Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Spyker N.V.« Terug naar discussie overzicht

Plots kreeg ik een Google alert over Spyker.

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. egeltjemetstekel 29 augustus 2020 23:19
    Okee ik weet het nog .... Het is enorm lang geleden.
    Maar toch... Ik stond blijkbaar nog steeds ingeschreven bij google voor newsalerts over Spyker en plots kreeg ik dus weer een bericht.
    Het schijnt dat ene "Victor Muller" (kent u hem.nog?) Spyker weer auto's wil gaan laten maken.
    En iets over een Russische financier...

    Enfin leest u zelf maar:

    www.businessinsider.nl/victor-muller-...

    " HOME » AUTO-REIZEN » VICTOR MULLER STRIKT RUSSISCHE MULTIMILJONAIR ALS PARTNER VOOR SPYKER
    Victor Muller strikt Russische multimiljonair als partner voor Spyker – De autobouwer wil nu de langverwachte D8 Peking-to-Paris gaan bouwen
    Business Insider Nederland, ANP
    11:28, 29 aug 2020
    Deel dit artikel.






    Victor Muller heeft een nieuwe deal weten te sluiten die zijn automerk Spyker in staat moet stellen weer auto’s te gaan bouwen.

    Muller gaat in zee met de Russische multimiljonair Boris Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis.

    Er moet volgend jaar ook een winkel in Monaco komen en het bedrijf wil een nieuw raceteam, dat moet gaan meedoen aan Le Mans.

    Opvallend is ook de aankondiging dat Spyker eindelijk de langverwachte Spyker D8 Peking-to-Paris wil gaan bouwen.

    Bekijk de homepagina van Business Insider voor meer artikelen
    Autofabrikant Spyker kent een turbulente geschiedenis, met zelfs een kortdurende escapade in de Formule 1. Ondernemer Victor Muller kan nu weer een nieuwe deal aankondigen die de productie van nieuwe auto’s zeker moet stellen. Daarvoor gaat hij in zee met de Russische multimiljonair Boris Rotenberg.

    De deal met Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis moet Spyker in staat stellen weer op enige schaal auto’s te gaan bouwen.

    Muller heeft nog meer ambitieuze plannen, volgend jaar wil hij een winkel in Monaco openen én de onderneming moet weer een eigen raceteam krijgen.

    Lees ook op Business Insider
    Eiland Tuvalu - Zonder Corona
    In deze 10 landen zit je zeker coronavrij – ook de regimes in Noord-Korea en Turkmenistan melden nog geen besmettingen
    Voor de enthousiastelingen is er nog iets om naar uit te gaan kijken; Spyker gaat volgens de nieuwe plannen eindelijk de langverwachte D8 Peking-to-Paris bouwen.

    “Dit is een hele grote deal voor ons. Er zijn tientallen miljoenen euro’s mee gemoeid”, zegt Muller in gesprek met het ANP. Het is de bedoeling dat er halverwege volgend jaar drie verschillende modellen van Spyker geproduceerd gaan worden in een fabriek van Rotenberg in Trier.

    Die fabriek heeft volgens Muller een capaciteit van ongeveer vijfhonderd auto’s per jaar. Maar hoeveel exemplaren uiteindelijk van de band gaan rollen, valt nog te bezien. Spyker wil de productie zoveel mogelijk laten afhangen van de vraag.

    Spyker exprience center in Monaco
    De vestiging in Monaco moet een soort ‘experience center’ worden, bedoeld om de aandacht in de autowereld weer op de Nederlandse onderneming te vestigen.

    Voor het opzetten van een nieuw raceteam denkt men dit keer niet aan de Formule 1, maar aan races als de 24 uur van Le Mans.

    Eerder dit jaar werd er nog een aan Spyker verwant bedrijf failliet verklaard. Spyker Services, dat zich bezig hield met het onderhoud van sportauto’s, ging in maart op de fles. Via de nieuwe plannen denkt Muller straks alle schuldeisers van Spyker Services terug te kunnen betalen.

    Spyker probeert onder leiding van Muller al jarenlang voet aan de grond te krijgen als fabrikant van exclusieve sportwagens. Dat Muller denkt dat hij dit keer wel een slag kan slaan, komt door zijn grote vertrouwen in Rotenberg. Die kent hij al jaren en Rotenberg zou met ongeveer tien Spykers tevens de grootste Spyker-fan en -verzamelaar ter wereld zijn. Daarbij is Rotenberg, naar verluidt een vriend van de Russische president Vladimir Poetin, met zijn team SMP Racing al een bekende op het circuit in het Franse Le Mans.

    ‘Soms is een beursnotering ook een nachtmerrie’
    Spyker was vroeger jarenlang genoteerd aan de beurs in Amsterdam, tot het bedrijf het Damrak in 2013 via de achterdeur verliet. Aan een nieuwe beursgang denkt Muller niet. “Dat hebben we toen gedaan, maar het heeft ons weinig opgeleverd. En soms is een beursnotering ook een nachtmerrie, bijvoorbeeld in de tijd met Saab.”

    Muller was zo’n tien jaar terug korte tijd de hoogste baas bij Saab, na de overname van het iconische maar zieltogende Zweedse automerk door het veel kleinere Spyker. De krachtenbundeling tussen de twee verlieslatende autobedrijven werd geen succes. Eind 2011 ging Saab alsnog failliet.

    LEES OOK: Spyker presenteert weer een nieuw model "
  2. forum rang 10 voda 30 augustus 2020 09:40
    Spyker staat (weer) op uit de dood: ‘Volgend jaar drie nieuwe modellen’

    De Nederlandse autofabrikant Spyker, die de laatste jaren een comateus bestaan leed, heeft een nieuwe geldschieter gevonden in de vorm van een rijke Rus. Er komt een fabriek in Trier en een experience center in Monaco.

    Erik Kouwenhoven 30-08-20, 05:00 Laatste update: 09:09

    Volgens Spyker zal deze nieuwe ontwikkeling hen in staat zal stellen om niet alleen de C8 Preliator in productie te nemen, die voor het eerst werd onthuld op de Autosalon van Genève 2017, maar ook de D8 Peking-to-Paris SUV en de B6 Venator. De eerste nieuwe Spyker die in productie gaat, is de C8 Preliator.

    De Spyker Group heeft zijn krachten gebundeld met autosportbedrijf BR Engineering, SMP Racing en marketingbedrijf Milan Morady. BR Engineering en SMP Racing zijn eigendom van de Russische oligarch Boris Rotenberg, terwijl Milan Morady eigendom is van Rotenbergs zakenpartner Michail Pessis. Volgens Victor Muller zijn ‘tientallen miljoenen‘ gemoeid met de deal.

    Spyker gaat een aftersalesafdeling en servicefaciliteiten opzetten in de nieuwe Duitse fabriek, waar ook eigenaren van de 265 Spyker-straatauto’s die tot nu toe zijn gebouwd, terechtkunnen. In 2021 staat ook de opening van een nieuwe ‘Flagship Store’ gepland in Monaco, gevolgd door meerdere dealers wereldwijd. Spyker kwam in grote financiële problemen nadat het Saab overnam van General Motors in 2010, waardoor het bedrijf failliet ging. De autofabrikant keerde in 2015 terug, maar bleef met financiële problemen kampen.

    Voor foto's zie link:

    www.ad.nl/auto/spyker-staat-weer-op-u...
  3. [verwijderd] 30 augustus 2020 11:01
    In 2016 bleef er 7 ton over onder de streep bij Spyker NV. In 2017 waren de schulden 1,7 miljoen en EV 6 ton(negatief)-bron:quotenet. In 2020(Maart) ging Spyker Services failliet. Schuldeisers claimen 8 ton. Muller zegt, dat ze betaald worden. De spreuk van Spyker NV is, voor volhouders is geen weg onbegaanbaar(nulla tenaci invia est via).
  4. [verwijderd] 30 augustus 2020 14:12
    Spyker Cars gaat herrijzen. Scheelde niet veel of het doek was gevallen. Nu viel al eerder het doek(Dec 2014) maar Spyker ging verder met ontwikkelen. Produceren mondjesmaat wegens ontbreken investeerder. Uitgeven obligaties kwam nooit van de grond om de productie op gang te brengen.
    Er wordt in Trier nu een fabriek gebouwd waar volgend jaar de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SUV(grote verrassing) en de B6 Venator geproduceerd moeten worden(handmatig uiteraard). Al blijft het bij Muller, eerst zien en dan geloven. Maar de plannen zijn ontvouwd.
    Misschien na succes nog een beursgang? Je weet het maar nooit met Muller.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 januari 2021 14:04
    Merkrechten Spyker te koop Later deze maand gaan de merkrechten van Spyker in de verkoop. Het is een gevolg van meerdere faillissementen. Dinsdag werd ook Spyker NV bankroet verklaard. Diverse partijen vorderen nog geld. Victor Muller laat weten er alles aan te doen om de merknaam te behouden. (FD, p.12)
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.