Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

KLM-baas wil toegangsbeleid vliegveld Lelystad

KLM-baas wil toegangsbeleid vliegveld Lelystad

HAARLEMMERMEER (AFN) - Luchtvaartmaatschappijen die vanaf het vernieuwde vliegveld Lelystad willen vliegen, moeten daarvoor een deel van hun vluchten op Schiphol opgeven. Alleen zo kan voorkomen worden dat prijsvechters te veel marktaandeel winnen. Pieter Elbers, president-directeur van KLM, wil dat ze Schiphol verlaten, KLM heeft namelijk geen ruimte meer om te groeien.

Dat zegt hij in de Volkskrant in aanloop naar een hoorzitting over het luchtvaartbeleid in de Tweede Kamer.

Elbers waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport, een andere dochterluchthaven van Schiphol. Daar hebben prijsvechters zich gevestigd, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. ,,De ervaring leert ons dat het voorgenomen voorkeursbeleid niet uit zichzelf tot uitvoering komt. Dus moet Schiphol van tevoren de spelregels voor Lelystad bepalen."

Wat voor KLM goed is, is voor Nederland goed, stelt hij. ,,Een eerste vlucht naar Bangalore voegt meer toe dan de zoveelste naar Barcelona. Dat zal iedere luchtvaarteconoom met me eens zijn. Voor buitenlandse ondernemingen is bereikbaarheid een belangrijke reden zich in Amsterdam te vestigen. Bedrijven als het Chinese Huawei of het Japanse Yamaha zetten hier hun Europese hoofdkantoor neer, omdat ze vanaf Schiphol de hele wereld kunnen bereiken."

Lees over dit aandeel ook

  1. Citi haalt Air France-KLM van kooplijst
  2. Air France-KLM voorlopig geen hoogvlieger

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. trendvolger 1 september 2017 07:17
    geweldig wat Elbers uit probeert te halen
    spelend met nationalistische gevoelens, "het is immers af-klm ipv klm", probeert hij staatssteun te verkrijgen.
    Als consument en gebruiker hoop ik dat schiphol en lelystad succesvolle airlines voorrang geven. zodat we internationaal kunnen vliegen ipv een transfer nemen naar paris airport
    ik deel zijn mening niet. wat voor klm goed is, houdt het te ouderwetse air france in de lucht.
  2. [verwijderd] 1 september 2017 07:42
    Hij heeft volkomen gelijk. Een zo internationaal mogelijk Schiphol is erg belangrijk voor NL economie en budgetvluchten kunnen beter naar Lelystad. Noem het dan ook Amsterdam-Lelystad airport, met een eigen treinstation naar Amsterdam en snellere bagageafhandeling ben je net zo snel in het centrum.
  3. taurus86az 1 september 2017 10:12
    Lekker klantgericht meneer Elbers. Mag ik zelf bepalen waar ik vandaan wil vliegen? Schiphol is staatseigendom en niet KLM eigendom.
    En kunt u nu eens beginnen om de overstap op Parijs voor de vlucht naar Lissabon niet iedere keer een WK 1500 m hardlopen te maken en U vanwege de vertraging ook nog eens vergeet om de bagage mee te nemen naar Lissabon. Dit geintje bestaat nu al meer dan 7 jaar!
    Doe je werk !!
  4. [verwijderd] 1 september 2017 10:17
    quote:

    taurus86 schreef op 1 september 2017 10:12:

    Lekker klantgericht meneer Elbers. Mag ik zelf bepalen waar ik vandaan wil vliegen? Schiphol is staatseigendom en niet KLM eigendom.
    En kunt u nu eens beginnen om de overstap op Parijs voor de vlucht naar Lissabon niet iedere keer een WK 1500 m hardlopen te maken en U vanwege de vertraging ook nog eens vergeet om de bagage mee te nemen naar Lissabon. Dit geintje bestaat nu al meer dan 7 jaar!
    Doe je werk !!
    Ik woon in de nabijheid van Schiphol maar vlieg voor een directe Europese (vakantie) vlucht liever van een kleiner vliegveld waar ik niet 30min+ op mijn bagage hoef te wachten of goud geld voor het parkeren moet betalen.
  5. [verwijderd] 1 september 2017 16:11
    Alleen marktwerking willen als het in je voordeel is meneer Elbers? Nee, AF-KLM is Frans en niet slagvaardig. Wel moet Schiphol afstemmen op de behoefte van het bedrijfsleven, maar dat hoeft niet met AF-KLM. Fusie met AF m.i. een erg domme zet overigens. En laat Lelystad maar bloeien, maar KLM moet zich daar niet mee bemoeien.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.