Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,996   +0,022   (+0,44%) Dagrange 4,954 - 5,035 148.622   Gem. (3M) 200,2K

Personeel en koers en exit

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 december 2022 09:38
    Hoe zou het toch binnen TT toegaan, nu de koers weer eens de laagste niveaus van jaren opzoekt? Er zal toch een flink aantal zijn, dat in de vacaturetekst voor hun functie las dat er "goede optieregelingen" waren en natuurlijk altijd de aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden als het werken in het dure Amsterdam....

    Voor hen is de koers extra zuur. Als hun winstdeling net niet afhangt van prestaties die gemakkelijk gehaald worden en als hun opties waardeloos aflopen, hoe zal dat dan smaken?

    Zeker als je bedenkt dat er fondsen als Teslin zijn, die vertrouwen uitspreken en een belang opbouwen en daarvoor aandelen aankopen tot zelfs een koers van boven de € 9,- en je ziet dat datzelfde Teslin dan lijkt samen te werken met Otus capital management, inderdaad, alweer zo'n Londens hedgefund, die de koers telkens maar lager zetten met hun geshort.

    Zoals elders op het TT-forum al beweerd, als HG hier niet mee zou kunnen leven, dan zou hij hier direct wat tegen doen.

    Hoe zou dan een dirty exit voor het personeel uitpakken? Voor de aandeelhouder is TT veel te gesloten, maar zouden ze dan geen OR hebben?
  2. forum rang 6 pwijsneus 28 december 2022 09:47
    quote:

    Overtake schreef op 28 december 2022 09:38:

    Hoe zou het toch binnen TT toegaan, nu de koers weer eens de laagste niveaus van jaren opzoekt? Er zal toch een flink aantal zijn, dat in de vacaturetekst voor hun functie las dat er "goede optieregelingen" waren en natuurlijk altijd de aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden als het werken in het dure Amsterdam....

    Voor hen is de koers extra zuur. Als hun winstdeling net niet afhangt van prestaties die gemakkelijk gehaald worden en als hun opties waardeloos aflopen, hoe zal dat dan smaken?

    Zeker als je bedenkt dat er fondsen als Teslin zijn, die vertrouwen uitspreken en een belang opbouwen en daarvoor aandelen aankopen tot zelfs een koers van boven de € 9,- en je ziet dat datzelfde Teslin dan lijkt samen te werken met Otus capital management, inderdaad, alweer zo'n Londens hedgefund, die de koers telkens maar lager zetten met hun geshort.

    Zoals elders op het TT-forum al beweerd, als HG hier niet mee zou kunnen leven, dan zou hij hier direct wat tegen doen.

    Hoe zou dan een dirty exit voor het personeel uitpakken? Voor de aandeelhouder is TT veel te gesloten, maar zouden ze dan geen OR hebben?
    Geloof dat een exit voor het personeel juist gunstiger zou zijn. Nu staat TomTom met hun notering spreekwoordelijk in hun blote kont. Al jaren draaien ze dezelfde plaat af dat er over een jaar of 3-4 toch écht groei moet gaan komen. Maar vervolgens halen ze deze doelen niet, en dat zie je ook terug op de beurs.

    Elk kwartaal moet TT weer met de billen bloot, en dat is vaak geen fraai gezicht.

    Van de beurs halen brengt dus de rust, zekerheid en volledige focus om nu eindelijk eens die doelen te gaan realiseren. Die beursnotering heeft geen functie meer, en zit alleen in de weg.

    Op een handjevol minderheidsaandeelhours zou het gros het dikke prima vinden als er een delisting zou plaatsvinden, maar niets wijst erop dat dit gaat gebeuren. Voorlopig wil het nog aanmodderen.

    Redenen zouden kunnen zijn;
    - Moeilijk te lezen aandeel;
    - Activiteiten worden door markt niet op waarde geschat;
    - Marktomstandigheden zijn onzeker;
    - Jaren energie en proberen uit te leggen maar market cap beweegt niet in de richting van assetwaarde, integendeel;
    - Daarom stabieler, en beter voor continuiteit om volledige focus aan te brengen voor delisten;
    - zo kun je oneindig doorgaan, er vallen altijd genoeg argumenten aan te dragen dat men ermee akkoord gaat.

    Bovendien zorgen de founders er nu ook al voor dat het het aandeel afgelopen 10 jaar zelfs heeft ingeleverd. Partijen zoals de Mol en Teslin worden gewoon voor het blok gezet door de founders. Nu tekenen, of anders heb je nog 5 jaar dood geld.

    Plaatje is koersverloop van afgelopen jaar.
    (plaatje)
  3. [verwijderd] 28 december 2022 10:46
    Prima toch?

    Dan zou dat personeel daar op aan kunnen sturen toch? Wat hebben zij aan optieregelingen die waardeloos aflopen?
    Ze hebben daar vast nog wel een ouderwetse ideeënbus, dan zou je als personeelslid zomaar een geweldig idee hebben voor kostenbesparing: "Haal TT van de beurs!"
  4. forum rang 6 tatje 28 december 2022 11:26
    De koers.

    De RVC kent de RVB de RSU toe.

    De RVB kent de toppers ( incl die nieuwe amerikanen ) de RSU aandelen toe.

    Volgens mij eind van het jaar !

    Zo doet de RVC het voor de RVB.

    Harold Goddijn 503 X 140 % / 7.96 = 88,420
    Taco Titulaer 414 X 100 % / 7.96 = 51,950
    Alain De Taeye 419 X 100 % / 7.96 = 52,630

    Maar de rest incl die amerikanen krijgen de long term incentive eind van het jaar gegrant ?

    400000 op een koers van 8 geeft 50000 RSU aandelen
    400000 op een koers van 6 geeft 66666 RSU aandelen.

    16666 aandelen meer a 10 = 166.666
    16666 aandelen meer a 50 = 833.333

    Eind 2021 zagen we ook het optieplan.

    2016 428,024 7.50 - 7.58 1.35 428,024 7.58

    Dus de opties uit 2016 hebben nog een life time eind 2021 van 1,35 jaar, dus ongeveer de AVA van 2023.

    Onder een koers van 7,58 lopen ze dus waardeloos af, maar die blijft krijgt dus RSU aandelen.

    De vraag is dus, is het juist dat de toppers buiten de RVB eind van het jaar RSU aandelen gegrant krijgen, tegen een koers van dat moment.

    Restricted stock units
    An RSU gives the holder the right to receive one TomTom share after the completion of
    the vesting period. After the vesting period Members of the Management Board are
    subject to a two-year holding period. For other employees, there is no minimum holding
    period after the vesting period.
    RSUs vest either in total after a three-year vesting period (cliff vesting) or, in some cases,
    in equal tranches on an annual basis over a three-year period (graded vesting). The fair
    value of the RSUs is determined with reference to the share price of TomTom NV at the
    date of grant.
  5. [verwijderd] 28 december 2022 12:03
    Kort samengevat Tatje, als je het hele jaar hard voor TT werkt en je mag blijven..., maar je ziet dat de hoogste bazen er wèl wat aan overhouden, maar jij hebt personeelsopties die door de trucs, de onderwaardering en de slechte communicatie op een CMD weer eens waardeloos aflopen, zou je dan gewoon rustig blijven zitten en hard doorwerken?

    Dan spreek je zo'n HG toch een keer aan?
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.