Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
0,971   0,000   (0,00%) Dagrange 0,961 - 0,989 3.266.843   Gem. (3M) 1,6M

Wat gebeurt er als de politiek niet constructief mee gaat werken of indien er geen overname plaatsvindt bij Post.nl ?

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 gpjf 21 januari 2025 09:46
    Misschien kunnen we de politici hiermee een handje helpen. Natuurlijk veel open deuren maar om de mind eens even te verzetten, geef ik alvast zomaar wat schoten voor de boeg.

    Sowieso weten we dat de UPD met ongeveer 10 % per jaar daalt en dit ondanks dan nu het te kort aan personeel {lopen ze dus in) er toch veel werkgelegenheid op de tocht staat.
    De positie van Post.nl in de markt moeilijker wordt want kosten stijgen en rendement loopt achteruit.
    De kwaliteit van de postbezorging wordt minder betrouwbaar en het accent ligt straks voornamelijk op parcels.
    Post en Parcels dan splitsen in twee divisies en beeld van verlieslatende postdivisie wordt steeds duidelijker met als consequentie voor de overheid nog mee gaan betalen of failliet laten gaan
  2. forum rang 8 Leefloon 21 januari 2025 10:21
    quote:

    gpjf schreef op 21 januari 2025 09:46:

    Post en Parcels dan splitsen in twee divisies en beeld van verlieslatende postdivisie wordt steeds duidelijker met als consequentie voor de overheid nog mee gaan betalen of failliet laten gaan
    Nog eenvoudiger en goedkoper, en effectiever dan overnames van een failliete boedel gaan verzinnen: schaf post af. Zelfs de bedrijfsnaam promoot dat antieke. Nu is het de klant die met een post- of pakketzegel de ingang kiest, maar van de huidige post kun je prima de kleinste brievenbuspakjes maken.

    Dat bespaart t.o.v. het bovenstaande het weggooien van geld aan een opsplitsing, voor iets dat failliet zou gaan. Een goedkoopste pakketzegel zou mogelijk iets duurder kunnen zijn dan een postzegel, maar daar gaat het niet om. Schaf het begrip post af, maak daar daar een brievenbuspakje van, en haal post acuut uit de bedrijfsnaam. Nu wordt er door de naam PostNL reclame gemaakt voor post, en dat slaat nergens aan. Weggegooid geld.
  3. forum rang 5 gpjf 21 januari 2025 10:38
    Toch is dit volgens mij Leefloon juist de strategie van Post.NL ( een afgezien van de naam ) om de integratie van post en parcels te behouden. De combinatie van inderdaad de vele kleine brievenbuspakketjes met post geeft ook een voordeel en het probleem zou wel eens kunnen zijn dat men de kostenverdeling/opbrengsten moeilijk kan toedelen.
  4. forum rang 8 Leefloon 21 januari 2025 13:01
    quote:

    gpjf schreef op 21 januari 2025 10:38:

    Toch is dit volgens mij Leefloon juist de strategie van Post.NL ( een afgezien van de naam ) om de integratie van post en parcels te behouden.
    PostNL kan in Nederland het begrip post niet afschaffen; dat doet uiteindelijk de wetgever. Maar PostNL kan wel pleiten voor afschaffing, en (afgeschafte) poststromen afwikkelen zoals PostNL dat bedrijfseconomisch en operationeel wil. Waarbij PostNL zou kunnen denken aan "wel of niet door brievenbus".

    Als alternatief eenzijdig stoppen met post, zelfs stoppen met de postactiviteiten, lijkt mij onverstandiger. Zou ik bestuurder zijn bij PostNL, dan zou ik de antiek geworden bedrijfsnaam wijzigen (idem dito voor bpost), en met gepaste urgentie gaan pleiten voor modernisering van wet- en regelgeving. Alles wordt zo een pakje, ex-PostNL kan zelf kiezen hoe iets in welke pakketstroom terechtkomt (wel of niet door de brievenbus op dat adres, wat mij betreft), en de klant stuurt dat niet meer (onbewust) met een pakketzegel of postzegel. Dat wat we nu post noemen, dat wordt dan meestal een kleinste brievenbuspakje.

    Zorg ervoor dat in Nederland post wordt afgeschaft, en moderniseer (ja, alweer) de bedrijfsnaam om ook zo afscheid te nemen van klassieke post. Voor klanten verandert er weinig.

    Volledige afschaffing van post, ooit, heeft dan eveneens minder impact, als brievenbuspakjes blijven bestaan.

    Wat de strategie van PostNL ook is, houdt PostNL m.i. te lang vast aan post. De bedrijfsnaam is daarvoor de beste aanwijzing. Integratie wordt meer een bedrijfseconomische kwestie. Of je de brievenbuspakjes wel of niet naar het naastgelegen, voormalige "sorteercentrum post" brengt, of dat onder één dak wil doen. Het zou het wettelijk schrappen van post zijn, wat het efficiënter maakt en keuzevrijheid biedt. De regie ligt dan immers volledig bij het postbedrijf, en niet bij een klant die met een postzegel een andere stroom kiest. Wil je integratie, dan krijg je dat ook door van alles een pakje te maken. Wil je geen integratie, dan staat het je vrij om kleine pakjes naar het voormalige "sorteercentrum post" te brengen. Meer flexibiliteit, nog daargelaten dat pakjes mogelijk vaker worden bezorgd dan post, en je dan minder hoeft te debatteren over een lager aantal verplichte bezorgdagen.

    Ik zou er als bestuurder van PostNL intens en urgent voor gaan pleiten om in Den Haag de "post" vrijwillig te schrappen uit de wet- en regelgeving. Wegens de economische nutteloosheid van het lang overeind houden van een postnetwerk, totdat iemand ooit het allerlaatste poststuk met overheidssubsidie verstuurt. Maak er brievenbuspakjes van, en stop secundair met het met de naam PostNL reclame maken voor post. Een zoveelste naamsverandering, maar ik kan het niet helpen dat het iemand een goed idee leek om toen al snel krimpende post prominent in de naam te laten staan.

    Ik zou zeggen, val de door "jou" verkozen politieke partij in Den Haag eens lastig met de suggestie om post te schrappen in wet- en regelgeving. Een vernieuwing of innovatie, die het huidige PostNL maximale flexibiliteit biedt om zelf de operationele stro(o)m(en) te kiezen. Bijvoorbeeld op basis van "past (ook in de individuele praktijk) door de brievenbus" of niet.
  5. forum rang 6 win some... 21 januari 2025 14:04
    Bovenstaande zou op zich prima kunnen voor wat de consumentenpost betreft. In 2023 was daar een volume van 94 mio stuks tegen een gemiddelde prijs van 1,10 euro. Postnl had in dat jaar een volume van 343 mio pakketten. In 2024 is het volume aan consumentenpost verder gedaald en het volume aan pakketten verder gestegen. Deze trend zal zich in de komende jaren zo doorzetten, dus consumentenpost zou prima in het pakkettennetwerk geïntegreerd kunnen worden.

    Maar er is ook nog zakelijke post. In 2023 een landelijk volume van 1,6 miljard tegen een gemiddelde prijs van 0,43 euro. Dat is een stuk lastiger. Temeer omdat de overheid een van de grootverbruikers is van deze voorziening en de relatief lage kosten natuurlijk graag in stand wil houden.
  6. forum rang 8 Leefloon 22 januari 2025 08:02
    quote:

    win some... schreef op 21 januari 2025 14:04:

    Maar er is ook nog zakelijke post. In 2023 een landelijk volume van 1,6 miljard tegen een gemiddelde prijs van 0,43 euro. Dat is een stuk lastiger. Temeer omdat de overheid een van de grootverbruikers is van deze voorziening en de relatief lage kosten natuurlijk graag in stand wil houden.
    Er is geen enkel beletsel om een brievenbuspakjestarief voor grootverbruikers te hanteren. Dat bestaat nu al. Je kunt een online aankoop thuisbezorgd krijgen als een pakje, door de pakketbezorger, voor een totaalbedrag dat onder het vanaf-tarief ligt wanneer je als particulier een pakje verstuurt via PostNL. Het maakt voor verzenders echt niet uit of er een Postwet is of een hernoemde wet, en of de verzonden brief wel of niet wordt gesorteerd in een sorteercentrum waar ook pakjes worden gesorteerd.

    Een positief verschil kan zijn dat de pakketbezorger op meer dagen langskomt dan de voormalige postbode, en dan op een maandag ook de paar poststukken meeneemt. Al dan niet alleen voor de adressen waar toch al een gestopt moest worden voor een pakje, en het (voormalige) poststuk er daadwerkelijk door de brievenbus past.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.