Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,340   +0,130   (+2,50%) Dagrange 5,115 - 5,430 511.642   Gem. (3M) 230,2K

Breaking news:TomTom neemt ilocal over

31 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 december 2009 11:27
    Hier nog een oud stukje van *** juli 2008 *** over de ambities van Ilocal en de strijd met de Gouden Gids als referentie materiaal:

    www.mkbservicedesk.nl/2128/ilocal-bev...

    Ilocal bevecht marktleider Gouden Gids -
    Uitdagers zijn in de ogen van marktleiders lastpakken die door muren gaan.

    'Gouden Gids onderschatte ons aanvankelijk', zegt marketingdirecteur Niek Veendrick (31) van iLocal. 'Later zagen we de lichte arrogantie van de marktleider die denkt: wat kan ons gebeuren?'

    Snel opkomende uitdager iLocal wil de gele gids binnen drie jaar online verslaan.

    Katja Schuurman was niet gecharmeerd toen ze een lookalike van zichzelf zag op de advertentiepagina's van de landelijke dagbladen. Haar pak van Gouden Gidspapier was deze keer van bankbiljetten. De bijbehorende slogan: 'De keerzijde van adverteren in de Gids'.

    De actie waarmee iLocal - een site voor lokaal zoeken en adverteren - de marktleider met het gele papier online bevecht, doet denken aan de opmars van Route Mobiel. Deze pechhulpdienst had het gemunt op de - eveneens gele - wagens van de ANWB Wegenwacht en introduceerde de 'ANWB-opzegdagen'.

    Inmiddels ziet de wereld er anders uit. In aantallen onlinebezoekers is iLocal de gele gids voorbijgestreefd, zo blijkt uit maandelijks webonderzoek van Multiscope Visiscan. Met 3,1 miljoen bezoekers staat iLocal op plaats 33 in de ranglijst van Nederlandse websites; de Gouden Gids op plaats 36.

    'Onze missie? In drie jaar marktleider zijn in Nederland', zegt Veendrick van iLocal. De marketingman - weggekocht bij de Gouden Gids - legt uit dat iLocal zijn voormalige broodheer op diverse niveaus bestrijdt.

    iLocal bouwde een zoekmachine die gebruikers moet lokken met snelheid en relevantie, zoals Veendrick het formuleert. 'Wie een restaurant zoekt in Abcoude krijgt niet eerst tien restaurants in Amsterdam te zien. Een kwestie van goed luisteren naar wat je klanten willen.'

    Veendrick gaat verder. Hij rept van 'een andere visie op het ontsluiten van informatie'. De gebruiker die een sportwinkel zoekt, vindt niet alleen een lijstje met adressen, maar ook de specialiteiten van de diverse aanbieders, de merken die ze voeren en de mening van andere consumenten, de zogeheten reviews.

    De zoektechnologie van iLocal is niet alleen online voorhanden, maar kan ook langs andere wegen toegankelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld via de mobiele telefoon. Veendrick: 'We pakken meteen de locatie van de gebruiker mee: ik ben nu hier en wil weten waar die dichtbijgelegen hakkenbar zit.'

    Dan: 'Eigenlijk zijn we gewoon een website waar de gebruiker gemakkelijk winkels, vakmensen, producten, merken en diensten kan vinden. Bij hem in de buurt of op de locatie waar hij zich op dat moment bevindt. Content is king.'

    De adverteerder staat net als de gebruiker een eigen aanpak van iLocal te wachten. Voor hen is er de zogenoemde leadgarantie. iLocal garandeert zijn adverteerders een minimaal aantal bezoekers dat klikt op hun advertentie en dus mogelijk telefonisch contact zoekt of een offerte aanvraagt. Door in te loggen kan de adverteerder de stand desgewenst zelf bijhouden.

    Veendrick: 'We durven echt met de billen bloot. Op het moment dat we de adverteerder het overeengekomen aantal klikken in een bepaalde periode niet leveren, treffen we een speciale regeling. We bieden hem dan volgend jaar in het vergelijkbare tijdvak de leadgarantie kosteloos aan.'

    Behalve met zoeksystemen voor gebruikers (online en mobiel) en speciale regelingen voor adverteerders (leadgarantie) bevecht iLocal de Gouden Gids - onderdeel van uitgever Truvo Nederland - nog op een ander niveau. Samen met MKB-Nederland tekende iLocal bezwaar aan tegen een voorgenomen overname van de Gouden Gids door De Telefoongids - onderdeel van European Directories. De Nederlandse Mededingingsautoriteit constateerde onlangs dat deze overname de concurrentie op advertentiemarkten kan belemmeren.

    Bij iLocal werken honderd mensen: de helft aan de commerciële kant; de andere helft aan de 'content'-zijde. De database is samengesteld uit ingekochte databronnen (Kamer van Koophandel) en informatie van websites van bedrijven. Daarnaast vullen gebruikers en bedrijven de database aan.

    De omzet van iLocal wordt uit concurrentieoverwegingen niet prijsgegeven en is niet gedeponeerd. Maar in 2005 meldde de directie in deze krant een omzet van euro 2 mln. De markt voor lokaal zoeken en adverteren zal in 2010 een waarde hebben van euro 100 mln.

    Op advies van McKinsey nam uitgever Wegener een aandeel van 49% in iLocal Nederland. De overige aandelen zijn in handen van Yellow Bear Holding, een gezelschap van vijftien private investeerders, onder wie oprichter Pieter Grasdijk.

    De inbreng van het Wegener-concern moet werken als een vliegwiel. Wegener-advertenties uit regionale dagbladen worden doorgeplaatst naar de site van iLocal. Daarnaast moet het Wegener-verkoopapparaat voor de nodige afzet gaan zorgen.

    Volgens Veendrick wil iLocal, dat eind 2008 winstgevend moet zijn, in vijf jaar in West-Europa marktleider zijn. De expansie loopt via België en Duitsland. De advertentiemarkt hobbelt erachteraan met een vertragingsfactor van één jaar. Volgens Veendrick wil iLocal hier een 'significant' marktaandeel verwerven. Hoe groot? Daar wil hij niet over uitweiden 'uit concurrentieoverwegingen'.

  2. [verwijderd] 7 december 2009 15:56
    quote:

    suud schreef:

    [quote=wachten]
    [quote=Senna_77]
    [quote=wachten]
    [quote=Gal]
    Nieuws volgt
    [/quote]Dom
    we zijn net uit de onzekerheid en tomtom maakt al nieuwe schulden.
    [/quote]

    Thanks voor je inhoudelijke bijdrage.

    Senna

    PS. Complete onzin by the way
    [/quote]laten we zeggen het valt onder kort en krachtig.
    [/quote]

    eerder onder ondoordacht en kortzichtig!
    de koers is niet zo positief op de volgens jou betittelde super nieuws
  3. [verwijderd] 7 december 2009 17:03
    quote:

    wachten schreef:

    [quote=suud]
    [quote=wachten]
    [quote=Senna_77]
    [quote=wachten]
    [quote=Gal]
    Nieuws volgt
    [/quote]Dom
    we zijn net uit de onzekerheid en tomtom maakt al nieuwe schulden.
    [/quote]

    Thanks voor je inhoudelijke bijdrage.

    Senna

    PS. Complete onzin by the way
    [/quote]laten we zeggen het valt onder kort en krachtig.
    [/quote]

    eerder onder ondoordacht en kortzichtig!
    [/quote]de koers is niet zo positief op de volgens jou betittelde super nieuws
    super nieuwa is ook weer overdreven. Maar Google gaat toch Nav doen, zo heb ik laatst gezegd (als grap) dat TT een zoekmachine moet ontwikkelen. Als TT erin slaagt met Ilocal een begin te maken, wie weet wat er dan nog te wahten staat. Want TT zijn zeker geen domme jongens. En het zou wel lachen zijn als ze Google een hak kunnen zetten, al was het maar alleen in Nederland. Google wint het in NL op speciefieke opdrachten nl. nu al niet van Ilocal. Spannende tijden met een verassende wending???

    Wie zijn nu eigenlijk de navigatiespecialisten, TT of Google. Dat kan ook gewoon TT zijn, want zij zijn naar mijn mening de echte navigatie specialisten. De google-vorm van navigeren is "algemeen en weinig doordacht specifiek".(op het internet, laat staan Local op de weg)

    Geef TT eens een kans hierin en ik weet het zonet nog niet.
  4. [verwijderd] 7 december 2009 17:19
    Hmmm, in ieder geval positief nieuws vandaag: innovatie kan ook gekocht worden. Ik heb geen idee wat voor een impact iLocal kan hebben op de dienstverlening van Tommie, maar ik zou graag zien dat dit niet enkel beperkt wordt tot Nederland en Belgie. De toekomst van het aandeel Tom2 ligt wat mij betreft buiten deze landsgrenzen.
  5. [verwijderd] 7 december 2009 17:22
    quote:

    Xxantos schreef:

    Hmmm, in ieder geval positief nieuws vandaag: innovatie kan ook gekocht worden. Ik heb geen idee wat voor een impact iLocal kan hebben op de dienstverlening van Tommie, maar ik zou graag zien dat dit niet enkel beperkt wordt tot Nederland en Belgie. De toekomst van het aandeel Tom2 ligt wat mij betreft buiten deze landsgrenzen.
    Ah, bijvoorbeeld GPS Tuner!
  6. forum rang 10 voda 7 december 2009 18:01
    TomTom, de producent van navigatietechnologie, kondigde aan ilocal over te nemen. Dit bedrijf bezit een database van zakelijke locaties in Nederland en België. Fondsmanager Corné van Zeijl van SNS Asset Management noemde het een opvallende stap. ,,Als het succesvol wordt, kan het iets leuks worden, maar het is wel met onzekerheden omgeven.'' Het aandeel TomTom sloot 0,7 procent in de plus.

    Bron: ANP
    (verkort bericht)
  7. forum rang 7 lucas D 7 december 2009 18:35
    quote:

    voda schreef:

    TomTom, de producent van navigatietechnologie, kondigde aan ilocal over te nemen. Dit bedrijf bezit een database van zakelijke locaties in Nederland en België. Fondsmanager Corné van Zeijl van SNS Asset Management noemde het een opvallende stap. ,,Als het succesvol wordt, kan het iets leuks worden, maar het is wel met onzekerheden omgeven.'' Het aandeel TomTom sloot 0,7 procent in de plus.

    Bron: ANP
    (verkort bericht)

    Gezien de reputatie van het management zullen er met deze aankoop al lang voor de koop rond was al plannen zijn gemaakt, plannen die markt vernieuwend zullen zijn.

    Vind het dan ook een uistekende zet op het moment dat velen dachten dat het innovatieve TomTom wat aan het afzwakken was.
    Het zal blijken, wanneer TomTom straks wederom met een nieuwe technologische doorbraak (gebruik) komt.:~)

    lucas D
  8. [verwijderd] 7 december 2009 19:41
    quote:

    lucas D schreef:

    [quote=voda]
    TomTom, de producent van navigatietechnologie, kondigde aan ilocal over te nemen. Dit bedrijf bezit een database van zakelijke locaties in Nederland en België. Fondsmanager Corné van Zeijl van SNS Asset Management noemde het een opvallende stap. ,,Als het succesvol wordt, kan het iets leuks worden, maar het is wel met onzekerheden omgeven.'' Het aandeel TomTom sloot 0,7 procent in de plus.

    Bron: ANP
    (verkort bericht)

    [/quote]

    Gezien de reputatie van het management zullen er met deze aankoop al lang voor de koop rond was al plannen zijn gemaakt, plannen die markt vernieuwend zullen zijn.

    Vind het dan ook een uistekende zet op het moment dat velen dachten dat het innovatieve TomTom wat aan het afzwakken was.
    Het zal blijken, wanneer TomTom straks wederom met een nieuwe technologische doorbraak (gebruik) komt.:~)

    lucas D

    Tom Tom laat hier mee zien dat ze echt nog wel cash hebben en dat ze verder kijken dan hun neus lang is.
  9. [verwijderd] 8 december 2009 20:46
    Tomtom wapent zich met ilocal tegen Google

    08-12-2009 | Laatst bijgewerkt 08:36

    Tomtom concurreert met kastjesbouwers en kaartenmakers. Ook Google, met zijn digitale kaarten vol informatie, is een geduchte tegenstander. Om extra informatie aan zijn eigen kaarten toe te voegen, koopt Tomtom nu bedrijvengids ilocal.

    Tomtom koopt de digitale bedrijvengids ilocal, zo maakte de navigatiespecialist maandag 7 december bekend.

    Wat Tomtom betaalt voor ilocal is niet bekend gemaakt. Maar bij de aankoop van kaartenmaker Tele Atlas in 2008, voor 2,8 miljard euro, valt deze acquisitie ongetwijfeld in het niet.

    Toch is de nieuwste aanwinst interessant, omdat het een idee geeft van de strategie van Tomtom.

    Zoektechnologie
    De belangrijkste reden voor de aankoop van ilocal is diens technologie om een database van bedrijven te bouwen, laat een woordvoerder van Tomtom in een reactie weten.

    Ilocal is een soort digitale Gouden Gids, die niet alleen bedrijfsnamen bij elkaar zet, maar de zoekresultaten ook zo relevant mogelijk wil presenteren.

    Deze technologie, die de bedrijven ook nog eens aan een locatie koppelt, is interessant voor Tomtom. Op den duur, zo meldt het bedrijf, zullen deze data op de kaarten van TomTom terug te vinden zijn.

    Verrijken kaarten
    Mede vanwege het nogal summiere persbericht van Tomtom is het waarom van de overname "niet helemaal duidelijk" voor analist Eric de Graaf van Petercam. Eén ding is hem helder: "Content wordt steeds relevanter."

    Dit is ook Tomtom duidelijk. In 2008 kocht de kastjesmaker Tele Atlas om naast de kastjes ook met kaarten en andere relevante informatie geld te verdienen.

    "Nu is Tomtom bezig om veel informatie aan de kaarten toe te voegen", zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. "Een dienst als ilocal is weer van toegevoegde waarde."

    Inmiddels concurreert Tomtom niet alleen meer met navigatiebouwers als Garmin en met kaartenmakers als Navteq (gekocht door Nokia) en AND. Tomtom zit ook in het vaarwater van Google. De techniek van ilocal is weer een concurrent van Googles Local Search, zegt Versteeg. "En die markt (om in de buurt bedrijven of diensten te vinden, red.) is een enorme groeimarkt."

    Richting smartphones
    Volgens Gilissen-analist Versteeg zoekt Tomtom een rol op de markt voor smartphones. Internettelefoons zullen in toenemende mate geschikt zijn als navigatiemiddel.

    Tomtom zette al een eerste stap in die richting, toen het eerder in augustus 2009 een app voor de iPhone presenteerde.

    Maar eind oktober verloor het aandeel Tomtom op één dag ineens 20 procent. De reden: Google liet weten in mobiele navigatie te stappen. Toen was het beleggers al duidelijk dat een partij als Google een geduchte concurrent kan zijn.

    Mobiele markt moeilijk
    De mobiele markt is heel interessant, maar ook vol concurrenten. Zo kondigde Nokia maandag 7 december de 2710 Navigation Edition, een nieuwe telefoon met navigatiemogelijkheid aan. En het Duitse navigatiebedrijf Navigon kwam vrijwel tegelijkertijd met een persbericht over zijn nieuwste iPhone-applicatie.

    Uiteraard is Tomtom zich bewust van deze concurrentie. De overname van ilocal toont dat Tomtom hard zoekt naar manieren om zijn kaarten zo interessant mogelijk te maken.

31 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.