Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel ASML Holding AEX:ASML.NL, NL0010273215

Laatste koers (eur) Verschil Volume
608,000   -8,500   (-1,38%) Dagrange 605,700 - 616,900 166.210   Gem. (3M) 711,9K

ASML 2021

6.547 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 328 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Raasgier 21 maart 2021 12:19
    quote:
    Interessant. Maar toch snap ik het niet helemaal: mij lijkt toch dat chips in de regel een zeer specifieke functie vervullen. Veel lijken er op elkaar, maar je kunt volgens mij maar tot op zeer beperkte hoogte modelletje B inpluggen als je het bedoelde modelletje A niet meer kunt krijgen. Dat zou betekenen dat stockpiling ook maar tot op zeer beperkte hoogte zin heeft, namelijk voor zover je weet dat je in de toekomst nog heel veel van exact hetzelfde type nodig gaat hebben. En dan nog zou volgens mij toch de autoindustrie zelf de enige zijn die autochips hamstert, dus dat kan al niet echt verklaren waarom juist de autoindustrie zelf stilvalt, nota bene bij toch grote spelers.

    Wat verder dus de vraag opwerpt waarom niemand dit chiptekort heeft zien aankomen. Althans, ik geloof dat ik er een jaar geleden nog niet van had gehoord.
  2. H.A.B.S. 21 maart 2021 13:07
    quote:

    Raasgier schreef op 21 maart 2021 12:19:

    [...]

    Interessant. Maar toch snap ik het niet helemaal: mij lijkt toch dat chips in de regel een zeer specifieke functie vervullen. Veel lijken er op elkaar, maar je kunt volgens mij maar tot op zeer beperkte hoogte modelletje B inpluggen als je het bedoelde modelletje A niet meer kunt krijgen. Dat zou betekenen dat stockpiling ook maar tot op zeer beperkte hoogte zin heeft, namelijk voor zover je weet dat je in de toekomst nog heel veel van exact hetzelfde type nodig gaat hebben. En dan nog zou volgens mij toch de autoindustrie zelf de enige zijn die autochips hamstert, dus dat kan al niet echt verklaren waarom juist de autoindustrie zelf stilvalt, nota bene bij toch grote spelers.

    Wat verder dus de vraag opwerpt waarom niemand dit chiptekort heeft zien aankomen. Althans, ik geloof dat ik er een jaar geleden nog niet van had gehoord.
    Ben het met je eens dat een deel van het probleem door de industrie veroorzaakt wordt; als er schaarste is gaat men nou eenmaal hamsteren, (zeker) ook de grote jongens!

    Belangrijker is of dat de vraag naar chips tijdelijk is. Gezien de afhankelijkheid en onrust in verschillende industrieën, verwacht ik niet dat de vraag zal afzwakken. In dit licht bezien is ASML een goedkoop aandeeltje, mensen sla morgenochtend nog uw slag nu het nog kan... ;)
  3. forum rang 5 Raasgier 21 maart 2021 20:24
    quote:

    H.A.B.S. schreef op 21 maart 2021 13:07:

    [...]

    Ben het met je eens dat een deel van het probleem door de industrie veroorzaakt wordt; als er schaarste is gaat men nou eenmaal hamsteren, (zeker) ook de grote jongens!

    Belangrijker is of dat de vraag naar chips tijdelijk is. Gezien de afhankelijkheid en onrust in verschillende industrieën, verwacht ik niet dat de vraag zal afzwakken. In dit licht bezien is ASML een goedkoop aandeeltje, mensen sla morgenochtend nog uw slag nu het nog kan... ;)
    Interessant stukje in de Guardian, op BESI-draadje gepost door ischav2. Kwoot:

    Car manufacturers, who cut chip orders as vehcle sales fell last year, found themselves at the back of the queue when they tried to reorder when the market rebounded. The entire global car industry buys about $37bn worth of chips, with the biggest players such as Toyota and Volkswagen spending more than $4bn each, making them relative minnows for semiconductor suppliers.
    “The worst affected have been autos because they were last to the party; if Apple is spending $56bn a year and growing who are you going to keep supplies going to first?” says Campling.


    Dat legt wel iets uit dat ik nog niet snapte. Voor corona zat iedereen precies aan de max. Autoboeren zijn uitgestapt, en dus te laat met weer instappen. De max is nog hetzelfde en de totale vraag is misschien ook niet eens heel veel groter (wel voor specifieke sectoren, uiteraard), maar vooral de verdeling is nu anders, waardoor sommigen (ihb de autoboeren) dus stilvallen, en zo valt nu het hele systeem in duigen (want uiteindelijk zullen alle sectoren geraakt worden als enkele sectoren stilvallen). Het precaire evenwicht van voor korona was dus een kaartenhuis dat nu onmogelijk weer precies zo kan worden opgebouwd.

    Spannend. Vast iemand gaat machientjes bestellen, maar of we een mooi nieuw kaartenhuis opgebouwd krijgen zonder een algehele zondvloed, chipmageddon en de algehele tering (oh nee daar hebben we nu net een vaccin tegen, laat maar), dat valt dus nog zeer te bezien.

    Edit, link: www.theguardian.com/business/2021/mar...
  4. H.A.B.S. 21 maart 2021 21:01
    quote:

    Raasgier schreef op 21 maart 2021 20:24:

    [...]

    Interessant stukje in de Guardian, op BESI-draadje gepost door ischav2. Kwoot:

    Car manufacturers, who cut chip orders as vehcle sales fell last year, found themselves at the back of the queue when they tried to reorder when the market rebounded. The entire global car industry buys about $37bn worth of chips, with the biggest players such as Toyota and Volkswagen spending more than $4bn each, making them relative minnows for semiconductor suppliers.
    “The worst affected have been autos because they were last to the party; if Apple is spending $56bn a year and growing who are you going to keep supplies going to first?” says Campling.


    Dat legt wel iets uit dat ik nog niet snapte. Voor corona zat iedereen precies aan de max. Autoboeren zijn uitgestapt, en dus te laat met weer instappen. De max is nog hetzelfde en de totale vraag is misschien ook niet eens heel veel groter (wel voor specifieke sectoren, uiteraard), maar vooral de verdeling is nu anders, waardoor sommigen (ihb de autoboeren) dus stilvallen, en zo valt nu het hele systeem in duigen (want uiteindelijk zullen alle sectoren geraakt worden als enkele sectoren stilvallen). Het precaire evenwicht van voor korona was dus een kaartenhuis dat nu onmogelijk weer precies zo kan worden opgebouwd.

    Spannend. Vast iemand gaat machientjes bestellen, maar of we een mooi nieuw kaartenhuis opgebouwd krijgen zonder een algehele zondvloed, chipmageddon en de algehele tering (oh nee daar hebben we nu net een vaccin tegen, laat maar), dat valt dus nog zeer te bezien.

    Edit, link: www.theguardian.com/business/2021/mar...
    Of dat de algehele pleuris uitbreekt?! Ow nee dat kan niet, want we hebben daar ook al medicijnen voor... ;)

    ps Chipmageddon is trouwens een mooie, die houden we er in! :))
  5. forum rang 5 Raasgier 21 maart 2021 21:41
    quote:

    H.A.B.S. schreef op 21 maart 2021 21:01:

    [...]

    Of dat de algehele pleuris uitbreekt?! Ow nee dat kan niet, want we hebben daar ook al medicijnen voor... ;)

    ps Chipmageddon is trouwens een mooie, die houden we er in! :))
    ... en het komt harder nabij dan we willen: www.nu.nl/economie/6123149/brand-bij-...

  6. TradeMaarRaak 22 maart 2021 08:45
    Met ook het 'botsende' overleg tussen USA en China waarbij flink uitgevallen werd voor het oog van de pers zou het me niet echt verbazen als USA gaat verbieden dat ASML nog DUV (naast EUV) aan China levert. Daarmee zouden ze en China dwars zitten en andere landen kunnen meer DUV kopen om de tekorten aan chips ook voor de toekomst op de gaan lossen met meer productie.
    Dat zou een tegenvaller kunnen zijn voor ASML op korte termijn, hoewel alle apparaten toch wel verkocht zullen worden, is het niet aan China dan wel aan een andere partij.
  7. EenStukje 22 maart 2021 09:20
    quote:

    Raasgier schreef op 21 maart 2021 21:41:

    [...]
    ... en het komt harder nabij dan we willen: www.nu.nl/economie/6123149/brand-bij-...
    Een fietsenmerk/Verdeler hier in België heeft enkel nog een achterrem nodig om zijn fietsen volledig af te monteren, de voorrem heeft ie al. Levertermijn : november.

    Resultaat : voor een miljoen aan euro stock die in de magazijnen staat te wachten. Naar schatting zou hij, indien het materiaal er zou zijn, ook nog eens extra 140.000 fietsen kunnen verkopen. Nu : niets.

    Het is echt een algemeen fenomeen in de economie. De beurs zal er nog wel de hik van krijgen.
  8. Neutraal-1 23 maart 2021 07:20
    quote:

    Bakkiekoffie schreef op 22 maart 2021 22:50:

    OP Nasdaq is ASML ruim 5% gestegen met $28,5 tot ruim $579. Omgerekend €483.
    Morgen in de AEX dus ook weer hoger met 2-3%, zo lijkt me.
    Als Besi en ASMi ook zo mee gaan............Dan gaat de AEX ...???????

    De weging van BESI en ASMI vallen tegen. BESI 0,5 % en ASMI 1,4 %.
    Royal Dutch Shell, Unilever en Adyen hebben een hogere weging.
    De aandelen ASML, Royal Dutch Shell, Unilever en Adyen hebben in totaal een weging van 45 %.
  9. David. 23 maart 2021 11:33
    quote:

    David. schreef op 13 maart 2021 11:56:

    [...]

    Aankomende vrijdag de grote maartexpiratie. Verwacht nog wel wat opwaartse koersdruk deze week waarbij de 460 gaat sneuvelen. Boven 460 komt 483 weer in beeld.
    Aex 700 nog deze week? Zou er niet raar van staan te kijken.

    Acht de kans op een stijging groter dan op een daling, op naar 483.

    Aex 700 duurt nog even.
    483 zo goed als afgevinkt, hoog vandaag 482,50.

    483 dus even het hobbeltje. Nu tikkie terug, even afkoelen en later door de 483 naar 494.

6.547 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 328 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.