Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,195   -0,025   (-0,48%) Dagrange 5,170 - 5,275 84.769   Gem. (3M) 182,1K

januari 2025 de speld.

534 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 27 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 30 december 2024 12:52
    Uitspraken van de RVB.

    Full year 2024 onderkant van de LT outlook ( 490 - 520 ) dus 490 uitspraak RVB, neem ik.
    C ik ga van 94,1 naar 82 , een min van 13%
    gross margin 85 a 86% , uitspraak Taco. Ik neem 85%
    Opex zonder D en A en reorganisatie ( Q4 2023 ) al 6 maal op rij 117.

    2024
    A 330
    E 160
    C 82
    Omzet 572
    gross margin 85%
    gross profit 487
    opex 504 . 4 maal 117 en 36 D en A
    ebit - 17
    D en A 36
    ebitda 19

    De stand na Q3 2024 zien we in het rapport.

    A 248,7
    E 118,5
    C 65
    totaal 432,2
    marge 84%
    363,2
    opex 377,7
    ebit - 14,2
    D en A 27
    ebitda 13

    nu trekken we van FJ 2024 prognose , de werkelijke cijfers tm Q3 2024 af.

    En zie, Q4 2024 zou zo kunnen zijn.

    A 81,3
    E 41,5
    C 17
    totaal 139,8
    marge 88%
    gross profit 123
    opex 126 ( 117 en 9 D en A )
    ebit- 3
    D en A 9
    ebitda 6

    Zaken die de boel kunnen veranderen.
    1 Tom Tom haalt de 490 LT niet .
    2 C wordt nog slechter dan mijn 13%
    3 Taco,s 85 a 86% wordt nog minder
    4 opex kan hoger door bv reorganisatie van 10

    maar ja uitspraken RVB over 2024 min tm Q3 2024 rapport geeft Q4 2024 prognose

    Echter, dan moet geen van de 4 van toepassing zijn.
  2. forum rang 6 tatje 30 december 2024 13:46
    Misschien zie ik beren :-)

    CMD 2022, over 2025

    A 1,5 miljard
    E 2,5 miljard waarvan 2,125 miljard addressable

    totaal addressable dus 3.625 miljard voor LT

    De new investor presentation zegt :

    15 miljard LT op termijn.

    2025 LT addressable 4 miljard , terwijl men dit op de CMD 22 gaf als 3,625.

    In 2024 verkopen we al iets minder cars dan in 2023 en het EV gedeelte in het geheel daalt en die hebben een take rate van 90%

    verder hebben nieuwe klanten uitstel van produktie

    Dus 1,5 miljard wordt 1,1Miljard, vooral door minder verkopen EV en uitstel SOP

    Harold had het voor A op een marktaandeel van 35% op de AVA van 2023 en groeiend.
    Echter : stel Renault is weg als klant ( 5% ) en volkswagen ( 7% ) moet nog komen ( we winnen marktaandeel )
    Dus 30%

    30% van 1,1 is 330

    Dus mijn markt voor TT in A wordt in 2025 1,1 miljard

    Toch geeft TT op de investor presentation 4 miljard voor LT addressable in 2025

    IK denk dat kempen dit ook wilde weten.

    is voor E nog steeds 85% addressable , dan is de markt voor E (4 miljard - 1,1 is 2,9 )

    Is die 2,9 85% dan is de E markt in 2025 ( geen 2,5 ) maar een 3,4 miljard.

    Oktober 2023 zei Harold bij VEB dat die markt in 2025 ook veel groter is dan 2,5

    Wil je geen hogere koers, dan geef je bij Investor presentation geen A en E maar LT.

    Lekker vaag :-)

    Je moet er toch niet aandenken, dat ik in E gelijk hebt en de TT koers nu al flink hoger gaat.

    beste forumleden 4 miljard addressable in 2025.

    Zoek het gedeelte A en E maar volgens de casino methode uit :-)
  3. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 31 december 2024 08:52
    Al eerder geplaatst maar daarom niet onbelangrijk te herhalen in dit eerste draadje 2025.[i]

    Heeft TomTom goede kaarten voor 2025?
    TomTom is zoals altijd vol zelfvertrouwen. Het bedrijf verwacht volgend jaar de vruchten te gaan plukken van alle investeringen in de nieuwe kaarttechnologie.

    portret Peter SchuttePeter Schutte op 10 December 2024 12:50

    “Volgend jaar gaan we oogsten wat we de afgelopen vier jaar aan gewerkt hebben”, aldus Corinne Vigreux, Chief Marketing Officer (CMO) en mede-oprichtster van het Amsterdamse navigatiebedrijf TomTom. Vigreux voorspelt een goede dealflow in 2025. Dat klinkt positief. Helaas zit de automotive markt zwaar tegen en is het track record van het bedrijf niet goed.

    Gunstige feedback
    In een kort videobericht spreekt Vigreux vertrouwen uit in 2025. Allereerst blikt zij terug; het afgelopen jaar is een belangrijke mijlpaal is geweest in de historie van het toch al 30-jarige bestaan van TomTom. In 2024 ging de nieuwe kaart en het platform TomTom Orbis namelijk mondiaal.

    De Orbis-kaarten voldoen aan de steeds hogere eisen aangaande data, actualiteit en precisie. Volgens Vigreux krijgt TomTom gunstige feedback over de kaarten en kan het een cruciale rol gaan spelen in deze markt. Het Orbis-platform is flexibel en biedt autofabrikanten de mogelijkheid zich te blijven onderscheiden, wat voor hen een groot goed is.

    De uitspraken van Vigreux zijn opvallend. TomTom liet, bij de publicatie van de halfjaarcijfers afgelopen augustus, de doelstellingen voor 2025 geheel los vanwege de zwakte in de automotive markt. Deze markt is er sindsdien niet beter op geworden.

    TomTom weet wel al twee kwartalen op rij in positieve zin te verrassen in het segment Enterprise, de verkoop van navigatiesoftware aan niet-automotive klanten zoals de logistieke sector. Meerdere klanten werden binnengehaald, wat het concern toeschreef aan de kracht van de Orbis-kaarten. De Enterprise business is echter nog altijd een maatje kleiner dan de automotive markt.

    Verder koersherstel?
    Inmiddels zit de koers weer wat in de lift, maar het afgelopen jaar was behoorlijk dramatisch voor TomTom op de beurs. Hoe gaat dit komende jaar verlopen?
  4. forum rang 6 tatje 31 december 2024 10:23
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 31 december 2024 09:36:

    Waar is de tijd gebleven dat TomTom boven de €65,- noteerde?!
    We hebben trouwens de 80 aangetikt.

    Geduld in deze onverzadigbare markt.

    Gaan we die koersen van 65 nog zien.
    2018 zei Harold, waarom niet.

    Ik voorzie in 2027 een winst van 1,5 euro .

    Bij een k/w van 25 , krijg je een koers van 38

    Corinne noemde 21 22 23 en 24 zaaien en vanaf 25 worden dit deals en in 26 stromen die in de omzet.

    Harold zei iets vergelijkbaars !

    vanaf april 25 stromen tot april 26 veel deals binnen en vanaf 2e helft 26 lopen die in de omzet.

    Vanaf oprichting Overture ( microsoft amazon meta tt) heeft TT de juiste keuze gemaakt.

    Corinne noemde het op de CMD 22 HET DERDE HOOFDSTUK

    1) de kastjes
    2)maps 2017
    3) samenwerking in Overture

    Big Tech ziet de potentie van de LT markten.

    Onverzadigbaar :-)

    We hebben nog 2 miljoen TS shares voor de toppers.

    die gaan op voor de toppers aandelen uit 2022

    Die van 2023 zijn pas halverwege 2026 aan de beurt.

    En de PS shares van 24 25 26 pas begin 27.

    Gaat TT hier nog voor inkopen of gaan ze weer teug naar 132 miljoen aandelen, een kleine verwatering.
  5. forum rang 6 ketchup 31 december 2024 17:42
    er is geen enkele garantie dat TT gaat renderen voor de investerende aandeelhouders onder dit management en deze aandeelhoudersstructuur

    er moet een verandering plaatsvinden in gedrag binnen dit bedrijf en daarvoor moet er rigoureus ingegrepen worden , de toko heeft een veel te hoog 'privaat-gedrag' voor een beursgenoteerd bedrijf , de enige die rendement weten te halen zijn degenen die de toko besturen

    de beurswaarde vandaag rond 5 euro bij 128 mio uitstaande aandelen bedraagt een 650 mio euro waarvan ongeveer 1/3e uit cash tegoeden bestaat , dat is een aanfluiting versus al de gedane inspanningen en investeringen van de laatste 10 jaar en geen enkele CEO bij een beursfonds had zo'n wanprestatie overleefd

    de 'woorden' van het management hebben geen weging zonder daden en zolang TT niet bij machte is om daadwerkelijk rendement ( winst en omzet groei ) te geven waar alle aandeelhouders uiteindelijk een beloning voor krijgen in de vorm van dividend en/of koersappreciatie is dit een bedrijf/aandeel dat door serieuze analisten niet aangeprezen zal worden

    dit is de reden waarom TT afgestraft genoteerd staat in de Mickey Mouse league aan de beurs en ook ik zit er al jaren naast, waarbij mijn focus veel te veel op basis van waarde van de assets is geweest ipv performance van het bedrijf

    mag echt hopen dat er in 2025 een verandering gaat plaatsvinden van bestuur of ownership

    beste wensen voor 2025
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 1 januari 2025 09:25
    Beste wensen voor 2025

    Voor TT beleggers was 2024 geen vrolijk jaar

    29-12-2023 6,39
    31-12-2024 4,99
    verschil 1,40
    in procenten: min 21,9%

    Van de 52 weken range 4,51-7,79 wordt je als belegger niet vrolijk.
    Met 4,99 staat de koers slechts 48 cent boven de Low van 2024.
    De afgelopen 10 jaar daalt elk jaar de jaarrange. Dat stemt somber.

    Brengt 2025 ons de ommekeer?
    Wordt dit jaar waarin TT de vruchten gaat plukken van alle investeringen in de nieuwe kaarttechnologie? Corinne Vigreux, Chief Marketing Officer (CMO) voorspelt een goede dealflow in 2025.

    Ook Harold Goddijn is positief gestemd en vol zelfvertrouwen
    “Harold Goddijn - TomTom NV - Chief Executive Officer, Member of the Management Board
    Yes. I think we’ve pretty good visibility what’s up and coming in the next couple of years. I think, broadly speaking, around ’26, ’27, there will be kind of a next generation of automation into mainstream volume brands that require maps that deliver more information than what we currently
    deliver.”

    Analist Peter Schutte ziet in bovenstaande aanleiding op 10 dec 23 zijn koersdoel te verhogen van 6,00 naar 6,50 met een Hold advies.
    Analist Nikos Kolokotronis voelt zich genoodzaakt om NA een gesprek met TomTom op 3 dec 23 een nieuw koersdoel af te geven: 1,50 omlaag van 6,00 naar 4,50 En het Neutral advies om te zetten in een Sell advies.

    Founders Goddijn en Vigreux zijn positief vanwege de Orbis-kaarten en de toenemende verkoop van navigatiesoftware aan niet-automotive klanten. Uitbreiding van de klantenkring is uiteraard een prestatie die beleggers aanspreekt. Helaas verkeert de markt met de traditioneel de grootste klanten van TT in zwaar weer. Bij TT staan de seinen op groen voor meer deals met meer klanten maar in automotive markt is het kommer en kwel: productieverlaging bij de grote automerken, toeleveranciers die grote omzetverliezen verwachten en medewerkers ontslaan. Europese en nationale politiek die enerzijds de auto-industrie niet ondersteunt en anderzijds de transitie naar elektrisch rijden niet echt meer ondersteund.

    Op de CES, 7-9 januari, promoot TT vooral de Orbis-kaarten volgens de beursinformatie.
    Valt er voor de beleggers leidend nieuws te verwachten? De afgelopen jaren heeft TT niet aangegrepen om groot nieuws te brengen.

    Op 4 februari zijn de Q4/FY cijfers.
    Met een, in augustus, ingetrokken outlook en vaste klanten die het al een tijdje moeilijk hebben zijn mijn verwachtingen gespannen. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar wat er gezegd gaat worden.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 1 januari 2025 10:23
    Zeer lezenswaardig i.v.m. de uitleg over de mogelijke boetes en waarom voor de OEMS hoop gloort.

    Een stukje uit het artikel:

    De echte klappen voor Europese auto-industrie moeten nog komen, maar er gloort hoop.

    2024 was een bijzonder zwaar jaar voor de automobielindustrie, maar het heeft er alle schijn van dat de echte klappen nog moeten vallen. De crisis heeft een aantal oorzaken, die samen een ingewikkeld web vormen waar fabrikanten als muggen in verstrikt raken.

    Onder meer Duitsland en Frankrijk schrapten belangrijke subsidies en ook Nederland blaast met het nieuwe kabinet een aardige partij mee door het schrappen van de aanschafsubsidie SEPP, de BPM-vrijstelling en versnelde opbouw van MRB, waardoor de wegenbelasting op emissievrije auto’s binnen enkele jaren die op auto’s met benzinemotor overtreft.

    Miljardenboetes
    Dat alles heeft tot gevolg dat veel fabrikanten, die deze ommezwaai met geen mogelijkheid hadden kunnen zien aankomen, met een overschot aan productiecapaciteit zijn komen te zitten. Ondertussen heeft de Europese Commissie de CO2-limieten per 2025 flink aangescherpt. De limiet was tot voor kort 116 gram per kilometer per auto gemiddeld. Inmiddels is dat 93,6 gram. Bovendien vervallen de gewichtscorrecties. Fabrikanten hadden individuele correcties op de 116 gram, gebaseerd op het gemiddelde gewicht van hun auto’s. Zwaardere auto’s stoten immers meer uit. Dit betekent dat voor de merken met de grootste correctie de klap nu het hardst aankomt.

    www.ad.nl/auto/de-echte-klappen-voor-...
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 2 januari 2025 08:50
    Volgens investing.com staat Tomtom – technisch gezien – op de eerste handelsdag van 2025 er niet al te best voor.

    TOM2 Technical Analysis (Daily)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Sell Buy: (1) Sell: (11)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (0) Sell: (10)

    TOM2 Technical Analysis (Weekly)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Strong Sell Buy: (0) Sell: (12)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (1) Sell: (8)

    TOM2 Technical Analysis (Monthly)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Strong Sell Buy: (0) Sell: (12)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (0) Sell: (7)
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 2 januari 2025 08:53
    Ruim een op de drie nieuwe auto's was in 2024 volledig elektrisch

    Elektrisch rijden heeft afgelopen jaar opnieuw terrein gewonnen. Van de bijna 400.000 auto's die in Nederland zijn gekocht, rijdt ruim 35 procent volledig op stroom. Ook de verkoop van hybrides zat in de lift.

    Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en dataverzamelaar RDC. Die zagen dat in het afgelopen jaar 381.277 personenauto's op kenteken zijn gezet, wat een stijging van 3,1 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder.

    De grootste groep werd gevormd door de hybrides, met een marktaandeel van bijna 42 procent. Daarbij gaat het om zowel plug-invarianten als bijvoorbeeld mild hybrids.

    Het volledig elektrische segment stond afgelopen jaar op nummer twee, met een marktaandeel van 34,7 procent. Dat betekent dat er 132.166 zijn geregistreerd.

    De groei van EV's kwam vooral door de populariteit onder leaserijders en ging ten koste van de benzineauto. Die moet het doen met een marktaandeel van 22 procent. Diesel- en lpg-modellen worden nauwelijks nog verkocht.

    Hybride: 159.705 registraties, 41,9 procent marktaandeel - was 37,1 procent in 2023
    Full EV: 132.166 registraties, 34,7 procent marktaandeel - 30,8 procent in 2023
    Benzine: 83.408 registraties, 21,9 procent marktaandeel - 30,4 procent in 2023
    Diesel: 3.763 registraties, 1,0 procent marktaandeel - 1,1 procent in 2023
    lpg: 2.185 registraties, 0,6 procent marktaandeel - 0,6 procent in 2023

    www.nu.nl/economie/6340983/ruim-een-o...
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 2 januari 2025 08:55
    Uit het zelfde artikel:

    Voordelen van elektrisch rijden afgebouwd

    Of elektrisch rijden ook dit jaar zo populair blijft, is even afwachten. Veel voordeeltjes van duurzame auto's zijn stopgezet of worden afgebouwd. Zo is er dit jaar geen aanschafsubsidie meer en gaan de bijtelling en wegenbelasting omhoog.

    Dit kan het behalen van klimaatdoelen onder druk zetten. Want hoewel steeds meer automobilisten elektrisch rijden, is het aandeel in het totale Nederlandse wagenpark nog beperkt.

    Van de ruim 9 miljoen personenauto's rijden er nog altijd bijna 7,7 miljoen volledig op benzine of diesel. Dat is een marktaandeel van 82,5 procent. Hybrides staan daar ver achter. Slechts 11 procent van de Nederlandse auto's is deels elektrisch. Volledig elektrisch moet het vooralsnog doen met een marktaandeel van 5,4 procent.
  11. forum rang 6 JustRevisited 2 januari 2025 09:39
    Allereerst beste wensen voor 2025

    Electrisch rijden wordt inderdaad fiscaal minder voordelig. En het opladen is ook duurder geworden. Tenzij je thuis kunt laden en panelen op je dak hebt. Evt. in combinatie met een thuisbatterij. Er komen echter ook goedkopere EV's wat weer drempels wegneemt. De industrie analisten verwachten dan weer een nieuwe wave. Dat klinkt mij logisch, want bijvoorbeeld BMW verkoopt veel EV's (sterke groei ten opzichte van anderen), doordat hun EV modellen goed geprijsd zijn ten opzichte van dezelfde auto in benzine variant.

    De Škoda Epiq, de kleinste elektrische auto van Škoda Dankzij vijf comfortabele zitplaatsen, een bagageruimte van 490 liter en een ruime actieradius is 'ie klein wanneer fijn en ruim wanneer handig. Ontdek je ideale eerste elektrische auto met een instapprijs van c.a. € 25.000.


    www.skoda.nl/elektrisch-rijden/kleine...,instapprijs%20van%20c.a.%20€%2025.000.
534 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 27 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.