Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,280   +0,135   (+2,62%) Dagrange 0,000 - 5,325 181.650   Gem. (3M) 181,3K

TOMTOM NOVEMBER 2016

5.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 142 143 144 145 146 ... 270 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Tom2HD 13 november 2016 12:00
    Wel bekend wellicht, maar door de grote hoeveelheden bagger ondergesneeuwd,
    Quotes van afgelopen vrijdag door HG:

    "It is lumpy. We do have a good run rate so far, and though there have been fewer deals available this year, there's quite a bit cooking"

    "I think the Here acquisition by the BAD guys - bad is BMW, Audi and Daimler ... has made it easier for us to gain access to (carmaker) boardrooms."

    "Generally speaking, and it's not surprising, is that guys outside the consortium want a choice. You always want two suppliers."

    "So they want to see us do well"

    www.streetinsider.com/Reuters/TomTom+...
  2. [verwijderd] 13 november 2016 12:12
    quote:

    Sunshine Band schreef op 13 november 2016 11:53:

    Voor Riet, Kid en anderen die K/w belangrijk vinden:

    Tussen 2015 en 2020 moet de winst elk jaar met hoge dubbele cijfers groeien (20 à 30% per jaar). Het gaat dan om vergoedingen voor software en diensten met een relatief hogere marge. De hoge waardering op basis van een aantal ratio’s zoals de k/w (momenteel 31) zal de komende jaren dan ook gevoelig dalen.?Bovendien hebben we het dan enkel nog maar over de maptechnologie.?

    Dit jaar zien we dat iig niet ( is 2015 een typyfout?), 2017/18 begint het echte feest.

    KC
    K/w IS gewoon belangrijk en de hoogte wordt beïnvloed door verschillende factoren.
    Tot afgelopen vrijdag bestond TT uit een grootaandeellhoudersstructuur die de assetwaarde minimaliseerde, een omzetwaarschuwing, minimale winst, deals zonder financiële details en een volledig gebrek aan openbare toekomstverwachtingen.

    Nu er aangegeven is dat de omzet en winst de komende jaren structureel gaat stijgen is een hoge k/w legitiemer dan vóór vrijdag. De vraag is of de koers evenredig stijgt met de daling van de k/w. Zonder de kans op afsplitsing heeft de assetwaarde geen recht om ingeprijsd te zijn in de koers. Zodra HG meldt dat alles op deze wereld te koop is, wordt de k/w minder belangrijk.
  3. forum rang 6 Dutchy Ron 13 november 2016 12:13
    CEO Nvidia denkt er anders over dan Jan Maarten

    “The next era, let’s say five to 10 years from now, autonomous starts to get bigger and then navigation as a function must completely change. That said, I don’t think it will evolve into a default standard, however, even for the short to mid-term I feel there is more consolidation necessary for the industry overall to be competitive.

    “The reason I say this is because at the moment we have something like 30 suppliers that provide navigation functions to the automotive industry for embedded systems. This includes us, naturally, other suppliers and some Tier 1s that are doing their own stuff. Over time, I do not think this situation is sustainable in a context where you see navigation becomes more standardised in the sense that every system needs it where the function to bring people from A-to-B is not new.

    “So you could expect that the customers, the carmakers, are in need of consolidation where the market brings it back to a few specialists who can provide state-of-the-art navigation off the shelf that they can plug-and-play in their products – that’s the first thing.”
  4. [verwijderd] 13 november 2016 12:24
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 november 2016 12:13:

    CEO Nvidia denkt er anders over dan Jan Maarten

    “The next era, let’s say five to 10 years from now, autonomous starts to get bigger and then navigation as a function must completely change. That said, I don’t think it will evolve into a default standard, however, even for the short to mid-term I feel there is more consolidation necessary for the industry overall to be competitive.

    “The reason I say this is because at the moment we have something like 30 suppliers that provide navigation functions to the automotive industry for embedded systems. This includes us, naturally, other suppliers and some Tier 1s that are doing their own stuff. Over time, I do not think this situation is sustainable in a context where you see navigation becomes more standardised in the sense that every system needs it where the function to bring people from A-to-B is not new.

    “So you could expect that the customers, the carmakers, are in need of consolidation where the market brings it back to a few specialists who can provide state-of-the-art navigation off the shelf that they can plug-and-play in their products – that’s the first thing.”

    Ik snap niet helemaal waar je naartoe wil. Voor TomTom beleggers is het duidelijk dat TomTom zichzelf in de voorhoede ziet, dat ze gewild zijn (en zelfs als concurrent noodzakelijk worden geacht) en in ieder geval bij de eerste lichting SDC's meedoen. Daarna weet niemand hoe de eventuele disrupties vorm gaan krijgen.

    Wat ik vaak met jouw posten heb is dat je in eerste instantie een citaat plaatst waar de oorsprong vele posten eerder gevonden kan worden. Vervolgens citeer je er door alle andere postings heen wat losse flarden uit. Erg mooi of efficiënt vind ik dat niet. Misschien dat ik alleen voor mezelf spreek, maar wellicht kun je er beter één grotere post van maken waarbij alles in relatie tot elkaar in de juiste context staat.

    Zomaar een tipje want verder waardeer ik je wel hoor ;-)

    Maar nu even over "Nvidia denkt er anders over"? Laat je dat ook nog even zien?
  5. [verwijderd] 13 november 2016 12:30
    quote:

    Riet van Milt schreef op 13 november 2016 12:12:

    [...]

    K/w IS gewoon belangrijk en de hoogte wordt beïnvloed door verschillende factoren.
    Tot afgelopen vrijdag bestond TT uit een grootaandeellhoudersstructuur die de assetwaarde minimaliseerde, een omzetwaarschuwing, minimale winst, deals zonder financiële details en een volledig gebrek aan openbare toekomstverwachtingen.

    Nu er aangegeven is dat de omzet en winst de komende jaren structureel gaat stijgen is een hoge k/w legitiemer dan vóór vrijdag. De vraag is of de koers evenredig stijgt met de daling van de k/w. Zonder de kans op afsplitsing heeft de assetwaarde geen recht om ingeprijsd te zijn in de koers. Zodra HG meldt dat alles op deze wereld te koop is, wordt de k/w minder belangrijk.
    hoe lang ben jij negatief geweest over T2? Ik denk een maand of zo? Je draait je standpunt als een blad aan een boom, uiteraard samenhangend met je positie. Ik vind dat daar ook niet zoveel mis mee is, maar het mag best iets bescheidener.
    Deals zonder financiele details zijn er al veel langer en toch stapte je in....je oordeelde toen je instapte dus anders - eigenlijk op basis van min of meer dezelfde gegevens.

    Dat omzet en winst de komende jaren significant zouden stijgen was wel bekend, althans op te maken uit verschillende zaken die wel bekend waren.

    De omzetwaarschuwing ging alleen over de PND's. Verwarrend en ook naar mijn oordeel niet terecht om dit te melden zonder het overzicht van de rest.

    De koers zal niet evenredig stijgen met de stijging van de K/W, maar er altijd op vooruit lopen.
    Als laatste de assetwaarde, zal nooit de waarde zijn die losse onderdelen maximaal kunnen opbrengen bij afzonderlijke verkoop, totdat dit een feit is uiteraard. De markt zal echter altijd een deel van die extra waarde inprijzen en het lijkt erop dat steeds meer partijen (analisten) dat in ieder geval voor een steeds groter deel gaan doen.

    KC
  6. aandeeltje! 13 november 2016 12:47
    quote:

    Sunshine Band schreef op 13 november 2016 11:53:

    Voor Riet, Kid en anderen die K/w belangrijk vinden:

    Tussen 2015 en 2020 moet de winst elk jaar met hoge dubbele cijfers groeien (20 à 30% per jaar). Het gaat dan om vergoedingen voor software en diensten met een relatief hogere marge. De hoge waardering op basis van een aantal ratio’s zoals de k/w (momenteel 31) zal de komende jaren dan ook gevoelig dalen.?Bovendien hebben we het dan enkel nog maar over de maptechnologie.?

    Dit jaar zien we dat iig niet ( is 2015 een typyfout?), 2017/18 begint het echte feest.

    KC
    Luister de k/w is veel hoger dan 31, loopt naar de 70-80.
    Het is FUNDAMENTEEL fout k/w te gebruiken op adjusted winst. Kw is gedefinieerd op het begrip netto winst per aandeel. K/w is helemaal niet gedefinieerd op het begrip adusted winst per aandeel.
    Een andere maatstaf is ebitda per aandeel. Dan zijn richtmulitpiers 6-10.

    We kunnen eindeloos lullen over het al of niet terecht zijn van het begrip winst, maar in een gedefinieerde omgeving met het kw begrip IS dit gedefinieerd op de netto winst per aandeel.

    Of je het veel of weinig vind laat ik aan de lezer. Je zult in geen ander gerespecteerde analyse het kw begrip toegepast zien op andere grondslag dan netto winst per aandeel. Ik zal het blijven herhalen, want mistigheid hou ik niet zo van.

  7. [verwijderd] 13 november 2016 12:47
    quote:

    Sunshine Band schreef op 13 november 2016 12:30:

    [...]

    hoe lang ben jij negatief geweest over T2? Ik denk een maand of zo? Je draait je standpunt als een blad aan een boom, uiteraard samenhangend met je positie. Ik vind dat daar ook niet zoveel mis mee is, maar het mag best iets bescheidener.
    Deals zonder financiele details zijn er al veel langer en toch stapte je in....je oordeelde toen je instapte dus anders - eigenlijk op basis van min of meer dezelfde gegevens.

    Dat omzet en winst de komende jaren significant zouden stijgen was wel bekend, althans op te maken uit verschillende zaken die wel bekend waren.

    De omzetwaarschuwing ging alleen over de PND's. Verwarrend en ook naar mijn oordeel niet terecht om dit te melden zonder het overzicht van de rest.

    De koers zal niet evenredig stijgen met de stijging van de K/W, maar er altijd op vooruit lopen.
    Als laatste de assetwaarde, zal nooit de waarde zijn die losse onderdelen maximaal kunnen opbrengen bij afzonderlijke verkoop, totdat dit een feit is uiteraard. De markt zal echter altijd een deel van die extra waarde inprijzen en het lijkt erop dat steeds meer partijen (analisten) dat in ieder geval voor een steeds groter deel gaan doen.

    KC

    Sorry hoor maar ik pas mijn positie aan aan de feiten en hoe ik en de markt die beoordelen en niet andersom zoals jij stelt. Het is toch normaal om mee te liften omhoog nu HG afgelopen vrijdag eindelijk en veel te laat openheid van zaken heeft gegeven over een positieve winstverwachting. Ongeveer wat ik in mijn mail verzocht om op basis daarvan mijn visie op TT te (her)overwegen.
  8. mjmj 13 november 2016 12:51
    quote:

    aandeeltje! schreef op 13 november 2016 12:47:

    [...]

    Luister de k/w is veel hoger dan 31, loopt naar de 70-80.
    Het is FUNDAMENTEEL fout k/w te gebruiken op adjusted winst. Kw is gedefinieerd op het begrip netto winst per aandeel. K/w is helemaal niet gedefinieerd op het begrip adusted winst per aandeel.
    Een andere maatstaf is ebitda per aandeel. Dan zijn richtmulitpiers 6-10.
    We kunnen eindeloos lullen over het al of niet terecht zijn van het begrip winst, maar in een gedefinieerde omgeving met het kw begrip IS dit gedefinieerd op de netto winst per aandeel.

    Hoeveel is die ebitda per aandeel bij TT?
  9. aandeeltje! 13 november 2016 13:04
    quote:

    mjmj schreef op 13 november 2016 12:51:

    [...]

    Hoeveel is die ebitda per aandeel bij TT?
    In eerste drie kwartalen was ebitda totaal 102 (3e kwarlaal 32). Laten we zeggen komen op 140 mln 2016.
    Doe dat eens x10 (is al gebaseerd op groei), kom je op waardering (op grond van operatie) van 1.4 mld. Dit op 233 mln aandelen levert een waarde per aandeel 6.18.
    En dan zit er al een stuk groei in hoor, flat met factor 7 kom je op 4.33.
    Probleem is alleen dat het nog niet duidelijk is wanneer de investeringen afnemen. Blijven die hoog dan moeten we kijken naar netto cash per aandeel. Dat kunnen we ook nog even doen.
  10. [verwijderd] 13 november 2016 13:05
    quote:

    Riet van Milt schreef op 13 november 2016 12:47:

    [...]

    Sorry hoor maar ik pas mijn positie aan aan de feiten en hoe ik en de markt die beoordelen en niet andersom zoals jij stelt. Het is toch normaal om mee te liften omhoog nu HG afgelopen vrijdag eindelijk en veel te laat openheid van zaken heeft gegeven over een positieve winstverwachting. Ongeveer wat ik in mijn mail verzocht om op basis daarvan mijn visie op TT te (her)overwegen.
    Ik kan een lichte glimlach niet onderdrukken.
    Je schrijft 'sorry hoor' maar je bedoeld het tegengestelde.

    Verder lees je niet erg accuraat, of je reageert erg selectief.

    Ik schreef: 'Je draait je standpunt als een blad aan een boom, uiteraard samenhangend met je positie. Ik vind dat daar ook niet zoveel mis mee is, maar het mag best iets bescheidener.'

    Ik vind het dus logisch dat een belegger handelt naar zijn veranderende inzicht. Het gaat mij om de blaaskaakmethode van jou, waarmee je probeerd je gelijk kracht bij te zetten.voor mij zwakt dat je verhaal eerder af dan dat het ondersteunt.

    Iets meer bescheidenheid dus, maar dat heb je kennelijk even uit het zicht verloren.

    Ieder succes komende week

    KC
    Ps bescheidenheid van meer lieden hier op het forum zou het lezen hier een stuk zonniger maken;-)
  11. [verwijderd] 13 november 2016 13:49
    quote:

    Sunshine Band schreef op 13 november 2016 13:05:

    [...]

    Ik kan een lichte glimlach niet onderdrukken.
    Je schrijft 'sorry hoor' maar je bedoeld het tegengestelde.

    Verder lees je niet erg accuraat, of je reageert erg selectief.

    Ik schreef: 'Je draait je standpunt als een blad aan een boom, uiteraard samenhangend met je positie. Ik vind dat daar ook niet zoveel mis mee is, maar het mag best iets bescheidener.'

    Ik vind het dus logisch dat een belegger handelt naar zijn veranderende inzicht. Het gaat mij om de blaaskaakmethode van jou, waarmee je probeerd je gelijk kracht bij te zetten.voor mij zwakt dat je verhaal eerder af dan dat het ondersteunt.

    Iets meer bescheidenheid dus, maar dat heb je kennelijk even uit het zicht verloren.

    Ieder succes komende week

    KC
    Ps bescheidenheid van meer lieden hier op het forum zou het lezen hier een stuk zonniger maken;-)
    Ach, blaaskaakmethode, op zichzelf een mooi woord hoor, maar het dekt de lading niet. Ok jij bent waarschijnlijk een diehard die lekker is blijven zitten van 12,43 naar de 6,00 omdat je er vertrouwen in hebt dat ooit de koersen van brulbriljant op de borden zullen staan.
    Ik daarentegen zie sinds vrijdag een mogelijkheid om ook zo'n ritje te maken maar dan opwaarts. Het feit dat ik dat meld en jij dat een blaaskaakmethode vindt deert me niet echt. Bij een volatiel aandeel als TT valt meer te verdienen met inspelen op koersontwikkelingen dan met statisch blijven zitten, al dan niet tegen beter weten in.
    Een forum is er juist om al deze tactieken samen te brengen, jouw voorstel om me bescheidener op te stellen leg ik dus maar naast me neer.

    Jij ook succes komende week.
  12. forum rang 5 boem! 13 november 2016 13:54
    Of de totale ADAS/HAD/SDC market ligt boven de honderden miljarden laat ik graag in het midden.
    De spelers in die buitencatagorie zijn NIVIDIA, Bosch,Continental en overigen mogelijk zelfs Mibileye.

    In het kleinere segment van HD-maps valt er veel minder te vergeven, ik denk tussen de 3 en 10 miljard.

    Velen hebben het over de honderden miljarden die uiteindelijk in de SDC zullen omgaan.
    Ik blijf in het aandeel zitten omdat zij in het beperkte deel van die koek(tussen de 3 en 10 miljard) een grote kans maken om daar in ieder geval 30% marktaandeel te verwerven .

    Met een omzet van 1 miljard tot 3 miljard in automotive is mijn kostje meer dan gekocht.

5.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 142 143 144 145 146 ... 270 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.