Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,265   +0,045   (+0,86%) Dagrange 5,190 - 5,265 50.978   Gem. (3M) 179,3K

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 236 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 september 2016 12:14
    quote:

    Hik schreef op 10 september 2016 11:04:

    [...]

    @Justin, je stelt min of meer dat Tom2 uit eigen beweging een totale transactional mapmaking architectuur heeft ontworpen en gebouwd zónder dat men hierover potentiële afnemers heeft gepolst of er wel deelnemers zouden zijn als het gereed zou zijn?
    Dat denk ik niet, en jij ook niet denk ik. Met andere woorden: er waren wel degelijk partijen op de hoogte van dit initiatief. Deze partijen hebben toen misschien al buiten Tom2 om anderen hiervan op de hoogte gebracht. Ik sluit niets uit.
    Wat wil ik hier mee zeggen? Ik weet het eigenlijk ook niet, maar 100% de kaarten tegen de borst houden lukt niemand. En dan zeg ik: als iedereen het in de achterkamertjes het toch al weet vertel het ons dan ook maar.
    Hoewel je niet alles onder de pet houdt denk ik dat tomtom er op speculeerde dat Nokia behoorlijk aan het slapen was. En ze wilden zeker geen slapende honden wakker maken. Ook denk ik dat tomtom destijds door haar beperkte R&D budget genoodzaakt was om wat verder vooruit te kijken (cq de investeringen over meerdere jaren te kunnen uitsmeren).

    Het is waar hoor, het is een wat ouderwets idee dat je tegenwoordig nog achter gesloten deuren iets kan maken dat alles en iedereen verrast. Maar om dan alles aan de grote klok te hangen... Dat is weer het andere uiterste.

    Maak er anders een korte gewetensvraag van.... Vind jij Hik dat er voldoende of onvoldoende informatie voorhanden is om te beslissen om wel of niet in TT te beleggen. Ik vermoed namelijk dat degenen die er over klagen de helft van hun informatiebehoefte al in het jaarverslag danwel conference calls kunnen terugvinden. Iets anders is dan dat je die calls enzo niet voldoende 'promotend' vindt. Dat er meer PR omheen mag. Maar dat maakt het nog niet verborgen.

    ---

    NB
    jaren geleden waren er vragen of tomtom een Google streetview aan het nabouwen was. o.a. op NU.nl. Die vraag kwam omdat men tomtom wagens zag met veel meer en hoger geplaatste sensoren en ook die op de weg gericht waren (om stoepen en weg belijning te zien). Daar snapte men niets van. Wij hier ook niet! TT had toen kunnen zeggen dat ze dat doen in voorbereiding op zelfrijdende auto's die meer informatie nodig hebben. En wat road dna is (een zwaar gecomprimeerde vorm van streetview tbv localisatie) Maar het enige dat TT zei is dat ze niet van plan waren om een streetview te maken. Niet wat ze dan wel met die beelden gingen doen. Misschien niet onverstandig.
  2. [verwijderd] 10 september 2016 19:39

    @ Justin, bedankt voor correcte manier van antwoorden, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn wat de beste manier is om aandeelhouderswaarde te creëren

    raak niet in paniek ( zo ver laat ik het nooit komen, ik doe aan damage control en ben daarin zeer gedisciplineerd) , ben het zat , ligt toch even anders, ik ga geen jaren wachten om te zien of HG gelijk krijgt, daar waar je met een simpele ontsluiting van één onderdeel een buffer in de koers kan brengen gelijk aan de huidige waarde van het aandeel

    trouwens nogmaals ( herhaal mezelf) denk dat we dit ook gaan zien, Telematics is de voor de hand liggende kandidaat, tot die tijd ploeteren we verder.

    weet goed dat ook sentiment op deze hype van autonomous driving nog wel eens gevoelig kan veranderen, dit kan nog wel eens een blow-off geven en dan is het voor 10 jaar over.

    krijgen we weer een huilverhaal te horen waarom het nou allemaal net niet lukte.

    goed ik ben tevreden met ergens rond de 30 euro in een stappenplan voor de komende 3 jaar en dan ben ik weg, de 100 euro laat ik voor anderen.
  3. [verwijderd] 10 september 2016 21:53
    quote:

    potpourri schreef op 10 september 2016 19:39:

    @ Justin, bedankt voor correcte manier van antwoorden, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn wat de beste manier is om aandeelhouderswaarde te creëren

    [...]

    trouwens nogmaals ( herhaal mezelf) denk dat we dit ook gaan zien, Telematics is de voor de hand liggende kandidaat

    Dat zou mij ook niet verbazen. Ik wil alleen niet mijn beleggingsbeslissing baseren op een gedeeltelijke verkoop. Liever op wat TomTom autonoom kan doen, en mocht er zoiets gebeuren dan is het een cadeautje ' on top of'.

    Bovendien is het niet te timen. Er kan een kat en muis spel aan vooraf gaan. Waarin TomTom doet alsof ze alles graag bij elkaar willen houden (ook om de onrust onder personeel binnen TomTom Telematics te sussen, ik heb namelijk gehoord dat dat op hoog niveau speelt). Terwijl Verizon en Fleetmatics doen alsof ze wel interesse hebben maar niet at any price.

    En Fleetmatics kan ook wat andere bolt-on acquisities doen om het te doen lijken alsof je ook zonder TomTom Telematics over te nemen een rol van betekenis kan spelen op het Europese vasteland. Dit is precies wat er een paar dagen is gebeurd, door de overname van een Portugees Telematics bedrijf door Fleetmatics.

    Als die rituele dans gedaan is, kan TomTom voldoende verleid worden om Telematics te verkopen. De TomTom founders zijn ook niet gek. Als je net als Fleetmatics bijna 2 miljard kan vangen voor TomTom Telematics, wat de hele beurswaarde is van nu. Dat is natuurlijk erg aanlokkelijk voor TomTom. Er zal wel tijd overheen gaan, zoals Taco heeft verteld, want een equity carve out (beursgang van Telematics) zal mogelijk nodig zijn om daarna een belang daarin te verkopen. Of afbouwen tot gehele verkoop.

    Waarom TT het interessant vindt, is omdat zij absoluut een rol van betekenis willen spelen in de toekomst van de zelfrijdende auto. Als je dan voor Telematics 2 miljard op de bank kunt zetten, dan biedt dat ruimte om er fors op in te zetten. Bovendien heb je dan een prijs gekregen waarmee je al wordt beloond voor toekomstige groei en efficiency en schaalvoordelen (dus wat dat betreft heeft wachten geen zin). Terwijl bij de automotive / selfdriving car hoek alle waarde nog gecreëerd moet worden en een dergelijke deal (een soort vooruitbetaling op nog te realiseren groei) niet direct in het verschiet ligt.

    Het 'probleem' (ik vind het geen probleem, daarom tussen aanhalingstekens) zal wel zijn dat TT die 2 miljard op de bank wil hebben en wil gebruiken in Automotive. Dus TT zit er niet op te wachten om een eenmalig superdividend uit te keren na de verkoop van Telematics. (ja, sorry dat ik het zeg, maar voor TT bestuur voelt dividend als geld weggooien).

    Je weet het zelf ook, Fleetmatics was al geïnteresseerd in het kopen van TomTom Telematics. Met hun nieuwe rijke moeder Verizon is dat ook makkelijker voor hen geworden dan het voorheen was. Vroeger moesten meerdere private equity partijen er samen uit komen. En zij waren ook in Silicon Valley aan het polsen of tech bedrijven hen wilde helpen het geld op te hoesten. Wat dat betreft is een deal Fleetmatics-TT een stuk makkelijker geworden.

    Eerst was nog het geluid: ja maar heeft Verizon wel interesse in Europa? Gaat TT Telematics niet voor een discount, omdat de Europese markt ingewikkelder is, met verschillende talen en verschillende marktsituaties / fragmentatie (lokale marktleiders)? Het antwoord is ja er is interesse van Verizon in Europa, want anders hadden ze die Portugese overname niet gedaan. En nee, in my opinion hoeft dat niet met een discount. Juist niet, omdat een Europees marktleiderschap ook moeilijker is op te bouwen. Telematics kopen is de enige manier om dat snel te realiseren.

    Aan geld geen gebrek bovendien bij Verizon. Zoals je hebt kunnen zien bij de overname van Fleetmatics. Als TT wil, dan is het gedaan. Een goede prijs kunnen ze krijgen. Want je ziet hoe complementair het is. Een US marktleider + Europese marktleider + die Portugese acquisitie. Dat biedt enorme schaalvoordelen.

    Als kers op de taart kan TomTom in ruil voor de verkoop (als sweetener van de deal) een licentieovereenkomst sluiten met Verizon. Dat alle partijen die ze nu hebben gekocht en nog gaan kopen allemaal gebruik maken van TomTom maps, traffic, software en mogelijk ook hardware (linkboxes, PRO truck PND's, etc) in plaats van wat ze nu gebruiken, dat gebaseerd is op Google Maps. (en ook niet onderscheidend is in de markt, technologisch gezien).

    Ik zie alleen maar plus-plus-plus voor alle partijen. In Automotive gebeuren nu veel spannendere dingen. De mensen van IEX die in Eindhoven zijn geweest die kunnen dat beamen. De drie struikelblokken zijn prijs, de constructie (eerst een Telematics IPO) en dat TT geen dividend wil uitkeren.

    Mocht je misschien denken: heeft Justin een glaasje op? Is hij ineens 180 graden gedraaid? Of is ie nu het aandeel aan het pumpen? Het antwoord is drie keer nee.

    Ik heb eerder al aangegeven (via anonieme bron, maar wel heel goed ingevoerd) dat er interesse was in Telematics. Ik ben er echter in principiële zin op tegen dat een bedrijf zo een move zou moeten doen omdat aandeelhouders toevallig lopen te morren. Die aandeelhouders zijn veelal teveel met de korte termijn bezig. Maar als het goed samenvalt met de strategie van TomTom zelf. Why not. We zullen het wel zien, er kan enige tijd overheen gaan. Of misschien gebeurt het wel nooit. Dan heeft TT aan Telematics nog steeds een goede cashcow die nog jaren vooruit kan.
  4. [verwijderd] 11 september 2016 00:22
    Ik zie dat Wies gemiddeld 10 AB's krijgt voor zijn betoog van afsplitsen en dividend, en Justin er 4 krijgt voor eeuwig door modderen en misschien 'ooit' eens wat meer winst laten zien, maar het liefst eeuwig door investeren totdat we allemaal dood zijn en er niks meer aan hebben.
    Globaal gezegd 33% tegen 66%
    Dus de uitkomst moet zijn want de meeste stemmen gelden: TTT verkopen, super dividend betalen en daarna sowieso de jarenlange beloofde dividend betalen. (Tja, beloof het dan ook niet al jaren, nu komt het dus neer op liegen al die tijd)
    Alles heeft nu lang genoeg geduurd, je kan wel eeuwig uitstellen en door investeren.
    Straks is alles op en kapot, heb je niks.
    Nu kun je de hoofdprijs krijgen, pak het, anders ben je in mijn ogen wel erg dom bezig.
    Meer willen dan de hoofdprijs met kans op alles weg.
    Domste wat er is!
  5. [verwijderd] 11 september 2016 01:39
    quote:

    *Justin* schreef op 10 september 2016 21:53:

    [...]

    Dat zou mij ook niet verbazen. Ik wil alleen niet mijn beleggingsbeslissing baseren op een gedeeltelijke verkoop. Liever op wat TomTom autonoom kan doen, en mocht er zoiets gebeuren dan is het een cadeautje ' on top of'.

    Bovendien is het niet te timen. Er kan een kat en muis spel aan vooraf gaan. Waarin TomTom doet alsof ze alles graag bij elkaar willen houden (ook om de onrust onder personeel binnen TomTom Telematics te sussen, ik heb namelijk gehoord dat dat op hoog niveau speelt). Terwijl Verizon en Fleetmatics doen alsof ze wel interesse hebben maar niet at any price.

    En Fleetmatics kan ook wat andere bolt-on acquisities doen om het te doen lijken alsof je ook zonder TomTom Telematics over te nemen een rol van betekenis kan spelen op het Europese vasteland. Dit is precies wat er een paar dagen is gebeurd, door de overname van een Portugees Telematics bedrijf door Fleetmatics.

    Als die rituele dans gedaan is, kan TomTom voldoende verleid worden om Telematics te verkopen. De TomTom founders zijn ook niet gek. Als je net als Fleetmatics bijna 2 miljard kan vangen voor TomTom Telematics, wat de hele beurswaarde is van nu. Dat is natuurlijk erg aanlokkelijk voor TomTom. Er zal wel tijd overheen gaan, zoals Taco heeft verteld, want een equity carve out (beursgang van Telematics) zal mogelijk nodig zijn om daarna een belang daarin te verkopen. Of afbouwen tot gehele verkoop.

    Waarom TT het interessant vindt, is omdat zij absoluut een rol van betekenis willen spelen in de toekomst van de zelfrijdende auto. Als je dan voor Telematics 2 miljard op de bank kunt zetten, dan biedt dat ruimte om er fors op in te zetten. Bovendien heb je dan een prijs gekregen waarmee je al wordt beloond voor toekomstige groei en efficiency en schaalvoordelen (dus wat dat betreft heeft wachten geen zin). Terwijl bij de automotive / selfdriving car hoek alle waarde nog gecreëerd moet worden en een dergelijke deal (een soort vooruitbetaling op nog te realiseren groei) niet direct in het verschiet ligt.

    Het 'probleem' (ik vind het geen probleem, daarom tussen aanhalingstekens) zal wel zijn dat TT die 2 miljard op de bank wil hebben en wil gebruiken in Automotive. Dus TT zit er niet op te wachten om een eenmalig superdividend uit te keren na de verkoop van Telematics. (ja, sorry dat ik het zeg, maar voor TT bestuur voelt dividend als geld weggooien).

    Je weet het zelf ook, Fleetmatics was al geïnteresseerd in het kopen van TomTom Telematics. Met hun nieuwe rijke moeder Verizon is dat ook makkelijker voor hen geworden dan het voorheen was. Vroeger moesten meerdere private equity partijen er samen uit komen. En zij waren ook in Silicon Valley aan het polsen of tech bedrijven hen wilde helpen het geld op te hoesten. Wat dat betreft is een deal Fleetmatics-TT een stuk makkelijker geworden.

    Eerst was nog het geluid: ja maar heeft Verizon wel interesse in Europa? Gaat TT Telematics niet voor een discount, omdat de Europese markt ingewikkelder is, met verschillende talen en verschillende marktsituaties / fragmentatie (lokale marktleiders)? Het antwoord is ja er is interesse van Verizon in Europa, want anders hadden ze die Portugese overname niet gedaan. En nee, in my opinion hoeft dat niet met een discount. Juist niet, omdat een Europees marktleiderschap ook moeilijker is op te bouwen. Telematics kopen is de enige manier om dat snel te realiseren.

    Aan geld geen gebrek bovendien bij Verizon. Zoals je hebt kunnen zien bij de overname van Fleetmatics. Als TT wil, dan is het gedaan. Een goede prijs kunnen ze krijgen. Want je ziet hoe complementair het is. Een US marktleider + Europese marktleider + die Portugese acquisitie. Dat biedt enorme schaalvoordelen.

    Als kers op de taart kan TomTom in ruil voor de verkoop (als sweetener van de deal) een licentieovereenkomst sluiten met Verizon. Dat alle partijen die ze nu hebben gekocht en nog gaan kopen allemaal gebruik maken van TomTom maps, traffic, software en mogelijk ook hardware (linkboxes, PRO truck PND's, etc) in plaats van wat ze nu gebruiken, dat gebaseerd is op Google Maps. (en ook niet onderscheidend is in de markt, technologisch gezien).

    Ik zie alleen maar plus-plus-plus voor alle partijen. In Automotive gebeuren nu veel spannendere dingen. De mensen van IEX die in Eindhoven zijn geweest die kunnen dat beamen. De drie struikelblokken zijn prijs, de constructie (eerst een Telematics IPO) en dat TT geen dividend wil uitkeren.

    Mocht je misschien denken: heeft Justin een glaasje op? Is hij ineens 180 graden gedraaid? Of is ie nu het aandeel aan het pumpen? Het antwoord is drie keer nee.

    Ik heb eerder al aangegeven (via anonieme bron, maar wel heel goed ingevoerd) dat er interesse was in Telematics. Ik ben er echter in principiële zin op tegen dat een bedrijf zo een move zou moeten doen omdat aandeelhouders toevallig lopen te morren. Die aandeelhouders zijn veelal teveel met de korte termijn bezig. Maar als het goed samenvalt met de strategie van TomTom zelf. Why not. We zullen het wel zien, er kan enige tijd overheen gaan. Of misschien gebeurt het wel nooit. Dan heeft TT aan Telematics nog steeds een goede cashcow die nog jaren vooruit kan.
    Over slok op gesproken hier ben ik weer Blacky Verizon koopt Fleetmatics ,omdat plaats bepaling belangrijk is als je een nieuwe weg wil inslaan .
    DWZ de computer de weg laat bepalen of het stuur afgeven ................
    Het pad de kaart is niet belangrijk maar het reis doel /bestemmingsdoel weet wat de poppetjes gaan doen .
    Een Tom Tom sport als het al bestaat is door een App op je cellphone door een techneut zo getoverd .
    HET GAAT OM DE POPPETJES en waar de poppetjes zich bevinden en waar ze naar toe willen ..
    Daar moet je sterk in zijn en niet in een stappen teller dat is weggegooide tijd en uiteindelijk geld .
    Mijn vraag 8 jaar geleden aan een wis kid kan je een programma maken dat een verdwaalde toerist binnen een straal van 100 meter bij mij binnen komt en als hij binnen komt een cava van het huis krijgt.
    Kon hij niet Nu kan het wel Lok MAILS .
    Tom Tom moet niet nieuwe uitvindingen verzinnen de in een mum van tijd een app worden
    maar investeren in data verzameling en coördinatie van die data .
    Delen de auto en leven is het motto ook omdat de auto's anders onbetaalbaar worden want de grote auto bedrijven moeten uiteindelijk belasting betalen.
  6. [verwijderd] 11 september 2016 07:30

    @ Justin, laten we hopen dat ik gelijk krijg en dat ze door iets te verzelfstandigen het aandeel snel richting de 20 euro zetten, anders praten we over 3 jaar nog net zo over TT als 3 jaar geleden en staan we nog steeds tussen de 7 en 12 euro, of het is van de Beurs gehaald aan een shit-prijs en HG is commissaris bij Bosch of een andere hot toko met een pakket aandelen en wij zien verder als toeschouwer en niet als aandeelhouder hoe de kaarten en Telematics tot volle bloesem komen onder een ander dak, hebben jullie hier toch gelijk gekregen dat het een prima biz was, enkel je kijkt er naar en zit er niet bij.

    zo, print deze maar uit en omlijst hem en bid dat ze wat verzelfstandigen en dat dit aandeel niet nog een jaar aan 8 euro noteert.
    dan is het voor hier game-over en elders de end-game.

    maar gelijk hebben we gekregen enkel de bonanza die was voor een ander, lekker, nou daar zit ik niet voor in aandelen.
  7. Eva1960 11 september 2016 08:36
    @Justin
    Kun je soms iets meer beschrijven onder onrust onder TTT personeel? Willen zij soms graag overgenomen worden en met welke reden?
    De organisatie was vrij makkelijk ontkoppelbaar (loopt behoorlijk zelfstandig) heb ik altijd begrepen. Kun je dat bevestigen?
    Waarom zou er eest een beursgang nodig zijn van TTT? Daar kan ik niet bij. Weet jij waarom Taco dat gezegd heeft, of is dat alleen maar weer muren opwerpen om afstand met dit onderwerp te creëren?

    @Potpouri:
    Ik ben om, ze moeten kapitaliseren als de markt rijp genoeg is en ze een goede deel eruit kunnen halen met Verezon. En dan met de cash een langdurige buffer hebben voor door investeren en gelijkmatig jaarlijks dividend.

    @allen
    Hoe krijgen we nu te weten of gesprekken tussen Fleet/Verizon en TT nog gaande zijn?

    quote:

    *Justin* schreef op 10 september 2016 21:53:

    [...]

    Dat zou mij ook niet verbazen. Ik wil alleen niet mijn beleggingsbeslissing baseren op een gedeeltelijke verkoop. Liever op wat TomTom autonoom kan doen, en mocht er zoiets gebeuren dan is het een cadeautje ' on top of'.

    Bovendien is het niet te timen. Er kan een kat en muis spel aan vooraf gaan. Waarin TomTom doet alsof ze alles graag bij elkaar willen houden (ook om de onrust onder personeel binnen TomTom Telematics te sussen, ik heb namelijk gehoord dat dat op hoog niveau speelt). Terwijl Verizon en Fleetmatics doen alsof ze wel interesse hebben maar niet at any price.

    En Fleetmatics kan ook wat andere bolt-on acquisities doen om het te doen lijken alsof je ook zonder TomTom Telematics over te nemen een rol van betekenis kan spelen op het Europese vasteland. Dit is precies wat er een paar dagen is gebeurd, door de overname van een Portugees Telematics bedrijf door Fleetmatics.

    Als die rituele dans gedaan is, kan TomTom voldoende verleid worden om Telematics te verkopen. De TomTom founders zijn ook niet gek. Als je net als Fleetmatics bijna 2 miljard kan vangen voor TomTom Telematics, wat de hele beurswaarde is van nu. Dat is natuurlijk erg aanlokkelijk voor TomTom. Er zal wel tijd overheen gaan, zoals Taco heeft verteld, want een equity carve out (beursgang van Telematics) zal mogelijk nodig zijn om daarna een belang daarin te verkopen. Of afbouwen tot gehele verkoop.

    Waarom TT het interessant vindt, is omdat zij absoluut een rol van betekenis willen spelen in de toekomst van de zelfrijdende auto. Als je dan voor Telematics 2 miljard op de bank kunt zetten, dan biedt dat ruimte om er fors op in te zetten. Bovendien heb je dan een prijs gekregen waarmee je al wordt beloond voor toekomstige groei en efficiency en schaalvoordelen (dus wat dat betreft heeft wachten geen zin). Terwijl bij de automotive / selfdriving car hoek alle waarde nog gecreëerd moet worden en een dergelijke deal (een soort vooruitbetaling op nog te realiseren groei) niet direct in het verschiet ligt.

    Het 'probleem' (ik vind het geen probleem, daarom tussen aanhalingstekens) zal wel zijn dat TT die 2 miljard op de bank wil hebben en wil gebruiken in Automotive. Dus TT zit er niet op te wachten om een eenmalig superdividend uit te keren na de verkoop van Telematics. (ja, sorry dat ik het zeg, maar voor TT bestuur voelt dividend als geld weggooien).

    Je weet het zelf ook, Fleetmatics was al geïnteresseerd in het kopen van TomTom Telematics. Met hun nieuwe rijke moeder Verizon is dat ook makkelijker voor hen geworden dan het voorheen was. Vroeger moesten meerdere private equity partijen er samen uit komen. En zij waren ook in Silicon Valley aan het polsen of tech bedrijven hen wilde helpen het geld op te hoesten. Wat dat betreft is een deal Fleetmatics-TT een stuk makkelijker geworden.

    Eerst was nog het geluid: ja maar heeft Verizon wel interesse in Europa? Gaat TT Telematics niet voor een discount, omdat de Europese markt ingewikkelder is, met verschillende talen en verschillende marktsituaties / fragmentatie (lokale marktleiders)? Het antwoord is ja er is interesse van Verizon in Europa, want anders hadden ze die Portugese overname niet gedaan. En nee, in my opinion hoeft dat niet met een discount. Juist niet, omdat een Europees marktleiderschap ook moeilijker is op te bouwen. Telematics kopen is de enige manier om dat snel te realiseren.

    Aan geld geen gebrek bovendien bij Verizon. Zoals je hebt kunnen zien bij de overname van Fleetmatics. Als TT wil, dan is het gedaan. Een goede prijs kunnen ze krijgen. Want je ziet hoe complementair het is. Een US marktleider + Europese marktleider + die Portugese acquisitie. Dat biedt enorme schaalvoordelen.

    Als kers op de taart kan TomTom in ruil voor de verkoop (als sweetener van de deal) een licentieovereenkomst sluiten met Verizon. Dat alle partijen die ze nu hebben gekocht en nog gaan kopen allemaal gebruik maken van TomTom maps, traffic, software en mogelijk ook hardware (linkboxes, PRO truck PND's, etc) in plaats van wat ze nu gebruiken, dat gebaseerd is op Google Maps. (en ook niet onderscheidend is in de markt, technologisch gezien).

    Ik zie alleen maar plus-plus-plus voor alle partijen. In Automotive gebeuren nu veel spannendere dingen. De mensen van IEX die in Eindhoven zijn geweest die kunnen dat beamen. De drie struikelblokken zijn prijs, de constructie (eerst een Telematics IPO) en dat TT geen dividend wil uitkeren.

    Mocht je misschien denken: heeft Justin een glaasje op? Is hij ineens 180 graden gedraaid? Of is ie nu het aandeel aan het pumpen? Het antwoord is drie keer nee.

    Ik heb eerder al aangegeven (via anonieme bron, maar wel heel goed ingevoerd) dat er interesse was in Telematics. Ik ben er echter in principiële zin op tegen dat een bedrijf zo een move zou moeten doen omdat aandeelhouders toevallig lopen te morren. Die aandeelhouders zijn veelal teveel met de korte termijn bezig. Maar als het goed samenvalt met de strategie van TomTom zelf. Why not. We zullen het wel zien, er kan enige tijd overheen gaan. Of misschien gebeurt het wel nooit. Dan heeft TT aan Telematics nog steeds een goede cashcow die nog jaren vooruit kan.
  8. [verwijderd] 11 september 2016 09:06
    quote:

    holenbeer schreef op 10 september 2016 21:14:

    [...]
    Hoeveel schuld heeft TT dan volgens jou?
    Geen idee.. maar gezien de weer razendsnelle ineenstorting van de koers van het aandeel TomTom moeten het toch echt hele forse schulden zijn.

    Van Brexit had TomTom recent ook al zo'n vreselijke last.

    Risicovol fonds.
  9. [verwijderd] 11 september 2016 09:12
    quote:

    Paulus29 schreef op 11 september 2016 09:06:

    [...]

    Geen idee.. maar gezien de weer razendsnelle ineenstorting van de koers van het aandeel TomTom moeten het toch echt hele forse schulden zijn.

    Van Brexit had TomTom recent ook al zo'n vreselijke last.

    Risicovol fonds.
    Je zit te roeptoeteren dat TomTom een enorme schuld zou hebben en dan kom met deze slappe onderbouwing.
    Stemmingmakerij.
    Door de mand gevallen
  10. [verwijderd] 11 september 2016 09:18
    quote:

    JanssenB schreef op 11 september 2016 09:12:

    [...]

    Je zit te roeptoeteren dat TomTom een enorme schuld zou hebben en dan kom met deze slappe onderbouwing.
    Stemmingmakerij.
    Door de mand gevallen
    Doe je ogen eens open man!!

    TomTom klapte in elkaar vanwege RENTEVREES! En even daarvoor klapte TomTom helemaal in elkaar vanwege BREXIT! Is TomTom een UK bedrijf??

    Over een paar maanden klapt de koers van TomTom weer verder in elkaar vanwege SNEEUWVAL of een hoestende Donald Trump.

  11. [verwijderd] 11 september 2016 09:33

    @ Paulus, dat zie je verkeerd

    TT heeft een overdraft-facility ( revolving credit) ik dacht van 250 mio, daar gebruiken ze thans een gedeelte van, alle bedrijven hebben dit , ook Apple en MSFT en die zitten met cash-balances dieper dan de oceaan.

    TT is schuldenvrij en heeft een positieve cash balance.

    juist daarom is deze koers echt een gevaar voor piraterij.

    heb het de laatste keer nog meegemaakt met Douwe Egberts, die werd voor een premie van de beurs gehaald die onder normale omstandigheden versus de notering van de koers aantrekkelijk leek, maar voor mij onderbetaald, want Douwe had enkel op koffie voorraden een enorme winst van mark to market ( aankoop waarde van de voorraden tegenover marktprijs van ruwe koffie), dat betaalde zoal een groot gedeelte van de premie die de Koper neertelde.
    ( heb trouwens goed gescored op de overname, maar naar mijn gevoel had er veel meer ingezeten)

    komt dit verhaal een beetje bekend over voor wat TT aan 'deferred revenue in the books ' heeft staan ?

    dit is de Beurs hé, Ten Cate nog zo eentje.

    je kan dit allemaal ontlopen door een hogere koers, dan zijn er geen raiders, maar heb je een bedrijf waar je concurrenten aan tig x jouw waarde je links en rechts inhalen voor beurswaarde, dan weet je dat je een risico loopt voor vijandige/boze opzet

  12. [verwijderd] 11 september 2016 09:44
    quote:

    potpourri schreef op 11 september 2016 09:33:

    @ Paulus, dat zie je verkeerd

    TT heeft een overdraft-facility ( revolving credit) ik dacht van 250 mio, daar gebruiken ze thans een gedeelte van, alle bedrijven hebben dit , ook Apple en MSFT en die zitten met cash-balances dieper dan de oceaan.

    TT is schuldenvrij en heeft een positieve cash balance.

    juist daarom is deze koers echt een gevaar voor piraterij.

    heb het de laatste keer nog meegemaakt met Douwe Egberts, die werd voor een premie van de beurs gehaald die onder normale omstandigheden versus de notering van de koers aantrekkelijk leek, maar voor mij onderbetaald, want Douwe had enkel op koffie voorraden een enorme winst van mark to market ( aankoop waarde van de voorraden tegenover marktprijs van ruwe koffie), dat betaalde zoal een groot gedeelte van de premie die de Koper neertelde.
    ( heb trouwens goed gescored op de overname, maar naar mijn gevoel had er veel meer ingezeten)

    komt dit verhaal een beetje bekend over voor wat TT aan 'deferred revenue in the books ' heeft staan ?

    dit is de Beurs hé, Ten Cate nog zo eentje.

    je kan dit allemaal ontlopen door een hogere koers, dan zijn er geen raiders, maar heb je een bedrijf waar je concurrenten aan tig x jouw waarde je links en rechts inhalen voor beurswaarde, dan weet je dat je een risico loopt voor vijandige/boze opzet

    Je hoeft het mij niet uit te leggen potpourri...

    Ik heb al geruime tijd in de smiezen dat de kleine aandeelhouders gewoon in de maling worden genomen. Het zwijgen /als een drol in een pispot ronddraaiende Goddijn en ook het zwijgen van de normaal zo luidruchtige en activistische showmaster John de Mol in combinatie met de tenenkrommende koers-strapatsen van het aandeel TomTom en die belachelijke analisten Uber-verhalen en (fake!) koersdoeladviezen maken wat mij betreft het verhaal compleet.

    Mag het hier waarschijnlijk niet zeggen maar ik doe het lekker toch.

    Punt uit.
  13. [verwijderd] 11 september 2016 10:00
    quote:

    Paulus29 schreef op 11 september 2016 09:44:

    [...]

    Je hoeft het mij niet uit te leggen potpourri...

    Ik heb al geruime tijd in de smiezen dat de kleine aandeelhouders gewoon in de maling worden genomen. Het zwijgen /als een drol in een pispot ronddraaiende Goddijn en ook het zwijgen van de normaal zo luidruchtige en activistische showmaster John de Mol in combinatie met de tenenkrommende koers-strapatsen van het aandeel TomTom en die belachelijke analisten Uber-verhalen en (fake!) koersdoeladviezen maken wat mij betreft het verhaal compleet.

    Mag het hier waarschijnlijk niet zeggen maar ik doe het lekker toch.

    Punt uit.
    Ik heb al HEEL LANG in de gaten dat jouw woordenschat veel te groot is en ook correct gespeld (tenenkrommend, strapatsen, activistisch, showmaster, compleet) om je voor te doen als een of andere tokkie die met moeite de LTS zwakstroom heeft afgerond.

    Wat jij doet is bewust stemming maken onder aandeelhouders op dit forum en doen alsof er iets mis is met het bedrijf danwel het aandeel. Met als enige doel dat er een zweem omheen komt waar beleggers uit de buurt blijven.

    Ik heb je Twitter nog eens goed bekeken en weet dat je van technische analyse houdt en ook regelmatig van flink short gaan houdt. Nu is daar op zichzelf niet iets verkeerd aan. Ieder is vrij om zijn eigen handelsstrategie te hebben.

    Maar ik vind het niet ethisch om jouw (door mij met 99% zekerheid vermoedde) short positie in TomTom kracht bij te zetten door hier de boel op te jutten.

    Nogmaals er is geen enkele consistentie tussen jouw oerdomme en uitlokkende post gedrag en de intelligentie die je waarschijnlijk wel hebt. Ik hoop dat anderen dit ook inzien en je vanaf nu negeren.

  14. [verwijderd] 11 september 2016 10:22
    quote:

    Son78 schreef op 11 september 2016 00:22:

    Ik zie dat Wies gemiddeld 10 AB's krijgt voor zijn betoog van afsplitsen en dividend, en Justin er 4 krijgt voor eeuwig door modderen en misschien 'ooit' eens wat meer winst laten zien, maar het liefst eeuwig door investeren totdat we allemaal dood zijn en er niks meer aan hebben.
    Globaal gezegd 33% tegen 66%
    Dus de uitkomst moet zijn want de meeste stemmen gelden: TTT verkopen, super dividend betalen en daarna sowieso de jarenlange beloofde dividend betalen. (Tja, beloof het dan ook niet al jaren, nu komt het dus neer op liegen al die tijd)
    Alles heeft nu lang genoeg geduurd, je kan wel eeuwig uitstellen en door investeren.
    Straks is alles op en kapot, heb je niks.
    Nu kun je de hoofdprijs krijgen, pak het, anders ben je in mijn ogen wel erg dom bezig.
    Meer willen dan de hoofdprijs met kans op alles weg.
    Domste wat er is!
    Niet dat het hier om gaat maar mijn betoog www.iex.nl/Forum/Topic/1338104/51/TOM... iets na twaalven werd 13 keer aanbevolen.

    Daarnaast heb je er weinig van begrepen HarryA/Robert want er is geen meningsverschil tussen mij en Wies.

    Ik zeg slechts dat de hoop op de verkoop van onderdelen een slechte raadgever is, want daarmee maak je je volledig afhankelijk van de keuzes die het management van tomtom maakt op dat gebied. Er ontbreekt dan een fundament waar je keuze op gebaseerd is.

    Daarom noemde ik een verkoop van Telematics ook een leuke 'on top of'. Analisten noemen dat een 'option value'. Meerwaarde 'indien' het gebeurt. ING noemde daarnaast ook extra deals in Lincensing (oa Baidu) als 'option value). Zie volgende post.

    De vraag is dus: vind je tomtom een goedkoop aandeel (laat ik eens niet het versleten woord ondergewaardeerd gebruiken), ook als je nu zou weten dat tomtom de komende 10 jaar niets verandert aan de structuur van het bedrijf zoals die nu is.

    Op het moment dat je niet gelooft in het bedrijf in een zelfstandig scenario maar wel hoopt op een afsplitsing of iets dergelijks, dan ben je een speculant. Ook daar is niks mis mee, speculeren, maar wees je dan wel bewust dat je zelf degene bent die speculeert en ook zelf het verlies draagt op het moment dat jouw speculatie niet uitkomt.

    Mijn belegging is gebaseerd op vertrouwen in de groei van tomtom als bedrijf ook zonder verkoop van onderdelen. Dat zie ik als een risico beperking. Ik wil geen risico in mijn portefeuille door een belegging te hebben waar ik niet echt vertrouwen in heb.

    Dat wil niet zeggen dat een dure verkoop van Telematics niet ook door mij positief ontvangen zal worden. Je moet het ijzer smeden als het heet is.

    De kaarten verkopen zou ik nog niet doen, want dat ijzer wordt de komende jaren nog veel heter als autofabrikanten bang zijn voor ofwel afhankelijkheid, achter het net vissen of de waarde van big data in combinatie met privacy borging. Maar wat Telematics betreft (zie ook mijn post over Verizon) het ijzer inmiddels wel behoorlijk heet is. Dus mij hoor je zeker niet klagen als TT dat voor zo'n mooie prijs verkoopt.

    Zoiets kun je echter als belegger niet afdwingen en misschien speelt dit op de achtergrond al. Er over roepen op forum heeft ook weinig nut. Je kunt wel proberen er achter te komen of er iets speelt door mensen in de sector te benaderen, relatie mee aan te knopen en kijken of zij iets weten. Op die manier had ik gehoord dat Fleetmatics TomTom Telematics wilde overnemen. Je zou dat kunnen waarderen, dat ik daar achter probeer te komen, in plaats van te doen alsof we hier op iex een soort contest doen.
4.714 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 236 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.