Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

TNT Express« Terug naar discussie overzicht

UPS vraagt hoorzitting aan om overname TNT

45 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 november 2012 12:22
    UPS vraagt hoorzitting aan om overname TNT Door een onzer verslaggers DFT
    AMSTERDAM -
    Pakjesbedrijf UPS zou een hoorzitting hebben aangevraagd bij de Europese Commissie om zijn voorgenomen overname van de Nederlandse expresvervoerder TNT te bepleiten. Dat meldt persbureau Dow Jones op basis van ‘bronnen’.


    De, overigens besloten, hoorzitting zou op 12 november plaatsvinden.

    Een woordvoerder namens UPS wil de aangevraagde hoorzitting niet bevestigen, en laat weten dat er geen inhoudelijke mededelingen worden gedaan over het proces. Wel stelt hij dat een hoorzitting een logische stap is na de ontvangst van de ‘verklaring van bezwaren’ die de Commissie heeft opgesteld naar aanleiding van de fusieplannen. “De dialoog gaat voort, dat is de boodschap”, zegt hij. Volgens onbevestigde berichten zouden de mededingingsautoriteiten op 25 van de 27 Europese markten problemen zien als de fusie van 5,2 miljard doorgang ongewijzigd doorgang zou vinden.
  2. [verwijderd] 8 november 2012 08:36
    UPS vraagt om hoorzitting ter verdediging fusie TNT Express

    BRUSSEL (Dow Jones)--United Parcel Service Inc. (UPS) heeft voor volgende week een besloten hoorzitting aangevraagd om de voorgenomen overname van zijn Nederlandse rivaal TNT Express nv (TNTE.AE) te verdedigen, melden twee personen die op de hoogte zijn van de situatie. Volgens de bronnen zullen de hoorzittingen naar alle waarschijnlijkheid op 12 november plaatsvinden in Brussel.
    De aanvraag voor een hoorzitting volgt in reactie op een waarschuwing van de mededingingsautoriteit van de Europese Unie (EU) dat de voorgenomen fusie, waarmee Europa's grootste pakketbezorger wordt gecreeerd, grote concurrentieproblemen zal opleveren. De toezichthouders zien de concurrentieproblemen met name opspelen in de sector voor express-leveringen, waarin UPS en TNT tot een kleine groep marktleiders behoren vanwege hun brede weg- en luchtnetwerken.
    Hoorzittingen vormen een kans voor bedrijven om een voorgenomen fusie te bepleiten bij functionarissen van de Europese Commissie (EC), alsmede voor andere mededingingsautoriteiten binnen de EU. Ook derden krijgen de kans om hun bezwaren tegen een fusie voren te brengen.
    UPS en TNT waren niet bereid direct commentaar te leveren.
    Eurocommissaris voor mededingingszaken Joaquin Almunia verklaarde vorige week al dat de EUR5,2 miljard bedragende overname zal leiden tot "serieuze" mededingingsbezwaren. Almunia wees er vrijdag op dat UPS met "substantiele" concessies moet komen om de goedkeuring van de mededingingsautoriteit te verkrijgen.
    UPS heeft aangegeven zich in te blijven zetten voor een voortzetting van de deal en desinvesteringen te overwegen die de zorgen bij de mededingingsautoriteiten wegnemen en tegelijkertijd de deal aantrekkelijk houden. Beide ondernemingen hebben aangegeven er vertrouwen in te hebben dat de deal begin volgend jaar afgerond wordt.
    De commissie heeft tot 15 januari om met zijn besluit te komen, hoewel de deadline verlegd kan worden naar 5 februari, afhankelijk van hoe snel UPS concessies indient.
    Door Vanessa Mock. Vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@dowjones.com
  3. harryhol 8 november 2012 11:52
    Veel hedgefunds kappen ermee momenteel; behalve als er sprake is van voorkennis, b.v. het cancelen van de hoorzitting, lijkt het er op of er een positie wordt afgebouwd/uitgekotst. Met 6,35 vóór het bod, de niet al te beroerde cijfers, en het koersverloop van de concurrenten in het achterhoofd sinds begin dit jaar, is het huidige koersverloop op zijn zachtst gezegd wellicht enigszins overdreven ?
  4. [verwijderd] 8 november 2012 11:57
    quote:

    harryhol schreef op 8 november 2012 11:52:

    Veel hedgefunds kappen ermee momenteel; behalve als er sprake is van voorkennis, b.v. het cancelen van de hoorzitting, lijkt het er op of er een positie wordt afgebouwd/uitgekotst. Met 6,35 vóór het bod, de niet al te beroerde cijfers, en het koersverloop van de concurrenten in het achterhoofd sinds begin dit jaar, is het huidige koersverloop op zijn zachtst gezegd wellicht enigszins overdreven ?
    ja ik heb gister belang pnl uitgebreid maar mijn handen jeuken om er nog wat tnt bij te nemen...
  5. aexman 8 november 2012 12:02
    Er is inmiddels alweer aardig wat van de koers afgesnoept. Voor de overnameperikelen deed de koers zo rond de vijf euro en de koers van postnl zo rond de twee euro....maar nu het bedrijf op waarde is geschat verwacht ik niet een terugval naar de oude koersen. De vraag is wanneer stopt de koersval en krijgen we dan weer een koerssprong naar boven? Dit zeg ik bij een koers van Postnl van 2,55 euro en een koers van Tnt express van 6.90 euro.
  6. lovelyrita 8 november 2012 12:23
    quote:

    harryhol schreef op 8 november 2012 11:52:

    Veel hedgefunds kappen ermee momenteel; behalve als er sprake is van voorkennis, b.v. het cancelen van de hoorzitting, lijkt het er op of er een positie wordt afgebouwd/uitgekotst. Met 6,35 vóór het bod, de niet al te beroerde cijfers, en het koersverloop van de concurrenten in het achterhoofd sinds begin dit jaar, is het huidige koersverloop op zijn zachtst gezegd wellicht enigszins overdreven ?
    Ik denk inderdaad dat een positie voor einde vh jaar wordt afgebouwd. Ik wacht nog even met kopen, iets zegt mij dat UPS er belang bij heeft dat de koers verder in elkaar getrapt wordt. Is het niet voor een betere onderhandelingspositie voor een eventueel lager bod, danwel als onderhandeling naar de mededingingscommissie (12 november).
  7. [verwijderd] 8 november 2012 14:52
    Het lijkt erop of men weer voorzichtig aan de koopkant durft te opereren kijkend naar de koers van TNT.....Nu maandag nog een goede verdediging vanuit UPS....zal daarna wel info naar buiten lekken en als dat positief is dan kunnen we weer voor beide aandelen een opwaartse beweging verwachten....

    Blijft spannend....
  8. aexman 8 november 2012 16:33
    quote:

    W2000 schreef op 8 november 2012 12:15:

    Met alle respect AEXman, koers van TNT stond voor de overname op plusminus 6.35, maw, daar staan we bijna weer...
    Dacht dat het zelfs 4,50 euro was ..maar jij zult er vast beter opzitten. Overigens de koers vind al weer wat steun op 6,90 euro ...verbaasd mij eerlijk gezegd ook wel wat dat hij zo fors is teruggezakt. Lijkt mij toch sterk dat er niks uit de onderhandelingen voorkomt. De koers zal morgen ook nog wel wat gaan bewegen in aanloop naar het gesprek van aankomende maandag
  9. [verwijderd] 8 november 2012 16:44
    Maakt niets uit Aexman,...feit is dat de koers gruwelijk hard onderuit is gegaan sinds de overname en het moment dat er gespeculeerd werd over een tweede partij (Fedex) die wellicht nog een hoger bod zou neerleggen. Koers heeft intraday zelfs een keer op 10 euro gestaan. Nu is de koers weer teruggevallen en heeft zijn dieptepunt sinds het bod neergelegd op 6.879 (vandaag dus). Echter, ketst het bod af dan kun je ervan uitgaan dat we de 6 euro nog gaan zien.

    Ben zelf van mening dat er maandag meer duidelijkheid wordt gegeven door UPS aan de EC. Wellicht dat beleggers daar op vooruit gaan lopen. Ga je maandag pas tot actie over en het nieuws komt naar buiten ben je te laat.

    Indien je posities gaat innemen, of wellicht heb je dat al gedaan, dan moet je eens kijken naar de turbo long 3.60 of 5.60. Die eerste heeft natuurlijk meer margin of safety dan de laatste. Wellicht 2/3e in de eerste en eenderde in de tweede turbo als slagroom op het toetje mocht de overname doorgaan.

    Blijft natuurlijk een gok, een dubbeltje op zijn kant met wind tegen zullen we maar zeggen....

    Suc6 de komende weken....
  10. forum rang 10 voda 8 november 2012 18:25
    UPS weegt concessies nu deadline TNT nadert


    Door Robin van Daalen

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--De ontknoping van de geplande overname van TNT Express NV (TNTE.AE) door het Amerikaanse United Parcel Service Inc (UPS) nadert. Volgende week zullen beide expressbedrijven zich wederom tot de Europese toezichthouder wenden om de deal te verdedigen, terwijl UPS ondertussen verschillende opties overweegt om de bezwaren van de Europese Commissie weg te nemen.

    De overname van EUR5,2 miljard staat al maanden in de wacht als gevolg van een diepgaand onderzoek door de Europese mededingingsautoriteit naar de gevolgen van de overname. UPS en TNT blijven vertrouwen houden in afronding van de transactie begin 2013.

    Terwijl TNT en UPS blijven proberen om de EC te overtuigen dat de markt in Europa ook na de overname voldoende concurrerend blijft, overweegt UPS verschillende opties om zijn aanwezigheid in de Europese markt in te krimpen na de transactie en zo alsnog toestemming te krijgen voor de grootste overname in zijn 105-jarig bestaan.

    Afgevaardigden van beide bedrijven zullen de deal volgende week tijdens een verhoor achter gesloten deuren verdedigen ten overstaan van de Europese toezichthouder. Daarna moeten zij voor 29 november besluiten welke concessies zij bereid zijn te doen, zeggen personen die bekend zijn met het fusieproces. Concurrenten, nationale toezichthouders en andere relevante partijen zullen op uitnodiging van de commissie eveneens aanwezig zijn, zeggen zij.

    Sinds de Europese commissaris van mededinging, Joaquin Almunia, vorige week aangaf dat 'substantiele' concessies nodig zijn om de transactie goed te kunnen keuren, nemen de zorgen dat de overname door UPS hierdoor financieel onaantrekkelijk wordt toe. Ook zijn beleggers bezorgd dat deze bezwaren alleen weg te nemen zijn als onderdelen aan FedEx Corp. (FDX) worden verkocht. Het aandeel TNT is deze week % van zijn waarde verloren en noteert daarmee % onder het bod van UPS van EUR9,50 per aandeel.

    De bezwaren die de Europese Commissie via een 'statement of objections' kenbaar heeft gemaakt hebben betrekking op de markt voor internationale express diensten in 25 van de 27 EU lidstaten, aldus een aantal personen bekend met de inhoud van het document. Het betreft hier goederen en pakketten die de volgende dag bezorgd moeten worden en van e e n lidstaat naar een andere worden verstuurd.

    De commissie is bezorgd dat deze Europese markt in de praktijk een duopoly zou worden tussen DHL, een onderdeel van Deutsche Post AG (DPW.XE), en de combinatie van TNT en UPS. Andere aanbieders van dergelijke diensten, waaronder UPS' voornaamste concurrent FedEx zouden daardoor voorgoed uitgesloten worden, aldus de bronnen.

    Het probleem van UPS is tweeledig. Het afstoten van onderdelen van een network bedrijf is makkelijker gezegd dan gedaan. En FedEx, die besloot geen overnamestrijd met UPS aan te gaan om TNT in te lijven, is verreweg de meest waarschijnlijke koper, maar staat niet noodzakelijkerwijs te trappelen om onderdelen over te nemen.

    Wat UPS, TNT, FedEx en DHL onderscheidt van andere vervoersbedrijven is het network dat bestaat uit een combinatie van lucht- en wegvrachtvervoer die ze in staat stelt om snelle, tijdszekere verzenddiensten aan te bieden. Deze worden voornamelijk gebruikt voor verzendingen van een bedrijf naar het andere. Experts stellen dat het lastig is om delen uit dit network te snijden en te verkopen.

    FedEx wil geen commentaar geven op de vraag of het geinteresseerd zou zijn in delen van UPS of TNT die mogelijk te koop worden aangeboden. Andere concurrenten zijn GLS, onderdeel van het Britse Royal Mail en DPD, waarin het Franse La Poste een meerderheidsbelang heeft. Zij bezitten een netwerk dat gebruik maakt van vervoer over de weg en richten zich op langzamere en goedkopere standaard pakkettendiensten, die bijvoorbeeld veel door e-commerce bedrijven worden gebruikt.

    De EC spreekt in zijn bezwaren van hoge barriers om de markt voor internationale expressdiensten te betreden en stelt zelfs dat huidige concurrenten, inclusief FedEx, niet autonoom in staat zullen zijn om UPS en DHL bij te halen, aldus de bronnen.

    Deze lezing lijkt te worden ondersteund door recent marktonderzoek en opmerkingen van de bestuursvoorzitter van Deutsche Post. "DHL, FedEx, TNT, en UPS tezamen zijn goed voor 87% van de international express markt," aldus consultants van AT Kearney in een recent rapport.

    "Op het moment zijn de toetredingsbarrieres in het Europees-brede netwerk behoorlijk hoog, dit weten we van onze eigen ervaring in de VS waar we hebben geprobeerd toe te treden op de binnenlandse markt door middel van een overname en we hadden geen succes", zegt Deutsche Post chief executive Frank Appel. Het bedrijf verloor vele miljarden in zijn poging de Amerikaanse markt te betreden en trok zich enkele jaren geleden uiteindelijk helemaal terug.

    Maar UPS overweegt verschillende opties in voorbereiding op een pakket concessies, aldus personen bekend met het fusieproces. Afgezien van de mogelijke verkoop van onderdelen aan FedEx wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om onderdelen aan andere spelers in Europa te verkopen. Ook het openstellen van het netwerk van UPS en TNT voor concurrenten, zodat de concurrentie in heel Europa toeneemt wordt onderzocht, aldus de bronnen. Dit zou de toetredingsbarrieres moeten verlagen en meer concurrentie mogelijk maken.

    Sommige experts stellen dat regelgeving die ook wordt gebruikt in andere sectoren in Europa, zoals de telecom- en energiesector, mogelijk een oplossing kan bieden.

    "De EC kan mogelijk eisen dat UPS/TNT [bedrijven als DPD en GLS] toegang geeft tot zijn (internationale) netwerk tegen concurrerende voorwaarden", aldus ITA Consulting in een onderzoek naar de transactie. "Zulke netwerkopeningen, vergelijkbaar met de telecom en nutssector, kunnen ook overwogen worden als een algemene regel om concurrentie in de markt voor tijdsgevoelige bezorgingen te laten toenemen", voegt ITA toe.

    Een ander obstakel is de verplichte verkoop van TNT's luchtvaartbedrijf, TNT Airways SA. Afhankelijk van de aangeboden concessies zal deze wel of niet onderdeel uitmaken van het pakket aan maatregelen om goedkeuring te krijgen. TNT Airways moet hoe dan ook worden verkocht, omdat een Europees luchtvaartbedrijf niet voor het merendeel in handen mag zijn van een Amerikaans bedrijf. Als mogelijke kopers is de naam van GLS genoemd, maar ook Air Star SA, een onderdeel van A.P. Moeller-Maersk AS (AMKBY) dat momenteel de vluchten van UPS in Europa verzorgt. Ook ASL Aviation Group, dat diensten aanbiedt aan onder andere FedEx wordt genoemd als mogelijke koper.

    Na het verhoor van maandag zullen de verdere gesprekken met de EC voornamelijk gericht zijn op de mogelijke concessies die UPS moet doen om toestemming te krijgen voor de overname. UPS moet voor de deadline van 29 november besluiten hoe het de commissie tegemoet wil komen, waardoor het eindoordeel over de deal uiterlijk begin februari bekend zou moeten worden.

    Ondanks de vertraging blijven UPS en TNT vertrouwen op een goede afloop en afronding van de transactie begin 2013. UPS is tot dusverre niet overgegaan tot het aanbieden van concessies, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de zorgen van de EC, aldus een aantal personen bekend met de situatie.


    Door Robin van Daalen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715200; robin.vandaalen@dowjones.com

    (Vanessa Mock in Brussel and Bob Sechler in Chicago droegen bij aan dit artikel)


    (END) Dow Jones Newswires
  11. [verwijderd] 9 november 2012 11:19
    Voor diegene die de uiterste aanbiedings datum nog niet weten, dat is NIET vandaag.
    --
    De periode waarin aandeelhouders van TNT hun stukken kunnen aanbieden, eindigt nu 1 week nadat toestemming is verkregen van zowel de Europese als de Chinese mededingingsautoriteiten, maar niet later dan 28 februari volgend jaar. De aanmeldingstermijn zou anders op 9 november aflopen.
    ---
45 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.