Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,020   +0,322   (+4,18%) Dagrange 7,692 - 8,186 2.486.894   Gem. (3M) 1,5M

Air France-KLM 2025

60 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Gewenste Alias 20 januari 2025 00:16
    quote:

    GakGak schreef op 18 januari 2025 10:04:

    Half maandsalaris erbij
    KLM en piloten akkoord: ’Geboekte vluchten in zomer kunnen doorgaan’
    Yteke de Jong
    Amsterdam - Luchtvaartmaatschappij KLM kan toch meer vluchten in de zomer uitvoeren. Er is vrijdag een akkoord bereikt met pilotenvakbond VNV, zo bevestigt KLM aan De Telegraaf.

    KLM is al maanden met de pilotenvakbond VNV in overleg om de een deel van de intercontinentale vloot weer in de lucht te krijgen. Door een mismatch in de cockpit en het omvliegen in verband met het gesloten luchtruim van Rusland staat een deel van deze toestellen aan de grond. Dit kost de luchtvaartmaatschappij, die financieel achterblijft, miljoenen aan omzet.
    .
    Gewoon chantage dus en het gaat ze altijd om meer geld.
    KLM wordt financieel dubbel gepakt, door Rusland en door de eigen vliegers.

    De rest van het personeel kan in de sh.. zakken en misschien overleeft het bedrijf deze
    zoveelste crisis en voor het normale gepeupel aan de grond (en de cabinecrew) geen kans
    op salarisstijging.

    Of het management bezwijkt ook daarvoor en de ticketprijzen moeten drastisch omhoog.
    Twee maal raden hoe dat uitpakt...
    Als stoken je devies is en je je eigen "kop" plaatst alsof de vliegers 50% salarisverhoging krijgen dan ben je simpelweg een debiel van de eerste orde!
    Ja! de vrouwen en mannen vliegers krijgen een "eenmalige" toelage van een half maandsalaris ofwel een procent of 4 per jaar extra, niks bijzonders om de vloot in de lucht te houden/krijgen!
  2. Goofy 20 januari 2025 00:44
    quote:

    Gewenste Alias schreef op 20 januari 2025 00:16:

    [...]

    Als stoken je devies is en je je eigen "kop" plaatst alsof de vliegers 50% salarisverhoging krijgen dan ben je simpelweg een debiel van de eerste orde!
    Ja! de vrouwen en mannen vliegers krijgen een "eenmalige" toelage van een half maandsalaris ofwel een procent of 4 per jaar extra, niks bijzonders om de vloot in de lucht te houden/krijgen!
    Laatste dividend Air France - KLM 14 juli 2008. Die aandeelhouders mochten insinds 2008 nog een aantal keren bijstorten ook.
    Wel bijzonder aandeelhouders en overheden mogen de zaak in de lucht houden en het personeel en directie keren zichzelf loonsverhogingen en bonussen uit.
  3. Gewenste Alias 21 januari 2025 11:02
    quote:

    Cacla schreef op 21 januari 2025 09:12:

    in 2022 kregen de piloten 4,3% verhoging en in 2024 nog eens 11% (over 2 jaar). En dan nu weer ruim 4%. Ik vind dat nogal wat voor een bedrijf dat al jaren geen winst meer maakt...
    Even de mening over het al dan niet iets vinden tegen welke achtergrond dan ook, is het niet zo dat je om überhaupt winst te kunnen maken als onderneming je wel eerst omzet moet genereren gebaseerd op het voorzien in een behoefte?!
    Als je in dit geval dan dus geen piloten zou hebben of niet voldoende om je vloot, of een deel daarvan in beweging te houden, het voorzien in die behoefte en dus omzet genereren, je die piloten of moet aantrekken, of behouden?!
    Daarnaast zou je ook eens moeten kijken naar het loonaandeel van de dames en heren vliegers in verhouding tot de mijlopbrengst per (bezette) stoel en het effect van deze loonsverhoging daarop.
    Of je kan er voor kiezen je materieel aan de grond te houden, geen of minder omzet genereren en dus helemaal niks verdienen en zelfs verliezen aan dit in dat geval "dode" kapitaal.
    Brent momenteel weer een procentje lager, vooruitzichten op korte termijn op ontspanning in het nabije Oosten en daarmee ook voor AF-KLM vluchten op Tel Aviv en op (midden)lange termijn weer een openstelling van het Russische luchtruim gepaard met kortere vluchtroutes naar Azië etc.
  4. Cacla 21 januari 2025 12:38
    quote:

    Gewenste Alias schreef op 21 januari 2025 11:02:

    [...]

    Even de mening over het al dan niet iets vinden tegen welke achtergrond dan ook, is het niet zo dat je om überhaupt winst te kunnen maken als onderneming je wel eerst omzet moet genereren gebaseerd op het voorzien in een behoefte?!
    Als je in dit geval dan dus geen piloten zou hebben of niet voldoende om je vloot, of een deel daarvan in beweging te houden, het voorzien in die behoefte en dus omzet genereren, je die piloten of moet aantrekken, of behouden?!
    Daarnaast zou je ook eens moeten kijken naar het loonaandeel van de dames en heren vliegers in verhouding tot de mijlopbrengst per (bezette) stoel en het effect van deze loonsverhoging daarop.
    Of je kan er voor kiezen je materieel aan de grond te houden, geen of minder omzet genereren en dus helemaal niks verdienen en zelfs verliezen aan dit in dat geval "dode" kapitaal.
    Brent momenteel weer een procentje lager, vooruitzichten op korte termijn op ontspanning in het nabije Oosten en daarmee ook voor AF-KLM vluchten op Tel Aviv en op (midden)lange termijn weer een openstelling van het Russische luchtruim gepaard met kortere vluchtroutes naar Azië etc.
    En dus moet je je laten chanteren door je eigen piloten die toch al de grootverdieners zijn in Europa?
  5. Gewenste Alias 21 januari 2025 12:45
    quote:

    Goofy schreef op 20 januari 2025 00:44:

    [...]

    Laatste dividend Air France - KLM 14 juli 2008. Die aandeelhouders mochten insinds 2008 nog een aantal keren bijstorten ook.
    Wel bijzonder aandeelhouders en overheden mogen de zaak in de lucht houden en het personeel en directie keren zichzelf loonsverhogingen en bonussen uit.
    Hoe waar die gedachte ook mag lijken zou je toch de waarde van het Human Capital niet moeten uitvlakken en wel ook kijken naar de omstandigheden van het laatste halve decennium, Corona, Oekraïne, Midden Oosten etc. welke een groot deel van de huidige malaise hebben veroorzaakt.
    Naar mijn mening zijn dat evenementen van voorbijgaande aard en de mogelijke voorspoed die zal volgen zullen denkelijk en helaas niet alle verliezen op de beurs wegwassen.
    Ook de steeds sterkere positie van de prijsvechters in de laatste decennia op de markt hebben hun duit in het zakje gedaan maar ook die invloed zie ik op korte/middenlange termijn afnemen, denk hierbij aan het jarenlang uitmelken van de (Europese) luchthavens en de daarmee samenhangende huidige Europese havengeld-verhogingen die uiteindelijk onvermijdelijk waren, Ryanair heeft om die reden al met 800.000 stoelen vaarwel moeten zeggen tegen een deel van de Spaanse markt onder het mom van slecht management door Aena en gaan hun heil zoeken in markten die het niet zo nauw nemen met Europese milieuwetgeving?!
    Daarnaast zullen de reguliere Europese maatschappijen als AF-KLM en Lufthansa met respectievelijk hun Transavia en Eurowings en consolidering van de winstgevende Intercontinentale markten middels samenwerkingen met respectievelijk SAS en mogelijk TAP aan de ene kant en met ITA bij de Duitse club op termijn geen windeieren leggen.
    Zal AF-KLM de 25 Euro weer aantikken, dat denk ik niet maar een hoge 11 tot lage 15 Euro is op korte termijn zeker geen utopie en zo zal Lufthansa denkelijk al snel weer tussen de 7,50 en 9 Euro aantikken.
  6. Gewenste Alias 21 januari 2025 12:55
    quote:

    Cacla schreef op 21 januari 2025 12:38:

    [...]

    En dus moet je je laten chanteren door je eigen piloten die toch al de grootverdieners zijn in Europa?
    Als je marktwerking als chantage betiteld dan jazeker!
    En om nou een Intercontinentale first officer met 5 dienstjaren en 12.500,=/PM, of een Cityhopper First officer met zo'n 9.000,=PM (inclusief 13e maand, vakantietoeslag en bonussen) nou een grootverdiener te noemen?
  7. Cacla 21 januari 2025 12:56
    quote:

    Gewenste Alias schreef op 21 januari 2025 12:45:

    [...]

    Hoe waar die gedachte ook mag lijken zou je toch de waarde van het Human Capital niet moeten uitvlakken en wel ook kijken naar de omstandigheden van het laatste halve decennium, Corona, Oekraïne, Midden Oosten etc. welke een groot deel van de huidige malaise hebben veroorzaakt.
    Naar mijn mening zijn dat evenementen van voorbijgaande aard en de mogelijke voorspoed die zal volgen zullen denkelijk en helaas niet alle verliezen op de beurs wegwassen.
    Ook de steeds sterkere positie van de prijsvechters in de laatste decennia op de markt hebben hun duit in het zakje gedaan maar ook die invloed zie ik op korte/middenlange termijn afnemen, denk hierbij aan het jarenlang uitmelken van de (Europese) luchthavens en de daarmee samenhangende huidige Europese havengeld-verhogingen die uiteindelijk onvermijdelijk waren, Ryanair heeft om die reden al met 800.000 stoelen vaarwel moeten zeggen tegen een deel van de Spaanse markt onder het mom van slecht management door Aena en gaan hun heil zoeken in markten die het niet zo nauw nemen met Europese milieuwetgeving?!
    Daarnaast zullen de reguliere Europese maatschappijen als AF-KLM en Lufthansa met respectievelijk hun Transavia en Eurowings en consolidering van de winstgevende Intercontinentale markten middels samenwerkingen met respectievelijk SAS en mogelijk TAP aan de ene kant en met ITA bij de Duitse club op termijn geen windeieren leggen.
    Zal AF-KLM de 25 Euro weer aantikken, dat denk ik niet maar een hoge 11 tot lage 15 Euro is op korte termijn zeker geen utopie en zo zal Lufthansa denkelijk al snel weer tussen de 7,50 en 9 Euro aantikken.
    ja excuses genoeg! Enkele maanden geleden pas de hoognodige bezuinigingsoperatie aankondigen, natuurlijk 3-4 jaar te laat... Om dan vervolgens nu de piloten een verhoging te geven? Waar denken ze dat die piloten naar toe gaan als die verhoging er niet komt? Naar een nóg beter betaalde baan?

    Sorry hoor, maar ze zullen toch eerst de P&L en balans op order moeten krijgen....
  8. Gewenste Alias 21 januari 2025 13:03
    quote:

    Cacla schreef op 21 januari 2025 12:56:

    [...]

    ja excuses genoeg! Enkele maanden geleden pas de hoognodige bezuinigingsoperatie aankondigen, natuurlijk 3-4 jaar te laat... Om dan vervolgens nu de piloten een verhoging te geven? Waar denken ze dat die piloten naar toe gaan als die verhoging er niet komt? Naar een nóg beter betaalde baan?

    Sorry hoor, maar ze zullen toch eerst de P&L en balans op order moeten krijgen....
    En vertel eens, hoe zou jij je P&L balans op orde brengen als je een deel van je vloot aan de grond moet houden omdat er nu eenmaal gekwalificeerd personeel achter dat pookje moet zitten?
  9. Goofy 21 januari 2025 13:44
    quote:

    Gewenste Alias schreef op 21 januari 2025 13:03:

    [...]

    En vertel eens, hoe zou jij je P&L balans op orde brengen als je een deel van je vloot aan de grond moet houden omdat er nu eenmaal gekwalificeerd personeel achter dat pookje moet zitten?
    Dat personeel is er en heeft gewerkt bij Martinair. Dat mag echter niet bij KLM binnentreden vanwege chantage door de VNV.

    www.telegraaf.nl/financieel/670273257...

    Alle andere Europese Luchtvaart maatschappijen (Lufthansa, IAG) hebben hun Corona verliezen inmiddels goed gemaakt en staan weer positief in hun retained earnings en keren zelfs dividend uit. één niet en dat is Air France - KLM hun stand aan retained earnings is € - 11 Miljard, en dat heeft men opgevuld met perpetuals verkoop van Flying Blue en hand ophouden bij aandeelhouders en overheden.

    De bedrijfsstrategie vanuit de board of directors lijkt meer op het beheren van een NGO in plaats van een commercieel bedrijf. IAG en Lufthansa waren ook bereid harder in te grijpen tijdens de Coronacrisis.
  10. Cacla 21 januari 2025 14:18
    quote:

    Gewenste Alias schreef op 21 januari 2025 13:03:

    [...]

    En vertel eens, hoe zou jij je P&L balans op orde brengen als je een deel van je vloot aan de grond moet houden omdat er nu eenmaal gekwalificeerd personeel achter dat pookje moet zitten?
    Nou in elk geval niet door bonussen en salarisverhogingen uit te keren...
    De directie zal echt met de billen bloot moeten en het personeel uitleggen dat het vijf-voor-twaalf is en er echt geen verhogingen of bonussen in zitten, voorlopig.

    Met deze 'reddingsactie' komen ze wellicht de zomer door maar de lange termijn komt daarmee nog meer in gevaar.

    Dus de oplossing is, kostenbesparingen doorvoeren, geen verhogingen en bonussen. Als het personeel daar niet mee akkoord gaat kunnen ze uitstel van betaling aanvragen. Het negatieve eigen vermogen is nml al jaren een feit. Wellicht snapt het personeel het dan???
  11. Cacla 21 januari 2025 14:26
    En dit zegt Microsoft Copilot daarover:

    Air France-KLM's financial situation is indeed challenging. As of their latest financial statements, they have a negative equity position. However, they also have a significant amount of cash on their balance sheet.

    To determine how long they can survive with their current cash, we need to consider their cash burn rate, which includes operating expenses, debt repayments, and other financial obligations. Based on their recent financial performance, Air France-KLM had an EBITDA of €3.241 billion for the first nine months of 20241. However, they also faced substantial expenses, including external expenses of €14.376 billion and salaries of €6.997 billion1.

    Given these figures, if we assume their cash burn rate remains consistent, they would need to carefully manage their cash reserves to cover ongoing expenses and debt obligations. The exact duration they can survive would depend on various factors, including changes in revenue, cost-cutting measures, and potential financial support

    Snijden in de kosten dus...
  12. forum rang 8 Lepre Chaun 29 januari 2025 18:28
    Vliegmaatschappij KLM gaat om geld te besparen 250 kantoorbanen schrappen.
    KLM zegt gedwongen ontslagen te willen voorkomen.
    De maatregel is onderdeel van een groter bezuinigingsplan uit oktober.
    Daarin staat dat de bouw van een nieuw hoofdkantoor wordt uitgesteld en dat de productiviteit van het
    personeel met 5 procent omhoog moet.
60 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.