Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel ASML Holding AEX:ASML.NL, NL0010273215

Laatste koers (eur) Verschil Volume
618,200   -8,900   (-1,42%) Dagrange 616,500 - 628,600 435.317   Gem. (3M) 696K

ASML 2021

6.547 Posts
Pagina: «« 1 ... 188 189 190 191 192 ... 328 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. EenStukje 24 augustus 2021 16:36
    De taart (toert ?) wordt steeds groter en gigantischer :
    https://www.tijd.be/ondernemen/halfgeleiders/samsung-wil-voorsprong-in-chipsector-veiligstellen-met-175-miljard-euro//10327695.html

    Citaat 1 :
    Met 240 biljoen won (175,5 miljard euro) - een derde meer dan het budget van de voorbije drie jaar - wil Samsung de komende drie jaar 'de leiding nemen in de ontwikkelingen van de volgende generatie technologie'.

    Citaat 2 :
    De Aziaten voelen de hete adem van de VS en Europa nu die beseffen dat wie aan chips kan raken een streepje voor heeft in het gevecht om macht en invloed.

    Citaat 3 :
    TSMC kondigde in april een investering in extra productiecapaciteit van 100 miljard dollar aan. De Amerikaanse chipmaker Intel kijkt naar overnames en extra fabrieken. Samsung geeft geen details over de verdeling van de geplande centen, maar met die race in het achterhoofd denken analisten dat het grootste deel naar zijn chipdivisie zal gaan.
  2. Bakkiekoffie 24 augustus 2021 16:58
    quote:

    WaarIsWally schreef op 24 augustus 2021 16:16:

    Bakkie koffie,
    Die wil ik naar eigen invulling wel voorspellen:
    Dat betekent dat je helaas een stuk van de taart moet gaan afstaan aan Nikon en Canon.
    Weliswaar low range .........................................
    Is er echt een tekort in lowrange, zoals jj het noemt? Loopt dat gedeelte juist niet terug? Blijkbaar onderschat ik dat.
  3. [verwijderd] 24 augustus 2021 17:28
    Chip Shortage Set to Worsen as COVID Rampages Through Malaysia

    The number of COVID-19 infections is surging in Malaysia, threatening to aggravate shortages of semiconductors and other components that have hammered automakers for months.

    The Southeast Asian country hasn’t historically had the kind of importance to technology supply chains that Taiwan, South Korea or Japan do. But in recent years, Malaysia emerged as a major center for chip testing and packaging, with Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV and STMicroelectronics NV among the key suppliers operating plants there.

    Now COVID-19 infections are soaring in the country, jeopardizing plans to lift lockdowns and restore full production capacity. The seven-day average for reported daily infections has pushed past 20,000, up from just over 5,000 in late June.

    www.ttnews.com/articles/chip-shortage...
  4. WaarIsWally 24 augustus 2021 17:42
    quote:

    Bakkiekoffie schreef op 24 augustus 2021 16:58:

    [...]
    Is er echt een tekort in lowrange, zoals jj het noemt? Loopt dat gedeelte juist niet terug? Blijkbaar onderschat ik dat.

    Wat schat je zelf in als low range ? Misschien is dat een betere vraag.
    High end ( immersie, en euv is Monopoly door ASML)
    Nikon heeft wel wat concurrentie voor DUV immersie, maar dat lijkt niet echt voeten aan de grond te r
    Krijgen tot op heden.
    Als je eenmaal ASML machines hebt staan dan ga je die niet zomaar vervangen of mixen met Nikon machines. Dat schopt heel je proces in de war.
    Alleen Intel doet dat.. nou kijk eens hoe goed ze het doen.

    High end zijn echt de nieuwe generatie chips voor telefoon en computer / spelcomputers.
    Met heel dik gedrukt mobile equipment. Je kunt best snelle chips maken die iets minder energie efficiënt zijn. Dus die horen wat mij betreft niet bij high end.
    Dus alles wat in servers, het meeste wat je voor thuiswerk nodig hebt ( router, beeldschermen, muis, datastorage, etc) chips voor de automotive hoeven echt niet met het beste van het beste gemaakt te worden.
  5. bert pit 24 augustus 2021 18:03
    Dat tekort aan chips in de automotive heeft nauwelijks invloed op de prijs van ASML.

    Als je denkt daar geld aan te kunnen verdienen kun je beter kijken naar bedrijven zoals TI, NPX of Infineon.

    Het tekort zit hem in de chips die al een jaar of 10 op de markt zijn. In het begin van de pandamic, dachten de autobouwers significant minder auto's te gaan verkopen. Ze hebben toen gewoon te minder orders geplaatst. Helaas bleken er meer auto's verkocht te worden dan geraamd en daar ontstond het tekort.

    Er zijn ook nog wel andere oorzaken, echter ASML richt zich op de keten van high end chip market. Dat groeit ook als kool maar er zijn niet echt hele grote tekorten.
  6. EenStukje 24 augustus 2021 18:15
    quote:

    bert pit schreef op 24 augustus 2021 18:03:

    Dat tekort aan chips in de automotive heeft nauwelijks invloed op de prijs van ASML.

    Als je denkt daar geld aan te kunnen verdienen kun je beter kijken naar bedrijven zoals TI, NPX of Infineon.

    Het tekort zit hem in de chips die al een jaar of 10 op de markt zijn. In het begin van de pandamic, dachten de autobouwers significant minder auto's te gaan verkopen. Ze hebben toen gewoon te minder orders geplaatst. Helaas bleken er meer auto's verkocht te worden dan geraamd en daar ontstond het tekort.

    Er zijn ook nog wel andere oorzaken, echter ASML richt zich op de keten van high end chip market. Dat groeit ook als kool maar er zijn niet echt hele grote tekorten.
    Ik vraag me inderdaad eigenlijk ook af wie die leveranciers van die chips zijn die tekort schieten.

    Men leest toch dat die autochips er niet zijn omdat er te veel focus was op high-end, maar als dat andere machines zijn, waarom zijn die autochipse er dan niet ?

    Heb toch de indruk dat TSMC ze bakt, maar dat er andere tussenfirma's tussen zitten ?
    Iemand wat meer duidelijkheid ?

    En wat is de rol van Melexis en X-Fab ? Dat benieuwd me eigenlijk nog meer. Ik dacht dat X-Fab ook een Maleisische fabriek had ?
  7. WaarIsWally 24 augustus 2021 18:19
    Dat ben ik niet met je eens Bert pit,

    ASML levert deze machines wel degelijk.
    Ook zie je dat de oude ASML machines ( pas systemen) dus bij bijvoorbeeld een NXP staan.
    De trend is ook om deze machines te vervangen voor een XT om de capaciteit van de lijn uit te breiden.
    Door een vergrootte vraag is het juist extra interessant om je lijn te vernieuwen.
    1: maak je plant 2x zo groot. ( Meestal moeilijk doordat ze in steden zitten)
    2: gooi de oude rommel eruit en zet er een machinepark neer wat 2x en misschien zelfs nog meer capaciteit heeft.dan heeft het personeel ook weer wat te optimaliseren.
  8. GroG b. 24 augustus 2021 18:31
    <10 nm chip apparatuur is vele malen duurder dan chips apparatuur van 65-14 nanometer.

    De meeste chips voor de auto industrie kan prima worden gemaakt op oude processen. Waar de discussie hier niet over gaat is de (andere) materialen die je nodig hebt om chips te maken. Een hele grote leverancier is finance.yahoo.com/quote/TOELY?p=TOELY

    Als je deze materialen niet hebt, staan je asml machines ook maar uit hun neus te eten. Daar komt de schaarste vandaan. Het is niet alleen de productie van chips zelf.
  9. forum rang 7 Marcel I&W 24 augustus 2021 19:54
    quote:

    bert pit schreef op 24 augustus 2021 18:03:

    Dat tekort aan chips in de automotive heeft nauwelijks invloed op de prijs van ASML.

    Als je denkt daar geld aan te kunnen verdienen kun je beter kijken naar bedrijven zoals TI, NPX of Infineon.

    Het tekort zit hem in de chips die al een jaar of 10 op de markt zijn. In het begin van de pandamic, dachten de autobouwers significant minder auto's te gaan verkopen. Ze hebben toen gewoon te minder orders geplaatst. Helaas bleken er meer auto's verkocht te worden dan geraamd en daar ontstond het tekort.

    Er zijn ook nog wel andere oorzaken, echter ASML richt zich op de keten van high end chip market. Dat groeit ook als kool maar er zijn niet echt hele grote tekorten.
    Natuurlijk werkt dit tekort in het voordeel van ASML. ASML is niet verantwoordelijk voor het tekort. Dat zijn de afnemers zelf. Die hebben bestellingen geannuleerd. ASML levert niet uitsluitend EUV-technologie. Op verzoek van afnemers zou ASML moeten opschalen. Zonder enige vorm van (financiele) compensatie. En dus kans op extra-winst. Annuleren, vervolgens massaal bestellen, en als er een tekort is leg je de schuld neer bij de tech-sector. Eigen schuld, dikke bult.
  10. bert pit 24 augustus 2021 20:22
    Het zijn zo'n beetje dezelfde chips die noodzakelijk zijn om elektronica aan te sturen in TV's, computerschermen, elektrische sloten etc. Dat zijn allemaal vrij goedkope chips. Zou men in de automotive elk jaar weer de nieuwste chips willen gebruiken dan moet er weer gecertificeerd worden, wat doorgaans lange trajecten zijn. Een enkel model auto zal wel een geavanceerde AMD/Intel chip aan boord hebben maar 99% niet. Juist in die duurdere geavanceerde chips is geen tekort.

    Hoeveel wil je er morgen hebben?
    www.coolblue.nl/processoren/intel
    www.coolblue.nl/processoren/amd

    De technologie waar ASML het geld mee verdient is niet de technologie die in 99% van de auto's wordt toegepast. Die automotive chips zijn eerder van 8 a 15 jaar terug. Uiteraard kan het zijn dat die oude chips met de ASML machines worden gemaakt, maar ASML gaat niet binnenlopen door het verkopen van verouderde technologie.

    Zolang iedereen dan denkt, prima, goed voor de prijs :).
  11. bert pit 24 augustus 2021 20:36
    Ik heb overigens al jaren ASML en denk deze nog even te houden. Nog steeds groeiende markt, praktisch geen concurrentie, super goed en slim geleide organisatie en ze hebben een technologische voorsprong van jaren die zelfs niet met een investering van vele miljarden is in te halen.

    Ook een goed aandeel om in de gaten te houden (uit dezelfde keten) LAM research. KW nog vrij laag.
  12. forum rang 5 b.west.invest 24 augustus 2021 23:25
    quote:

    bert pit schreef op 24 augustus 2021 20:36:

    Ik heb overigens al jaren ASML en denk deze nog even te houden. Nog steeds groeiende markt, praktisch geen concurrentie, super goed en slim geleide organisatie en ze hebben een technologische voorsprong van jaren die zelfs niet met een investering van vele miljarden is in te halen.

    Ook een goed aandeel om in de gaten te houden (uit dezelfde keten) LAM research. KW nog vrij laag.
    AB , mooie tip eb helder verhaal
  13. roloff 25 augustus 2021 11:38
    quote:

    bert pit schreef op 24 augustus 2021 20:22:

    Het zijn zo'n beetje dezelfde chips die noodzakelijk zijn om elektronica aan te sturen in TV's, computerschermen, elektrische sloten etc. Dat zijn allemaal vrij goedkope chips. Zou men in de automotive elk jaar weer de nieuwste chips willen gebruiken dan moet er weer gecertificeerd worden, wat doorgaans lange trajecten zijn. Een enkel model auto zal wel een geavanceerde AMD/Intel chip aan boord hebben maar 99% niet. Juist in die duurdere geavanceerde chips is geen tekort.

    Hoeveel wil je er morgen hebben?
    www.coolblue.nl/processoren/intel
    www.coolblue.nl/processoren/amd

    De technologie waar ASML het geld mee verdient is niet de technologie die in 99% van de auto's wordt toegepast. Die automotive chips zijn eerder van 8 a 15 jaar terug. Uiteraard kan het zijn dat die oude chips met de ASML machines worden gemaakt, maar ASML gaat niet binnenlopen door het verkopen van verouderde technologie.

    Zolang iedereen dan denkt, prima, goed voor de prijs :).
    @bert pit, DUV is voor ASML al een wat oudere technologie, maar kijk maar eens naar de marges. Die zijn top voor DUV! Jouw stelling moet toch echt wat worden genuanceerd. Succes. Gr. R
  14. EenStukje 25 augustus 2021 12:52
    quote:

    bert pit schreef op 24 augustus 2021 20:22:

    Het zijn zo'n beetje dezelfde chips die noodzakelijk zijn om elektronica aan te sturen in TV's, computerschermen, elektrische sloten etc. Dat zijn allemaal vrij goedkope chips. Zou men in de automotive elk jaar weer de nieuwste chips willen gebruiken dan moet er weer gecertificeerd worden, wat doorgaans lange trajecten zijn. Een enkel model auto zal wel een geavanceerde AMD/Intel chip aan boord hebben maar 99% niet. Juist in die duurdere geavanceerde chips is geen tekort.

    Hoeveel wil je er morgen hebben?
    www.coolblue.nl/processoren/intel
    www.coolblue.nl/processoren/amd

    De technologie waar ASML het geld mee verdient is niet de technologie die in 99% van de auto's wordt toegepast. Die automotive chips zijn eerder van 8 a 15 jaar terug. Uiteraard kan het zijn dat die oude chips met de ASML machines worden gemaakt, maar ASML gaat niet binnenlopen door het verkopen van verouderde technologie.

    Zolang iedereen dan denkt, prima, goed voor de prijs :).
    Toch enige nuancering.

    Op het werk bij mijn vrouw hebben ze een serie laptops besteld. Levering voorzien voor half oktober. Laptops zijn waarschijnlijk wel wat '"speciaal" maar toch, doen alsof alles peis en vree is lijkt me niet correct.

    Hoe zit het trouwens met de leveringen van de x-box en playstation 5 en grafische kaarten ? Ook daar waren er gigantische bottlenecks.
  15. WaarIsWally 25 augustus 2021 14:01
    Steppers ( oude techniek) gebruikt voor 65-14 Nm worden eigenlijk niet meer gemaakt.
    Iedereen gaat over op scanners. Uiteindelijk is er maar 1 ding wat telt: cost per wafer.
    Koop een low range, bijv xt400L en stel hem in op nood tempo productie en je hoeft niet naar overlay te kijken.
    Sterker nog: ASML is nieuwe machines hiervoor aan het maken. NXT1470 (droge nxt) is de 1e in die serie.
    Gemaakt voor gruwelijk veel chips eruit te stampen voor een minimale cost per wafer.

    Dan kom je weer terug op: wat denk je wat makkelijker te optimaliseren is of dat je na een batch over moet gaan op een ander type chip? 100 van die oude barrels of 1 machine ?
    Idem voor clean room ruimte.
6.547 Posts
Pagina: «« 1 ... 188 189 190 191 192 ... 328 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.