Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,996   +0,022   (+0,44%) Dagrange 4,954 - 5,035 148.622   Gem. (3M) 200,2K

New Investor Presentation TomTom

44 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. beursbeurs 3 december 2024 17:19
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2024 15:56:

    Insatiable market demand

    15 billion location technology market, of which 4 billion directly addressable
    Die 4 billion is ongeveer gelijk aan TAM tijdens CMD 2022, toen was TAM automotive 1,5 miljard en TAM Enterprise 2,1 miljard voor 2025
  2. forum rang 6 JustRevisited 3 december 2024 17:37
    quote:

    beursbeurs schreef op 3 december 2024 17:19:

    [...]

    Die 4 billion is ongeveer gelijk aan TAM tijdens CMD 2022, toen was TAM automotive 1,5 miljard en TAM Enterprise 2,1 miljard voor 2025
    Dat klopt wat je zegt. Wat het interessant maakt is het onderscheid tussen de totale markt (4x groter) en wat ‘currently addressable’ is
  3. forum rang 6 pwijsneus 3 december 2024 17:50
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2024 17:37:

    [...]

    Dat klopt wat je zegt. Wat het interessant maakt is het onderscheid tussen de totale markt (4x groter) en wat ‘currently addressable’ is
    Welk resultaat TomTom haalt met de currently addressable market is bekend. Maar hoe gaat TomTom groeien in een op dit moment "un-addressable market". Lijkt me onmogelijk met daarin onder andere een Apple en natuurlijk vooral GOOGLE met gratis en bovenal superieur product.
  4. forum rang 6 JustRevisited 3 december 2024 18:12
    quote:

    pwijsneus schreef op 3 december 2024 17:50:

    [...]

    Welk resultaat TomTom haalt met de currently addressable market is bekend. Maar hoe gaat TomTom groeien in een op dit moment "un-addressable market". Lijkt me onmogelijk met daarin onder andere een Apple en natuurlijk vooral GOOGLE met gratis en bovenal superieur product.
    Er wordt gerept over een markt die nu 4 miljard is waar tomtom direct in meespeelt. En daarnaast een totale markt in de toekomst die 15 miljard groot is.

    Dat heeft dus niet uitsluitend te maken met de mobiele consumentenmarkt waarin Google leidend is, het gaat ook om toekomstige automotive usecases.

    een daarvan die specifiek genoemd wordt in de slides is meer autonoom rijden en een tweede die genoemd wordt is een personal AI assistent. Zoals bekend werken Microsoft en TomTom samen aan een virtuele assistent in de auto.

    Het gaat mij meer om het idee dat de markt zelf sterk groeit (‘insatiable demand’) en dat er dus reuring en beweging is en dat het niet een dode markt is.

    In een grote en groeiende markt heb je meerdere opties.
  5. forum rang 6 pwijsneus 3 december 2024 18:19
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2024 18:12:

    [...]

    Er wordt gerept over een markt die nu 4 miljard is waar tomtom direct in meespeelt. En daarnaast een totale markt in de toekomst die 15 miljard groot is.

    Dat heeft dus niet uitsluitend te maken met de mobiele consumentenmarkt waarin Google leidend is, het gaat ook om toekomstige automotive usecases.

    een daarvan die specifiek genoemd wordt in de slides is meer autonoom rijden en een tweede die genoemd wordt is een personal AI assistent. Zoals bekend werken Microsoft en TomTom samen aan een virtuele assistent in de auto.

    Het gaat mij meer om het idee dat de markt zelf sterk groeit (‘insatiable demand’) en dat er dus reuring en beweging is en dat het niet een dode markt is.

    In een grote en groeiende markt heb je meerdere opties.
    Mooi! De markt groeit, en er zijn nieuwe automotive usecases zoals autonoom rijden en een AI assistent. Dat zullen we vast en zeker gaan terugzien in de outlook, toch?
  6. Kuiken 3 december 2024 19:14
    Dankjewel Justin voor het attenderen tip TT's recentste publicatie.

    Dit linkje zou iedereen even moeten aanklikken en daarna de inhoud tot zich nemen.

    Het behelst een heldere uitleg van alles wat TT nu te bieden heeft.

    Waarbij ze er niet omheen draaien dat de concurrentie hevig is.
    Concurrenten worden met naam genoemd met daarbij op welke punten TT het beter doet.

    Van de hoofdklanten wordt vermeld wat die afnemen.
    Kijk maar er zat voor mij een enkele verrassing tussen.

    Voor de rest wordt TT's financiële positie toegelicht.

    thx
  7. forum rang 6 JustRevisited 3 december 2024 21:08
    quote:

    pwijsneus schreef op 3 december 2024 18:19:

    [...]

    Mooi! De markt groeit, en er zijn nieuwe automotive usecases zoals autonoom rijden en een AI assistent. Dat zullen we vast en zeker gaan terugzien in de outlook, toch?
    Elke drie jaar geven ze een 3 jarige outlook. Dit zou betekenen dat tomtom in januari 2025 een outlook geeft voor 2025, 2026 en 2027.

    Dit geeft hen enige ruimte om een outlook neer te leggen die enerzijds ambitieus is en anderzijds wat ruimte (tijd) biedt voor o.a. Enterprise contracten om tot wasdom te komen (vorig kwartaal liet een omzetgroei zien uit *bestaande* contracten, wat bevestigt dat er betaald wordt naar gelang gebruik)

    Ze zouden bijvoorbeeld voor 2025 een bescheiden outlook af kunnen geven en voor 2026 een betere en voor 2027 een sterke.

    Dat zou ook consistent zijn, in lijn met het verhaal dat het orderboek automotive nog altijd vol zit, maar dat daarbinnen bepaalde omzet die in 2025 zou vallen verschuift naar 2026.
  8. forum rang 6 win some... 3 december 2024 21:21
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2024 21:08:

    [...]

    Elke drie jaar geven ze een 3 jarige outlook. Dit zou betekenen dat tomtom in januari 2025 een outlook geeft voor 2025, 2026 en 2027.

    Dit geeft hen enige ruimte om een outlook neer te leggen die enerzijds ambitieus is en anderzijds wat ruimte (tijd) biedt voor o.a. Enterprise contracten om tot wasdom te komen (vorig kwartaal liet een omzetgroei zien uit *bestaande* contracten, wat bevestigt dat er betaald wordt naar gelang gebruik)

    Ze zouden bijvoorbeeld voor 2025 een bescheiden outlook af kunnen geven en voor 2026 een betere en voor 2027 een sterke.

    Dat zou ook consistent zijn, in lijn met het verhaal dat het orderboek automotive nog altijd vol zit, maar dat daarbinnen bepaalde omzet die in 2025 zou vallen verschuift naar 2026.
    Er staat ook nog steeds een outlook voor 2030, gegeven tijdens de CMD 2019: omzet LT 1,5 - 2 miljard.
    Acht je dit nog steeds haalbaar?
  9. forum rang 6 JustRevisited 3 december 2024 21:23
    quote:

    Kuiken schreef op 3 december 2024 19:14:

    Dankjewel Justin voor het attenderen tip TT's recentste publicatie.

    Dit linkje zou iedereen even moeten aanklikken en daarna de inhoud tot zich nemen.

    Het behelst een heldere uitleg van alles wat TT nu te bieden heeft.

    Waarbij ze er niet omheen draaien dat de concurrentie hevig is.
    Concurrenten worden met naam genoemd met daarbij op welke punten TT het beter doet.

    Van de hoofdklanten wordt vermeld wat die afnemen.
    Kijk maar er zat voor mij een enkele verrassing tussen.

    Voor de rest wordt TT's financiële positie toegelicht.

    thx
    Over het onderstreepte.

    Over HERE zeggen ze dat het de marktleider is in Automotive, met steun van een aantal autofabrikanten maar ook met een legacy (achterlopend) productportfolio.

    Over zichzelf zegt TomTom dat ze bestuurd wordt op een manier die niet wordt verstoord door ‘undue influence’ en dat ze ‘flexibility on product roadmaps’ hebben.

    ====

    De vertaling van “undue” in het Nederlands is “onrechtmatig”, “ongepast”, of “buiten proportie”, afhankelijk van de context.

    In de context van “undue influence” betekent het meestal “ongepaste invloed” of “onrechtmatige invloed”. Het impliceert dat de invloed buitensporig, onterecht of onwettig is en niet op een eerlijke manier wordt uitgeoefend.

    Voorbeeld in context:
    • “The company exerted undue influence on its supplier.”
    ? “Het bedrijf oefende ongepaste invloed uit op zijn leverancier.”



    ====

    Wat TomTom hier bedoelt is dat als je een HERE investeerder bent, je voorrang krijgt in productontwikkeling en als je niet een HERE investeerder bent, je achteraan in de rij staat.

    Terwijl tomtom geen invloeden van buitenaf heeft en flexibel met jou kan samenwerking in jouw timing.

    De autofabrikanten die investeerden in HERE hebben een vinger in de pap en benoemden o.a. de CFO en CEO. Bij de bezuinigingen die zijn geweest zullen die autofabrikanten hun eigen projecten sparen.

    En dan zijn die andere HERE klanten de klos. Dat is een ‘undue influence’ (ongepast, oneerlijk, buiten proportie of onrechtmatig)
  10. forum rang 6 pwijsneus 4 december 2024 04:32
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2024 21:08:

    [...]

    Elke drie jaar geven ze een 3 jarige outlook. Dit zou betekenen dat tomtom in januari 2025 een outlook geeft voor 2025, 2026 en 2027.

    Dit geeft hen enige ruimte om een outlook neer te leggen die enerzijds ambitieus is en anderzijds wat ruimte (tijd) biedt voor o.a. Enterprise contracten om tot wasdom te komen (vorig kwartaal liet een omzetgroei zien uit *bestaande* contracten, wat bevestigt dat er betaald wordt naar gelang gebruik)

    Ze zouden bijvoorbeeld voor 2025 een bescheiden outlook af kunnen geven en voor 2026 een betere en voor 2027 een sterke.

    Dat zou ook consistent zijn, in lijn met het verhaal dat het orderboek automotive nog altijd vol zit, maar dat daarbinnen bepaalde omzet die in 2025 zou vallen verschuift naar 2026.
    Kijk, nu krabbelen we al weer terug. Dit zal bij Kempen ook niet lekker gevallen zijn.

    Begrijp niet waarom de nieuwe automotive usecases, AI assistent en hoog volume modellen van VW niet gereflecteerd worden in een outlook, dan laat TomTom ook zien dat het in staat is terug op te krabbelen. Anders blijft het een wollig verhaal in powerpoint, en komen we over 3 jaar tot de conclusie dat elke autobouwer om kosten te besparen is overgestapt naar Google of Waymo.

    Als belegger koop je uiteindelijk niets voor mooie verhalen in PowerPoint. Zo zal Kempen er ook over gedacht hebben, uiteindelijk moet TomTom zichzelf durven committen, en het zwart op wit de mooie verhalen laten vastleggen in de outlook. Anders is het alweer de vierde 3-jarige outlook die meteen de prullenbak in kan.

    Alweer 9 maanden geleden is de outlook ingetrokken, en het lijkt erop dat 2025 wederom een tussenjaar wordt, 2026 een transitiejaar en 2027 een overgangsjaar om in 2028 een pivotal year te hebben om zich voor te bereiden op de volgende 3 jaars verwachting ;)
  11. forum rang 6 tatje 4 december 2024 10:14
    De verwijzing naar deze presentatie werd al gedaan door harrysnel in het nov draadje.
    21 nov 11.36 uur.

    Ook toen werd er door enkele posters gereageerd.

    Door er een nieuwdraadje van te maken geeft JR het, het belang dat deze presentatie verdient.

    That is why the demand for location
    technology is insatiable, and
    requirements are high

    Daarom is de markt voor LT onverzadigbaar.
  12. forum rang 6 JustRevisited 4 december 2024 11:38
    quote:

    tatje schreef op 4 december 2024 10:14:

    De verwijzing naar deze presentatie werd al gedaan door harrysnel in het nov draadje.
    21 nov 11.36 uur.

    Ook toen werd er door enkele posters gereageerd.

    Door er een nieuwdraadje van te maken geeft JR het, het belang dat deze presentatie verdient.

    That is why the demand for location
    technology is insatiable, and
    requirements are high

    Daarom is de markt voor LT onverzadigbaar.
    Dat was me ontgaan ik lees ook IEX bijna niet meer. Het linkje stond op de pagina van de investor calendar.

    Wat de inhoud betreft.

    Alles wat tomtom zegt in deze presentatie laat zien dat het verhaal TomTom nog steeds in tact is. Met hoge operationele hefboom, sterke cash generatie bij toename van hoge marge incrementele abonnementsbetalingen, etc

    Het enige dat — zoals al langer bekend — veranderd is, is de timing. Wat de outlook was voor 2025 (10% vrije kasstroom) is imho niet ineens weg maar valt op een later moment.

    Automotive:

    Uitstel van releases is jammer. Maar vergeet niet dat tomtom nog 100 miljoen euro omzetgroei verwachtte met name door het los komen van deals uit het automotive orderboek. Die deals zijn niet ineens weg. Er zit nog groei in het vat.

    Met de komst van massa modellen EV komt er weer meer leven in de brouwerij voor Automotive in 2025.

    Ook zullen autofabrikanten juist als ze druk voelen moeten investeren en zich onderscheiden. TomTom technologie maakt dat mogelijk.

    Enterprise:

    Toen TomTom in 2021 nieuwe maps aankondigde werd de release verwacht in het najaar van 2023 ipv voorjaar 2024. Hierdoor is ook de sales een half jaar later van start gegaan.

    Het was volgens TomTom een heel complex project met veel afbreukrisico’s en samenwerking met grote tech partijen en deze is positief afgesloten.

    Het resultaat daarvan is een edge versus HERE met een legacy product en een been bijgezet versus Google. Qua sales funnel gaat het volgens TT ook goed. Ik zie dit alleen nog niet zo sterk terug in hun commercial news sectie op de website. Het zijn echter ook sales trajecten van wel 6 maanden en de wereldwijde maps zijn dit voorjaar live gegaan dus heel gek is dit niet.
44 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.