Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,540   0,000   (0,00%) Dagrange 12,510 - 12,770 30.279   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 947 948 949 950 951 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Eekhoorn50 9 oktober 2023 10:22
    quote:

    Baarsjes schreef op 9 oktober 2023 09:53:

    [...]

    Is de huidige koers dan ongeveer wat er uitbetaald gaat worden aan de aandeelhouders die ingaan op het bod van 18,43 dollar????
    De aanbodprijs zal worden verminderd met het dividend. Hoe kun je het bedenken. In plaats van een extra dividend, dat je anders ook had gehad.
  2. forum rang 5 maci 9 oktober 2023 10:35
    Het aandeel blijft genoteerd. Wij weten niet of CMB nog een groter aandeel wil in de NV, al lijkt dat er niet op.
    De NV houdt 8% zelf. (Een deel daarvan is recent 'leuk' ingekocht.)

    Je kan je aandelen dus houden en afwachten wat er verder gaat gebeuren.
    Maar, de deal is nog niet rond. Deze moet nog door worden goedgekeurd door verschillende instanties.

    Ondoorgrondelijk is wat er kan gaan gebeuren na overdracht van aandelen.
    Voor mij is het meest onduidelijke wat er na overdracht gaat gebeuren met kasgelden.
    Ik ga er vanuit dat de komende dagen door verschillende partijen als aandeelhouders, analisten, pers en andere beursvolgers meningen naar buiten worden gebracht.
    Dit is geen 1-2-3tje in beursland.
  3. forum rang 4 boothram 9 oktober 2023 10:36
    Er is dus duidelijk gesteld dat er geen dividenden uitbetaald worden voor de (eventuele) overname. Eventueel wel dus bij de overname, ten voordele van de overnemer: men zet de 'kleine' euronav aandeel houden dit keer niet in de kou. De overnameprijs? dan is het wel de vraag of men al dan niet op het bod ingaat, of als er een hoger bod komt. Om alle aandelen te kopen, gebruik makend van de euronav cash is geen probleem: alleen dan zou er effectief aan de zowat 150 miljoen aandelen die in het bod kunnen aangeboden worden 17.5 euro betaald, 2,6 miljard. indiien daarvan 80%wordtt aangeboden aan die prijs, vergelijkbaar met exmar, is dat zowat 10 euro per aandeel...uitbetaalbare cash! .
    Daanrna zou CMB het voor het zeggen hebben, met een sterke suezmax vloot en een aantal vlcc in de Tankers international vloot. Het zou dan wellicht gaan om de schepen van voor 2016, maar ook niet veel vroeger. De suezmax boten brengen haast evenveel op als de VLCC, die 50% meer kosten. Een en ander zal dus blijvend zorgen voor een grote cashflow, met veel minder leningen en wellicht zal euronav zich heroriënteren richting investeren in waterstof netwerk in boten en havens.
    Ik zou de aandeelhouders niet aanraden om in te gaan op een verplicht bod van CMB: De waterstofprojecten en de blijvend belangrijke onderwaardering van restfractieverantwoord een mooie prijs op de beurs. De mogelijkheden om verder wat als cash-cow te fungeren is niet oninteressant voor euronav zelf: Waterstofnet en co kan heel wat duurzame winsten genereren... deels met flinke subsidiering van Europa
  4. Gooss 9 oktober 2023 11:14
    Vraag aan de kenners (Bootrham, Risky Bets, ?...) : welke invloed heeft het feit dat in de VLCC verkoop de meest recente schepen naar Frontline gaan? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit niet zo erg was (wegens minder hoge afschrijvingen). Is er dan geen probleem met het meer vervuilend karakter van de oudere vloot?
  5. Kleine investeerder 9 oktober 2023 11:40
    Bootrham, de uitvoering keren dividenden worden afgetrokken van het overnamebod. De grote vraag voor de waarde van Euronav na de overname deel Frederiksen is wat CMB gaat rekenen voor overname CMB tech en deel vloot CMB. Ook zonder premie of eens goed doorrekenen..... + hoe snel de waterstoftechnologie zal evolueren aan welke kist, rente staat ook hoog. GezienSavereys de meerderheid zal hebben bij Euronav vrees ik voor de prijs die ze zullen aanrekenen
  6. forum rang 4 boothram 9 oktober 2023 11:56
    Frontline:internet presentatie beslissing om 14 uur - vloot euronav verouders niet echt: nwe suezmax op komst/
    De 'oudere vloot' is voor de middellange termijn wellicht te verkopen, al is dat deels omdat de sloop en de exploitatie aan lagere milieunormen de prijs hier niet verantwoord. Dit fenomeen wordt ook wel in rekening gebracht bij ESG beoordelingen. Maar rekening houdend met de zeer jonge suezmax vloot, is het echt nog geen oude vloot. De vlcc zitten in een poll, van tankers international en dat maakt het desinvesteren misschien nog gemakkkelijker.
    Dat De familie Saverijs niet meer kan profiteren van beursnotering... deel te wijten aan de te grote transparantie van VLCC vloot: gemakkelijk een waarde te bepalen en via prijzen te beinvloeden: de stijging van spotprijs in q2 zou een schijnoperatie geweest zijn, om de vloot in najaar duurder te verkopen, op spot of via aandelen shorten. Dit zou dan de huidige lage prijs veroorzaken. Saverijs familie wil dat spelletje wellicht niet meer meespelen, en Frederiksen is een vazal van de oliegiganten, die kost wat kost geld wil vinden voor aankoop tankers. Om winst te maken op olie. En wellicht goedkoper transport te organiseren.
    Al bij al, is maar een derde van de vloot die verdwijnt, de duurdere vloot met procentueel een lagere directe opbrengst. De 'rest' van euronav, dat is nog altijd 2/3 van de vloot, en qua cash-flow het intressantste...
  7. Jan de Man 9 oktober 2023 12:03
    quote:

    bootrham schreef op 9 oktober 2023 11:56:

    Frontline:internet presentatie beslissing om 14 uur - vloot euronav verouders niet echt: nwe suezmax op komst/
    De 'oudere vloot' is voor de middellange termijn wellicht te verkopen, al is dat deels omdat de sloop en de exploitatie aan lagere milieunormen de prijs hier niet verantwoord. Dit fenomeen wordt ook wel in rekening gebracht bij ESG beoordelingen. Maar rekening houdend met de zeer jonge suezmax vloot, is het echt nog geen oude vloot. De vlcc zitten in een poll, van tankers international en dat maakt het desinvesteren misschien nog gemakkkelijker.
    Dat De familie Saverijs niet meer kan profiteren van beursnotering... deel te wijten aan de te grote transparantie van VLCC vloot: gemakkelijk een waarde te bepalen en via prijzen te beinvloeden: de stijging van spotprijs in q2 zou een schijnoperatie geweest zijn, om de vloot in najaar duurder te verkopen, op spot of via aandelen shorten. Dit zou dan de huidige lage prijs veroorzaken. Saverijs familie wil dat spelletje wellicht niet meer meespelen, en Frederiksen is een vazal van de oliegiganten, die kost wat kost geld wil vinden voor aankoop tankers. Om winst te maken op olie. En wellicht goedkoper transport te organiseren.
    Al bij al, is maar een derde van de vloot die verdwijnt, de duurdere vloot met procentueel een lagere directe opbrengst. De 'rest' van euronav, dat is nog altijd 2/3 van de vloot, en qua cash-flow het intressantste...
    U adviseert te blijven zitten?
  8. arconati 9 oktober 2023 12:10
    quote:

    bootrham schreef op 7 oktober 2023 06:12:

    De waarde van die top24 vlcc is wellicht te verminderen met de lopende kredieten op die boten, om dan het netto product te bekomen dat in handen komt van euronav. Ik schat dat op maximum 30% van de boekwaarde 1,9 miljard dus 570 miljoen. Rest als 'te ontvangen cash' zowat 9$ per aandeel. Als ze dat uitbetalen aan CMB is dat al een miljard...er rest hen niets meer extra te betalen. Ze hebben het dan voor het zeggen...Tenzij iemand meer biedt dan die 9,5 euro ex-dividend van 9 euro...Met de cash van dit jaar wordt euronav bovendien schuldenvrij, behalve dan voor de FSO... men mag toch wel het dubbele verwachten...Maar niet van een Saverijs? Geen Niklaas dit keer? maar Allex voor mij en niet zonder ...ander...
    Dat zou inderdaad kunnen, anders is de prijs voor die 24 boten nogal hoog. Een en ander wil zeggen dat Euronav van de beurs halen niet volledig gedekt is door de verkoop van die boten, annex superdividend. Ze zeggen zelf dat het helemaal de bedoeling niet is Euronav van de beurzen te halen, wat ik in deze graag geloof, gezien de enorme kapitaalbehoeften (van CMB). Een hoger bod zou dan van een derde moeten komen. Het superdividend zou na de bieding komen, wat eigenlijk beter is voor de particuliere belegger. Vraag is wat institutionelen gaan doen? Die zullen de free float daarna wel te klein vinden zeker?
  9. Eekhoorn50 9 oktober 2023 12:24
    quote:

    bootrham schreef op 9 oktober 2023 10:36:

    Er is dus duidelijk gesteld dat er geen dividenden uitbetaald worden voor de (eventuele) overname. Eventueel wel dus bij de overname, ten voordele van de overnemer: men zet de 'kleine' euronav aandeel houden dit keer niet in de kou. De overnameprijs? dan is het wel de vraag of men al dan niet op het bod ingaat, of als er een hoger bod komt. Om alle aandelen te kopen, gebruik makend van de euronav cash is geen probleem: alleen dan zou er effectief aan de zowat 150 miljoen aandelen die in het bod kunnen aangeboden worden 17.5 euro betaald, 2,6 miljard. indiien daarvan 80%wordtt aangeboden aan die prijs, vergelijkbaar met exmar, is dat zowat 10 euro per aandeel...uitbetaalbare cash! .
    Daanrna zou CMB het voor het zeggen hebben, met een sterke suezmax vloot en een aantal vlcc in de Tankers international vloot. Het zou dan wellicht gaan om de schepen van voor 2016, maar ook niet veel vroeger. De suezmax boten brengen haast evenveel op als de VLCC, die 50% meer kosten. Een en ander zal dus blijvend zorgen voor een grote cashflow, met veel minder leningen en wellicht zal euronav zich heroriënteren richting investeren in waterstof netwerk in boten en havens.
    Ik zou de aandeelhouders niet aanraden om in te gaan op een verplicht bod van CMB: De waterstofprojecten en de blijvend belangrijke onderwaardering van restfractieverantwoord een mooie prijs op de beurs. De mogelijkheden om verder wat als cash-cow te fungeren is niet oninteressant voor euronav zelf: Waterstofnet en co kan heel wat duurzame winsten genereren... deels met flinke subsidiering van Europa
    Dat staat niet in de perspublicatie. Daar staat dat er geen dividenden worden uitbetaald voor de aandelenverkoop. De deal bestaat uit drie punten, die onderling samenhangen. Als één van de punten niet tot stand komt dan gaat de deal niet door. De overname is pas compleet als aan alle drie de punten is voldaan. Ik citeer de strophe uit de perspublicatie;: 'Tot de voltooiing van de
    aandelenverkoop, zal de Vennootschap geen dividenduitkeringen doen aan haar aandeelhouders'.
  10. aossa 9 oktober 2023 12:30
    Overzicht van schepen die zullen worden verworven door Frontline uit de Euronavvloot
    Bouwjaar No. Schepen
    2015 1 Dominica
    2016 9 Alboran, Alex, Alice, Andaman, Anne, Arafura, Aral, Desirade, Drenec
    2017 5 Amundsen, Aquitaine, Ardeche, Hatteras, Heron
    2019 1 Derius
    2020 1 Dalis
    2021 4 Delos, Dickens, Diodorus, Doris
    2023 3 Camus, Cassius, Clovis
  11. Eekhoorn50 9 oktober 2023 12:55
    quote:

    Alfonz schreef op 9 oktober 2023 10:41:

    Als je zou ingaan op het verplicht bod van CMB dan zou dit aan € 16,50 kunnen zijn.... (met vermindering van dividend), of ben ik verkeerd....?
    Mijn provider saxo bank heeft de te verwachten dividend op 2 november staan op €0,43. Die uitbetaling vind dus plaats in het 4e kwartaal (na de aandelenverkoop). Het biedbod van $18,43 kunt u dus verminderen met dit bedrag. €0,43 staat gelijk aan $0,45. De uiteindelijke waarde van het bedrag wordt dan $17,98. Dit staat gelijk met €17,08. Dit alles om en nabij en als u gebruikt maakt van het bod.
  12. forum rang 4 boothram 9 oktober 2023 15:40
    Het staat dus duidelijk in de info verspreid door euronav dat voorafgaandelijk aan het bod geen dividend wordt verspreid.
    bij het bod zal waarschijnlijk ook enkel euro onbelaste kapitaalvermindering zijn, onbelast voor wat roerende voorheffing betreft in belgie, wellicht wel belast op bedrijfsniveau als het daar wordt uitbetaald.
    Die 17.41 is dus voorwaardelijk: het kan gevolgd worden door een hoger bod, van jezelf misschien, of het kan vooralsnog door een partij verworpen worden: regulerende partij of aandeelhouders. Dit zijn echter vrij onwaarschijnlijke zaken gezien een compromis is bereikt. Iedereen doet behoorlijk wat toegevingen, maar ziet wel zijn doelstellingen bereikt wellicht. Fredriksen zijn gigavloot, en euronav cash voor innovatie richting waterstof...en uit die megatankers die op beurs geen meerwaarde(meer) opleveren.
    Die 17.51 zie ik wel vrij snel op het bord verschijnen, met mogelijks een beter bod... Het is tenslotte maar de cash+ de vloot aan halve prijs...(Bij exmar was het een no-waste prijs, en niet -50%).
    Saxo werkt dus zijn info niet direct bij...Dat kwartaaldividend gaat dus iet door, tenzij toekenning na uitoefening van het bod...
  13. aossa 9 oktober 2023 16:24
    Euronav blijft in Belgische handen na megadeal in scheepvaartsector: “Enorme mijlpaal”

    De deal die maandag is gesloten tussen de Compagnie Martime Belge (CMB) en het Noorse Frontline, de twee grote aandeelhouders van tankerrederij Euronav, is een van de grootste deals in de scheepvaartindustrie de laatste decennia. “Een enorme mijlpaal”, zegt CEO Alexander Saverys, die “fier is dat het bedrijf niet naar het buitenland gaat”.

    Anderhalf jaar lang leek het erop dat de Antwerpse tankerrederij Euronav in buitenlandse, meer bepaald Noorse, handen zou vallen. Nu CMB (eigendom van de bekende redersfamilie Saverys) het belang van Frontline in Euronav (26,12 procent) overneemt, is het zeker dat Euronav in Belgische handen blijft. “Niet iedereen zal honderd procent tevreden zijn over de uitkomst. Maar wij zijn trots dat het bedrijf niet naar het buitenland gaat”, aldus Saverys.

    Het akkoord tussen de twee scheepsdynastieën houdt in dat De Noor Frederiksen zijn belang in Euronav verkoopt aan CMB. Tegelijk koopt Frederiksen 24 supertankers van Euronav, ongeveer een derde van de totale vloot. De totale waarde van de schepen bedraagt 2,35 miljard dollar. CMB legt dan weer iets meer dan een miljard dollar op tafel voor het belang van Frontline in Euronav.

    Saverys benadrukt dat Euronav niet van de beurs zal gaan, iets wat hij acht jaar geleden wel deed met CMB zelf. “We willen Euronav niet ‘delisten’”, gaat Saverys verder. “Wij willen echt op de beurs blijven. Er zijn namelijk grote verschillen met acht jaar geleden. Een beurs dient voor centen en visibiliteit, CMB had dat niet nodig. Maar Euronav is een bedrijf binnen de energietransitie en dus behouden we het merk voor een stuk.”

    Vergroening

    Alexander Saverys dweept al langer met het vergroenen van zijn flottielje. “En nu zijn we een grote stap dichter in de praktijk”, zegt Saverys. “We zullen CMB.TECH (een dochter van CMB die inzet op onder andere ammoniak en waterstof, red.) een serieuze boost geven. Dat moet gefinancierd worden en daarom hebben we de beurs nodig. We hebben al een groenere vloot bij CMB, die gaan we bij Euronav voegen.”

    De CEO wil dus beide verhalen samenbrengen. Aan de ene kant een groot, beursgenoteerd bedrijf dat brandstoffen nodig heeft. En aan de andere kant een kleinere ‘cleantech’ speler die technologie ontwikkelt en brandstoffen produceert. Op termijn kan Saverys zo zijn eigen klant worden. In Namibië bijvoorbeeld, zet CMB sterk in op de productie van waterstof. “Het is een voordeel met Euronav dat we daar nu onze investeringen kunnen versnellen”, besluit de CEO.
  14. aossa 9 oktober 2023 16:41
    De Antwerpse rederij CMB van de familie Saverys lanceert een verplicht bod op alle Euronav-aandelen, maar heeft liever dat de aandeelhouders er niet op ingaan.

    Alleen als u bereid bent mee te stappen in het langetermijnverhaal van de familie Saverys. Die wil Euronav diversifiëren en er een maritieme kampioen in groene energie van maken. Wellicht gaat dat gepaard met kariger dividenden na de biedoperatie. Euronav zal ook schepen van CMB en CMB.Tech, dat zich specialiseert in grote waterstofprojecten, overnemen. Op termijn kan de strategie veel waarde creëren, maar beleggers zullen veel geduld moeten uitoefenen.
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 947 948 949 950 951 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.