Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

ervaringen met energieleveranciers

1.038 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 52 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Joost_K 30 mei 2024 11:19
    quote:

    voda schreef op 27 mei 2024 09:47:

    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de energie maatschappijen die terugleververgoeding willen gaan berekenen bij de ongeveer 10% van de huishoudens, die net zoals ik nog een gewone terugdraai meter hebben i.p.v. die z.g. slimme digitale meter.
    Wat 2027 betreft, en zal wel weer een soort 'plicht' komen voor een apart telwerk voor je zonnepanelen stroom, of anders een digitale 'slimme' meter. Kan nog een aardige klus worden voor de installateurs om op tijd al die meters om te ruilen. Bij de vorige opzet was het de bedoeling om nog 1x 'gratis' een digitale meter aan te bieden voor hen die zo'n apparaat nog niet hadden.
    We zien in de markt nog geregeld dat mensen ook 'vergeten' hun zonnepanelen aan te melden bij netbeheerders. Bij dat aanmelden moet een netbeheerder namelijk vaststellen of je omvormer en je meter geschikt zijn voor hun net.

    Als de netbeheerder de aansluiting echter niet als levering EN teruglevering ('combi') kenmerkt, dan heb je geen recht op saldering en terugleververgoeding.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 mei 2024 11:25
    quote:

    Joost_K schreef op 30 mei 2024 11:19:

    [...]

    We zien in de markt nog geregeld dat mensen ook 'vergeten' hun zonnepanelen aan te melden bij netbeheerders. Bij dat aanmelden moet een netbeheerder namelijk vaststellen of je omvormer en je meter geschikt zijn voor hun net.

    Als de netbeheerder de aansluiting echter niet als levering EN teruglevering ('combi') kenmerkt, dan heb je geen recht op saldering en terugleververgoeding.
    Bij een analoge meter gebeurt de saldering vanzelf omdat de meter terugloopt.
  3. forum rang 10 voda 31 mei 2024 17:08
    Wat zijn terugleverkosten voor zonnepanelen en welke leveranciers hanteren ze?

    We wekken in Nederland steeds meer zonne-energie op. Op sommige momenten raakt het stroomnet echter overbelast. Hierdoor ontstaat netcongestie en dat kost geld. Ook blijft de salderingsregeling voorlopig bestaan. Steeds meer energieleveranciers hanteren daarom terugleverkosten voor zonnepaneeleigenaren. Wat zijn dit voor kosten, hoeveel moet u betalen en welke leveranciers rekenen deze kosten? En kunt u hier iets aan doen?

    Ga snel naar:

    Wat zijn terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen?
    Waarom rekenen energieleveranciers terugleverkosten?
    Zonnepanelen zijn nog steeds rendabel
    Terugleverkosten Vandebron
    Terugleverkosten Vrijopnaam
    Terugleverkosten Budget Energie
    Terugleverkosten Innova Energie en Gewoon Energie
    Terugleverkosten Frank Energie
    Terugleverkosten OM energie
    Terugleverkosten Energie VanOns
    Terugleverkosten UnitedConsumers
    Terugleverkosten Pure Energie
    Terugleverkosten Eneco
    Terugleverkosten Vattenfall
    Terugleverkosten Powerpeers
    Terugleverkosten Engie
    Terugleverkosten Essent
    Terugleverkosten Energiedirect
    Terugleverkosten Delta Energie
    Hoe verrekenen energieleveranciers terugleverkosten?
    Andere kosten zonnepaneelbezitters
    Blijven zonnepanelen rendabel?
    Toezichthouder ACM doet onderzoek naar terugleverkosten
    Wat kunt u doen als zonnepanelenbezitter?

    Meer informatie bij:

    www.gaslicht.com/zonnepanelen/terugle...
  4. forum rang 10 voda 1 juni 2024 11:00
    Let op bij energiecontracten en wees geen dief van je eigen portemonnee
    THEO BESTEMAN

    Aangepast: 1 uur geleden Vandaag, 06:00 in GELD

    AMSTERDAM - Consumenten aarzelen met energiecontracten. Terwijl er in jaren niet zoveel vaste contracten bij zijn gekomen. De politiek zaait onrust bij panelenbezitters over hoe lang je je stroom nog mag wegstrepen. Steeds meer energieleveranciers vragen ondertussen ook terugleverkosten voor alles wat je opwekt maar niet zelf verbruikt en aan het net levert. Wat kun je doen?

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/389107363...
  5. forum rang 10 voda 3 juli 2024 14:18
    ’Kan honderden euro’s schelen’
    Energiebedrijf wil van dure contracten af, krijgt tik op de vingers van ACM
    THOMAS VAN OSSENBRUGGEN

    2 uur geleden in GELD

    Amsterdam Energieleverancier Kikker Energie krijgt een tik op de vingers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf nam een hoop klanten over van het controversiële bedrijf DGB Energie en tracht nu eenzijdig de contracten van zijn kersverse klanten aan te passen. Dat mag niet, stelt de toezichthouder.

    „Het gaat om klanten die voorheen een goedkoop contract van vaak meerdere jaren bij DGB Energie hadden”, stelt woordvoerder Tjitte Mastenbroek van de ACM. „In sommige gevallen kan een overstap of een nieuw contract voor hen honderden euro’s duurder uitpakken, dus consumenten moeten goed nadenken voor ze op zo'n aanbod ingaan.”

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/208435408...
  6. forum rang 10 voda 26 juli 2024 14:27
    Sterke groei huishoudens met dynamische en losse energiecontracten
    Redactie DFT

    3 uur geleden in Geld

    Amsterdam - Het aantal huishoudens met een dynamisch energiecontract is de afgelopen twee jaar ruim verviervoudigd. Ook nemen veel meer huishoudens alleen een stroom of gascontract.

    In juni hadden 300.000 huishoudens een dynamisch energiecontract, meldt prijsvergelijker Overstappen.nl vrijdag. Dat was er in 2022 nog maar 72.000.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/209386818...
  7. forum rang 8 Succes 9 augustus 2024 16:44
    De energiebelasting voor gas en stroom kan hoog of laag uitvallen, afhankelijk van de mix van je verbruik: dat werkt zo

    Voor veel Nederlandse huishoudens geldt dit jaar dat ze profiteren van gedaalde prijzen van gas en stroom, als ze een variabel of dynamisch contract hebben. Maar bij de energierekening spelen niet alleen de marktprijzen een rol. Ook de energiebelasting en andere fiscale heffingen hebben grote invloed.

    De rol van belastingen bij de energierekening is behoorlijk complex, aangezien er verschillende zaken door elkaar spelen. In essentie gaat het dan om drie dingen: de energiebelasting, de btw en de zogenoemde vaste heffingskorting op de te betalen belasting.

    ...

    www.businessinsider.nl/de-energiebela...
  8. forum rang 4 David Fernández 9 augustus 2024 17:18
    Ik betaal bij Pure Energy voor 1 jaar vast vanaf 10 juli 2024 € 0,13288 normaaltarief en € 0,13104 daltarief voor stroom.
    Geen gas in Nederland en ook niet in mijn woning in Spanje.

    De stadsverwarming kost me echter kapitalen voor verwarming van de woning in Rotterdam en warm water
    Met een elektrische convector als bijverwarming valt dus veel te besparen.
    Maar gelukkig is daar dan de tijdelijke tegemoetkoming blokverwarming die zorgt voor een meevaller.

    In Spanje betaal ik bij Repsol op piekuren € 0,24 kWh en daluren € 0,1213 kWh . Tweede huis tarief.
    Iberdrola was een stuk duurder

    De kosten van elektriciteit zijn een stuk lager geworden en dat maakt het leven aantrekkelijker.
  9. forum rang 8 Succes 9 augustus 2024 18:15
    quote:

    David Fernández schreef op 9 augustus 2024 17:18:

    Ik betaal bij Pure Energy voor 1 jaar vast vanaf 10 juli 2024 € 0,13288 normaaltarief en € 0,13104 daltarief voor stroom.
    Geen gas in Nederland en ook niet in mijn woning in Spanje.

    De stadsverwarming kost me echter kapitalen voor verwarming van de woning in Rotterdam en warm water
    Met een elektrische convector als bijverwarming valt dus veel te besparen.
    Maar gelukkig is daar dan de tijdelijke tegemoetkoming blokverwarming die zorgt voor een meevaller.

    In Spanje betaal ik bij Repsol op piekuren € 0,24 kWh en daluren € 0,1213 kWh . Tweede huis tarief.
    Iberdrola was een stuk duurder

    De kosten van elektriciteit zijn een stuk lager geworden en dat maakt het leven aantrekkelijker.
    Da's netjes, met name omdat je geen gas verbruikt!
    Ik ga ervan uit dat je ook de bonus ontvangt van 160euri?

    Heb zelf sinds een aantal maanden een jaarcontract bij Budget energie voor stroom & gas, omdat zij ook een bonus gaven van 180euro, voordelige tarieven hanteren en lage kosten rekenen voor zonnepanelen bij teruglevering (3euro/mnd bij >1000kWh saldeerbare teruglevering).

    Tevens krijg je bij Budget Energie van 1 april tot en met 31 augustus elke
    zaterdag en zondag gratis stroom van 12.00 tot 17.00 uur (al betaal je wel belasting).

    En ja, gas is een ander verhaal ... incl btw € 0,55358 + € 0,70544 (belasting) maakt €1,25902 m3.

    Al moet ik zeggen dat ik -denk ik- niet snel over zal gaan naar full electric ...
    Die warmte pompen zijn me veel te duur (oftewel verdien je nooit terug bij laag gas verbruik), zijn lelijk en groot en mijn huidige CV ketel op gas bevalt mij gewoon goed (kan ik bv zelf ook nog wat onderhoud aan doen).
  10. forum rang 4 David Fernández 9 augustus 2024 18:43
    quote:

    Succes schreef op 9 augustus 2024 18:15:

    [...]

    Da's netjes, met name omdat je geen gas verbruikt!
    Ik ga ervan uit dat je ook de bonus ontvangt van 160euri?

    Heb zelf sinds een aantal maanden een jaarcontract bij Budget energie voor stroom & gas, omdat zij ook een bonus gaven van 180euro, voordelige tarieven hanteren en lage kosten rekenen voor zonnepanelen bij teruglevering (3euro/mnd bij >1000kWh saldeerbare teruglevering).

    Tevens krijg je bij Budget Energie van 1 april tot en met 31 augustus elke
    zaterdag en zondag gratis stroom van 12.00 tot 17.00 uur (al betaal je wel belasting).

    En ja, gas is een ander verhaal ... incl btw € 0,55358 + € 0,70544 (belasting) maakt €1,25902 m3.

    Al moet ik zeggen dat ik -denk ik- niet snel over zal gaan naar full electric ...
    Die warmte pompen zijn me veel te duur (oftewel verdien je nooit terug bij laag gas verbruik), zijn lelijk en groot en mijn huidige CV ketel op gas bevalt mij gewoon goed (kan ik bv zelf ook nog wat onderhoud aan doen).
    Dan is het handig de wasmachine te gebruiken als de energie gratis is.
    Leuke actie van Budget Energie.

    Een goedkope elektriciteits leverancier is een uitkomst in een geprivatiseerde omgeving.
  11. forum rang 10 voda 22 augustus 2024 08:37
    Klanten Eneco en Stedin krijgen geld bij uitzetten zonnepanelen op piektijden
    Theo Besteman

    Aangepast: 9 min geleden 11 min geleden in Financieel

    Amsterdam - Huiseigenaren in Zeeland krijgen op zonnige dagen geld als ze hun zonnepanelen uitzetten om overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Het is voor het eerst in Nederland, mogelijk volgt uitbreiding naar andere gebieden.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/209818792...
  12. forum rang 10 voda 22 augustus 2024 10:32
    Ik heb net eens gekeken wat een overstap van mijn huidige energie leverancier (Innova) scheelt naar een andere.
    Ik heb de site Gaslicht.com gebruikt.

    De uitkomsten zijn nogal schokkend. Ik heb 10 zonnepanelen die +/- 2500 kWh jaarlijks opwekken.
    Een verbruik van 1800 kWh en een gasverbruik van 900m3.

    De goedkoopste was Vattenfall met een maandbedrag van ruim €106, de duurste kwam op ruim €116. Onderling dus niet veel verschil. Dit betreft de 10 'goedkoopste' aanbieders.

    Allemaal rekenen ze nu een bedrag voor terugleverkosten.
    Dit varieert van 120,45 tot €315,00 per jaar. 1 bedrijf (Greenchoice) rekent 0,1162 per geleverde kWh.

    Gelukkig hanteren alle bedrijven nu wel een soort welkomstkorting die het nog enigszins dragelijk moet maken. Een aantal maanden geleden (nov. 2023) toen ik moest oversluiten waren er voor zonnepaneel houders geen welkomstkortingen meer.

    Ter vergelijking heb ik ook het verbruik ingevuld, maar dan zonder panelen.
    De maandbedragen kwamen toen tussen de €130,57 en €133,40 uit.

    Hieruit blijkt dus wel dat het nog loont om panelen te hebben, maar het voordeel t.o.v. eerdere jaren is volkomen de nek omgedraaid. Tevens viel mij op dat de vaste kosten per maand ook hoger zijn, dan als je geen panelen hebt.
    Je wordt dus dubbel gepakt!!

    Over het algemeen was het gas nu ook duurder dan in november 2023.

    Conclusie:

    Met die huidige tarieven, met die 'boetes' voor zonnepaneelhouders, zijn de zonnepanelen investeringen niet zo lucratief nu. De terugverdientijd is behoorlijk langer dan voorheen.

    Het is te hopen dat de regering/AFM nu snel iets onderneemt tegen die absurde tarieven/boetemaatregelen van de energie maatschappijen.
    Het is nu niet lonend om onder de huidige omstandigheden zonnepanelen te kopen. De zonnepanelen branche klaagt nu ook steen en been. De zonnepanelen verkoop is aardig in elkaar gezakt.
    Die afschaf dadelijk per 1 januari 2027 van de salderingsregeling heeft de zaak ook geen goed gedaan.

    Hoe denken jullie hierover?
  13. Joost_K 26 augustus 2024 11:37
    Ik denk dat de hele situatie rondom teruglevertarieven een zoektocht is naar een balans. De ACM kan hier ook nog weinig over zeggen omdat er gewoon weinig tot geen beleid over is.

    Ja. Terugleververgoeding betalen over stroom die je levert voelt stom. Je levert stroom aan het net en dan word je voor je gevoel voor afgestraft.

    Tegelijk weet ik dat aan de leverancier kant er de situatie is dat stroom die je in de zomer op zonnige dagen levert tegen negatieve tarieven op de markt gaat (de leverancier moet betalen voor jou voor je zonnestroom en daarnaast ook nog betalen omdat er teveel stroom op het net is) terwijl je met saldering in de wintermaanden waar iedereen een tekort heeft en er te weinig productie is je ineens 'gratis' stroom terugkrijgt waar je leverancier ook weer dubbel voor betaalt.

    Zeggen dat saldering moet blijven bestaan in de huidige vorm is naief omdat het letterlijk de leveranciers op kosten jaagt. Dat is prima als iemand die die regel maakt ook betaalt. Maar dat doet de overheid niet, dus proberen die leveranciers de kostenpost van klanten zonnepanelen te dempen met dit soort acties.

    Er is gewoon een rekening die niet betaald werd door consumenten, waardoor het voor 30% van Nederland genoeg reden was om zonnepanelen te leggen. Nu begint die rekening op te lopen en zijn we als markt (consumenten, energiebedrijven, wetgevers en ACM) bezig om een nieuwe balans te vinden waarin de echte kosten eerlijk verdeeld worden.

    Dat is echter een pijnlijk proces omdat degene die de regeling bedenkt er niet voor hoeft te betalen (regering), de consument al helemaal geen keuze meer heeft en de energiebedrijven niet kan worden gevraagd om geld toe te leggen op hun klanten.

    We gaan een balans vinden en in die balans gaan de onderliggende 'echte' kosten (saldering, over- en onderschot, onbalans) uiteindelijk naar boven drijven en correct geprijsd worden.
1.038 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 52 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.