Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,850   +0,555   (+3,88%) Dagrange 14,145 - 14,910 2.901.545   Gem. (3M) 1,5M

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 629 630 631 632 633 ... 1216 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Bert12345 29 september 2021 20:56
    quote:

    Marktwaarde schreef op 29 september 2021 16:30:

    [...]

    Even los daarvan doet JET hem denken aan Amazon. Amazon had ook een strategie van omzet boven winst wat maakte dat ze de grootste konden worden en de rest wegconcurreren. Nu plukken ze daar de vruchten van.

    Ik begrijp dat dit aandeel ontzettend onzeker is maar het biedt wel een giga potentie.
    Want Amozon bezorgt ook lauw warme maaltijden?
  2. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 29 september 2021 21:05
    quote:

    Bert12345 schreef op 29 september 2021 20:56:

    [...]

    Want Amozon bezorgt ook lauw warme maaltijden?
    Nee bertje, dat doen ze niet! Ik heb even nagekeken maar ik heb deze maand al 42x besteld bij JET! Ik heb veel vrienden die nog vaker bestellen bij JET dan ik! Koken en boodschappen doen in de supermarkt is voor de oudjes!
  3. Giraffe Capital 30 september 2021 00:03
    quote:

    Bert12345 schreef op 28 september 2021 18:56:

    [...]

    Voor een deel heb je natuurlijk gelijk, maar het is onmiskenbaar dat JET marktaandeel wil veroveren. Probleem is -stel je hebt een groot marktaandeel - je nog steeds niet in staat bent om serieuze marges te maken, omdat de diensten zeer eenvoudig zijn en je geen toetreders kan weren. Dat wil je zeggen, denk ik.

    Picnic is trouwens goed concept en werkt anders. Geen strakke bezorgtijden en goed te plannen qua ritten.
    Wie zegt dat JET met een groot marktaandeel geen serieuze marges kan maken? JET gaat dit jaar in Nederland +50 miljoen euro netto winst boeken en in Duitsland waarschijnlijk zelfs meer dan 100 miljoen euro. Netto winst marges liggen voor deze landen dit jaar tussen 25-35% van de omzet en dit ondanks dat JET in beide landen op dit moment nog verliest maakt op haar logistics activiteiten. Ook in bijvoorbeeld Canada wordt er met +95% logistics orders winst geboekt en zelfs in Amerika zou zorgenkindje Grubhub op een paar miljoen na netto winst hebben geboekt zonder fee caps.

    Waarom andere landen nu tijdelijk niet winstgevend zijn heb ik paar dagen hier heel stuk over geschreven, dat kunnen de geïnteresseerde opzoeken, maar het komt er op neer dat Just Eat (en ook Grubhub) compleet werd gemismanged voor de overname door Takeaway.com en er daarom eerste extra investering (via de P/L) nodig waren om marktaandeel terug te veroveren. De investeringen die Takeaway.com afgelopen 5 jaar in o.a. logistics heeft gemaakt worden nu voor Just Eat (een veel groter bedrijf) in anderhalf jaar tijd gedaan.

    Dat JET geen moat heeft, ben ik niet met je eens. Het is inderdaad niet lastig om een fooddelivery start-up te beginnen, maar het aanvallen van een bepaalde markt een betekenisvol marktaandeel te veroveren is eigenlijk bijna onmogelijk zolang de zittende speler geen grote fouten maakt (zoals het niet uitrollen van logisitcs). En hoe komt dit? Omdat je als zittende speler natuurlijk altijd meer keus kan bieden, een groter marketing budget hebt en door economies of scale altijd goedkoper kan zijn (tenzij de concurrentie bereid is flink geld te verbranden). In Duitsland gaat JET dit jaar bijvoorbeeld al meer uitgeven aan marketing dan de concurrentie in Duitsland aan omzet draait terwijl de concurrentie (DHER en UBER) marketcaps hebben van 29 en 72 miljard euro.

    Neem nu de Nederlandse site als voorbeeld, orders, omzet en EBITDA groeien al +10 jaar ondanks de komst van allerlei (verlieslatende) concurrenten. Ziet deze cijfers er uit als een bedrijf zonder moat?

    EBITDA Nederlandse site: 
    2013 = 10m
    2014 = 19m
    2015 = 26m
    2016 = 35m (Uber Eats, Deliveroo en Foodora komen naar Nederland) (Beurswaarde JET ligt rond de 1 miljard euro terwijl Uber op 66 miljard dollar wordt gewaardeerd)
    2017 = 43m
    2018 = 53m (Foodora geeft op en verlaat Nederland weer)
    2019 = 65m
    2020 = 75m
    2021 (h1) = 40m 

    Als Uber (een bedrijf wat al meer geld heeft verbrand dan de huidige marketcap van JET) het na 5 jaar nog steeds niet lukt om veel meer dan 10% marktaandeel in Nederland te behalen denk je dan niet dat een zittende fooddelivery business op zijn minst een kleine moat heeft? Uber was 5 jaar geleden nota bene 66x groter dan JET en heeft ook nog eens van gratis naamsbekendheid via haar taxi platform. 

    En oja, voordat er gezeurd gaat worden over EBITDA, al deze jaren heeft JET in Nederland ook een netto winst geboekt terwijl de concurrentie nog nooit een winst heeft geboekt. 

    Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat Picnic unit economics er 1000x beter uitzien dan alle flitbezorgers, route rijden zorgt voor veel lagere bezorgkosten per bestelling. Probleem is alleen dat i.t.t. fooddelivery site je in principe bij elke supermarkt ongeveer hetzelfde assortiment hebt en prijs dus al snel het enige concurrentie middel wordt (wat trouwens niet per definitie verkeerd is). Nu is Picnic "hip" maar hoe gaan ze zich op de lange termijn onderscheiden van de andere supermarkten?

  4. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 30 september 2021 00:17
    quote:

    Giraffe Capital schreef op 30 september 2021 00:03:

    [...]
    Wie zegt dat JET met een groot marktaandeel geen serieuze marges kan maken? JET gaat dit jaar in Nederland +50 miljoen euro netto winst boeken en in Duitsland waarschijnlijk zelfs meer dan 100 miljoen euro. Netto winst marges liggen voor deze landen dit jaar tussen 25-35% van de omzet en dit ondanks dat JET in beide landen op dit moment nog verliest maakt op haar logistics activiteiten. Ook in bijvoorbeeld Canada wordt er met +95% logistics orders winst geboekt en zelfs in Amerika zou zorgenkindje Grubhub op een paar miljoen na netto winst hebben geboekt zonder fee caps.

    Waarom andere landen nu tijdelijk niet winstgevend zijn heb ik paar dagen hier heel stuk over geschreven, dat kunnen de geïnteresseerde opzoeken, maar het komt er op neer dat Just Eat (en ook Grubhub) compleet werd gemismanged voor de overname door Takeaway.com en er daarom eerste extra investering (via de P/L) nodig waren om marktaandeel terug te veroveren. De investeringen die Takeaway.com afgelopen 5 jaar in o.a. logistics heeft gemaakt worden nu voor Just Eat (een veel groter bedrijf) in anderhalf jaar tijd gedaan.

    Dat JET geen moat heeft, ben ik niet met je eens. Het is inderdaad niet lastig om een fooddelivery start-up te beginnen, maar het aanvallen van een bepaalde markt een betekenisvol marktaandeel te veroveren is eigenlijk bijna onmogelijk zolang de zittende speler geen grote fouten maakt (zoals het niet uitrollen van logisitcs). En hoe komt dit? Omdat je als zittende speler natuurlijk altijd meer keus kan bieden, een groter marketing budget hebt en door economies of scale altijd goedkoper kan zijn (tenzij de concurrentie bereid is flink geld te verbranden). In Duitsland gaat JET dit jaar bijvoorbeeld al meer uitgeven aan marketing dan de concurrentie in Duitsland aan omzet draait terwijl de concurrentie (DHER en UBER) marketcaps hebben van 29 en 72 miljard euro.

    Neem nu de Nederlandse site als voorbeeld, orders, omzet en EBITDA groeien al +10 jaar ondanks de komst van allerlei (verlieslatende) concurrenten. Ziet deze cijfers er uit als een bedrijf zonder moat?

    EBITDA Nederlandse site: 
    2013 = 10m
    2014 = 19m
    2015 = 26m
    2016 = 35m (Uber Eats, Deliveroo en Foodora komen naar Nederland) (Beurswaarde JET ligt rond de 1 miljard euro terwijl Uber op 66 miljard dollar wordt gewaardeerd)
    2017 = 43m
    2018 = 53m (Foodora geeft op en verlaat Nederland weer)
    2019 = 65m
    2020 = 75m
    2021 (h1) = 40m 

    Als Uber (een bedrijf wat al meer geld heeft verbrand dan de huidige marketcap van JET) het na 5 jaar nog steeds niet lukt om veel meer dan 10% marktaandeel in Nederland te behalen denk je dan niet dat een zittende fooddelivery business op zijn minst een kleine moat heeft? Uber was 5 jaar geleden nota bene 66x groter dan JET en heeft ook nog eens van gratis naamsbekendheid via haar taxi platform. 

    En oja, voordat er gezeurd gaat worden over EBITDA, al deze jaren heeft JET in Nederland ook een netto winst geboekt terwijl de concurrentie nog nooit een winst heeft geboekt. 

    Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat Picnic unit economics er 1000x beter uitzien dan alle flitbezorgers, route rijden zorgt voor veel lagere bezorgkosten per bestelling. Probleem is alleen dat i.t.t. fooddelivery site je in principe bij elke supermarkt ongeveer hetzelfde assortiment hebt en prijs dus al snel het enige concurrentie middel wordt (wat trouwens niet per definitie verkeerd is). Nu is Picnic "hip" maar hoe gaan ze zich op de lange termijn onderscheiden van de andere supermarkten?

    Ge-wel-dig geschreven en daarom een abtje verdiend. Ik zie dat je eigenlijk alle punten van mij heb overgenomen! Hou er rekening mee dat Bertje short zit en daarom graag de koers omlaag wil hebben, dat neemt niet weg dat je gelijk hebt en dat we alle vertrouwen hebben in JET
  5. forum rang 6 Bert12345 30 september 2021 08:00
    quote:

    Giraffe Capital schreef op 30 september 2021 00:03:

    [...]
    Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat Picnic unit economics er 1000x beter uitzien dan alle flitbezorgers, route rijden zorgt voor veel lagere bezorgkosten per bestelling. Probleem is alleen dat i.t.t. fooddelivery site je in principe bij elke supermarkt ongeveer hetzelfde assortiment hebt en prijs dus al snel het enige concurrentie middel wordt (wat trouwens niet per definitie verkeerd is). Nu is Picnic "hip" maar hoe gaan ze zich op de lange termijn onderscheiden van de andere supermarkten?

    Allereerst. Dank voor je analyse en respect. Ik ken de term moat als slotgracht voor verdedigingsdoeleinden. Ik heb geen belang oid in JET; ik ben geïnteresseerde buitenstaander. Ik heb voor een half jaar wel gedacht om een positie in Hello Fresh te nemen en een tegenpositie in JET.

    Ik snap de voordelen die je noemt en iedereen waardeert een positief standpunt. Het lijkt erop dat men iets koopt om vervolgens argumenten te horen, dat de aankoop goed was. Dat is de verkeerde volgorde.

    Hello Fresh komt tegemoet aan vers en gezond. JET is pizza (gechargeerd, dus reageren hoeft niet). Hello Fresh en Picnic hebben een logistiek model, dat vele malen efficiënter te plannen is. Als het marktaandeel groeit, krijg je idd een voordeel. Maar dit is begrensd. Worden de marges te hoog, zuigt dat concurrenten aan. Die kan je niet weren. Ook weer gechargeerd: een raffinage-installatie kost honderden miljoenen. Een maaltijdbezorgdienst vergt enkele fietsen en een internetsiite. Je gaat niet Nederland bedienen, maar je kan een stad overnemen.

    ps. Een beetje off-topic, maar zeer interessant hoe een route wordt bepaald door bijv Googlemaps. Het vergt natuurlijk veel rekenkracht en de uitkomst is soms nog steeds belabberd en moeten met een beetje slepen worden hersteld.
  6. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 30 september 2021 08:35
    quote:

    Bert12345 schreef op 30 september 2021 08:00:

    [...]

    Allereerst. Dank voor je analyse en respect. Ik ken de term moat als slotgracht voor verdedigingsdoeleinden. Ik heb geen belang oid in JET; ik ben geïnteresseerde buitenstaander. Ik heb voor een half jaar wel gedacht om een positie in Hello Fresh te nemen en een tegenpositie in JET.

    Ik snap de voordelen die je noemt en iedereen waardeert een positief standpunt. Het lijkt erop dat men iets koopt om vervolgens argumenten te horen, dat de aankoop goed was. Dat is de verkeerde volgorde.

    Hello Fresh komt tegemoet aan vers en gezond. JET is pizza (gechargeerd, dus reageren hoeft niet). Hello Fresh en Picnic hebben een logistiek model, dat vele malen efficiënter te plannen is. Als het marktaandeel groeit, krijg je idd een voordeel. Maar dit is begrensd. Worden de marges te hoog, zuigt dat concurrenten aan. Die kan je niet weren. Ook weer gechargeerd: een raffinage-installatie kost honderden miljoenen. Een maaltijdbezorgdienst vergt enkele fietsen en een internetsiite. Je gaat niet Nederland bedienen, maar je kan een stad overnemen.

    ps. Een beetje off-topic, maar zeer interessant hoe een route wordt bepaald door bijv Googlemaps. Het vergt natuurlijk veel rekenkracht en de uitkomst is soms nog steeds belabberd en moeten met een beetje slepen worden hersteld.
    Goedemorgen Bertje!

    Hellofresh is een box met voedsel er in. Je hebt daar geen keus, bij JET wel! Bij Hellofresh moet je alsnog zelf koken (dus voor de oudjes), bij JET hoef je zelf niet meer te koken. Kortom het verschil: tot 40 jaar kiest voor JET en boven de 40 jaar kiest voor Hellofresh! Over 10 jaar is de 40 jaar natuurlijk opschoven naar 50 jaar
  7. Anna991 30 september 2021 08:49
    Als we met z’n allen willen dat ook vrouwen fulltime gaan werken, of man en vrouw bijv ieder 4 dagen, om onze welvaart op te blijven pompen, dan zullen we de komende decennia alleen maar meer en meer naar bijv thuisbezorgd grijpen.

    Wie had zoveel jaar geleden gedacht dat er nu hele volksstammen zijn die iedere dag wel 1 of zelfs meerdere koffies per dag buiten de deur halen van 4 euro per stuk.

    Dat is ook het gevolg van de efficiëntie drang die we in Nederland hebben. Zo moest ik toen ik nog in loondienst was van ieder uur noteren aan welk project ik het had besteed.

    En dan 3 weken later opgebeld worden:” waarom heb je 3 weken geleden op woensdag om 10.00 een uur geschreven op project X? Zo hadden we het niet begroot. “

    Ander voorbeeld: een schoonmaker moet in een uur tijd nu veel meer vierkante meters schoonmaken dan 30 of 40 jaar geleden.

    We zetten onszelf en elkaar onder druk om het maximale uit onszelf te halen.

    Hierdoor grijp je ook sneller naar het gemak wanneer je s avonds na een lange dag thuiskomt.

    Dat over efficiënte werken is alleen vol te houden als je jezelf soms kunt pamperen met een maaltijd die warm en wel bij je bezorgd wordt.

    Het zou mij dus niet verbazen als het de komende jaren alleen maar normaler en normaler wordt om meerdere keren per week thuisbezorgd te bestellen.
    Waarom werken we onszelf anders allemaal een slag in de rondte om onze welvaart te doen toenemen?

    Overigens ben ik niet zo blij met die efficiëntie drang en denk ik niet dat het per se gezond is. Maar ik denk wel dat het zal bijdragen aan de normalisering van eten bestellen. Nog meer dan nu al het geval is.
  8. forum rang 4 NLvalue 30 september 2021 09:09
    quote:

    Giraffe Capital schreef op 30 september 2021 00:03:

    [...]

    Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat Picnic unit economics er 1000x beter uitzien dan alle flitbezorgers, route rijden zorgt voor veel lagere bezorgkosten per bestelling. Probleem is alleen dat i.t.t. fooddelivery site je in principe bij elke supermarkt ongeveer hetzelfde assortiment hebt en prijs dus al snel het enige concurrentie middel wordt (wat trouwens niet per definitie verkeerd is). Nu is Picnic "hip" maar hoe gaan ze zich op de lange termijn onderscheiden van de andere supermarkten?

    Het model van online supermarkten is wezenlijk anders dan die van offline.

    Als je stuurt op lifetime value van een klant - ga je anders werken dan als je transactionele winst wilt optimaliseren

    Die lifetime value zit voor een groot gedeelte in in dingen die niets met product verkoop te maken (gaan) hebben. Data verkoop, advertentie verkoop etc.

    Zie ik bij JET niet gebeuren-maar Picnic is vooralsnog onverslaanbaar door zowel AH als Jumbo (zonder dat ze hun eigen model opblazen)
  9. [verwijderd] 30 september 2021 09:43
    quote:

    haas schreef op 17 augustus 2021 10:21:

    [...]

    jet 72 euro...............eerst de 55 zien ?
    'n zwaar verliesgevend bedrijf
    =========================================
    Op een omzet van 2,6 miljard een verlies lijden van 486 miljoen euro is meer dan ongezond.
    Wat de reden ook is. Het betekent een hoge negatieve nettomarge.

    Over de eerste 6 maanden steeg de omzet met 47% tot 2,6 miljard euro.
    Er is een verlies geleden van 486 miljoen. Vorig jaar was dat -59 miljoen euro.

    65,65 euro vandaag.............
  10. forum rang 6 Bert12345 30 september 2021 09:57
    quote:

    Giraffe Capital schreef op 30 september 2021 00:03:

    [...]
    En oja, voordat er gezeurd gaat worden over EBITDA, al deze jaren heeft JET in Nederland ook een netto winst geboekt terwijl de concurrentie nog nooit een winst heeft geboekt. 

    Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat Picnic unit economics er 1000x beter uitzien dan alle flitbezorgers, route rijden zorgt voor veel lagere bezorgkosten per bestelling. Probleem is alleen dat i.t.t. fooddelivery site je in principe bij elke supermarkt ongeveer hetzelfde assortiment hebt en prijs dus al snel het enige concurrentie middel wordt (wat trouwens niet per definitie verkeerd is). Nu is Picnic "hip" maar hoe gaan ze zich op de lange termijn onderscheiden van de andere supermarkten?
    Lees nu pas je laatste opmerkingen.

    Het feit dat JET geen winst maakt en dan verwijzen naar concurrentie die het ook niet doet, is als een leerling die constant onvoldoendes haalt en verwijst naar zijn vriendenkring die het nog slechter doet. Je hebt dan de verkeerde peergroup te pakken.

    Dat Pinic hip is, is een absurde stelling. Ik zit ook bij Picnic (na een lange wachtlijst). Weet je waarom? Omdat het F-goedkoop is en handig. Je zit in een webex en zegt - een momentje - en 1 minuut later heb je voor een hele week boodschappen. Dat tegen een prijs waar de gevestigde orde wat van kan leren. De lege flessen geef je weer mee.

    Hip? Amahoela. Handig.
  11. Alex Future 30 september 2021 10:17
    quote:

    haas schreef op 30 september 2021 09:43:

    [...]

    haas schreef op 17 augustus 2021:

    jet 72 euro...............eerst de 55 zien ?
    'n zwaar verliesgevend bedrijf
    =========================================
    Op een omzet van 2,6 miljard een verlies lijden van 486 miljoen euro is meer dan ongezond.
    Wat de reden ook is. Het betekent een hoge negatieve nettomarge.

    Over de eerste 6 maanden steeg de omzet met 47% tot 2,6 miljard euro.
    Er is een verlies geleden van 486 miljoen. Vorig jaar was dat -59 miljoen euro.

    haas schreef op 30 september 2021: 65,65 euro vandaag.............

    haas op 1 augustus 2022: jet 172 euro...............eerst de 155 zien ?
    haas op 30 september 2022: 165,65 euro vandaag.............
  12. Alex Future 30 september 2021 10:37
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 30 september 2021 08:35:

    [...]

    Goedemorgen Bertje!

    Hellofresh is een box met voedsel er in. Je hebt daar geen keus, bij JET wel! Bij Hellofresh moet je alsnog zelf koken (dus voor de oudjes), bij JET hoef je zelf niet meer te koken. Kortom het verschil: tot 40 jaar kiest voor JET en boven de 40 jaar kiest voor Hellofresh! Over 10 jaar is de 40 jaar natuurlijk opschoven naar 50 jaar
    Ja precies! Je kan tegenwoordig genoeg gezond voedsel laten bezorgen via JET. Het aanbod neemt alsmaar toe. Ik ga na mijn werk echt geen box Hellofresh koken en ook nog iets eten waar ik helemaal geen trek in heb. Onderweg van mijn werk bestel ik bij Thuisbezorgd en wanneer ik thuis kom staat het al klaar en kan ik beginnen met eten. Ik heb geen keuken meer nodig, die gaat eruit en maak daar een gezellige huisbar van.
24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 629 630 631 632 633 ... 1216 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.