Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Tele Atlas« Terug naar discussie overzicht

tomtom mag bod intrekken

45 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 december 2007 15:48
    TomTom mag bod intrekken
    Geplaatst op: 7 December 2007 - 16:42

    (Novum/Betten) - TomTom mag zijn bod intrekken als de Europese Commissie (EC) voorwaarden stelt aan de overname van Tele Atlas. Dat heeft Wim Dik, voorzitter van de raad van commissarissen, vrijdag gezegd tijdens een bijzondere vergadering voor aandeelhouders.

    De EC kondigde onlangs aan dat het aanvullend onderzoek gaat verrichten naar de mededingingseffecten van de geplande overname van Tele Atlas. Dit zogeheten tweede fase-onderzoek duurt gewoonlijk drie maanden, maar kan met een maand worden verlengd. TomTom biedt EUR 30 per aandeel voor de maker van digitale routekaarten.

    "Mocht de EC voorwaarden stellen aan de overname en TomTom aangeven dat ze zich daarin zakelijk niet kunnen vinden, dan zijn ze vrij om zich terug te trekken," zegt Alain De Taeye, bestuursvoorzitter van Tele Atlas.

    TomTom hoeft in geen enkel geval een boete te betalen, stelt Wim Dik. "Als TomTom niet akkoord gaat, zal de EC de overname afkeuren. Dus gaat de deal niet door." Hij voegt er wel aan toe dat TomTom een inspanningsverplichting heeft.

    Zegt Tele Atlas eenzijdig de overeenkomst met TomTom op, dan betaalt het wel een boete. Dat zei de president-commissaris zonder aan te geven om welk bedrag het gaat. In de prospectus wordt niet gerept over eventuele break-up fees. Er staat alleen in vermeld dat wanneer Tele Atlas een concurrerend bod aanbeveelt, het een boete van EUR 20 miljoen moet betalen aan TomTom.

    Tele Atlas en TomTom verwachten in het eerste kwartaal van volgend jaar meer duidelijk over het besluit van de EC. Beide partijen rekenen op een volledige goedkeuring.

    Tijdens de vergadering voor aandeelhouders Tele Atlas werden overigens alle agendapunten goedgekeurd. Agendapunt nummer zeven werd overgeslagen, het punt over de bonussen van in totaal EUR 5 miljoen voor de bestuurders en de president-commissaris bij afronding van de overname. Waarom nu wordt afgezien van deze extra beloning wilde Wim Dik niets kwijt.
  2. Bolknak_26F5 18 maart 2008 09:37
    SNS Securities:
    TomTom (24.95), Rating: BUY, 2007E: 2.64 2008E: 1.33 2009E: 0.92
    The facts:
    FT reports about TA deal
    Our analysis:
    This morning (or late yesterday evening), the FT reported that TomTom had until the 17th of March to reply to statements of objections raised by the EU. These statements of objections apparantly focus on three areas: confidentiality, partial foreclosure and the efficiency argument brought forward by TomTom. The confidentiality part relates to the risk of commercially sensitive information from Mio Mitac and ViaMichelin reaching TomTom through Tele Atlas. The partial foreclosure issue relates to the EU's concern that customers would change from Tele Atlas to Navteq because of a lack of confidence about pricing and availability of maps, meaning that these customers will be 'forced' to become Navteq clients, which would then be able to raise prices because of lower competitive pressure. And the third argument relates to the efficiency argument, whereby Tomtom and Tele Atlas claim that only the combination of the two can optimise the data feedback by customers (MapShare). The EU apparantly doubts whether this is true.
    Having read these concerns, I belief that TomTom has already provided sufficient remedies for the first issue while there is sufficient evidence that the second issue is irrelevant. In its letter of December 2nd TomTom has stated that Tele Atlas will continue to operate as a separate entity, operating from different offices and with diffierent commercial departments. It has also stated that it will hire an information security manager's whose sole taks is to ensure that no commercially sensitive information flows from TA to TomTom. These measures qualify as quite substantial remedies because nornally, a merger would lead to more integration to generate cost savings. With regards to clients being 'forced' into the hands of Navteq, there is no evidence of such a development. None of the existing Tele Atlas clients have left or have even opted to go from single source to dual source. In fact, existing clients have extended their cooperation with Tele Atlas (Microsoft) while new clients (Sony PSP and Asus) have come on board, so apparantly these companies do not feel that the possibility of a TA/TOM2 combination will lead to higher prices (or slower declining map prices) or the possibility of differences in map quality. The third issue is more difficult. MapShare leads to proprietary data for TomTom that it is willing to share with Tele Atlas but probably only in the case that TomTom is allowed to acquire TA. If not, it is better off offering this service to its own client base, which will then set it apart from its competition.
    Conclusion & Action:
    Although the FT reports is very detailed and thus looks plausible, we think that the first two arguments can be easily countered by TomTom leaving only the third, and in our opinion less important, issue with regards to efficiency. We continue to assume that TomTom will receive approval with only modest remedies. We retain our BUY recommendation.

    The update above was published in our Research Morning Notes for 18/03/2008 HTML and PDF
  3. @iPlof 19 maart 2008 10:38
    quote:

    hajeje schreef:

    Yep, inderdaad, maar ook: is dit een moment om te kopen?

    :-))
    Ach tis gewoon onzekerheid op de beurs. Bij ABN lag de koers ook geregeld ver onder het bod.

    Ik denk dat die overname gewoon doorgaat.

    Ook vreemd:
    Bij Teleatlas prijst men in dat de overname mogelijk niet doorgaat.
    Bij TT prijst men in dat TT te duur wordt overgenomen.

  4. [verwijderd] 19 maart 2008 11:12
    quote:

    plof@ schreef:

    [quote=hajeje]
    Yep, inderdaad, maar ook: is dit een moment om te kopen?

    :-))
    [/quote]
    Ach tis gewoon onzekerheid op de beurs. Bij ABN lag de koers ook geregeld ver onder het bod.

    Ik denk dat die overname gewoon doorgaat.

    Ook vreemd:
    Bij Teleatlas prijst men in dat de overname mogelijk niet doorgaat.
    Bij TT prijst men in dat TT te duur wordt overgenomen.

    Dit is een foute veronderstelling:

    Het probleem bij TT bij NIET overnemen is het 30% belang wat dan opeens de helft minder waard wordt. dat vertegenwoordigd ongveer 450-500 miljoen euro die dan in 2008 bij de impairement test wordt afgeboekt. Dus dan geen winst maar waarschijnlijk verlies in 2008!!!

    Bij WEL overname is er de veronderstelling van de te dure overname.

    Daarom daalt TT constant het is een van de twee kwade (in de ogen van de beleggers)

    Ik zelf zeg nu ze het bod al gedaan hebben en al 30% hebben, tsja dan beter doorzetten anders zijn ze 500 miljoen kwijt aan niets!
45 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.