Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel ADYEN NV AEX:ADYEN.NL, NL0012969182

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1.503,200   +8,200   (+0,55%) Dagrange 1.493,000 - 1.521,200 54.433   Gem. (3M) 68,9K

Adyen 2020

1.204 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 61 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 januari 2020 15:08

    Het is misschien niet zo gepast als een shorter het 2020 draadje opent. Maar omdat de long posities dat nog niet hebben gedaan, doe ik het toch maar.

    Mijn huidige (zes) argumenten voor een short positie in Adyen:

    1) Adyen staat op torenhoge multiples:

    Ik reken niet eens met de cijfers van 2018, maar met trailing cijfers van de laatste 12 maanden (H2 2018 + H1 2019). En bij de huidige koers kom je dan op:

    • Ebitda mulitple 94
    • K-W verhouding 126

    2) De omzetgroei vlakt nu al zichtbaar af

    • 2018 H1 versus 2017 H1 67,3%
    • 2018 H2 versus 2017 H2 54,2%
    • 2019 H1 versus 2018 H1 41,3%
    Dat Adyen nieuwe klanten binnenhaalt is leuk, maar ook dringend noodzakelijk om de idiote groeiverwachting van de markt te kunnen waarmaken.

    3) Als je de eigen groeidoelstellingen van Adyen hanteert dan komt Adyen pas in 2024 op een enigszins normale ebitda multiple en K-W verhouding

    Adyen hanteert als doelstelling een jaarlijkse omzetgroei van 30% en een aanhoudende ebitda margin van 55%. In dat groeiscenario ontwikkelt de ebitda multiple zich bij de huidige koers als volgt:

    2019 Ebitda Multiple 78
    2020 Ebitda Multiple 60
    2021 Ebitda Multiple 46
    2022 Ebitda Multiple 35
    2023 Ebitda Multiple 27
    2024 Ebitda Multiple 21

    4) Er wordt totaal geen rekening gehouden met mogelijke risisco’s:

    • Grote klant die voor andere provider kiest (bijvoorbeeld gerucht Uber)
    • Klanten die de torenhoge marge van Adyen ter discussie stellen. Door de beursgang van Adyen is beter zichtbaar met welke marges zij draaien. Dat lokt uit dat klanten harder gaan onderhandelen.
    • Nieuwe toetreders tot de markt.
    • Programmeerfout of veiligheidslek
    • Teruglopende consumentenbestedingen

    5) Er staat nog een aandelen verwatering aan te komen

    eBay heeft het recht bij bepaalde milesstones om gefaseerd 5% van het aandelenkapitaal te kopen, waarvan de eerste 2,5% (circa 700.000 aandelen) voor € 240 per aandeel (zou nu een winst van € 300 miljoen opleveren voor eBay).

    Daarmee heeft Adyen eBay met een wel heel riante bonus binnengehaald.

    6) Early investors en insiders verkopen hun aandelen

    • Pentavest verkocht sinds de beursgang 3,2 miljoen aandelen (huidige waarde € 2,1 miljard).
    • N.V. Sunderland verkocht sinds de beursgang 1,4 miljoen aandelen (huidige waarde € 920 miljoen)
    • GAP Bermuda verkocht sinds de beursgang 1,3 miljoen aandelen (huidige waarde € 900 miljoen)
    • Arnout Schuijff (mede-oprichter en CTO) verkocht sinds de beursgang 285.000 aandelen (huidige waarde € 193 miljoen)
    • Pieter van der Does (mede-oprichter en CEO) verkocht sinds de beursgang 212.000 aandelen (huidige waarde € 144 miljoen)
    En dan laat ik de overige bestuursleden die aan de lopende band aandelen verkopen nog even achterwege.

  2. [verwijderd] 6 januari 2020 15:30
    ik ben niet zo onder de indruk van bovenstaand epistel. Het is eigenlijk elke keer hetzelfde verhaal. (te hoge multiple) (@1)

    2) ze geven zelf een meerjarige omzetgroei af van ongeveer 30%, ze zitten daar dus al geruime tijd ver boven

    3) dit plaatje is gebaseerd op de ingeschatte omzetgroei van 30% per jaar. Met grofweg dubbele omzetgroei ziet dit plaatje er erg anders uit, de hogere groei lijkt met afgelopen cijfers realistischer dan de 30% (of lagere ) groei

    4-1) als er een klant weg zou gaan heeft dat nauwelijks impact, omdat ze erg veel klanten hebben in het topsegment, Uber heeft overigens al enkele keren dit 'gerucht' ontkend. Ik zie wel veel persberichten langskomen van grote nieuwe Adyen klanten (die dus bij hun oude partij weggaan). Ik zie weinig/geen persberichten van concurrenten van Adyen die een grote Adyen klant hebben overgenomen.
    4-2) De marge die Adyen hanteert is aantoonbaar lager dan de directe beursgenoteerde concurrenten, maar bijvoorbeeld nog veel lager dan de (op de website gepubliceerde) tarieven van de niet beursgenoteerde concurrenten. Dit is een van de redenen dat Adyen juist zo groeit. de interne kosten van Adyen liggen significant lager dan die van grote en kleinen concurrenten, daarom kan Adyen veel lagere prijzen hanteren (en een betere service).
    4-3) Welke dan? en waarom is dit een probleem? 'nieuwe concurrenten' kan je in elk geval, op elk moment van ieder bedrijf zeggen. Er is niet een grote nieuwkomer op deze markt die binnen korte tijd een grote concurrent voor Adyen zal zijn. Deze is ook niet op korte termijn te verwachten, aangezien de eisen die aan dit soort bedrijven gesteld worden door lokale regulators erg hoog zijn, en Adyen in veel landen hieraan voldoet. Elke nieuwkomer die enigszins concurrerend wil zijn zal dit dus ook in alle landen waar Adyen zit moeten kopiëren. behalve de financiële regulering, is dit ongeveer even complex (zo niet complexer) voor de licentieovereenkomsten met Visa/Mastercard en andere betaalmethoden wereldwijd. Zo'n netwerk bouwen kost op zijn minst heel veel tijd. je kan dit niet zonder klanten/geld uitbouwen.
    4-4) ook weer zo'n dooddoener, uiteraard is dit een risico, maar is dit specifiek een groot risico voor Adyen, of is dit een algemeen risico voor een willekeurig bedrijf dat programmeert? Waarom schat je het risico voor Adyen groter in dan bijvoorbeeld voor een bank, een concurrent of voor een ander betaalbedrijf? Denkt analytisch denker dat de kwaliteit van Adyen programmeurs lager is dan bij concurrenten, en waar is dit dan op gebaseerd?
    4-5) Adyen verdient zowel per transactie, als per hoogte van transactie bedrag. Afgelopen tientallen jaren is de e-commerce markt in de hele wereld gegroeid, in sommige regio's harder dan andere. Er is geen enkel jaar geweest dat e-commerce is gekrompen, ook niet tijdens crises. Adyen zit wereldwijd, ook in landen die de grote groeispurt nog voor zich hebben (Azie, Afrika, Zuid Amerika). Er is echt geen enkele aanleiding om te verwachten dat elektronisch betaalverkeer terug zal lopen, in geen enkel land, niet voor e-commerce, niet voor mobiel, niet voor card present. niet in crisistijd, er is gewoon geen enkele reden om te verwachten dat wereldwijd er ineens minder transacties zouden zijn. (anders graag bron vermelden)

    5) dit is al ingeprijsd , maar op zich wel correct. Het is niet te verwachten dat dit dus voor iemand als een verassing komt, of dat hierdoor de prijs significant zal dalen.

    6) Bij een beursgang worden er aandelen verkocht. Het is zeer gebruikelijk dat durfinvesteerders, VC's en andere financiers die jaren veel risico hebben genomen hun winsten verzilveren en (gedeeltelijk) uitstappen. Analytisch denker mag een paar voorbeelden noemen van beursgangen waarbij niemand iets heeft verkocht (en er uitsluitend verwaterd is). de oprichters hebben ook een klein percentage verkocht, so what. Ze hebben nog zeer veel aandelen over.

    Een van de grootste problemen van dit aandeel vind ik de volatiliteit, er zijn niet genoeg aandelen in de markt, dus vroege aandeelhouders zouden veel meer moeten verkopen om te zorgen dat er een goede hoeveelheid aandelen in de markt verhandelbaar is.
  3. forum rang 10 voda 6 januari 2020 15:44
    Beursblik: Adyen favoriete aandeel beursexperts voor 2020

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    ABN AMRO Bank Cert.
    16,12 -0,205 -1,26 % Euronext Amsterdam
    Adyen NV

    (ABM FN-Dow Jones) De verwachtingen van beursexperts voor 2020 zijn niet hoog. Dit bleek uit de maandelijkse enquête die Actiam houdt.

    Gemiddeld rekenen de experts voor 2020 op een AEX van 610 punten, wat slechts een heel kleine winst zou zijn in vergelijking tot de slotkoers van 2019.

    "De laatste keer dat de experts als groep zo terughoudend waren, was in 1999", aldus analist Corne van Zeijl, die namens Actiam verantwoordelijk is voor de maandelijkse enquête.

    "Er zijn wel meer opmerkelijke overeenkomsten met 1999. Ook toen hadden we een ruim monetair beleid. Toen was dat ruime beleid vanwege de vrees voor de millenniumbug. Verder liggen alle belangrijke factoren van 2019 nog gewoon op de plank voor 2020. Brexit, handelsoorlog en een mogelijk rentestijging", zei Van Zeijl, die er wel op wees dat dit jaar ook de Amerikaanse verkiezingen er nog bij komen.

    Overigens zijn de experts voor januari wel positief gestemd. Maar liefst 44 procent verwacht een mooie stijging, en maar 20 procent voorziet een daling.

    Top & flop

    Voor 2020 is Adyen het meest populaire aandeel onder de experts, gevolgd door ABN AMRO en Aegon. Wegblijven moeten beleggers volgens de experts bij Randstad, ArcelorMittal en Unilever en NN Group.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  4. forum rang 10 voda 7 januari 2020 12:26
    Adyen levert betaaloplossingen voor Hakkasan-restaurants

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Adyen NV
    738,00 1,80 0,24 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Adyen heeft een overeenkomst gesloten met Hakkasan voor het leveren van betaaloplossingen aan Hakkasan-restaurants in het Verenigd Koninkrijk en het Japanse restaurant Sake no Hana in Mayfair. Dit maakte het Nederlandse fintechbedrijf dinsdagochtend bekend, zonder financiële details te noemen.

    Hakkasan ziet een groeiend aantal Chinese klanten zijn restaurants bezoeken en wil hen de optie bieden om te betalen in hun lokale valuta door middel van onder meer Alipay, UnionPay en WeChat Pay.

    Door Adyens integratie met Oracle Simphony POS, kunnen klanten van de restaurants direct aan tafel betalen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  5. [verwijderd] 7 januari 2020 13:47

    Nieuwe klanten voor Adyen zijn bittere noodzaak. En dan is een keten van Michelin restaurants in de UK een minuscule toevoeging. Adyen moet vrijwel iedere dag een nieuwe klant van deze omvang binnenhalen om een Koers-Winstverhouding van 126 waar te maken (K-W op basis van trailing EPS).

    De multiples van Adyen zijn gebaseerd op een minimale omzetgroei van 30% per jaar. Anders sta je niet op een K-W verhouding van 126 (op basis van trailing EPS).

    Adyen haalt gemiddeld 0,215% van de merchandise value binnen als eigen omzet (dit is dus het percentage van het bedrag dat klanten afrekenen dat bij Adyen aan de strijkstok blijft hangen)

    Als Adyen in 2020 met 30% wil groeien moet de omzet met ongeveer € 150 miljoen groeien.

    Dat betekent dat Adyen in 2020 ongeveer € 70 miljard meer merchandise value moet verwerken dan in 2019.

    Stel dat € 20 miljard daarvan omzetgroei bij bestaande klanten kan zijn. Dan moet er in 2020 voor ongeveer € 50 miljard aan nieuwe klanten bijkomen. Dat is € 4 miljard merchandise value per maand. Hoeveel merchandise value denk jij dat de Hakkasan deal daarvan realiseert ?

  6. forum rang 10 voda 9 januari 2020 10:10
    Beursblik: JPMorgan Cazenove verhoogt koersdoel Adyen

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Adyen NV
    743,80 2,80 0,38 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) JPMorgan Cazenove heeft donderdag het koersdoel voor Adyen verhoogd van 800,00 naar 900,00 euro bij een ongewijzigd Overwogen advies.

    Analisten van de Amerikaanse bank merkten op dat Adyen in de tweede helft van 2019 diverse grote nieuwe klanten binnenhaalde. Adyen liet eerder nog weten dat nieuwe klanten goed zijn voor circa 20 procent van de groei. "De nieuwe pijplijn lijkt dan ook te voldoen aan de verwachtingen of zelfs de verwachtingen te kloppen", aldus de marktvorsers.

    De ramingen van analisten voor 2020 lijken te duiden op een groeivertraging ten opzichte van 2019. "De consensusverwachtingen zijn bescheiden", aldus de analisten. De kans dat Adyen de consensus kan overtreffen is daarom groot, zo stelden de analisten, helemaal wanneer eBay een significant deel van zijn betalingsvolumes overdraagt aan Adyen in de tweede helft van dit jaar.

    Het aandeel Adyen koerste donderdagochtend 0,7 procent hoger op 746,80 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  7. [verwijderd] 9 januari 2020 12:20

    In 2019 verkochten early investors en bestuursleden van Adyen voor megabedragen aandelen:

    • Early investors verkochten voor € 3,7 miljard aandelen (Pentavest, GAP Bermuda, N.V. Sunderland;
    • Arnout Schuijff (oprichter en CTO) verkocht voor € 177 miljoen aandelen;
    • Pieter van der Does (oprichter en CEO) verkocht voor € 132 miljoen aandelen;
    • Overige bestuursleden verkochten voor € 69 miljoen aandelen (aandelenkoers -/- uitoefenprijs opties).

    Totale verkoop: € 4 miljard

    ==========================================================

    We zijn nog maar een paar weken in 2020, maar de verkoop van aandelen door overige bestuurders gaat gewoon door:

    02-jan-20 CCO - Roelant Prins verkoopt 2.011 aandelen winst € 1,5 miljoen
    02-jan-20 COO - Sam Halse verkoopt 2.016 aandelen winst € 1,4 miljoen
    03-jan-20 CFO - Ingo Uytdehaage verkoopt 3.333 aandelen winst € 2,4 miljoen
    03-jan-20 CSRO - Joop Wijn verkoopt 1.792 aandelen winst € 1,2 miljoen

    Totaal verkoop € 7 miljoen

    =============================================================

    In het verleden is vaak gebleken dat koersdoelverhojgingen van zakenbanken (i.c. JPMorgan) een plaatsing van aandelen door early investors inluidt.

    Zeker weten doe ik dat uiteraard niet, maar het zou me niet verbazen als we binnenkort een nieuwe grote verkoop van aandelen krijgen door een early investor.

  8. forum rang 10 voda 13 januari 2020 10:07
    'Koers Adyen rond hoogste niveau ooit'

    Gepubliceerd op 13 jan 2020 om 09:47 | Views: 220

    ADYEN NV 09:49
    752,80 +3,80 (+0,51%)

    AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - De koers van betalingsverwerker Adyen zit de laatste tijd in de lift en beweegt zich rond de hoogste koers ooit. In de vroege handel steeg het aandeel maandag met 0,4 procent in waarde tot 751,80 euro. Daarmee is Adyen in 2020 al bijna 3 procent meer waard geworden.

    Het aandeel ging in juni 2018 voor een introductieprijs van 240 euro naar het Damrak. Op de eerste dag ging het aandeel al flink hoger de handel uit. Vervolgens piekte het aandeel in september 2018 boven de 750 euro om later dat jaar terug te zakken tot bijna 400 euro. Begin vorig jaar zette weer een stevige stijging in. In maart vorig jaar promoveerde Adyen naar de Amsterdamse AEX-index.

    In de tussentijd is Adyen ook wat betreft omzet stevig doorgegroeid. Daarbij profiteerde de Nederlandse onderneming, die de betalingen regelt voor duizenden bedrijven wereldwijd, van een verdere uitbreiding van zijn klantenbestand. Zo hengelde het bedrijf recent nog McDonald's binnen als klant. Eerder werden al grote namen als Facebook, Spotify, Uber en Netflix binnengehaald.
  9. domin8tor 13 januari 2020 22:49
    quote:

    AnalytischDenker schreef op 7 januari 2020 13:47:

    Nieuwe klanten voor Adyen zijn bittere noodzaak. En dan is een keten van Michelin restaurants in de UK een minuscule toevoeging. Adyen moet vrijwel iedere dag een nieuwe klant van deze omvang binnenhalen om een Koers-Winstverhouding van 126 waar te maken (K-W op basis van trailing EPS).

    De multiples van Adyen zijn gebaseerd op een minimale omzetgroei van 30% per jaar. Anders sta je niet op een K-W verhouding van 126 (op basis van trailing EPS).

    Adyen haalt gemiddeld 0,215% van de merchandise value binnen als eigen omzet (dit is dus het percentage van het bedrag dat klanten afrekenen dat bij Adyen aan de strijkstok blijft hangen)

    Als Adyen in 2020 met 30% wil groeien moet de omzet met ongeveer € 150 miljoen groeien.

    Dat betekent dat Adyen in 2020 ongeveer € 70 miljard meer merchandise value moet verwerken dan in 2019.

    Stel dat € 20 miljard daarvan omzetgroei bij bestaande klanten kan zijn. Dan moet er in 2020 voor ongeveer € 50 miljard aan nieuwe klanten bijkomen. Dat is € 4 miljard merchandise value per maand. Hoeveel merchandise value denk jij dat de Hakkasan deal daarvan realiseert ?

    Om de winst met 30% te laten groeien, hoeft de omzet bij Adyen niet met 30% te groeien. De marginale kosten zijn erg klein bij Adyen, dus als een klant als Netflix de omzet al met 30% groeit, dan zal de winst die Adyen draait op die klant >30%. Corrigeren we voor grotere onderhandelingspositie van Netflix dan kom je wellicht weer uit op 30% toename van de winst.

    Zo zijn er genoeg klanten van Adyen die de omzet met 30% laten toenemen. Bij Adyen is er ook direct sprake van een inflatie-hedge, mochten de prijzen toch onverwachts hard stijgen, dan haalt Adyen er nog steeds hetzelfde percentage tussenuit (en zoals gezegd, vooral vaste lasten basis, dus inflatie zullen ze zelf weinig last van hebben afgezien van personeel).

    Valt me op dat je vaak negatief bent bij groei bedrijven @analytisch denker, zo ook TakeAway. Dit terwijl dit bij nader inzien vaak echt mooie bedrijven in een portefeuille kunnen zijn, zo ook Adyen. En dat inside selling , dat gebeurt bij bedrijven zoals Microsoft, Visa etc toch ook aan de lopende band, zijn het daarmee slechte bedrijven of business modellen, dacht het niet...

    Investeerders van het eerste uur, verwacht je dat die nog gaan bijkopen? Hun core business is niet om bedrijven oneindig lang vast te houden, zij hebben een portfolio aan bedrijven als VC, en daarvan hoeft er maar 1 zoals Adyen te slagen. Zij verliezen miljoenen op andere investeringen. Oprichters zitten nog steeds op mega posities Adyen, waar zij gewoon box3 over betalen. Wat moeten zij, bijkopen?

    Dat laatste zou ik idealiter ook zien, maar is totaal niet realistisch hier bij Adyen. Ik kijk niet op van het inside selling. Benieuwd naar de omzetgroei cijfers (en vooral de winst, verwacht dat die harder oploopt dan de omzet). Tevens let ik op de geografische ontwikkeling, ik hoop op een exponentiële groei in Azië, daar zijn bedrijven die de omzetten met ruime double digits laten groeien, zoals grab: www.straitstimes.com/business/grab-ou...
  10. forum rang 10 voda 14 januari 2020 09:05
    BlackRock meldt eerste belang in Adyen

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Adyen NV
    754,60 -2,20 -0,29 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) BlackRock heeft een eerste belang in Adyen gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 10 januari 2020.

    BlackRock meldde een kapitaalbelang van 2,71 procent met een stemrecht van 3,05 procent. Het belang wordt grotendeels middellijk reëel gehouden en voor een klein deel middellijk potentieel.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  11. forum rang 10 voda 14 januari 2020 11:11
    Adyen zoekt naar extra commissaris

    Gepubliceerd op 14 jan 2020 om 10:51 | Views: 91

    ADYEN NV 10:49
    757,00 +0,20 (+0,03%)

    AMSTERDAM (AFN) - Adyen gaat op zoek naar een vijfde lid van de raad van commissarissen. Daarbij zoekt het bedrijf nadrukkelijk naar een vrouw, heeft de beursgenoteerde betalingsdienstverlener naar buiten gebracht.

    Ook is bekend geworden dat commissaris Joep van Beurden nog vier jaar door mag. De aandeelhouders zijn op een buitengewone aandeelhoudersvergadering in meerderheid akkoord gegaan met zijn herbenoeming. Van Beurden, tevens topman van leverancier van elektromagnetische componenten Kendrion, zit al sinds 2017 in de raad van commissarissen bij Adyen. De raad bestaat verder uit Piero Overmars, Delfin Rueda Arroyo en Pamela Ann Joseph.
  12. forum rang 10 voda 16 januari 2020 08:29
    BlackRock verkleint belang in Adyen

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Adyen NV
    767,00 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) BlackRock heeft een iets kleiner belang in Adyen gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 13 januari 2020.

    BlackRock meldde een kapitaalbelang van 2,63 procent met een stemrecht van 2,97 procent.

    Op 10 januari dit jaar meldde BlackRock nog een kapitaalbelang van 2,71 procent met een stemrecht van 3,05 procent.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  13. [verwijderd] 16 januari 2020 10:37
    quote:

    domin8tor schreef op 13 januari 2020 22:49:

    [...]

    Om de winst met 30% te laten groeien, hoeft de omzet bij Adyen niet met 30% te groeien. De marginale kosten zijn erg klein bij Adyen, dus als een klant als Netflix de omzet al met 30% groeit, dan zal de winst die Adyen draait op die klant >30%. Corrigeren we voor grotere onderhandelingspositie van Netflix dan kom je wellicht weer uit op 30% toename van de winst.

    Zo zijn er genoeg klanten van Adyen die de omzet met 30% laten toenemen. Bij Adyen is er ook direct sprake van een inflatie-hedge, mochten de prijzen toch onverwachts hard stijgen, dan haalt Adyen er nog steeds hetzelfde percentage tussenuit (en zoals gezegd, vooral vaste lasten basis, dus inflatie zullen ze zelf weinig last van hebben afgezien van personeel).

    Valt me op dat je vaak negatief bent bij groei bedrijven @analytisch denker, zo ook TakeAway. Dit terwijl dit bij nader inzien vaak echt mooie bedrijven in een portefeuille kunnen zijn, zo ook Adyen. En dat inside selling , dat gebeurt bij bedrijven zoals Microsoft, Visa etc toch ook aan de lopende band, zijn het daarmee slechte bedrijven of business modellen, dacht het niet...

    Investeerders van het eerste uur, verwacht je dat die nog gaan bijkopen? Hun core business is niet om bedrijven oneindig lang vast te houden, zij hebben een portfolio aan bedrijven als VC, en daarvan hoeft er maar 1 zoals Adyen te slagen. Zij verliezen miljoenen op andere investeringen. Oprichters zitten nog steeds op mega posities Adyen, waar zij gewoon box3 over betalen. Wat moeten zij, bijkopen?

    Dat laatste zou ik idealiter ook zien, maar is totaal niet realistisch hier bij Adyen. Ik kijk niet op van het inside selling. Benieuwd naar de omzetgroei cijfers (en vooral de winst, verwacht dat die harder oploopt dan de omzet). Tevens let ik op de geografische ontwikkeling, ik hoop op een exponentiële groei in Azië, daar zijn bedrijven die de omzetten met ruime double digits laten groeien, zoals grab: www.straitstimes.com/business/grab-ou...
    Beste domin8tor,

    Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. Ik schreef namelijk 30% jaarlijkse omzetgroei. Ik schreef niet winstgroei. De jaarlijkse winstgroei van Adyen moet veel hoger zijn om een K-W verhouding van 120 waar te maken.

    Ik ga er vanuit dat de omzet jaarlijks 30% moet groeien (=eigen LT doelstelling Adyen) om een nettowinst stijging van 50% per jaar te bewerkstelligen.

    En je kunt uitrekenen dat 30% jaarlijkse omzetgroei in 2020 overeenkomt met € 70 miljard merchandise value groei. Het valt mij op dat iedere keer dat Adyen een nieuwe klant aankondigt dat dat nieuws is. Zelfs de kleinste klanten worden in een nieuwsbericht gegoten. Maar om € 70 miljard merchandise value in 2020 toe te voegen heeft Adyen bij wijze van spreken iedere dag zo'n nieuwe kleine klant nodig.

    Die nieuwe klanten zijn geen goed nieuws, maar bittere noodzaak gezien de enorme hoge waardering van het aandeel Adyen

    ============================================================

    Dat early investors vorig jaar voor € 3,7 miljard hun aandelen Adyen verkochten begrijp ik wel.

    Dat de oprichters van Adyen in het kader van vermogensdiversificatie 10% tot 15% van hun aandelen Adyen verkochten begrijp ik ook wel.

    Er zijn echter ook bestuurders die nauwelijks aandelen bezitten en die telkens als zij opties uitoefenen direct cashen. Blijkbaar vinden die bestuurders het geen goed idee om hun aandelen Adyen (deels) nog wat langer vast te houden.

    ==============================================================

    Ik ben niet negatief over groeibedrijven. Ik vind bedrijven als ASML, Adyen, Takeaway geweldige bedrijven.

    Ik ben echter wel negatief over de waardering die beleggers op dat soort aandelen plakken.

    Als je de Winst per Aandeel als een soort rente interpreteert, dan wordt het vergelijkbaar met obligaties.

    Adyen is op een koers van € 767 vergelijkbaar met een obligatie die in 2019 een rentepercentage biedt van minder dan 1%.

    Op andere fora beginnen beleggers dan over de koerswinst. Maar hoe hoger de koers nu nog doorstijgt, hoe lager die rente wordt. Op een gegeven moment moet toch ergens de realiteitszin indalen.

  14. domin8tor 17 januari 2020 12:19
    Akkoord @analytisch denker, dat las ik verkeerd. Alsnog denk ik met 30% winstgroei de komende 5 jaar dat we prima uit zijn met Adyen. De winst groeit momenteel veel harder dan dat, op ~100% (H1 2019 is €3 per aandeel versus €1,5 in H1 2018).

    Vijf jaar de winst laten groeien met vertrektpunt €6,- winst betekent dat de winst over 5 jaar €22,- per aandeel is. De koers winst is dan 35.

    Ben het met je eens dat we qua waarderingen erg hard gaan momenteel, maar dat is overal het geval. Visa & Mastercard zijn ook al jarenlang gewaardeerd op een P/E van >30... Momenteel zitten ze tussen de 40 en ~48 en dat is dan vooral voor de marketcap van die bedrijven erg hoog.

    Ik geef Adyen het voordeel van de twijfel, vooral versus bedrijven als Mastercard en Visa. Adyen maakt het namelijk niet uit waar de groei vandaan komt, al is het alipay, creditcards, crypto, etc. etc. Zolang bedrijven er maar op kunnen vertrouwen dat Adyen het goed afhandelt. Visa en Mastercard lopen daarin meer productrisico, zij vragen erg veel commissie en zijn gevoeliger voor disruptie dan een Adyen.
  15. forum rang 10 voda 21 januari 2020 08:53
    GAP Limited meldt kleiner belang in Adyen

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Adyen NV
    783,00 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) GAP Limited heeft een kleiner belang in Adyen gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 17 januari 2020.

    GAP Limited meldde een kapitaalbelang van 2,84 procent met eenzelfde stemrecht.

    Op 12 maart 2019 meldde GAP Limited nog een kapitaalbelang van 4,99 procent met een dito stemrecht.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
1.204 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 61 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.