Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Iep Invest BRU:IEP.BL, BE0003748622

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   -0,100   (-1,89%) Dagrange 5,200 - 5,200 60   Gem. (3M) 1,1K

Digitaal is het nieuwe normaal !

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 mei 2011 12:42
    Het digitaal lezen van tijdschriften en boeken is nog niet sterk doorgebroken, maar is wel de toekomst. Voorwaarde is echter dat uitgevers unieke content of publicaties moeten aanbieden op elektronische dragers willen ze dat klanten daarvoor betalen. Zo luidt de conclusie van het eerste grootschalig onderzoek naar interesse in digitaal lezen in Vlaanderen.

    Het onderzoek werd uitgevoerd door Memori, een expertisecentrum van Lessius Hogeschool Mechelen, en kadert in het onderzoeksproject "Van e-reader naar e-reading" dat wil nagaan hoe magazine- en nieuwsuitgevers het best inspelen op de e-readingtrend. Tijdens de maanden januari en februari van dit jaar werd bij 2.770 personen - via een online enquête - gepeild naar hun interesse, verwachtingen en betalingsbereidheid op het vlak van digitaal lezen.

    E-reader voor 60-plussers
    Daaruit blijkt dat digitaal lezen nog niet sterk is doorgebroken in Vlaanderen. De meerderheid van de Vlamingen leest nog steeds liever op papier dan digitaal. Ongeveer 8 procent van de respondenten heeft een iPad (5 procent van de vrouwen en 16 procent van de mannen) en 5 procent een e-reader (opvallend: voornamelijk populair bij 60-plussers). Deze toestellen winnen echter gestaag aan populariteit: 8 procent van de ondervraagde personen zegt dat ze plannen om het komende jaar een iPad aan te schaffen en 4 procent plant een e-reader aan te kopen.

    Unieke content
    De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat digitaal lezen en uitgeven duidelijk toekomst heeft. "Wie er al mee vertrouwd is, staat namelijk positief tegenover digitaal lezen. Zeker jongere, hoogopgeleide mannen. Voorlopig willen de meeste mensen echter alleen digitaal lezen als het niet anders kan. Ze willen er dan ook wel voor betalen. Bestaande media gewoon overzetten naar een digitaal formaat werkt slechts in heel beperkte mate. Uitgevers moeten er dus voor zorgen dat ze 'unieke' content of publicaties aanbieden op elektronische dragers. Pas dan zullen ze lezers er van kunnen overtuigen om digitaal te gaan lezen én er ook voor te betalen", aldus onderzoeker Bruno Koninckx.

    Digitaal papier
    De onderzoeker verwacht dat digitaal lezen op termijn kranten en tijdschriften zullen vervangen. "Maar dan spreken we niet meer over tablets, maar over digitaal papier." (belga/tma)
  2. [verwijderd] 10 oktober 2011 18:17

    Adrian Steele: Trends in digital and flexo technology

    Posted on 10 Oct 2011

    Label Expo 2011 was a great show with a lot of buzz about the place. To me, the digital hall had the biggest and best buzz of all! The head to head – EFI v HP v Xeikon – digital print workshops were great, a real showcase to watch the latest developments. The best bit was watching Filip from Xeikon eating the toner to demonstrate its FDA food safe properties for direct food contact!

    If you doubted the trend towards increased digitalization of the narrow web workflow, then this was the show to finally put those doubts to rest. There were new software enhancements announced by Xeikon and HP, and a raft of inkjet machines launched or enhanced. Add to that the various laser die cutting modules that are becoming increasingly productive, then it looks like we are about to see a big change to what is regarded as a standard labeling workflow. There were a lot of entry level desktop laser machines that also got a lot of interest, and seemed ideal as a first step towards digital label production for a small labeling business, or an in house solution for small label user customers. Xeikon and HP continue to battle for the top spot as industrial digital labeling powerhouses, and although it gets better and better, I think we are still a way from inkjet becoming a serious rival in the premium quality mass market.

    This year, flexo didn’t seem to show very many big developments. All the focus was on quick changeovers, with one stand demonstrating 32 second changeovers of a flexo print station. It is very impressive, and combined with the move towards even smaller repeat cylinders with smaller plate costs it is very clear that pure flexo manufacturers are competing now not on quality and max speed, but how efficient they can be when matched against digital – which is getting faster and wider. The middle ground of flexo/digital changeover is getting to be a VERY crowded space.

    Twitter was heavily used, and my favorite tweet was, ‘At #labelexpo 2009 digital competed with flexo. This year its all change; flexo is trying to compete with digital’. I’m looking forward to DRUPA where there must be some more really exciting new developments!

    Adrian Steele

    Managing director

    Mercian Labels Group
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.