Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,974   +0,070   (+1,43%) Dagrange 4,902 - 5,020 105.024   Gem. (3M) 201,4K

De hype cycle van self-driving cars

3.896 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 195 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 november 2016 20:07
    Civil Maps is in staat hun kaart localization(3D) & AR Mapping software kostenefficient aan te bieden meer dan alle andere momenteel beschikbare mapping technologie. Civil Maps genereert 3D kaarten met een grotere efficientie van de kosten en arbeidskosten voor de autonome car. Dit bedrijf is een concurrent van de digitale kaartenmakers zoals Here WeGo,Google en TT.
  2. [verwijderd] 18 november 2016 21:37
    quote:

    Chiddix schreef op 18 november 2016 20:07:

    Civil Maps is in staat hun kaart localization(3D) & AR Mapping software kostenefficient aan te bieden meer dan alle andere momenteel beschikbare mapping technologie. Civil Maps genereert 3D kaarten met een grotere efficientie van de kosten en arbeidskosten voor de autonome car. Dit bedrijf is een concurrent van de digitale kaartenmakers zoals Here WeGo,Google en TT.
    Dan zijn ze wel erg hard opgeschoten. Half juli waren ze nog druk bezig om het basisproces van updating onder de knie te krijgen.
    Een gemiddelde lezer vindt een linkje wel fijn, dat mis ik bij jouw (nu niet onderbouwde) post.
    Voor diegenen die iets meer willen weten (op hun eigen site staat letterlijk niets):
    www.wired.com/2016/07/civil-maps-self...
  3. [verwijderd] 19 november 2016 03:34
    quote:

    Chiddix schreef op 18 november 2016 20:07:

    Civil Maps is in staat hun kaart localization(3D) & AR Mapping software kostenefficient aan te bieden meer dan alle andere momenteel beschikbare mapping technologie. Civil Maps genereert 3D kaarten met een grotere efficientie van de kosten en arbeidskosten voor de autonome car. Dit bedrijf is een concurrent van de digitale kaartenmakers zoals Here WeGo,Google en TT.
    De OEM's zijn door de komst van car-sharing en de electric car met zijn veel langere levensduur op zoek naar een ander/aanvullend verdienmodel.
    Het aantal te verkopen auto's zal in eerstse instantie in de westerse wereld sterk dalen oiv deze ontwikkelingen.
    Deze daling zal vooralsnog worden getemperd door de groei van het aantal te verkopen auto's in de rest van de wereld.
    De OEM's zien kansen om de data verkregen via hun devices te gelde te maken.

    Om dat te bewerkstelligen zijn global HD-maps noodzakelijk.
    Noodzakelijk daarbij is ook, dat het creatie en up-date proces van die global maps veel kostenefficienter verloopt dan tot op heden het geval is.
    In het voordeel van zowel HERE, Google als Tom2 spreekt dat zij die global-maps reeds in hun bezit hebben.
    In het nadeel van Google speelt, dat de OEM's de data verkregen via hun devices ten eigen nutte willen gebruiken waardoor ik Google geen echte kans zie maken op dit specifieke OEM-globalmap terrein.

    Door kostenverlagingen in Lidar en andere camara's/sensoren en door een bredere toepassing van deze middelen versterkt met de toepassing van AI zal het creatie en up-date proces van die global maps vele malen goedkoper worden.
    Het spreekt voor zowel HERE als Tom2 dat de take-rates oiv deze ontwikkeling sterk omhoog zullen gaan doordat het voor de OEM's van levensbelang is dat hun auto's connected zullen zijn.
    In dat verband twijfel ik aan de take-rates voorzien door Tom2 tijdens hun Technologiedag waarin men spreekt van 27% in 2016 oplopend naar 36% in 2020.
    Het spreekt voor HERE, dat indien Tom2 in staat was om in 4/5 jaar met een beperkt R&D budget een werkend Road-dna platform te bouwen dan is dat ook voor HERE mogelijk zeker gegeven het feit, dat vele aanpalende bedrijven en start-ups zich in de etalage zetten met nieuwe/goedkopere oplossingen.
    Het pleit voor Tom2, dat zij reeds een werkend platform hebben en de tijd meer en meer begint te dringen voor de OEM,s.
    Tevens pleit het voor Tom2 dat zij echt onafhankeljk zijn omdat HERE gezien kan worden als afgeleide van de duitse autobouwers.
    Het pleit voor HERE dat ze momenteel beschikken over veruit de grootste userbase.
    Het pleit voor HERE zowel als Tom2 dat dual-source welhaast een uitgangspunt is voor OEM's.

    In dat licht zie ik inderdaad de contouren van de consortia zoals door Justin aangegeven meer en meer vorm krijgen.
    HERE: Daimler, AUDI, BMW met Intel en Mobileye en ??
    Tom2 : PSA, Volvo met Nvidia en mogelijk Tesla en Baidu en ??

    De SDC wordt nu voorzien vanaf 2019 en ik kan me niet voorstellen dat partijen de gok nemen om tijd te verdoen aan het creeeren van een nieuwe global HD-map.

    Ik voorzie een verdeling tussen HERE en Tom2 als de enig redelijke oplossing.

    Met een marktaandeel van 25/30% valt er voor Tom2 veel te winnen.
    Het huidige marktaandeel voorziet in een GAR van 25% voor Automotive in de periode 2016/2020.
    Bij een verdubbeling naar 50/60% zal de GAR vanaf 2020 ver boven de 50% uitkomen.

  4. [verwijderd] 19 november 2016 10:02
    quote:

    loesje62 schreef op 19 november 2016 06:29:

    View the world from a Tesla with self-driving hardware

    Is dit al langs geweest?

    Loesje
    nog niet gezien
    www.tesla.com/en_GB/videos/autopilot-...

    leuk!

    en de app bij 8.1 wordt ook weer spannend:

    Tesla CEO Elon Musk already disclosed that Tesla aims to release version 8.1 of its operating system in December and that it will feature UI improvements, but today he also added that a “big mobile app update” is also planned with the release of vehicle software.

    Not much is known about the upcoming update other than what Tesla announced in the release notes of v8.0 about the new off-ramp feature:

    “When at a highway exit, it will favor marked lane lines in the direction of vehicle indicator (8.0)* or in the direction suggested by the navigation system if active (8.1). This feature will be available initially in the US and later in all countries where lane markings are open for highway exits.”
  5. [verwijderd] 19 november 2016 11:05
    Bijwerken van de kaarten wordt een probleem. Bij een autonome car moet snel opgeschaald worden. Civil Maps werkt aan een kaart van de wereld in real time. Een voortdurend bijgewerkte kaart. Dus niet een up date bv om de twee maanden. Dat up daten van de huidige digitale kaartenmakers is een kostbare zaak.
  6. [verwijderd] 19 november 2016 11:10
    quote:

    Chiddix schreef op 19 november 2016 11:05:

    Bijwerken van de kaarten wordt een probleem. Bij een autonome car moet snel opgeschaald worden. Civil Maps werkt aan een kaart van de wereld in real time. Een voortdurend bijgewerkte kaart. Dus niet een up date bv om de twee maanden. Dat up daten van de huidige digitale kaartenmakers is een kostbare zaak.
    Lees je eens beter in in wat TomTom doet. Dit is echt van een beschamend laag nivo met als doel onzekerheid/bashen?
    Het is juist dít onderwerp waarvoor TomTom mogelijk als enige in de wereld al een pasklare oplossing heeft. Wat denk je anders dat een Real Time Transactional Mapmaking Platform is of doet?
    Civil Maps is het nog aan het het 'bedenken'. Maar iedereen kan bedenken dat het 'op een bepaalde manier' moet kunnen. De crux is: kun je het ook realiseren en onderhoudbaar maken.
    Vergis je niet in TomTom; AI/Deeplearning zit inmiddels ook in hún DNA.
  7. [verwijderd] 19 november 2016 11:24
    Civil Maps heeft een visie en zegt, dat hun technologie beter geschikt is voor autonome voertuigen en mobiele netwerken dan de bestaande mapping technologie. De praktijk zal dat moeten uitwijzen. Iedereen in de autowereld is op zijn manier bezig een car autonoom te maken. Er vindt een wedloop plaats.
  8. [verwijderd] 19 november 2016 11:41
    quote:

    Chiddix schreef op 19 november 2016 11:24:

    Civil Maps heeft een visie en zegt, dat hun technologie beter geschikt is voor autonome voertuigen en mobiele netwerken dan de bestaande mapping technologie. De praktijk zal dat moeten uitwijzen. Iedereen in de autowereld is op zijn manier bezig een car autonoom te maken. Er vindt een wedloop plaats.
    Er is geen 'bestaande mapping technologie' want er rijden nog geen zelfrijdende auto's rond die op deze manier werken.
    Ik vind dat ze erg veel banbreedte nodig hebben. De 'schoonheid' van TomTom's HD-Maps en RoadDNA vind ik dat het ook onafhankelijk van een (tijdelijke) netwerkuitval gewoon blijft doorwerken dankzij de lokaal in de auto opgeslagen informatie.
    Hier heb ik nog niets over gelezen bij Civil Maps.

    Je praat in vaagheden en aannames en weet niet goed waar je het over hebt. Ik weet ook niet wat je nu precies wilt. Het is een TomTom forum, belicht eens wat Civil Maps anders/beter doet dan TomTom. Kom eens met een analyse. Dit snijdt allemaal geen hout.
  9. [verwijderd] 19 november 2016 11:55
    Om wat meer te weten over Civil Maps moet je de berichten op internet lezen over dit bedrijfje. De CEO van Civil Maps denkt het wiel te hebben uitgevonden. Hij zegt bv, Lidar zorgt voor een rommelige map en is niet echt bruikbaar. Lidar werkt alleen goed in combinatie met de techniek van Civil Maps. Met huidige mapping technologie bedoelt Civil Maps de bestaande digitale kaartenmakers. De techniek van C M is gebaseerd op astrolabe , zegt Here WeGo. Dit navigatiebedrijf probeert m.b.v de laser hetzelfde doel te bereiken.
  10. [verwijderd] 19 november 2016 12:01
    quote:

    Chiddix schreef op 19 november 2016 11:55:

    Om wat meer te weten over Civil Maps moet je de berichten op internet lezen over dit bedrijfje. De CEO van Civil Maps denkt het wiel te hebben uitgevonden. Hij zegt bv, Lidar zorgt voor een rommelige map en is niet echt bruikbaar. Lidar werkt alleen goed in combinatie met de techniek van Civil Maps. Met huidige mapping technologie bedoelt Civil Maps de bestaande digitale kaartenmakers. De techniek van C M is gebaseerd op astrolabe , zegt Here WeGo. Dit navigatiebedrijf probeert m.b.v de laser hetzelfde doel te bereiken.
    Klok....Klepel, Borst....Tepel. Je snapt er gewoon Nada, Niks, Noppes van.
    Lees eens wat Road DNA inhoudt. Dat zijn geen broodkruimeltjes die door kabouter Plop op de weg zijn gestroooid. Het is notabene LIDAR informatie.

    #einde 'discussie' van mijn kant.
  11. holenbeer 19 november 2016 23:33
    quote:

    Chiddix schreef op 19 november 2016 12:52:

    [...]

    Niks bedenken. Het systeem wordt al aangeboden voor commercialisatie.
    OK, vertel eens meer. Hoe heet het, wat kan het, wat kan het niet, wat kost het, als ik het in 100.000'auto's wil, hoe snel kan je het leveren. Als het storing heeft, hoe snel los je het op. Als iemand er zich mee dood rijdt, wie is dan aansprakelijk.
    Van wie zijn de data die 'het systeem' verzamelt, ik neem aan van mij, want ik betaal het systeem in 100.000'auto's.
    O, jij wilt die data? Dan komt 'het systeem' niet in mijn 100.000 auto's.

    O, je kan deze vragen niet beantwoorden? Dan denk ik dat 'het systeem' nog niet klaar is voor commercialisatie.
    O, je kan ze toch wel beantwoorden? Nou, doe maar dan...
3.896 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 195 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.