Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Beleggingsfondsen« Terug naar discussie overzicht

Opstelling 2025

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Chicken_Skin_Music 26 december 2024 16:12
    Hallo, activiteit in dit forum is tot een minimum afgenomen. Is beleggen in fondsen gewoon niet meer zo popular, of zou er nog net zo veel belegd worden in fondsen maar met minder discussie onderling?

Hoe dan ook, net zo als de vorige jaren nodig ik iedereen uit om een beetje terug te kijken op het afgelopen beleggingsjaar en te verklappen welke "spelers" je voor 2025 het veld in stuurt.

Voor de nostalgische forum-leden, hier een link naar de allereerste keer dat we dit deden: 2012!
    www.iex.nl/Forum/Topic/1279903/Belegg...
    Ik zie nu dat Vanguard US Opportunities het enige fonds in mijn portefeuille is dat ik al die jaren behouden heb.
  2. Chicken_Skin_Music 26 december 2024 16:31
    Terugblik 2024:
    Een positief jaar, met (volgens Saxo) een rendement van 13%.

Hoogvlieger was dit jaar Vanguard US Opportunities: YTD 21%
    Maar ook JPM Europe Equity Absolute Alpha en Pictet TR - Mandarin deden het beide uitmuntend met YTD +19%. Opmerkelijk hoog rendement voor twee L/S fondsen.
    (@pinooo Heb je spijt gehad van je keuze om Pictet Mandarin uit je porto te knikkeren?)

Tegenvaller van het jaar was Comgest Growth Europe Opportunities met -2,4% YTD.

Opstelling 2025

Equity
    11% SCHRODER ISF ASIAN TOT RET C (USD)
    31% VANGUARD US OPPORTUNITIES INV (USD)
    2% M&G (LUX) JAPAN SMALL C (EUR)
    11% COMGEST GROWTH EUROPE OPPS I (EUR) ACC

Bond
    11% DODGE & COX WORLDWIDE ACC (EUR)

Alternatives
    13% BH Macro Ltd - GBP
    8% PICTET TR MANDARIN I (EUR) ACC
    11% JPM EURP EQ ABST ALPHA C PERF (EUR)ACC
  3. Pinoooo 27 december 2024 12:27
    quote:

Chicken_Skin_Music schreef op 26 december 2024 16:31:

Terugblik 2024:
    Pictet TR - Mandarin deden het beide uitmuntend met YTD +19%. Opmerkelijk hoog rendement voor twee L/S fondsen.
    (@pinooo Heb je spijt gehad van je keuze om Pictet Mandarin uit je porto te knikkeren?)

Totaal geen spijt. Zelfs met die +19% heeft dit fonds slechts een rendement van 4% per jaar over de laatste 3 jaren. Gezien het feit dat beleggen ook nog eens meer vermogensrendementheffing heeft, is het rendement dus minder dan een spaarrekening. (Netto voor Mandarin de laatste 3 jaren 2%.) Dat is echt te mager.

Ik zal volgende week even mijn selectie posten.
  4. Chicken_Skin_Music 27 december 2024 14:34
    Hmmm... maar is dat niet cherry-picking?
    Waarom naar 3 jaar kijken wanneer de beleggingshorizon doorgaans een stuk langer is.
    Over 10 jaar heeft het fonds 8% rendement per jaar behaald.
    Als je elk fonds verkoopt wanneer het een paar jaar wat tegenzit.. dan mis je per definitie ook elke keer het herstel.
    Je moet het zelf weten natuurlijk, maar er zijn m.i. geen fondsen die ieder jaar gegarandeerd 8% rendement genereren, er zal altijd fluctuatie zijn.
  5. Chicken_Skin_Music 27 december 2024 18:55
    Uhm... ja, in een terugblik op het afgelopen jaar kijk ik natuurlijk naar het YTD rendement.

Maar als het gaat over "is dit een fonds dat in een gespreide portefeuille past?", dan weet ik niet of het gemiddelde rendement over de afgelopen 2 of 3 jaar zo'n goede leidraad is. Lijkt me moeilijk in te schatten of het een tijdelijk dipje betreft, of dat het fonds structureel verslechterd is.
  6. Pinoooo 28 december 2024 10:03
    Dat ben ik met je eens. Persoonlijk kijk ik wel naar 5 jaren (of korter bij een vertrek van een manager) en ik neem de vermogensheffing mee. Pictet Mandarin zit op 6% per jaar de afgelopen 5 jaren. Dit vond ik eerder prima. Maar nu de vermogensbelasting op fondsen kort door de bocht 2% hoger is dan sparen, neem ik wel andere beslissingen. Netto was Mandarin ongeveer 4% de afgelopen 5 jaren. Een spaardeposito had ook ruim 4% opgeleverd, met 0 risico.

Maar goed, dit is voor iedereen anders en persoonlijk.
    (Aan de andere kant is mijn nieuwe methode ook nog niet echt succesvol. (Fondsen kiezen met lage drawdown))
  7. Islandboy 30 december 2024 19:53
    Ik begrijp wel dat er minder interesse is in fondsbeleggen gezien de populariteit van & instroom in ETFs/Indexfondsen en cryptos.

Persoonlijk investeer ik meer in MSCI World & MSCI World Technology vanwege lage kosten en deze ETFs verslaan grootste deel van actieve fondsen (over langere termijn). Omdat ik elk jaar mijn ‘salaris’ opneem, heb ik een grote allocatie in een obligatiefonds. Ik houd echter wel een aantal actieve fondsen aan.

Dit jaar een rendement van 18,4% behaald waar ik meer dan tevreden mee ben. Beste performance hadden SPDR MSCI World Technology ETF (38,5%), JPM US Select Equity (34,2%) en iShares Core MSCI World (28,0%).

Het nieuwe jaar ga ik in met de volgende allocatie:
    27,5% Dodge & Cox Global Bond Fund
    15,4% iShares Core MSCI World UCITS ETF
    13,8% Dodge & Cox Global Stock Fd
    12,9% Dodge & Cox Worldwide US Stock Fd
    11,7% SPDR MSCI World Technology UCITS ETF
    7,4% JPM US Select Equity
    6,8% Vanguard Global Stock Index Fund
    4,6% T Rowe Price Global Focused Growth
  8. JosTM 4 januari 2025 11:11
    Ik ben het nieuwe jaar ingegaan met vrijwel dezelfde positie als begin 2024:

- ca. 90% op spaarrekeningen bij Raisin, actuele rentepercentages gemiddeld iets onder de 3%

- ca. 10% wereldwijde aandelen, gelijk verdeeld in:
    5% iShares Core MSCI World ETF (IWDA)
    5% Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund

De bijna 3% rente van de spaarrekeningen en ca. 30% rendement op de twee beleggingsfonds/ETF gaven samen bijna 5% totaalrendement.

Mijn strategie blijft om met de spaargelden weer te gaan beleggen zodra de beurzen iets gaan meemaken als in 2000-2003 en in 2007-2008.
    En als dat niet gebeurd, blijf ik op de huidige wijze doorgaan.
  9. Pinoooo 4 januari 2025 11:20
    Ik zit nog steeds op een absolute return strategie. In 2024, 3% rendement. Matig, want met dit rendement kun je beter gaan sparen.
    Oorzaak een paar slechte keuzes in 2024, enkele voorbeelden: FUNDament Total Return -22%, MontLake Invenomic -10%, Seahawk -10% en een kort ritje in Fidelity Active STrategy - Global Contrarian Long/Short Fund -20%. Deze laatste is een nieuw fonds, de verwachting was dat deze lagere drawdowns zou hebben dan haar zusje, het Fidelity Active STrategy - Global Fund. Omgekeerde is waar, de volgende keer toch even een echte trackrecord afwachten.

Plusje waren er natuurlijk ook wel: EJF +35%, Antecedo Defensive Growth +19%, Bh Macro +14%, Quantex Multi Asset +11%, Antecedo Independent Invest +11%, MontLake Cooper Creek +10%.

We gaan het gewoon nog een jaartje proberen met deze parels:

5% 3i Infrastructure
    4% Antecedo Defensive Growth I
    5% Antecedo Independent Invest A
    5% Aquantum Active Range
    14% BH Macro GBP
    5% EI Sturdza Strategic Long Short Fund A EUR Acc
    2% EJF Investments Ltd
    5% Fidelity Funds - Absolute Return Global Equity Fund A-Acc-EUR
    2% JPM US Hedged Equity A (acc) - USD
    15% MontLake Cooper Creek Partners North America Long Short Equity
    14% MontLake Invenomic US Equity Long/Short
    5% Pershing Square Holdings
    15% Quantex Multi Asset Fund EUR I
    5% Seahawk Equity Long Short Fund - EUR-R
    =100%
  10. forum rang 6 marique 4 januari 2025 15:46
    Portefeuille rendement voor 2024 kwam uit op +13%.

Per 1 januari 2025 bestaat de portefeuille uit:
    USA etf's (60%):
    27% iShares USA SRI
    18% iShares USA Quality
    3% iShares S&P 500
    7% SPDR USA Health care
    5% SPDR USA Consumer Discretionary

Wereld etf's (11%):
    8% iShares World
    2% vanEck Semiconductor
    1% vanEck Defense

Europa (29%):
    20 aandelen met elk 1-2% weging

Alle etf's zijn met herbeleggend dividend.
  11. fonds de poel 6 januari 2025 15:28
    De zilverportefeuille heeft goed gepresteerd : +15.95%
    Heel tevreden mee !
    Waar vorig jaar de uranium ETF de winnaar was, is dit jaar alle winst weer verdampt.(moest een deel winst genomen hebben.Verdorie!)
    Dit jaar wel een stukje winst genomen op de zilver ETF's
    Het Nordea stable return fund werd verkocht. Platinum beweegt zijwaarts

We gaan 2025 in als volgt :

Sprott phys gold-silver fund: CA85208R1010 : 3.55%
    ishares silver trust kap: US46428Q1094 : 30.10%
    Sprott phys uranium fund:CA85210A1049 : 5.95%
    Sprott phys Silver trust:CA85207K1075 : 32.78%
    ZKB platinum ETF:CH0183136057 : 4.45%
    Cash positie : 23.17%

De cash zou ik bij een ernstige correctie aan het werk willen zetten. Had me eerst voorgenomen om in het Hoofbosch fonds in te stappen. MAAR... mijn broek is te kort! Minimaal 100000 euro! En die 23% cash is minder.
    Geen nood ,dan beleggen we zelf in losse aandelen.(hier ook terug wat meer liefde voor ,te nadele van fondsen)
    Ben mij aan het verdiepen in het cannibal-investing. Ben van plan om hier op het forum een topic over te openen,als er hier nog kannibaal investeerders aanwezig zijn.
    Neemt niet weg dat met 75% fondsen mijn portfolio nog steeds een fondsenportefeuille is!

Met vriendelijke groeten en voor iedereen een super 2025 toegewenst

Fonds
  12. Chicken_Skin_Music 6 januari 2025 17:30
    quote:

fonds de poel schreef op 6 januari 2025 15:28:

Ben mij aan het verdiepen in het cannibal-investing. Ben van plan om hier op het forum een topic over te openen,als er hier nog kannibaal investeerders aanwezig zijn.

Ik moest eerst even googlen wat dat überhaupt is.
    Weer wat geleerd :-)
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.