Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,105   +0,020   (+0,39%) Dagrange 5,080 - 5,160 71.838   Gem. (3M) 186,2K

Shorters in TomTom, de schaamte voorbij, verdenking mogelijk?

101 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 juni 2016 20:28
    En elk jaar minimaal 2 miljoen aandelen stilzwijgend erbij om de personeelsopties af te dekken "Bedankt lieve aandeelhouders"

    Komen de fluctuaties vanuit het bedrijf zelf? onder het mom van "corrigerend optreden" om talent in tha house te houden?
    De echte talenten hebben helemaal niets met het bedrijf waar ze op de loonlijst staan, ze moeten hun talent gewoon maximaal te gelde maken anders vliegen ze gewoon uit naar de buren(Vijzelstraat)
  2. [verwijderd] 12 juni 2016 20:29
    quote:

    TKR schreef op 12 juni 2016 19:58:

    [...]
    Klopt, het management doet niet aan gezwam en geleuter en haalt de ene na de andere deal binnen..

    Man stap toch uit als je geen vertrouwen hebt in het management..
    weer een voorbeeld van een sprookjesverteller
    man van 12.50 naar nu onder de 8
    en jij gaat promoten ik lach me helemaal suf
    de koers praat
  3. [verwijderd] 12 juni 2016 20:53
    quote:

    LeenJR schreef op 10 juni 2016 21:10:

    [...]
    die banden zijn er, de zusjes Tammenoms Bakker

    groeibriljant schreef op 22 maart:

    Er is een directe lijn tussen de RvC en TTI (de 2 zusjes; de 1 commissaris bij TomTom en de ander directeur bij TTI)

    Zou zo maar eens kunnen dat het een gecoördineerde actie is. Dan zit er een opsplitsing c.q gedeeltelijke afsplitsing (Maps en/of Telematics) aan te komen. Of dit is de afleidingstruc/opstap naar een andere strategische move? (Apple, Uber, FCA/PSA/Renault/Toyota, Alibaba, Bosch?)

    Een smerige delisting zou ook nog kunnen, maar die kans is klein nu de markt de waarde van de Maps kent(ergens tussen de 3 en 5 miljard).
    De huidige verborgen waarde van de assets ligt rond de 30 euro per aandeel.

    Toch vreemd die 18 euro van TTI. Zij kennen de minimale huidige assetwaarde van rond de 30 euro ook.
    Zou er iets groots staan te gebeuren rond die waarde van 18 euro? Wordt er nu een soort prijs gezet zodat straks niemand het meer heeft over die minimale assetwaarde van 30 euro?
    Iets in de richting van wij zijn de beursnotering/overige aandeelhouders zat en bieden 14 euro?
    (wordt vrijwel zeker in fase 2 de boel opgeknipt en levert alleen al de verkoop van de Maps dat bedrag op)
    Op de AvA dit jaar was MW T. Bakker de gehele tijd achter haar grote computerscherm weggedoken. Vond dat wel vreemd eigenlijk. Ook de gestelde vraag mbt de relatie met TTI werd door Wakkie weggemoffeld. We wachten nog steeds op de vastlegging in de notulen.
  4. [verwijderd] 12 juni 2016 21:34
    quote:

    *Justin* schreef op 12 juni 2016 20:22:

    [...]

    Ik vind het prijzenswaardig dat je het jaarverslag erbij hebt gepakt en ook het voorwoord hebt gelezen. Wat dan wel een beetje jammer is, is dat je uit dat (mijns inziens) toch sterke verhaal alleen hebt weten te destilleren 'geen dividend' (dat is niks nieuws) en dat groei geld kost. Ik zie dat je vorige naam 'Harry's handige milf' is. Verklaar je eens nader. Waar was je handig in en wie is Harry? Fijne avond nog!
    Jammer dat je zand loopt te strooien, en niet komt met een echt antwoord op mijn vraag/stelling. Die is namelijk vrij helder. Waarom is TomTom een goede belegging die mensen geld gaat opleveren? Want dat is toch het doel van beleggen. Neem aan dat je geen sponsor bent van TomTom?
    Door de jaren heen is gebleken dat TomTom geen goede investering is geweest. Want er is er geen cent teruggevloeid naar de aandeelhouders. Niet in de vorm van dividend. Hoe maak jij dan rendement? Kopen/verkopen of opties?
    Ze kunnen zomaar komen met nieuws dat er een kapitaalinjectie nodig is, nu ze moeten concurreren met de grote (en zeer kapitaalkrachtige) partijen die Here nu bezitten.
    Waarom ben je altijd positief over het management van TomTom? Dat je positief bent over TomTom als bedrijf kan ik goed snappen, maar je bent toch ook aandeelhouder? Waar is je rendement op je belegging?
  5. [verwijderd] 12 juni 2016 21:34
    quote:

    Accuboor schreef op 12 juni 2016 20:53:

    [...]
    Op de AvA dit jaar was MW T. Bakker de gehele tijd achter haar grote computerscherm weggedoken. Vond dat wel vreemd eigenlijk. Ook de gestelde vraag mbt de relatie met TTI werd door Wakkie weggemoffeld. We wachten nog steeds op de vastlegging in de notulen.
    Wat is nou eigenlijk de verdenking, want daar snap ik geen zak van. Volgens mij is de enige verdenking dat iemand de zus is van haar zus. Waarvan de kans vrij groot is. By the way: TTI is LONG in TomTom he.
  6. [verwijderd] 12 juni 2016 21:42
    quote:

    Oléta Vulpecula schreef op 12 juni 2016 21:34:

    [...]

    Jammer dat je zand loopt te strooien, en niet komt met een echt antwoord op mijn vraag/stelling. Die is namelijk vrij helder. Waarom is TomTom een goede belegging die mensen geld gaat opleveren?

    Ik zou zeggen, lees alle draadjes nog eens ff. TomTom groeit en gaat verder groeien via Automotive en Telematics. Daar zijn ook veel analisten het over eens.

    Door de jaren heen is gebleken dat TomTom geen goede investering is geweest. Want er is er geen cent teruggevloeid naar de aandeelhouders. Niet in de vorm van dividend. Hoe maak jij dan rendement? Kopen/verkopen of opties?

    Is dividend een vereiste van rendement? Nee. En ik beleg in TomTom sinds 2010. Mijn eerste aankoop was op 4 euro. Mijn tweede op 8 euro. Mijn derde op 3 euro. Ik heb daarna overigens ook wat missers gemaakt met derivaten. Maar dat kan ik ook mijzelf aanrekenen

    Ze kunnen zomaar komen met nieuws dat er een kapitaalinjectie nodig is, nu ze moeten concurreren met de grote (en zeer kapitaalkrachtige) partijen die Here nu bezitten.

    ???? Verklaar je nader. TomTom doet extra investeringen in o.a. HD mapping en ziet haar winst groeien. Alleen de winst groeit minder snel dan men had gehoopt, wat wordt verklaard door de verhoogde investeringen. Maar desondanks is er wel sprake van winstgroei dus geen noodzaak van kapitaal injectie. Laat HERE eerst haar drie jaar achterstand op het TomTom platform inlopen. Zij zijn degenen die de extra investeringen moeten doen. Bij TT is het allemaal begroot en zijn ze ook al tijden bezig met o.a. HD mapping. De 17 staten die afgelopen halfjaar zijn gedaan, is ook allemaal binnen de huidige kostenstructuur gebeurd.

    Waarom ben je altijd positief over het management van TomTom? Dat je positief bent over TomTom als bedrijf kan ik goed snappen, maar je bent toch ook aandeelhouder? Waar is je rendement op je belegging?

    Ik kan wel sympathie opbrengen voor mensen die met eigen handen hun bedrijf hebben opgezet en ook een perfect storm hebben getrotseerd. Schuld op tele atlas, mobiele tijdperk, google gaat zelf in mapping, automarkt stort in door overcapaciteit tijdens kredietcrisis, consumentenvertrouwen naar nulpunt, diverse zaken speelden op elkaar in. De buitenwereld gaf er geen stuiver meer voor. En zij hebben zich er uit gevochten. Daar heb ik wel enig respect voor, wat niet betekent dat ik alles voor zoete koek neem. Maar ik denk wel dat ze menigeen verrast hebben en een mooi bedrijf hebben gebouwd met veel bredere inkomstenstromen, schuldenvrij en een enorme stap gemaakt in termen van kwaliteit wat ook door de markt (autofabrikanten) wordt onderkend


  7. [verwijderd] 12 juni 2016 21:43
    quote:

    *Justin* schreef op 12 juni 2016 21:34:

    [...]

    Wat is nou eigenlijk de verdenking, want daar snap ik geen zak van. Volgens mij is de enige verdenking dat iemand de zus is van haar zus. Waarvan de kans vrij groot is. By the way: TTI is LONG in TomTom he.
    Was gewoon getuige van een ongemakkelijke situatie op de AvA. Wellicht vond ze de insinuatie gewoon niet prettig. Dat kan ook natuurlijk. Vorig jaar zat de CFO daar met rode koontjes en die bleek later toen weg te gaan. Wellicht zie ik dingen die er niet zijn.
  8. [verwijderd] 12 juni 2016 21:48
    quote:

    Accuboor schreef op 12 juni 2016 21:43:

    [...]
    Was gewoon getuige van een ongemakkelijke situatie op de AvA. Wellicht vond ze de insinuatie gewoon niet prettig. Dat kan ook natuurlijk. Vorig jaar zat de CFO daar met rode koontjes en die bleek later toen weg te gaan. Wellicht zie ik dingen die er niet zijn.

    Ik had het niet specifiek tegen jou hoor, maar ik kreeg ook rode oren toen ik de vraag over die zusjes hoorde. Omdat ik gewoon niet begrijp wat nou precies de vraag is.

    Die rode koontjes van Marina snap ik wel. Er was veel discussie over onvoorwaardelijke opties voor de bestuurders, en dat was eigenlijk vooral voor haar. Zij zorgde als CFO mede voor een schuldenvrij bedrijf maar in die periode was het vooral orde op zaken stellen zonder dat er groei was. Ze wilden haar toch een beloning meegeven, maar daar was niet makkelijk een (groei) target aan te koppelen, want die groei was er toen nog niet.
  9. [verwijderd] 12 juni 2016 22:01
    @justin verdenking komt nog uit de tijd dat TTI short zat dacht ik. Dat is inmiddels (bron uitgelekte opsplitsbrief in handen FD met SOTP waardering van 18 euro) omgeslagen in een positie van ca. 2,5% long. Vraagje, waarom denk jij dat TTI zich niet liet horen op de AvA? Had dat zelf wel verwacht. Hebben ze vooraf al gesproken met management?
  10. [verwijderd] 12 juni 2016 22:27
    @Accuboor.

    Dat TTI long zit wisten we al lang voordat die brief bij het FD terecht kwam. Ze nemen nu een jaar of twee deel aan conference calls van TomTom, waaruit je kon opmaken dat ze long zaten.

    Waarom TTI zich niet liet horen? Na de brief die bij het FD terechtkwam is er nog eens een kwartaalcijfers conference call geweest. Waar TTI nog dapper inbelde en vragen stelde. Maar aan een licht gestotter op het einde kreeg ik het idee dat zij zich ook wat ongemakkelijk voelden bij hun actie.

    Ik denk nog steeds dat TTI helemaal niet per se zo'n opsplitsing wil. Maar ze wilden denk ik de dialoog over TomTom veranderen. Het ging na de outlook weel heel erg over of TomTom nu twee of drie dubbeltjes winst per aandeel maakt in 2016 en daar gaat het nu helemaal niet om. Bepaalde bedrijfsonderdelen zitten nog in een investeringsmodus en willen grote vissen binnenhalen vergeleken waarbij die investeringen niets lijken. (de 100M+ deals met GM, Ford, Toyota, etc. waar ze op mikken).
  11. [verwijderd] 12 juni 2016 22:48
    Het zou je wel sieren Justin, als je dit draadje enigszins in zijn waarde laat en met name dan degenen die de oproep tot het aan de kaak stellen, fair benadert, zonder te refereren aan vroegere aliassen.

    Mij persoonlijk bevielen je bespiegelingen over de winstgevendheid en toekomstige koersdoelen beter en van daaruit begrijp ik nog niet jouw felheid hier. Heb al een keer betoogd dat juist jij je zou moeten verbazen, maar met anderen weet je hier alleen (samengevat) te melden dat dit marktwerking is, dat het verklaarbaar is en dat degenen die hier wel serieus op ingaan, moeten "man up".

    Met dank aan de posts die wel al meegaan in het zoeken naar informatie, de belangen van grootaandeelhouders en personeel, TTI en de relatie.

    Btw, als je nog denkt dat zussen niet bereid zouden zijn elkaar te helpen en van informatie te voorzien, daar waar het om miljoenen gaat, dan vrees ik dat ook andere aanwijzingen nooit bij jou zullen landen. Dan liever maar rechtstreeks de AFM overtuigen ipv eerst Justin......(grapje)

    Laat het hier aub gaan zoals het gaat, kap niet elke bron af, alsof je er zelf op een of andere manier bij betrokken bent, het kan toch zeker geen enkel kwaad, een beetje speculeren over wat er op de achtergrond zou kunnen spelen??
  12. [verwijderd] 12 juni 2016 23:55
    quote:

    Overtake schreef op 12 juni 2016 22:48:

    Het zou je wel sieren Justin, als je dit draadje enigszins in zijn waarde laat en met name dan degenen die de oproep tot het aan de kaak stellen, fair benadert, zonder te refereren aan vroegere aliassen.

    Je doet een 'oproep' bij mensen die alles al zo ongeveer tegen elkaar gezegd hebben als het conspiracies aangaat. Om dat nog eens te herkauwen. En wat met 'aan de kaak stellen' bedoeld wordt is ook niet exact duidelijk. Ga je een brief schrijven, een klacht indienen?

    Als je op zoek bent naar iets dat niet rechtmatig is, zou je denk ik beter zelf onderzoek kunnen gaan uitvoeren en op onverwachte plekken spitten dan hier een draadje neerzetten. Wees inventief!

    En die Oleta - over wiens vorige naam ik inderdaad een opmerking maakte - ik begrijp dat je het voor hem opneemt. Maar is dat dan iemand die jou helpt met het 'aan de kaak stellen'?

    Ik zie alleen een nieuw bash mannetje die vertelt dat ie uit het jaarverslag kan opmaken dat er 'emissiegevaar' is. Als dit jou echt verder helpt dan wens ik je succes in je draadje, ik zal er niet meer in posten.
  13. [verwijderd] 13 juni 2016 00:31
    quote:

    *Justin* schreef op 12 juni 2016 23:55:

    [...]

    Je doet een 'oproep' bij mensen die alles al zo ongeveer tegen elkaar gezegd hebben als het conspiracies aangaat. Om dat nog eens te herkauwen. En wat met 'aan de kaak stellen' bedoeld wordt is ook niet exact duidelijk. Ga je een brief schrijven, een klacht indienen?

    Als je op zoek bent naar iets dat niet rechtmatig is, zou je denk ik beter zelf onderzoek kunnen gaan uitvoeren en op onverwachte plekken spitten dan hier een draadje neerzetten. Wees inventief!

    En die Oleta - over wiens vorige naam ik inderdaad een opmerking maakte - ik begrijp dat je het voor hem opneemt. Maar is dat dan iemand die jou helpt met het 'aan de kaak stellen'?

    Ik zie alleen een nieuw bash mannetje die vertelt dat ie uit het jaarverslag kan opmaken dat er 'emissiegevaar' is. Als dit jou echt verder helpt dan wens ik je succes in je draadje, ik zal er niet meer in posten.
    Tsjonge, ik wou nog wel mijn waardering geven over je inhoudelijke antwoorden op mijn post, maar hier val je toch echt van je voetstuk.
    "bash mannetje" als iemand een kritische blik heeft?
    Natuurlijk is er emissiegevaar als er veel investeringen nodig zijn en het bedrijf zich richt op groei. Zo ontzettend ruim zit TomTom niet in zijn jas hoor. Assets kunnen dienen als onderpand, maar je kunt er niets mee kopen.
    Het optiebeleid van TomTom zet ik grote vraagtekens bij, net als bijvoorbeeld Paulta, die dat ook ziet. En over het Tammenons gebeuren: het is niet verboden , maar zeker niet "kies", en wat mij betreft treed de commissaris z.s.m. terug.
    Alle schijn vermijden, zeker als het gevoelig ligt bij aandeelhouders.
  14. [verwijderd] 13 juni 2016 00:53
    quote:

    Oléta Vulpecula schreef op 13 juni 2016 00:31:

    [...]

    Tsjonge, ik wou nog wel mijn waardering geven over je inhoudelijke antwoorden op mijn post, maar hier val je toch echt van je voetstuk.
    "bash mannetje" als iemand een kritische blik heeft?
    Natuurlijk is er emissiegevaar als er veel investeringen nodig zijn en het bedrijf zich richt op groei. Zo ontzettend ruim zit TomTom niet in zijn jas hoor. Assets kunnen dienen als onderpand, maar je kunt er niets mee kopen.
    Het optiebeleid van TomTom zet ik grote vraagtekens bij, net als bijvoorbeeld Paulta, die dat ook ziet. En over het Tammenons gebeuren: het is niet verboden , maar zeker niet "kies", en wat mij betreft treed de commissaris z.s.m. terug.
    Alle schijn vermijden, zeker als het gevoelig ligt bij aandeelhouders.
    Laatste post, omdat deze een reactie aan mij was. Dan blijf ik uit dit draadje weg.

    Rekenkundig is het heel simpel. TomTom verwacht dit jaar (in een conservatieve schatting) 50 miljoen meer omzet te behalen (van 1 miljard naar 1,05 miljard). Daardoor kan het zich ook meer kosten veroorloven. Ondanks de groei in kosten verwacht TomTom een winst te behalen van ongeveer 50 miljoen euro.

    Ze verwachten ook flinke deferred revenue vanuit Automotive en dat op jaarbasis de cash positie toeneemt. De omzet is bovendien voor een steeds groter deel recurring (abonnees en licenties) dus hebben ook een steeds hogere mate van voorspelbaarheid en 'zekerheid'.

    Ook geeft het orderboek in Automotive zekerheid van meerdere jaren omzetgroei en daarmee ook leverage. [leverage: er zal de komende jaren waarschijnlijk nominaal gezien ook kostentoename zijn, alleen niet op hetzelfde percentage als de omzet toename, waardoor de winstgevendheid toeneemt]

    Binnen die begroting is al rekening gehouden met de hogere investeringen die nodig zijn voor o.a. het autonoom rijden. De 17 staten HD maps en road DNA die bekend gemaakt zijn, dat soort activiteiten is dus recent gedaan binnen de huidige begroting.

    Dus voor welke door jou in het jaarverslag gelezen extra investeringen zou dan een emissie nodig zijn, als op het moment van schrijven van dat jaarverslag ook de outlook al afgegeven was, dus de begroting van die kosten al gemaakt is. En dan is er ook nog een grotendeels ongebruikte revolving credit facility.

    Pas als TomTom morgen zou besluiten om meer dan 75 miljoen extra te investeren (boven de groei in investeringen dat er al is) dan zou TomTom dit jaar 25 miljoen verliesgevend zijn. En zelfs dat zouden ze kunnen opvangen met de cash reserves en de kredietfaciliteit. Gezien het feit dat het mapping platform af is en TT op schema loopt met HD/road DNA en andere zaken lijkt me de kans daar op erg klein, laat staan op zo'n enorm bedrag. De jaren hierna neemt de omzet verder toe - vanuit de orderboeken - en neemt de financiële ruimte dus verder toe.

    Emissiegevaar is er pas als een bedrijf groei ambities heeft en daarvoor meer investeringen moet doen, zonder dat de omzet groeit. Dan moet de groeiambitie gefinancierd worden uit een nog niet aanwezige toename van de cashflow.

    Het optiebeleid ben ik ook niet kapot van, ik zou aandelenbeloning beter vinden, dan heb je ook geen excessen. Het ene jaar vang je niets en vorig jaar gaat een aantal executives er met een behoorlijk bedrag vandoor.

    Dat Tammenons gebeuren, ik snap nog steeds niet wat er niet kies is. Schijn van wat moet er vermeden worden? En bij welke 'aandeelhouders' ligt het gevoelig? Bij die op een vuurwerkhand te tellen hier? Maak dan eerst eens concreet wat er niet deugt.

    Als je dan toch iets niet in de haak vindt, dan zou ik eerder denken aan het feit dat TomTom - tot het vertrek van de commissaris van Dasym - een grootaandeelhouder had die een commissaris mag leveren. De commissarissen worden uitvoerig door de automotive strategie en onderhandelingen heen gepraat. Daarmee bied je een grote aandeelhouder (mogelijk, in theorie) toegang tot informatie die anderen niet hebben. En daarom zegt de Code Tabaksblat ook dat je dat beter niet kunt doen. Dat is dus nu niet meer zo - door omstandigheden.
  15. [verwijderd] 13 juni 2016 00:58
    tuurlijk is dit geen toeval die zusjes, genoeg voorbeelden dat mensen geen functie mogen bekleden als familieleden of andere close mensen gevoelige info kunnen hebben. dat tomtom dit afpoeierde met dat ze garanderen dat ze alles met concretie doen, kan natuurlijk zo de prullebak in die argumenten. de schijn van belangenverstrengeling zou genoeg reden moeten zijn voor aftreden, gebeurt overal. en dan van een bedrijf dat dan weer short en dan weer long zit. hoezo te overduidelijk?!
  16. Toptrader 13 juni 2016 01:08
    quote:

    LeenJR schreef op 12 juni 2016 17:19:

    [...]
    weer zo'n josti band lid met z'n koers winst, zonder de verborgen winsten erbij te nemen. en de assets. alleen amateurs kijken zo.
    Als dat je argument is, dan word ik alleen maar gesterkt in mijn mening. Als er nu iets amateuristisch is, is het de term "verborgen winsten". Die assets blijken al jaren geen of onvoldoende waarde te creeren. De opbrengst van HERE was ook maar de helft van de schattingen die ik hier heb zien langskomen. Misschien dat het tijd wordt om ook de verwachtingen van de waarde van TT wat te temperen?

    Ik vind TT interessant rond de 7-7,50 en duur rond de 8,50-9 en daar handel ik momenteel naar. Blijkbaar is "de fantasie" nu even weg voor de grote beleggers en tendeert het aandeel naar de low. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Deze week een roadshow met de SNS, geloof ik?
  17. Toptrader 13 juni 2016 10:56
    quote:

    LeenJR schreef op 13 juni 2016 01:37:

    wat een gezwam van een leek die op afstand dingen roept zonder kennis van zaken te hebben. iemand die er blijkbaar niks vanaf weet en de grootste mond heeft. veel plezier met je shorts.
    Voor iemand die net 10 dagen lid is van dit forum, heb je zelf anders een behoorlijk grote mond. Misschien zou het beter voor je zijn als je eens zou leren te luisteren dan meteen te gaan schreeuwen en schelden. Ik geloof het verder wel in dit draadje.
101 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.