Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Intel neemt belang in TomTom-concurrent HERE

EINDHOVEN (AFN) - Chipfabrikant Intel neemt een belang van 15 procent in HERE, de vroegere kaarten- en navigatiedivisie van Nokia. Dat maakte het Amerikaanse technologieconcern dinsdag bekend, zonder te vermelden hoe veel het daarvoor betaalt.

Het in Eindhoven gevestigde HERE is grotendeels in handen van de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Daimler. Die verkochten vorige week al 10 procent van de aandelen aan drie Aziatische investeerders. Ook werd een samenwerking aangekondigd met het Israëlische chipbedrijf Mobileye.

De kaarten en navigatiesoftware van HERE worden al gebruikt in de boordcomputers van talloze auto's. Op dat terrein concurreert het bedrijf met name met de Nederlandse navigatiedinestverlener TomTom. Audi, BMW en Daimler willen de technologie van HERE evenwel verder ontwikkelen en gebruiken om auto's beter en veiliger te maken en op termijn zelfs zelfstandig te laten rijden.

De drie autobouwers nodigden vorig jaar spelers uit de de technologiebranche uit zich bij hen aan te sluiten. Intel grijpt die mogelijkheid met beide handen aan. Het bedrijf is 's werelds grootste producent van microprocessoren, maar is nog altijd sterk afhankelijk van gewone computers. Omdat die markt krimpt, zoekt het groeimogelijkheden op andere terreinen, zoals auto's.

,,Auto's zijn in rap tempo de meest intelligente, verbonden apparaten aan het worden'', zei topman Brian Krzanich van Intel. ,,Wij kijken ernaar uit samen te werken met met HERE en zijn partners in de automobielindustrie om een belangrijke technologische basis te leggen voor de slimme auto's van de toekomst.''

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Intel Corp kopen verkopen
TomTom kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 januari 2017 20:17
    Twee consortia die zich aftekenen

    HERE-Intel-Mobileye
    TomTom-Nvidia-Bosch

    Intel en Nvidia zijn elkaars concurrenten voor processors in de auto
    Mobileye en Bosch zijn elkaars concurrenten voor sensoren op de auto
    HERE en TomTom zijn elkaars concurrenten voor digitale kaarten in de auto
  2. [verwijderd] 3 januari 2017 20:30
    quote:

    Muppet_Waldorf schreef op 3 januari 2017 20:23:

    Hmmmm .... niet leuk voor TomTom ...
    Zo lang het Nvidia niet is... Vind ik het prima. Nvidia is de marktleider in de auto-industrie, niet Intel. Ik denk dat de break-up tussen Nvidia en HERE (die vorige CES nog samenwerkten) ook komt door de keuze van BMW cq het HERE consortium voor Intel. Er is maar plek voor 1 chipmaker, dus nu Intel en geen Nvidia.
  3. DerksVisie 3 januari 2017 20:41
    Jammer dat Nvidia nog geen belang neemt in TomTom, dat zou wat extra vertrouwen geven. Voor de rest is het toch wel interessant te zien dat er aardig veel verschillende bedrijven geïnteresseerd zijn in de maps-industrie. In principe is dit wederom goed nieuws voor TomTom maar wellicht volgt een kleine paniek-verkoop in de ochtend.

  4. [verwijderd] 3 januari 2017 21:25
    Opvallend is ook dat ze nu pas een nieuwe architectuur gaan ontwikkelen voor real-time HD-maps en real-time services voor IoT. Opnieuw een bewijs dat TomTom minstens 3 jaar voor ligt op HERE. TomTom heeft dat real-time platform nu al beschikbaar. Het is niet alleen noodzakelijk voor de zelfrijdende auto, maar nu al noodzakelijk voor de extra veiligheid van de nieuwe generatie ADAS- en HAD-systemen van Volvo, Tesla, Nissan etc..
    En dan heeft TomTom ook nog eens de unieke technologie en patenten voor de RoadDNA positioneringslaag.

    Marktleider in veiligheid via ADAS en HAD, Volvo, dat oa samenwerkt met Uber en Nvidia, is al overgestapt van HERE naar TomTom. Volvo was zo'n beetje de oudste en meest trouwe klant van HERE.
    Uber en Nvidia zijn ook gaan samenwerken met TomTom. Microsoft recent ook. En Apple doet dat al jaren.

    TomTom Automotive pakt de ene na de andere deal. Zelfs bij de 3 Duitsers van HERE levert men nu de real-time Traffic. Goddijn verwacht te groeien naar 50% marktaandeel Automotive in 2020 (nu is dat rond de 25%).
    Tegen die tijd goed voor een omzet Automotive van boven de miljard. En dat groeit volgens de CEO van HERE naar 5-6 miljard in 2025. Alle nieuwe auto's krijgen op termijn de extra veiligheid van ADAS- en HAD-systemen.

    Het is wachten wanneer TomTom mogelijk zelfs deze week al nieuwe deals met partijen als Nissan, Ford en Tesla bekend gaat maken. Ook Toyota zou een mooie vis zijn.
  5. Gerard_ecb 3 januari 2017 21:31
    quote:

    *Justin* schreef op 3 januari 2017 20:17:

    Twee consortia die zich aftekenen

    HERE-Intel-Mobileye
    TomTom-Nvidia-Bosch

    Intel en Nvidia zijn elkaars concurrenten voor processors in de auto
    Mobileye en Bosch zijn elkaars concurrenten voor sensoren op de auto
    HERE en TomTom zijn elkaars concurrenten voor digitale kaarten in de auto
    Ik zat mis bij mijn vorige post in het andere draadje namelijk dat ik dacht dat Intel NXP overgenomen had. Dat was dus Qualcomm en die zitten Intel heel erg in de weg als het gaat om chips voor mobiele toepassingen. De vraag is dus waar gaat NXP heen, em NXP had mooie chios voor automitive en Qualcomm een bewezen staat van dienst als het om chips gaat.
  6. [verwijderd] 3 januari 2017 21:39
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 3 januari 2017 21:31:

    [...]
    Ik zat mis bij mijn vorige post in het andere draadje namelijk dat ik dacht dat Intel NXP overgenomen had. Dat was dus Qualcomm en die zitten Intel heel erg in de weg als het gaat om chips voor mobiele toepassingen. De vraag is dus waar gaat NXP heen, em NXP had mooie chios voor automitive en Qualcomm een bewezen staat van dienst als het om chips gaat.
    Ik geloof niet zo in 2 consortia. Er komen veel partijen en veel kruisbestuivingen en samenwerkingsverbanden in autonoom rijden. Bosch, NXP, Nvidia en TomTom zijn wel de koplopers.

    Tesla ook en die hebben bijvoorbeeld recent gekozen voor Nvidia-Bosch en waarschijnlijk ook TomTom-Microsoft maar dat mogen we kennelijk nog niet weten.
    Tesla heeft iig vrij snel na het dodelijke ongeluk Mobileye, een kleine leverancier in vergelijking met Bosch, de deur uitgegooid. Kennelijk was men al met Nvidia-Bsoch bezig maar het signaal is wel duidelijk en bekend bij zo'n beetje iedereen in Automotive die met autonoom rijden bezig is. De vision van de Tesla was ontoereikend en is nu opgelost met nieuwe hardware.
  7. [verwijderd] 3 januari 2017 23:36
    NXP Bluebox is een regelrechte tegenhanger van Nvidia Drive PX2, deze onder één dak is niet handig of logisch.
    Ik denk onderhand meer aan een derde consortium dat uit de schaduw gaat treden:
    Microsoft/ Qualcomm NXP Semiconductors/ IAV/ Esri/ Swiss Re/ Cubic Telecom, die zoals vandaag aangekondigd op de CES een autonomous driving demo geven:

    smartstocknews.com/51797-microsoft-co...
    www.engadget.com/2017/01/03/qualcomm-...
  8. [verwijderd] 4 januari 2017 00:13
    quote:

    Hik schreef op 3 januari 2017 23:36:

    NXP Bluebox is een regelrechte tegenhanger van Nvidia Drive PX2, deze onder één dak is niet handig of logisch.
    Ik denk onderhand meer aan een derde consortium dat uit de schaduw gaat treden:
    Microsoft/ Qualcomm NXP Semiconductors/ IAV/ Esri/ Swiss Re/ Cubic Telecom, die zoals vandaag aangekondigd op de CES een autonomous driving demo geven:

    smartstocknews.com/51797-microsoft-co...
    www.engadget.com/2017/01/03/qualcomm-...
    Op basis van welke kaarten?

17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.