Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,500   -0,350   (-2,95%) Dagrange 11,500 - 11,890 15.475   Gem. (3M) 27,8K

samenwerking FRED-SAVERYS?

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 18 januari 2023 12:23
    'een prikje' , moet altijd wil rond de marktwaarde liggen. En ja, dat is nog een prikje.
    in indie betaalt men nu 33 milj voor een suezmax van 2004.
    Als je dan 45 miljoen rekent voor de 10 oudste suezmax die gemiddeld 3 jaar jonger zijn, dan is dat niet overdreven. Ze staan in de boeken aan ongeveer 25% van de vroegere nieuwwaarde.. dus lager dan 20 miljoen. en na 15 jaar zijn ze meestal vrij van leneingen.reken er nog een paar bij die wegkunnen aan 50 miljoen...
    De liquititeitsposite is het meest controverliele: onder druk van olieconcerns nog nieuwe tankers bijkopen, superonverantwoord, of zoeken naar een betere bestemming van de cash.
    Ja, als men die oude suezmax kan verkopen, en met een kleine lening bijna alles finainciert...dat levert 'niet uitkeerbare' winst op die dan niet belast wordt. Op kortere termijn verliest men wel 1 of 2 jaar de cash van de oudere suezmax.
    Dat saverijs en frontline het kunnen op een akkoordje gooien? Er zijn 3 partijen, of eigenlijk 4
    de aandeelhouders die niet gebonden zijn, euronav zelf, saverijs en Frederiksen.
    Ik denk dat Frederiksen misschien wel na een fors dividend de aandelen van Saverijs wil opkopen, en dat wie dat wil nog die 1,45 fro kan krijgen..
    Ik denk dan aan 2 euro dividend en saverijs de fro waarde in geld. ex dividenden
    17 euro + 2 euro dividend..
    Misschien moeten ze dit dan wel aan iedereen aanbieden om ook die 17 euro te krijgen...dit bij de koers van fro vandaag. Fro zal echter daarmee hoger gaan noteren, omdat dan veel minder nieuwe aandelen zijn. Frontline zal dan wel cash moeten betalen...Maar die cash zowat een miljard met de dividenden halen ze binnen met euronav >50%. ik denk wel dat alle partijen zich bij zoiets zouden kunnen vinden. en misschien pompt saverijs dat dan in zijn ander beusrvehikel... voor nieuwe FSRU structuren?? en natuurlijk, CMB-tech oplossingen en MCA-labs
  2. krach03 6 oktober 2023 09:50
    www.tradewindsnews.com/finance/eurona...

    Euronav shares soar in US trading on confirmation of Frontline talks.

    Stock ‘overhang’ may be removed as company clarifies all shareholders will get offer.

    Shares of Belgian tanker giant Euronav jumped more than 16% in morning trading on the New York Stock Exchange on Thursday after the company confirmed talks to sell 24 VLCCs to shipping magnate John Fredriksen for $2.35bn.

    The stock price surge reversed losses that had been piling up in US trading since 28 September, when TradeWinds revealed that the transaction was being strongly rumoured in the tanker market.

    Euronav shares flew above $17 on Thursday, up from the previous close of $14.77 on Wednesday. Volume was extremely heavy as 8.2m shares had traded by lunchtime against the average daily volume of 1.2m units.

    As TradeWinds has reported, the share began a retreat from the 28 September close of $17.48 as the market digested the sales rumours. Euronav fell more than 15% over the past four trading days. The volatility had caused a suspension of the share’s trading in Brussels.

    Still, today’s trading level remained below the $18.43 per share that Belgian company Compagnie Maritime Belge is offering to pay Fredriksen’s Frontline for its 26.1% holding. That offer will be extended to all shareholders.

    While reasons for the previous selloff in US shares were unclear, some pointed to a research note from Jefferies lead shipping analyst Omar Nokta that was seen as somewhat bearish on the transaction.

    “How positive a transaction for minority shareholders remains to be seen: will they be offered a chance to go with Fredriksen/Frontline or remain at a smaller and perhaps less tanker-focused Euronav?” Nokta questioned in a client note.

    Now that it’s clear that the offer would be extended, the news appeared to remove an overhang from the stock.

    However, Thursday’s trading level still fell below the $18.50 per share Jefferies sees as Euronav’s net asset value.

    Frontline shares also were having a good day on Thursday, jumping more than 7% to $18.67 in midday trading. Volume was elevated at 7m shares compared to the daily average of 2.3m.

    Frontline’s stock is essentially level with the price before the deal rumours broke.

    The 57m shares controlled by Frontline and Fredriksen would make this slice worth $1.05bn, leaving a $1.3bn financing gap.

    Euronav’s 66-strong fleet includes 41 VLCCs and 22 suezmaxes, with another four suezmaxes expected to be delivered within the next year.

    The market cap was $3.25bn on Thursday. VesselsValue assesses the whole fleet as worth $5bn. It lists 39 VLCCs as worth $3.5bn, plus a couple of VLCC FSOs with no valuation.
  3. forum rang 4 boothram 9 oktober 2023 12:29
    Dit forum is dus een historisch fait-divers geworden: exit...
    De huidige stand van zaken
    vandaag om 14 uur wordt tov de frontline aandeelhouders de aankoop van 24 vlcc aanbevolen, aankoop aan de commerciele waarde zowat. Wellicht worden tegen betaling een deel van schulden overgenomen, en hier-en-daar wat extra geld gezocht zonder de creatie van nieuwe aandelen (al zijn die zomaar mogelijk).
    Zonder die 24 VLCC beschikt euronav nu vooral van een Suezmax vloot, met nog heel wat nieuwbouw op komst.Een vlcc vergt 50% meer kapitraal, en noteert nauwelijks hoger op spot of op termijn.
    Frederiksen wil wellicht met 'zijn' containers international- hij zal die wel zowat controleren, en zijn eigen schepen toevoegen- over een wereldwijd verspreide tankervloot beschikken, die hij wellicht zelf huurt in de dalperiodes, en zichzelf of zijn partners, de oliegiganten, dan duur betaalt, om in het hoogseizoen dan te braderen, wat nu aan de gang is...Door aandelentransactie op quasi virtuele markten (vandaar die zeer abnormale volumes op euronav) slaat hij munt uit termijnmarkten op aandelen, ten koste van opbrengsten op de oliemarkt: en Frederiksen is een vazal van de olieindustrie en wil vooral goedkoop olietransport. CMB wil daar niet meer in meedoen, en met veel europees help miljarden stoppen in het waterstofverhaal.
    De resterende VLCC vloot heeft dan wel zowat 9 jaar gemiddeld, de suezmax vloot wordt volgend jaar met een aantal nieuwe boten fel verjongd.
    Ik vermoed dat frederiksen zij 160 miljoen vaten olie, verpreid over 80 vlcc overal ter wereld dus wel zal aanibeden in de winter, en aanvullen in het hoogseizoen en er zal altijd en overal wel van zijn olie zijn voor op het vuur...
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.