Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Malaise auto-industrie treft ook TomTom

Malaise auto-industrie treft ook TomTom
Beeld: TomTom

(ABM FN-Dow Jones) TomTom is in het derde kwartaal opnieuw in de rode cijfers geëindigd, als gevolg van een dalende omzet. Dit bleek uit cijfers die de navigatiespecialist vrijdag voorbeurs publiceerde.

"In het derde kwartaal constateerden we een aanhoudende zwakte in de wereldwijde auto-industrie", verklaarde CFO Taco Titulaer van TomTom. Dat vertaalde zich bijvoorbeeld in uitstel van de lancering van nieuwe modellen waarin de navigatietoepassingen van TomTom zitten. "Dit leidde tot een daling van de operationele omzet in Automotive", aldus de navigatiespecialist.

Daar stond volgens CEO Harold Goddijn echter een stabiele omzet bij Location Technology tegenover en groei bij Enterprises.

TomTom presenteerde een kwartaalomzet van 140,7 miljoen euro, waaraan het onderdeel Location Technology bijna 120 miljoen euro bijdroeg. De omzet kwam daarmee 2 procent lager uit dan de 144,1 miljoen euro in het derde kwartaal van 2023.

Volgens de analistenconsensus zou de kwartaalomzet van TomTom uitkomen op 142 miljoen euro, met 120 miljoen euro van Location Technology.

Onderdeel Automotive was het afgelopen kwartaal goed voor 78,1 miljoen euro omzet en Enterprise voor 41,7 miljoen euro. Hier rekenden de analisten op respectievelijk 81 en 38 miljoen euro.

De consumententak was afgelopen kwartaal nog maar goed voor krap 21 miljoen euro aan omzet. Dat was iets minder dan de 22 miljoen euro waarop de markt had gerekend. Vorig jaar leverden deze activiteiten nog 24,9 miljoen euro op.

Met deze omzet boekte TomTom een negatief bedrijfsresultaat (EBIT) van 4,1 miljoen euro. Hier was door de consensus uitgegaan van een verlies van 5 miljoen euro.

Netto leed TomTom 4,4 miljoen euro verlies in het derde kwartaal. Er was een negatief resultaat van 3 miljoen euro voorzien. In het derde kwartaal van 2023 boekte TomTom een verlies van 7,9 miljoen euro.

De vrije kasstroom kwam uit op 15,0 miljoen euro en op 30 september bedroeg de kaspositie van TomTom 270 miljoen euro. Hier hadden analisten ook gerekend op 15 miljoen en 272 miljoen euro.

In het tweede kwartaal van 2024 boekte TomTom een omzet van 152,2 miljoen euro, een negatieve EBIT van 5,2 miljoen euro en een verlies onder de streep van 2,3 miljoen euro.

Outlook

De omzet zal dit jaar volgens TomTom nog altijd aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 570 tot 610 miljoen euro uitkomen. Daaraan zal Location Technology 490 tot 520 miljoen euro bijdragen. 

De navigatiespecialist rekent voor dit jaar verder op een rendement aan vrije kasstroom van 1 tot 5 procent. Eerder dit jaar ging TomTom nog uit van meer dan 5 procent, maar bij de halfjaarcijfers verlaagde het bedrijf deze verwachting.

De analisten mikken voor TomTom op een jaaromzet van 574 miljoen euro en een rendement van 2 procent.

In 2025 zouden de resultaten van TomTom moeten verbeteren. De consensus gaat voor volgend jaar uit van een groepsomzet van 606 miljoen euro, met een bijdrage van locatietechnologie van 534 miljoen euro. Het rendement aan vrije kasstroom zal dan uitkomen op 7 procent.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. Slotcall: eindsprint bezorgt AEX dag- en weekwinst, TomTom rent iedereen voorbij
  2. TomTom vindt compensatie voor zwakke automarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TomTom kopen verkopen

57% zegt kopen

14 stemmen

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.