nog verder terug kan wentelen. Voorheen was 7 jaar terugwenteling mogelijk. Dit hebben ze dus voor op de overige staalbedrijven.

  5. [verwijderd] 14 februari 2005 20:41
    Misschien een stomme vraag mijner zijds maar ik stel em toch maar :

    Maar ik zie dat je wpa berekend uit de winst over 2004, logisch uiteraard, maar overall gezien staat Corus wel negatief omdat ze nog schuld hebben van een goede 1 1/2 miljard.
    Bereken je dan toch gewoon de wpa met de winst over het desbetreffende jaar en laat je dan de schuld volledig buiten beschouwing?
    ALvast dank voor de reactie en hopelijk wordt mijn kop er niet afgebeten ;-))))
  6. [verwijderd] 14 februari 2005 20:46
    quote:

    legrandlarge schreef:

    ook mijn aanbeveling starter. Met de winstbelasting zal het welmeevallen. Er staat nog een enorm verrekenbaar verlies in de boeken. Over 2001, 2002 en 2003 is het te verrekenen verlies 1.635.000.000. Dus geen winstbelasting over 2004. Het is mogelijk dat Corus de winst nog verder terug kan wentelen. Voorheen was 7 jaar terugwenteling mogelijk. Dit hebben ze dus voor op de overige staalbedrijven.
    helaas kunnen ze winsten die in NL behaald worden niet verrekenen met comp. verliezen in UK.
    zie ook 1e HJ waarin belastingdruk effectief bijna 40% was.
  7. [verwijderd] 14 februari 2005 21:09
    quote:

    Alex-afrb1 schreef:

    Misschien een stomme vraag mijner zijds maar ik stel em toch maar :

    Maar ik zie dat je wpa berekend uit de winst over 2004, logisch uiteraard, maar overall gezien staat Corus wel negatief omdat ze nog schuld hebben van een goede 1 1/2 miljard.
    Bereken je dan toch gewoon de wpa met de winst over het desbetreffende jaar en laat je dan de schuld volledig buiten beschouwing?
    ALvast dank voor de reactie en hopelijk wordt mijn kop er niet afgebeten ;-))))
    Ik bijt je kop er zeker niet af hoor.
    BJL kan hier waarschijnlijk beter op reageren maar ik zal het proberen.

    Stel ik beleg in aandelen. Om dat te doen leen ik geld. De rente die ik betaal over dat geld moet ik dus aftrekken van mijn winst. (hier zit idd een foutje in mijn eerdere berekening, zie reactie BJL).

    Hetzelfde is bij Corus het geval. Zij lenen geld en moeten dus de rente die zij daarvoor betalen van de winst aftrekken. Desalnietemin blijft er nog steeds winst over. Daarnaast komt nog eens bij dat de huidige schuld geen 1,5 miljard bedraagt maar slechts 800 miljoen en al grotendeels hergefinancierd is middels nieuwe "leningen" tegen betere conditie's
  8. [verwijderd] 14 februari 2005 21:15
    schuld bedraagt per ultimo 2004 hopelijk GBP 1mrd - dus wel 1,5mrd euro's.

    en schuld en verliezen hangen inderdaad niet samen. bedrijven gaan veelal schulden aan voor nieuwe investeringen cq overnames. soms ook om verliezen te dekken.

    maar in feite zijn het twee verschillende grootheden.

    gebruik je dan gewoon wpa en laat je schuld buiten beschouwing?
    goeie analyses niet, die kijken naar bedrijfsresultaat (dus winst voor rentelasten) en relateren die aan bedrijfswaarde (marktwaarde aandelen + schuld). anders wordt het snel appels en peren vergelijken in plaats van verschillende soorten appels (want alle bedrijven zijn sowieso anders en niet direct te vergelijken).
  9. [verwijderd] 14 februari 2005 21:22
    Hoi Starter,

    Je optimisme werkt aanstekelijk! Ik teken onmiddellijk voor 1,28 - 2,12 en 2,78.
    Je hebt echter de door Varin gemeldde OPERATIONELE winst als uitgangspunt genomen.
    Zelf heb ik ooit behoefte gehad om in het oerwoud van berichtgevingen helderheid te scheppen. En heb dat gedaan door een NETTO winstschatting volgens de opbouw van de financiele rapporteringen van Corus.

    Dan kom ik NETTO op een wpa = 0,15 € voor 2004

    zie mijn posting van 18/12/04
    www.iex.nl/forum/topic.asp?forum=35&t...
    lijkt ingewikkeld, maar is het niet, alle rapporteringen van Corus zien er zo uit en de posten spreken voor zichzelf.

    Grote onbekende m.i. is de post:
    2. joint ventures, associates, sales and disposals
    het is de grote vraag HOE de TEESSIDE-deal in de boeken verwerkt wordt....

    Is er iemand met financiele expertise die dit enigszins kan inschatten?
    'k Gaf al eens aan te verwachten dat het als (mega-) verlies niet meer het operationeel resultaat (post 1. Operating profit) negatief zou beinvloeden. Echter ik denk ook dat die ca. 2,5 miljoen ton staal ook niet meer in de Corus omzet terecht komen.
    Iemand een idee hoe dit verwerkt zou kunnen worden?
    (in ieder geval wordt het pas duidelijk in de 2005 cijfers)

    b.v.d & vr.gr. SteeLFan
  10. [verwijderd] 14 februari 2005 23:15
    Beste Starter,

    Sinds enige tijd lees ik met belangstelling jouw goed onderbouwde postings inzake ons aller lievelingsaandeel Corus. Hoewel jouw onderbouwde berekeningen voor een gedeelte gebaseerd zijn op nog niet bevestigde feiten, kan ik desalniettemin een heel eind met jou meedenken waar het de winst van Corus in de nabije toekomst betreft. Dat neemt echter niet weg dat de kans helaas niet denkbeeldig is dat de koers, gelet op onze ervaringen in het recente verleden, niet direct een afspiegeling zal zijn van het bedrijfsresultaat van Corus.Dit mede in verband met het cyclische karakter van staalbedrijven in het algemeen en mogelijk Corus in het bijzonder. Zo ben ik bijvoorbeeld altijd "bang" dat er door AKZO of DSM een (nog) sterkere vezel voor de autoindustrie wordt ontwikkeld welke mogelijk door zijn sterkte op den duur het staal voor de autoindustrie voor een gedeelte overbodig maakt. Dit zou een auto lichter kunnen maken waardoor het benzineverbruik omlaag gaat hetgeen de nog aanwezige fossiele brandstoffen ten goede zou komen. En wat in de autoindustrie kan, kan natuurlijk ook zijn weerslag krijgen op andere van staal of alluminium gemaakte produkten! Indien grondstoffen namelijk schaars, en daardoor onbetaalbaar,worden zal de industriele wereld naar goedkopere alternatieven gaan zoeken met alle nare gevolgen voor de staalprijzen en de winsten van staalondernemingen vandien. Ik hoop echter dat dit zich de eerstkomende paar jaar nog niet aan zal dienen, hoewel de economische ontwikkelingen in China, India etc. de staalprijzen de komende jaren hoog zal houden waardoor mogelijke alternatieven voor staal eerder zullen worden ontwikkeld. Voor wat betreft jouw uitleg over de koersontwikkeling bij een overnamebod door een ander staalbedrijf, merk ik op dat ik niet verwacht dat een overnemende partij eerst wacht dat de koers van Corus (hopelijk) eerst boven de 2 Euro zal staan alvorens een bod uit te brengen. Dit is namelijk niet bepaald in zijn voordeel! Rest mij jou mede te delen dat ik jouw inzet in hoge mate kan waarderen, mede gezien de tijd die jij aan het schrijven van jouw analyse besteedt. Het is super Starter!
  11. [verwijderd] 15 februari 2005 08:01
    quote:

    Steelmate schreef:

    Beste Starter,

    Sinds enige tijd lees ik met belangstelling jouw goed onderbouwde postings inzake ons aller lievelingsaandeel Corus. Hoewel jouw onderbouwde berekeningen voor een gedeelte gebaseerd zijn op nog niet bevestigde feiten, kan ik desalniettemin een heel eind met jou meedenken waar het de winst van Corus in de nabije toekomst betreft. Dat neemt echter niet weg dat de kans helaas niet denkbeeldig is dat de koers, gelet op onze ervaringen in het recente verleden, niet direct een afspiegeling zal zijn van het bedrijfsresultaat van Corus.Dit mede in verband met het cyclische karakter van staalbedrijven in het algemeen en mogelijk Corus in het bijzonder. Zo ben ik bijvoorbeeld altijd "bang" dat er door AKZO of DSM een (nog) sterkere vezel voor de autoindustrie wordt ontwikkeld welke mogelijk door zijn sterkte op den duur het staal voor de autoindustrie voor een gedeelte overbodig maakt. Dit zou een auto lichter kunnen maken waardoor het benzineverbruik omlaag gaat hetgeen de nog aanwezige fossiele brandstoffen ten goede zou komen. En wat in de autoindustrie kan, kan natuurlijk ook zijn weerslag krijgen op andere van staal of alluminium gemaakte produkten! Indien grondstoffen namelijk schaars, en daardoor onbetaalbaar,worden zal de industriele wereld naar goedkopere alternatieven gaan zoeken met alle nare gevolgen voor de staalprijzen en de winsten van staalondernemingen vandien. Ik hoop echter dat dit zich de eerstkomende paar jaar nog niet aan zal dienen, hoewel de economische ontwikkelingen in China, India etc. de staalprijzen de komende jaren hoog zal houden waardoor mogelijke alternatieven voor staal eerder zullen worden ontwikkeld. Voor wat betreft jouw uitleg over de koersontwikkeling bij een overnamebod door een ander staalbedrijf, merk ik op dat ik niet verwacht dat een overnemende partij eerst wacht dat de koers van Corus (hopelijk) eerst boven de 2 Euro zal staan alvorens een bod uit te brengen. Dit is namelijk niet bepaald in zijn voordeel! Rest mij jou mede te delen dat ik jouw inzet in hoge mate kan waarderen, mede gezien de tijd die jij aan het schrijven van jouw analyse besteedt. Het is super Starter!
    Beste Steelmate,
    Dat is wel een erg vergezochte theorie.
    Dat is hetzelfde als kon.Olie(RD zo je wilt)beleggers nu al angst moeten hebben voor het opkomen van andere brandstoffen dan de fossiele.
    Sterker nog, die zijn al voorradig maar die hebben (voorlopig)geen enkele invloed gehad op de huidige MEGA winsten van alle olie maatschappijen.
    Al zou AKZO o.i.d. bezig zijn met de ontwikkeling van zo'n product dan nog neemt het zowiezo jaren in beslag om dat product concurrerend te maken met het traditionele staal.
    Het gaat pas echt interessant worden als de grondstoffen voorraden uitgeput dreigen te gaan raken.
    Geen idee hoeveel erts e.d. voorradig is.
    Op zich niks mis mee met een alerte vinger hoor.
    suc6
  12. [verwijderd] 15 februari 2005 18:17
    Beste Alex,

    Natuurlijk is mijn ""angst"", met betrekking tot eventueel vervangbare materialen voor staal in de nabije toekomst, vergezocht. Als voorbeeld geef jij RD. Vergeet echter niet dat een paar jaar geleden, toen de olieprijs nog ver onder de huidige prijs lag, de koers van RD rond de Fl. 117,-- (E 53,--) Nu, met exorbitant gestegen olieprijzen, en het toch wel moeilijk wordt om nieuwe velden aan te boren, staat de koers op E 46,--!! Kennelijlk gaan beleggers er toch vanuit dat er in de toekomst toch andere ""brandstoffen"" zijn om auto's voort te bewegen w.o. electriciteit zoals dit al in o.a. de Toyota Prius is toegepast. Ik hoop echter dat een mogelijk ten dele vervangbaar materiaal voor staal nog jaren op zich zal laten wachten zodat Corus nog vette winsten kan realiseren! Vooruit kijken kan echter nooit geen kwaad!

    Groeten,

    Steelmate
  13. [verwijderd] 15 februari 2005 21:20
    Mooie optimistische geluiden,ik denk dat ze bewaarheid worden en wel hierom. De trading updates van corus zijn de laatste 2 jaar altijd zeer voorzichtig.Dus de verwachtingen worden zeker overtroffen met een procent of 20.En tel hierbij op dat CORUS steeds aantrekkelijker wordt om overgenomen te worden. Ligging en kwaliteit winnen altijd. Ik denk dat een koers zonder overnamegeruchten naar de 2 euro kan eind dit jaar.
    Vooral als het dividend nog een half jaartje wordt uitgesteld om de lasten te verlichten.
  14. [verwijderd] 15 februari 2005 21:54
    Beste Starter ook ik ben het eens met je berekening maar toch nog een vraag zou het voor corus niet beter zijn om geen dividend te geven maar eigen aandelen terug te kopen.

    Dit zou voor de aandeelhouder ook gunstig zijn misschien nog wel beter dan dividend? Of zie ik dit verkeerd?
  15. [verwijderd] 16 februari 2005 08:42
    quote:

    riane schreef:

    Beste Starter ook ik ben het eens met je berekening maar toch nog een vraag zou het voor corus niet beter zijn om geen dividend te geven maar eigen aandelen terug te kopen.

    Dit zou voor de aandeelhouder ook gunstig zijn misschien nog wel beter dan dividend? Of zie ik dit verkeerd?
    Ten eerste verwacht ik geen dividend uitkering dit jaar. Corus heeft nog veel geld nodig om verder te reorganiseren en te moderniseren. Mischien moeten ze zelfs overwegen om zelf een actieve rol te gaan spelen in de consolidatie door kleinere partijen toe te voegen. Als er dan toch nog geld over is heb ook liever aandelen inkoop. Dit beïnvloed de koers in positieve zin en zorgt er ook voor dat het aandeel minder aantrekkelijk is voor shorters.
  16. [verwijderd] 19 februari 2005 23:59
    quote:

    tonnyboy schreef:

    Trouwens Corus is bezig of heeft er al patent op,om zeer dun staal met een plastic coating te versterken en beschermen.Wat misschien te eenvoudig omschreven maar is terug te vinden+- 4 a 5 mnd terug.

    ja dat is zo , vond het een super uitvinding , een plastic maar dan zo sterk als staal en heel buigbaar , heeft vast een grote toekomst lijkt me , weet ook niet hoe ver ze er mee zijn nu , maar het komt er wel aan.
    gr boomer
  17. taurus86az 20 februari 2005 12:03
    Kunststoffen hebben als nadeel dat ze meestal gebaseerd zijn op olie of aardgas als grondstof. Een moeilijk verhaal. Pas wanneer biomassa als grondstof kan dienen wordt een fundamenteel probleem opgeheven. Tevens moeten we niet vergeten, dat staal een uitstekend bouwmateriaal is.
    Mergel, zand en grind worden schaars. Dus beton zal ook in een andere verhouding komen te staan tot de daarvoor aanwezige alternatieven.
    Staal en glas hebben zo gezien de beste toekomst. Maar ja, wie wil er in een glazen kooi wonen. We hebben als mensheid net onze angst overwonnen om uit onze holen te komen. Staal heeft naar mijn mening een gezonde toekomst. Veel schepen zullen veiliger moeten worden. Er zullen nog massa's LNG tankers gebouwd moeten worden; windmolens moeten worden gebouwd; vliegtuigen en treinen moeten worden gebouwd en helaas zal er ook wel weer eens een grotere vraag naar oorlogschepen etc. komen. Die cyclus is ook nog niet geheel uitgebannen.
40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.