Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Aantrekkelijkste spaarrekening?

40 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 september 2009 10:38
    Ik lees wekelijks in de koffiekamer talloze berichten over spaarrekeningen die als lokkertjes zijn gebruikt om spaarders binnen te halen. Een mooie naam, een hoge rente en dan stromen de spaarders binnen, in de maanden erna neemt de rente af en voelen de spaarders zich genomen.

In mij geval had ik begin dit jaar SNS plussparen gekozen met 4,25% rente en geen beperkingen (dat laatste vind ik nogal belangrijk). In juli was de rente al gezakt tot 3,50% en inmiddels is de rente 3,00%. Op elke 1.000 euro die ik spaar is er inmiddels een verschil van 1,25% oftewel 12,50 euro... dan te bedenken dat het om heel wat duizenden euro's gaat...

Maar om een lang verhaal kort te maken, kunnen we hier discussieren/adviseren welke spaarrekening(en) het meest aantrekkelijk zijn wat betreft de rente en de voorwaarden?
  2. [verwijderd] 22 september 2009 10:50
    quote:

BJL schreef:

[quote=blaaskaak]
    Mensne kopen niet voor niets maar aandelen :)
    [/quote]

Alsof dat twee uitwisselbare zaken zijn. Sparen en beleggen.
    Uiteraard ! Als de mensen nu nog een procent of 4 zouden krijgen op een spaarrekening zouden ze niet long gaan zitten in defensieve fondsen voor een procent of 4,5. Lijkt me vrij logisch niet ? Uiteraard is een psaarder niet iemand die in een Tomtom gaat zitten ofzo. maar 1 en 1 = 2
  3. [verwijderd] 22 september 2009 11:17
    quote:

lookingvalue schreef:

[quote=BJL]
    [quote=blaaskaak]
    Mensne kopen niet voor niets maar aandelen :)
    [/quote]
    Alsof dat twee uitwisselbare zaken zijn. Sparen en beleggen.
    [/quote]
    Korte termijn lijkt me niet, maar het meeste spaargeld is toch voor de langere termijn?
    Lijkt mij ook en de gemiddelde IEX bezoeker handelt misschien vrij kort, maar een groot deel van de beleggers zit gewoon long en je gaat niet long zitten voor een 1/2% of in ieder geval een deel van dat grote deel weer niet. Maar sommige denken blijkbaar dat iemand die een spaarrekening heeft niet belegd en andersom.
  4. [verwijderd] 22 september 2009 11:26
    quote:

blaaskaak schreef:

Maar sommige denken blijkbaar dat iemand die een spaarrekening heeft niet belegd en andersom.
    Sommige mensen denken dat iedereen in aandelen belegt. En zich daarnaast (voornamelijk) laten leiden door rentestand op spaarrekeningen.

Wat je maar wilt zien natuurlijk.
  5. [verwijderd] 22 september 2009 11:27
    quote:

BJL schreef:

[quote=blaaskaak]
    Maar sommige denken blijkbaar dat iemand die een spaarrekening heeft niet belegd en andersom.
    [/quote]

Sommige mensen denken dat iedereen in aandelen belegt. En zich daarnaast (voornamelijk) laten leiden door rentestand op spaarrekeningen.

Wat je maar wilt zien natuurlijk.
    Wie heeft het over iedereen ? De meeste laten zich leiden door rendement is mijn gok
  6. [verwijderd] 22 september 2009 11:34
    De meeste mensen die sparen hebben geen aandelenrekening.

Sommige beleggers stappen (tijdelijk) over van aandelen naar cash op een spaarrekening. Deze laatste groep is van invloed.

Laten deze zich voornamelijk leiden door het verwachte rendement op aandelen of door de rentestand op hun spaarrekening?
  7. [verwijderd] 22 september 2009 11:37
    quote:

BJL schreef:

Sommige beleggers stappen (tijdelijk) over van aandelen naar cash op een spaarrekening. Deze laatste groep is van invloed.

Laten deze zich voornamelijk leiden door het verwachte rendement op aandelen of door de rentestand op hun spaarrekening?
    Dat zal ongetijwijfeld een combinatie van factoren zijn.
    De laatste tijd valt op dat spaarrentes vrij rap dalen, dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat een gedeelte hun spaarcentjes omzetten in aandelen, zeker als ze de indruk krijgen dat de economie weer aantrekt.
  8. [verwijderd] 22 september 2009 11:46
    quote:

BJL schreef:

De meeste mensen, maar is dit ook het meeste spaargeld?

Kan maar zo zijn dat de 90/10 regel opgaat, dus dat 90% van het spaargeld in handen is van 10% van de mensen. Ik heb de statistieken niet, maar het zou me verbazen als het niet zo was.

Dezelfde groep is van oudsher goed in het beheren/verzamelen van meer geld.
    De actuele rente zal van grote invloed zijn op die groep.
  9. [verwijderd] 22 september 2009 11:53
    quote:

BJL schreef:

Sorry las deze quote wat laat. Ja zoals Blaaskaak ook zegt combinatie. Stel verwachte rendement op aandelen (minus risico-marge) is 6% en spaarrente 10jaar is 4% dan heb je 2% winst. (Mits al je berekeningen kloppen).

Gaat de rente omlaag en blijft het verwachte aandelen-rendement gelijk, dan zal dit logischerwijs meer kapitaal voor beleggen opleveren.
  10. Henk 22 september 2009 11:55
    quote:

Pennystocker schreef:

Ik lees wekelijks in de koffiekamer talloze berichten over spaarrekeningen die als lokkertjes zijn gebruikt om spaarders binnen te halen. Een mooie naam, een hoge rente en dan stromen de spaarders binnen, in de maanden erna neemt de rente af en voelen de spaarders zich genomen.

In mij geval had ik begin dit jaar SNS plussparen gekozen met 4,25% rente en geen beperkingen (dat laatste vind ik nogal belangrijk). In juli was de rente al gezakt tot 3,50% en inmiddels is de rente 3,00%. Op elke 1.000 euro die ik spaar is er inmiddels een verschil van 1,25% oftewel 12,50 euro... dan te bedenken dat het om heel wat duizenden euro's gaat...

Maar om een lang verhaal kort te maken, kunnen we hier discussieren/adviseren welke spaarrekening(en) het meest aantrekkelijk zijn wat betreft de rente en de voorwaarden?
    Op dit moment Aegon Eigen Stijl. Zie ook:
    www.spaarinformatie.nl/
  11. [verwijderd] 22 september 2009 12:54
    quote:

lookingvalue schreef:

Gaat de rente omlaag en blijft het verwachte aandelen-rendement gelijk, dan zal dit logischerwijs meer kapitaal voor beleggen opleveren.
    Ah, maar is dat een logische relatie? En zal die in de praktijk ook op gaan?

In 2008 zeer grote stroom naar T-Bills geweest, terwijl de rente erop historisch laag was. Mijn indruk is dat de driver eerder het ingeschatte risico (en mogelijk de ingeschatte rendementenskans) op aandelen is dan het niveau van (spaar)rente.

De volatiliteit van risico en rendement van aandelen is ook vele malen groter dan dat van spaarrente. Meeste beleggers gaan niet uit van 6% verwacht rendement op aandelen ;)
  12. [verwijderd] 22 september 2009 13:16
    quote:

lookingvalue schreef:

Sorry las deze quote wat laat. Ja zoals Blaaskaak ook zegt combinatie. Stel verwachte rendement op aandelen (minus risico-marge) is 6% en spaarrente 10jaar is 4% dan heb je 2% winst. (Mits al je berekeningen kloppen).
    Vergeet niet de (jaarlijkse) inflatie 3% en vermogensrendements heffing 1,2%, moet dus een spaarrekening zijn met minimaal 4,2% rente. Dus momenteel geen enkel rendement op spaarrekeningen. En het risico op aandelen is hoog.
  13. [verwijderd] 22 september 2009 14:07
    Ik ging naar moneyou van 5.5% naar nu 3%. Wel vrij opneembaar.
    Ik heb nog geen rekening gezien die er tegenop kan, maar 3% is natuurlijk niets.
    Ik heb alleen een reserve op mijn spaarrekening voor nood, maar de rest heb ik op mijn beleggingsrekening, daar valt veel meer te halen
  14. [verwijderd] 22 september 2009 14:51
    quote:

Seguino schreef:

Ik heb alleen een reserve op mijn spaarrekening voor nood, maar de rest heb ik op mijn beleggingsrekening, daar valt veel meer te halen
    Mooi dat je zo goed kunt beleggen. Het ABP was de afgelopen 10 jaar beter af geweest met een spaarrekening dan met aandelen...
  15. [verwijderd] 22 september 2009 14:56
    quote:

Seguino schreef:

Ik ging naar moneyou van 5.5% naar nu 3%. Wel vrij opneembaar.
    Ik heb nog geen rekening gezien die er tegenop kan, maar 3% is natuurlijk niets.
    Visa geeft ook 3% op je gestortte geld, vrij opneembaar.
40 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.