Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,950   -0,360   (-3,18%) Dagrange 10,950 - 11,390 23.026   Gem. (3M) 27,7K

Forum geopend voor Euronav

19.443 Posts
Pagina: «« 1 ... 460 461 462 463 464 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. alias25 14 april 2020 22:32
    Graag een vraag aan de kenners hier. Ik volg tanker aandelen op Nasdaq.
    Betreffende contango en VLCC tankers.
    Ik heb een berekening gemaakt met verschillende tanker types hoelang ze olie met een bepaalde contango (spread future april-november)kunnen stockeren.Een VLCC met 280.000 DWT heeft een opslag capaciteit van +/- 2.071.772 barrels crude (159L). Als de spread van de olie prijs vb 13.36 $/barrel is en de charter/dag VLCC is 150.000 $/dag, dan kan deze tanker 185 dagen stockeren om break even te zijn als aan de future prijs van november verkocht wordt.
    Dus lagere charter prijs/dag = meer winst en langer stockeren mogelijk voor break even. Hoger = tegenovergestelde.
    Mijn vraag, als deze VLCC tanker zijn stockage in november lost en de olie prijs is hoger dan de future van vandaag van november, is dat dan een surplus op de contango? Kleinere tankers zijn minder rendabel voor contango? En meer kleiner tankers nodig voor 1 grote VLCC (vb 5 Panamax = 1 VLCC).
    Graag info.
  2. harryhol 14 april 2020 23:14
    quote:

    alias25 schreef op 14 april 2020 22:32:

    Graag een vraag aan de kenners hier. Ik volg tanker aandelen op Nasdaq.
    Betreffende contango en VLCC tankers.
    Ik heb een berekening gemaakt met verschillende tanker types hoelang ze olie met een bepaalde contango (spread future april-november)kunnen stockeren.Een VLCC met 280.000 DWT heeft een opslag capaciteit van +/- 2.071.772 barrels crude (159L). Als de spread van de olie prijs vb 13.36 $/barrel is en de charter/dag VLCC is 150.000 $/dag, dan kan deze tanker 185 dagen stockeren om break even te zijn als aan de future prijs van november verkocht wordt.
    Dus lagere charter prijs/dag = meer winst en langer stockeren mogelijk voor break even. Hoger = tegenovergestelde.
    Mijn vraag, als deze VLCC tanker zijn stockage in november lost en de olie prijs is hoger dan de future van vandaag van november, is dat dan een surplus op de contango? Kleinere tankers zijn minder rendabel voor contango? En meer kleiner tankers nodig voor 1 grote VLCC (vb 5 Panamax = 1 VLCC).
    Graag info.
    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je zou willen beogen met langer stockeren ? De november en latere futures reflecteren iets meer de "reeele" prijs van een vat ruwe olie, de lage spot wordt veroorzaakt door het overaanbod. Een handelaar koopt nu een vat olie, en kan dat over een half jaar met (in jouw voorbeeld) ruim 13 dollar winst verkopen, door die future te verkopen. Het enige wat ie nu moet doen is dat vat ergens opslaan in de tussentijd, en het grootste gedeelte van die 13 dollar gaat daar aan op (dus naar de tanker). Dat is de relatie tussen contango en shipping rates. Ik kan nu het equivalent kopen van een VLCC aan Brent op juni basis voor 30 dollar, en dat op decemberbasis verkopen op een kleine 40. Dat is 20 miljoen dollar winst, maar ik moet wel die 2 miljoen vaten opslaan voor een half jaar. Ik bel Euronav en die heeft nog wel een bootje liggen dat ze voor 100k per dag willen verhuren vanaf juni. Dat is 18 mio voor hun en 2 mio voor mij. Dat klinkt vrij scheef, maar ik hoef er eigenlijk maar een paar telefoontjes voor te plegen, dus toch wel makkelijk verdiend. En als Euronav dat met al zijn schepen doet verdienen ze 4 dollar per aandeel in dat tweede half jaar.
  3. alias25 15 april 2020 09:26
    quote:

    harryhol schreef op 14 april 2020 23:14:

    [...]

    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je zou willen beogen met langer stockeren ? De november en latere futures reflecteren iets meer de "reeele" prijs van een vat ruwe olie, de lage spot wordt veroorzaakt door het overaanbod. Een handelaar koopt nu een vat olie, en kan dat over een half jaar met (in jouw voorbeeld) ruim 13 dollar winst verkopen, door die future te verkopen. Het enige wat ie nu moet doen is dat vat ergens opslaan in de tussentijd, en het grootste gedeelte van die 13 dollar gaat daar aan op (dus naar de tanker). Dat is de relatie tussen contango en shipping rates. Ik kan nu het equivalent kopen van een VLCC aan Brent op juni basis voor 30 dollar, en dat op decemberbasis verkopen op een kleine 40. Dat is 20 miljoen dollar winst, maar ik moet wel die 2 miljoen vaten opslaan voor een half jaar. Ik bel Euronav en die heeft nog wel een bootje liggen dat ze voor 100k per dag willen verhuren vanaf juni. Dat is 18 mio voor hun en 2 mio voor mij. Dat klinkt vrij scheef, maar ik hoef er eigenlijk maar een paar telefoontjes voor te plegen, dus toch wel makkelijk verdiend. En als Euronav dat met al zijn schepen doet verdienen ze 4 dollar per aandeel in dat tweede half jaar.
    Bedankt voor de extra toelichting en voorbeeld.
    Wat gebeurt er als:
    1) De prijs in december de olie in u voorbeeld lager is dan 40$, voorbeeld 37$? Dan heeft de olie handelaar 4.0 mlj$ verlies.
    2) Wat als de corona en of olie crisis verder aanhoud en de VLCC in voorbeeld 40$ in december niet kan lossen wegens over stockage op land depots? --> Voordeel Euronav = langer huurprijs.Nadeel voor oliehandelaar.
    Ik heb een vriend die bij Total werkt, er zijn al aantal schepen die in zee of haven liggen te wachten (overtijd) voor te lossen.Dit is ook een gevolg van stockage en contango.Er is ook geen afname van afgewerkte olieprodukten zoals kerosine.
    In beide gevallen is het winst voor VLCC eigenaar :-)
  4. [verwijderd] 15 april 2020 09:39
    De handelaar loop geen risico want hij koopt NU olie om te ontvangen binnen een maand en hij verkoopt NU olie om te leveren binnen zoveel maanden, dat is juist wat de future curve betekent.
    Je kan nu olie verhandelen voor levering in de toekomst, maakt niet uit want de spotprijs dan zal zijn.

    En schepen die voor Total liggen te wachten zijn hoogstwaarschijnlijk producttankers en geen VLCC's, bij mijn weten komt alle aardolie voor de antwerpse haven via Rotterdam met pijplijn.
  5. harryhol 15 april 2020 09:55
    quote:

    Vavli schreef op 15 april 2020 08:47:

    [...]

    Die winst wordt, als ik me niet vergis, wel gereserveerd voor nieuwe investeringen en niet toegekend als dividend.
    Die 6 cent per aandeel zal het verschil niet maken, maar het geeft wel te denken over de NAV als een schip dat voor 8 mio in de boeken staat voor bijna 21 wordt verkocht.
  6. alias25 15 april 2020 10:01
    quote:

    Midstreamer schreef op 15 april 2020 09:39:

    De handelaar loop geen risico want hij koopt NU olie om te ontvangen binnen een maand en hij verkoopt NU olie om te leveren binnen zoveel maanden, dat is juist wat de future curve betekent.
    Je kan nu olie verhandelen voor levering in de toekomst, maakt niet uit want de spotprijs dan zal zijn.

    En schepen die voor Total liggen te wachten zijn hoogstwaarschijnlijk producttankers en geen VLCC's, bij mijn weten komt alle aardolie voor de antwerpse haven via Rotterdam met pijplijn.
    Ja, ik had het moeten vermelden dat het geen VLCC schepen zijn. Ik volg bedrijven met kleinere schepen (Suezmax, Aframax, Panamax & MR2), waarbij op forums een bulls-hipe is over het verkeerd interpreteren van stockage van ruwe olie met vooral veel nieuws over de enorme sharter prijzen van VLCC's.
    De berekeningen voor de kleinere schepen zijn gelijkaardig als van VLCC, alleen moet je meer schepen (5 x MR2 of Panamx) hebben voor dezelfde opslag capaciteit als VLCC. Vandaar de hipe voor opslag op VLCC tankers.
    Bedankt.
  7. Hoper 15 april 2020 10:21
    Na dat artikel over DHT te lezen zit ik te denken dat het misschien interessanter is een tanker bedrijf te kopen dat veel schulden heeft staan momenteel. Waarom ? Deze gaan schulden kunnen terug betalen en uit de pre-care situatie komen en dus veel beter tegen de toekomst kunnen aangaan.

    Zoals ook gezegd wordt kan vanaf 2023 een supercyclus onstaan, dus is het vooral belangrijk En niet failliet te gaan. En vele tankers hebben door mismanagement / slechte cyclus / beschadiging van beleggersvertrouwen veel van hun oude koersen verloren en zeker als ze hoge schuldengraad hebben.

    Als deze schulden weggaan (zelf zonder supercyclus) is het al veel interessanter voor grote investeerders om erin te stappen.

    Euronav gaat dividenden uitkeren en misschien goedkooper tankers kopen, maar opwaarts potentieel in stock value zit toch meer in andere tankers doordat deze nu in "slechtere situatie" zitten.

  8. Risky bets 15 april 2020 10:42
    quote:

    alias25 schreef op 14 april 2020 22:32:

    Graag een vraag aan de kenners hier. Ik volg tanker aandelen op Nasdaq.
    Betreffende contango en VLCC tankers.
    Ik heb een berekening gemaakt met verschillende tanker types hoelang ze olie met een bepaalde contango (spread future april-november)kunnen stockeren.Een VLCC met 280.000 DWT heeft een opslag capaciteit van +/- 2.071.772 barrels crude (159L). Als de spread van de olie prijs vb 13.36 $/barrel is en de charter/dag VLCC is 150.000 $/dag, dan kan deze tanker 185 dagen stockeren om break even te zijn als aan de future prijs van november verkocht wordt.
    Dus lagere charter prijs/dag = meer winst en langer stockeren mogelijk voor break even. Hoger = tegenovergestelde.
    Mijn vraag, als deze VLCC tanker zijn stockage in november lost en de olie prijs is hoger dan de future van vandaag van november, is dat dan een surplus op de contango? Kleinere tankers zijn minder rendabel voor contango? En meer kleiner tankers nodig voor 1 grote VLCC (vb 5 Panamax = 1 VLCC).
    Graag info.
    Hallo Alias,

    Goed te zien dat je zelf aan de slag bent gegaan met de cijfers om er gevoel voor te krijgen!

    Dit soort arbitrage wordt bijna altijd gedaan door grote handelshuizen of oil majors (Shell/BP/Gunvor/Vitol etc). Het doel is dan om in te kopen, en dan gelijk duurder op futures te verkopen en hiermee een winst vast te zetten met minimaal risico. Dan is er dus geen sprake meer van winst of verlies als de olieprijs veranderd. Al kan een oil major natuurlijk altijd tussentijds zijn derivaten positie aanpassen als daar aanleiding voor is.

    Overigens, is de papieren WTI/BRENT markt waar wij naar kijken, niet altijd een reflectie van de werkelijke fysieke olie markt. Gisteren heeft Saudi Arabie bijvoorbeeld grote kortingen (OSP's) aangekondigd voor Azie. Tevens zijn sommige blends zoals LLS (US coastal) een stuk goedkoper dan WTI. Dus een oil major kan zelfs meer contango realiseren, door olie ergens heel goedkoop fysiek op te kopen.

    Kleine schepen kunnen natuurlijk ook wel gebruikt worden voor opslag, alleen een grote VLCC is daar veel efficiënter in. Kleinere schepen worden dus alleen gebruikt voor opslag als het verschil in rates groot is of er gewoon paniek is vanwege een gebrek aan opslag.
  9. Risky bets 15 april 2020 10:46
    quote:

    harryhol schreef op 15 april 2020 10:22:

    Brent zakt als een baksteen. Denk wel dat er nu vrees komt voor nieuwe OPEC interventies, ofschoon Aramco's prijzen suggereren dat de Arabieren gewoon doorgaan met pompen/marktaandeel winnen.
    Jup, toch gelijk met de "Onzin" ;-)

    IEA report is sterke backing van de bullish tanker theorie:

    Javier Blas
    @JavierBlas
    · 43m

    BREAKING

    Global oil demand will plunge a record 9.3 million barrels a day in 2020, wiping out a decade of consumption growth, says @IEA. In April, global demand will contract by ~29m b/d | Full story on @TheTerminal #OOTT #OilPriceWar #covid19
  10. Risky bets 15 april 2020 11:00
    Degroof petercam:

    Euronav has sold the eldest vessel in our fleet, the Suezmax Cap Diamant (2001 – 160,044 dwt) for USD 20.8m. A capital gain on the sale of approximately USD 13m will be recorded during the current quarter. The vessel has been delivered to her new owners.
    Conclusion: Euronav continues to rejuvenate its fleet, by selling its older vessels and recently buying 4 VLCCs under construction. The book gain on this transaction is a confirmation of its conservative accounting policy, with short depreciation periods. The outlook for Euronav's market is favourable, with the short term supported by high demand for storage (taking out older tankers from the global trading fleet) and the short term supported by a low inflow of new vessels. Despite the excellent outlook, Euronav still trades at a 26% discount to NAV. Given the low valuation in view of the attractive prospects, we rate the shares a Buy
  11. alias25 15 april 2020 11:04
    quote:

    Risky bets schreef op 15 april 2020 10:42:

    [...]

    Hallo Alias,

    Goed te zien dat je zelf aan de slag bent gegaan met de cijfers om er gevoel voor te krijgen!

    Dit soort arbitrage wordt bijna altijd gedaan door grote handelshuizen of oil majors (Shell/BP/Gunvor/Vitol etc). Het doel is dan om in te kopen, en dan gelijk duurder op futures te verkopen en hiermee een winst vast te zetten met minimaal risico. Dan is er dus geen sprake meer van winst of verlies als de olieprijs veranderd. Al kan een oil major natuurlijk altijd tussentijds zijn derivaten positie aanpassen als daar aanleiding voor is.

    Overigens, is de papieren WTI/BRENT markt waar wij naar kijken, niet altijd een reflectie van de werkelijke fysieke olie markt. Gisteren heeft Saudi Arabie bijvoorbeeld grote kortingen (OSP's) aangekondigd voor Azie. Tevens zijn sommige blends zoals LLS (US coastal) een stuk goedkoper dan WTI. Dus een oil major kan zelfs meer contango realiseren, door olie ergens heel goedkoop fysiek op te kopen.

    Kleine schepen kunnen natuurlijk ook wel gebruikt worden voor opslag, alleen een grote VLCC is daar veel efficiënter in. Kleinere schepen worden dus alleen gebruikt voor opslag als het verschil in rates groot is of er gewoon paniek is vanwege een gebrek aan opslag.
    Bedankt voor de zeer interessante info.
    Weet u of iemand anders op dit forum meer over tanker met spot rates of period fixed rates? Met spot rates kan je als verhuurder van tanker mee profiteren van stijgende prijzen per dag (vb VLCC). Maar als je nu als tanker eigenaar een meer jarencontract hebt met een huurder (vb: BP, Shell, StenBulk, enz..) aan een period fixed rates kan je toch niet mee liften/profiteren van de huidige hoge huurprijzen tankers die ze nu willen betalen per dag voor stockage of contango. Tenzij men als verhuurder tanker met huurder een overeenkomst sluit afwijkend van contract in deze bijzondere tijden.
  12. alias25 15 april 2020 11:44
    quote:

    Risky bets schreef op 15 april 2020 11:09:

    Momenteel is spot veel hoger dan termijn contracten, maar dat kan uiteraard veranderen. Wat wil je weten?

    EURN is voor iets van 85% spot.

    Afgelopen week wel 3 charters afgesloten (ILMA, INGRIG, NECTAR zijn EURN VLCC's , pagina 2). www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...
    Ik heb de nodige info hier van jullie bekomen, met dank. Ik zal ook eens presentatie en resultaten van EURN lezen en dit forum verder volgen.
    Mijn interesse hier was omdat ik Amerikaanse beurs volg --> olie gerelateerde bedrijven zoals bedrijven met olietankers of olieboring of schalie.
19.443 Posts
Pagina: «« 1 ... 460 461 462 463 464 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.