Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

'Air France-KLM praat over steun van 10 miljard tegen crisis'

PARIJS (AFN) - Air France-KLM is in gesprek over noodsteun van 10 miljard euro tegen de coronacrisis. Dat meldde de Franse krant La Tribune op basis van ingewijden. Vorige week werd nog gemeld dat de luchtvaartcombinatie in overleg was over een noodpakket van 6 miljard euro. Frankrijk en Nederland zouden garant willen staan voor dat krediet.

De steun zou komen in de vorm van noodleningen die worden gegarandeerd door de Franse en Nederlandse overheden die ieder een belang van 14 procent bezitten in het luchtvaartconcern. Het grootste deel van dat geld zou dan gaan naar Air France. Het grootste discussiepunt in de onderhandelingen zouden de Franse garanties aan potentiële kredietverstrekkers zijn. Die Franse garantiestelling wordt naar verluidt als te laag gezien door kredietverstrekkers, waardoor de onderhandelingen langer duren dan verwacht.

Door de crisis staat het leeuwendeel van de vloot van Air France-KLM aan de grond. Het bedrijf gaat flink in de kosten en investeringen snijden om de situatie het hoofd te bieden. Als er geen financiële steun komt vreest het bedrijf binnen afzienbare tijd een geldtekort.

Lees over dit aandeel ook

  1. KLM kritisch op kabinetsbesluit Schiphol
  2. Air France-KLM voorlopig geen hoogvlieger

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. FairValue 13 april 2020 13:42
    quote:

    W-0803 schreef op 13 april 2020 13:21:

    [...]Niets vreemd aan, want de Franse autoriteiten hebben het shorten verboden. Dat hebben ze slim gedaan, zie: www.iex.nl/Forum/Topic/1366919/12/Air...
    Als dit inderdaad het effect is short verbod. Zou goed kunnen.

    Ik heb op de laatste of 1 na laatste dag nog een een paar K shorts opgepakt. Ik houd ze vast tot ze op op 1 of 2 euro staan. Dan pas terug kopen. Nog nooit zo goedkoop geld geleend. 15 jaar lang geen rente dividend. Gratis geld dus :)
  2. ed_bs 13 april 2020 13:53
    Als de Nederlandse en Franse overheid voor miljarden garant gaat staan moeten de aandelen ook in handen komen van de Nederlandse en Franse overheid.

    Dus aandelen 0 euro waard en een NL/FR nationalisatie, met als doel dat belang over een 5 tot 10 jaar weer te verkopen. Alleen op die voorwaarde moeten overheden een lening verstrekken en garant staan.

    Als overheden het risico lopen moeten ze ook het rendement krijgen mocht het wel goed gaan.
  3. forum rang 4 Wiema 13 april 2020 14:15
    quote:

    FairValue schreef op 13 april 2020 13:42:

    [...]

    Als dit inderdaad het effect is short verbod. Zou goed kunnen.

    Ik heb op de laatste of 1 na laatste dag nog een een paar K shorts opgepakt. Ik houd ze vast tot ze op op 1 of 2 euro staan. Dan pas terug kopen. Nog nooit zo goedkoop geld geleend. 15 jaar lang geen rente dividend. Gratis geld dus :)
    Bij DeGiro is het ook niet meer mogelijk short te gaan op aandelen AirFrance-KLM (dus geen hefboomproduct).
  4. Kopje Koffie 54 13 april 2020 16:29
    quote:

    ed_bs schreef op 13 april 2020 13:53:

    Als de Nederlandse en Franse overheid voor miljarden garant gaat staan moeten de aandelen ook in handen komen van de Nederlandse en Franse overheid.

    Dus aandelen 0 euro waard en een NL/FR nationalisatie, met als doel dat belang over een 5 tot 10 jaar weer te verkopen. Alleen op die voorwaarde moeten overheden een lening verstrekken en garant staan.

    Als overheden het risico lopen moeten ze ook het rendement krijgen mocht het wel goed gaan.
    KLM gewoon weer in nederlandse handen en Air France in Franse... Vervolgens kan KLM samengaan met Lufthansa !! Een veel betere en betrouwbare partner !!
  5. forum rang 5 gbakl 13 april 2020 16:59
    quote:

    het zwaard schreef op 13 april 2020 14:43:

    Short gaan is en blijft een gevaarlijke hebzuchtige bezigheid, zeker voor Jan Modaal.
    het zal voor JM wel veel te onwennig zijn maar moeilijk is het niet om
    mee te bewegen met bijv. de koersdalingen bij Boeing.
    tot begin maart werd die koers nog hoog gehouden ondanks het fiasco met
    B737-MAX en toen speelde ook Corona al op.

    een simpele turbo short geeft dan veel lol.
    zeker als je het arrogante management daar afgestraft ziet worden voor de
    vele veiligheidsproblemen in de vloot, afgewogen tegen het commerciele
    belang en intussen ook kapitalen gestoken in aankoop eigen aandelen.
    nu het handje ophouden voor staatssteun en wat denk je ?

    trump gaat dat onmiddellijk toezeggen.
  6. [verwijderd] 13 april 2020 17:26
    Er is intensieve traffic rond de KLM, het moet gewoon dit weekend gebeuren, met Pinksteren is er gewoon handel op maandag.
    KLM is geen systeembank, het is essentieel in de zin dat het veel bedrijvigheid genereert, maar zonder vliegtuigen gaan we echt niet dood.

    Doe een greep in de pensioenkas van het vliegend personeel, er zit teveel geld in(130% dekkingsgraad als ik het goed heb), leen het desnoods uit die pot, het voortbestaan staat namelijk op het spel.

    De fransen gaan geen water bij de wijn doen, Nederlandse belastingbetalers die opdraaien voor de redding van AF is niet verkoopbaar(misschien wel door Rutte!)

    Het bedrijf een week onder curatele zetten, een week in faillisement, derde week in oprichting onder andere entiteit, er wordt toch niet gevlogen.

    Neem afscheid van 50 wide boddies, terug naar de lease maatschappij, neem de afkoopkosten in een keer, het was allemaal teveel voor ons kleine landje.

    Ik hoop dat de KLM blijft bestaan...
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.