Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Smit Internationale« Terug naar discussie overzicht

Boskalis bezit per 30 Juni 26,4 % in Smit

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Frensje 20 augustus 2009 09:44
    De toon van Boskalis is naar mijn idee inmiddels flink veranderd.

Enerzijds doordat Smit met zijn halfjaarcijfers heeft aangetoond dat Smit als geheel een perfect en recessiebestendig samenstel van activiteiten vormt.

Anderzijds doordat uit de cijfers avn Boskalis blijkt dat Boskalis goed op zijn centjes moet letten omdat Boskalis nu ook de gevolgen van de recessie begint te merken.

Uiteraard heeft Boskalis nog steeds belangstelling voor Smit en moest men dat voor de buitenwereld nog een keer benoemen. Maar dat Berdowski zegt dat "men op dit moment geen actie richting Smit onderneemt" (geen actie kan nemen?) is veelzeggend. Het lijkt mij dat Boskalis hiermee de markt voorzichtig voorbereidt op het afsluiten van het Smit-avontuur. Een koers van Smit die het verkopen van het belang van Boskalis in Smit mogelijk maakt zonder verlies zal Boskalis daarbij goed van pas komen. We mogen daarom denk ik verwachten dat Boskalis de koers van Smit zal ondersteunen tot een niveau dat men zonder verlies afscheid kan nemen van het belang in Smit.

2. [verwijderd] 20 augustus 2009 11:45
    quote:

Marijke57 schreef:

Naar Berdowski's woorden te oordelen is dat inderdaad voorlopig. Hij zit daar natuurlijk niet voor eeuwig, dus alles kan, maar niet binnenkort. Maar waar hebben we 't over. Smit is een prachtbedrijf!
    Klopt Marijke ( Dat Smit een pracht bedrijf is )

Maar de CEO is wel een bluffer ook zeg : vastberaden-vastbesloten-het tendert in de goed richting enz enz

En nu trekt die indirect deze woorden terug

Wat denk je hoeveel stijging Boskalis vandaag te danken heeft door de woorden over Smit van de CEO van Boskalis ??
  3. pim f 20 augustus 2009 12:38
    Nu kan dat overnameverhaal dus de kast in, dit zijn de woorden van een man die de aanschaf van een groot pakket Smit-aandelen voor zijn commissarissen en aandeelhouders moet verantwoorden maar tussen de regels door laat schemeren dat het een no-go verhaal is geworden.

Wie er nu nog in gelooft dat het trotse bedrijf Smit door zandzuigers en saoedi-s wordt gemangeld, is op zijn best naief. Geef anders eens één goede reden waarom ze de afgelopen maanden niet met een vijandig knock-out bod zijn gekomen toen de koersen nog lager waren?

Wat me opvalt (en tevreden stemt) is dat de koers van Smit goed op peil blijft hoewel er nu (in mijn beleving) geen overname fantasie meer in het aandeel zit
  4. Frensje 20 augustus 2009 13:10
    Mee eens Pim. Bij een verwachte winst per aandeel van 5,25 over 2009 en een normale k/w van 10 mag de koers op 52,50 liggen. Dus het is ook wel reëel dat de koers goed blijft liggen ondanks dat de kans op een bod van Boskalis de eerst komende tijd gelukkig niet aan de orde is.

Nu kan Smit zich gelukkig eindelijk ook weer volledig concentreren op de normale bedrijfsvoering.
  5. [verwijderd] 20 augustus 2009 13:32
    quote:

naarfwinn schreef:

[quote=Marijke57]

Naar Berdowski's woorden te oordelen is dat inderdaad voorlopig. Hij zit daar natuurlijk niet voor eeuwig, dus alles kan, maar niet binnenkort. Maar waar hebben we 't over. Smit is een prachtbedrijf!
    [/quote]

Klopt Marijke ( Dat Smit een pracht bedrijf is )

Maar de CEO is wel een bluffer ook zeg : vastberaden-vastbesloten-het tendert in de goed richting enz enz

En nu trekt die indirect deze woorden terug

Wat denk je hoeveel stijging Boskalis vandaag te danken heeft door de woorden over Smit van de CEO van Boskalis ??
    Ik denk 50%. Ook denk ik dat Berdowski geen bluffer is. Wel een man die slim is en verder kijkt dan zijn neus lang is. Flexibel zijn in een wereld waarin de marktomstandigheden in een relatief kort tijdsbestek veranderd zijn getuigt voor mij van daadkracht, al mocht dat misschien in 1e instantie anders lijken.
  6. [verwijderd] 20 augustus 2009 13:32
    quote:

Frensje schreef:

Mee eens Pim. Bij een verwachte winst per aandeel van 5,25 over 2009 en een normale k/w van 10 mag de koers op 52,50 liggen. Dus het is ook wel reëel dat de koers goed blijft liggen ondanks dat de kans op een bod van Boskalis de eerst komende tijd gelukkig niet aan de orde is.

Nu kan Smit zich gelukkig eindelijk ook weer volledig concentreren op de normale bedrijfsvoering.
    Volgens mij hebben ze nooit anders gedaan.
  7. [verwijderd] 20 augustus 2009 14:20
    Nou lees je op veel sites ; Dat Boskalis 25,07 % in Smit houdt

Blijkbaar hebben ze de site van Boskalis zelf niet gelezen

Ook de CEO van Boskalis weet : dat een bod van 62,50 nu ( het never gaat redden en minimaal 70 Euro moet zijn )

Nu wilt die dit niet uit de zak trekken

Maar Smit zelf zal de kar ook wel voortrekken

Want neem maar aan : zie je de cijfers van kwartaal 2 van 2009 : 23,9 miljoen winst

Dan gaat de winst eerder rond de 100 miljoen liggen in 2009 dan de 94 miljoen die Smit zelf zegt

Maar Smit wilt net als vorig jaar : weer met een winstverhoging komen later in 2009
  8. [verwijderd] 20 augustus 2009 17:14
    quote:

pim f schreef:

Nu kan dat overnameverhaal dus de kast in, dit zijn de woorden van een man die de aanschaf van een groot pakket Smit-aandelen voor zijn commissarissen en aandeelhouders moet verantwoorden maar tussen de regels door laat schemeren dat het een no-go verhaal is geworden.

Wie er nu nog in gelooft dat het trotse bedrijf Smit door zandzuigers en saoedi-s wordt gemangeld, is op zijn best naief. Geef anders eens één goede reden waarom ze de afgelopen maanden niet met een vijandig knock-out bod zijn gekomen toen de koersen nog lager waren?

Wat me opvalt (en tevreden stemt) is dat de koers van Smit goed op peil blijft hoewel er nu (in mijn beleving) geen overname fantasie meer in het aandeel zit

1 rede (krediet crisis)

Voor de komende jaren houdt Boskalis rekening met een lager volume in de wereldbaggermarkt. Om het bedrijf hierop voor te bereiden wordt gestart met een 'rationalisatieslag' van het materieel.

Dus een overname lijkt me niet te verantwoorden bij de grootaandeelhouders op dit moment.
    Koers Smit nu in rustig vaarwater naar de 60;)
  9. forum rang 10 voda 20 augustus 2009 17:17
    Hier wordt een ander getal genoemd (percentage):

Boskalis CEO: mogelijk kleinere overnames in H2 '09

Door Eelco Hiltermann

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Boskalis Westminster nv zal de onlangs afgesloten kredietfaciliteit onder meer inzetten voor kleinere overnames, mogelijk al in de tweede helft van dit jaar, aldus bestuursvoorzitter Peter Berdowski donderdag tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.

Het bedrijf sloot half juli een nieuwe kredietfaciliteit af van EUR350 miljoen, voor de versterking en uitbouw van de activiteiten.

"We worden meer benaderd dan twee jaar geleden wat betreft mogelijke overnames", zegt Berdowski. De CEO geeft daarbij aan dat het niet zal gaan om "majeure" acquisities, maar meer om "kralenrijgen".

Dat in de tweede helft van 2009 al overnames bekend worden gemaakt sluit de CEO niet uit, maar "momenteel is er niks concreet".

Eerder op de dag meldde Berdowski al dat de interesse in Smit International nv, behalve de Harbour Towage-divisie, nog overeind staat. "We denken nog steeds dat Smit een waardevolle aanvulling kan zijn, maar op dit moment ondernemen wij geen actie richting Smit", aldus de CEO, die benadrukte dat geen link bestaat tussen de nieuwe kredietfaciliteit en de interesse in Smit.

Boskalis houdt nog een belang van 25,07% in Smit.

Volgens Berdowski zal het geld naast overnames ook worden aangewend om hoger opgeleid personeel aan te trekken. "De crisis helpt daarbij", zegt Berdowski, wijzend op de stijgende werkloosheid.

De nettowinst van de baggeraar daalde in de eerste zes maanden van 2009 met 49,2%, voornamelijk door een eenmalige bate van EUR92 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Boskalis dat de nettowinst vergelijkbaar zal zijn met die in de eerste zes maanden van het jaar, hetgeen een winst van circa EUR205 miljoen over geheel 2009 betekent. In 2008 werd een nettowinst van EUR210 miljoen geboekt.

- Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5200; eelco.hiltermann@dowjones.com

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.