Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,130   +0,025   (+0,49%) Dagrange 5,130 - 5,275 141.477   Gem. (3M) 181,6K

TomTom Maart 2016

3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dokus 24 maart 2016 14:44
    quote:

    mjmj schreef op 24 maart 2016 13:23:

    [...]

    Je lijkt te veronderstellen dat de koers(patronen) verklaard wordt door de k/w ratio. Maar dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn ongetwijfeld groepen die in TT beleggen die k/w als criterium nemen om te handelen maar er zijn ook partijen die het leuk vinden om de koers te piepelen bijvoorbeeld de shorters, de HFT traders, de daghandelaren, de angsthazen en durfal, grote longs die willen drukken enzovoort.
    nee, ik verklaar waarom we op 8,40 staan!!!!

    koerspatronen hoor je mij niet over! Blijjkbaar kijkt de markt naar de huidige winst cijfers. outlook gelooft men blijkbaar, nog, niet in.

    En in het verhaal van Justin geloof ik, maar de markt blijkbaar niet.
  2. Dokus 24 maart 2016 14:48
    quote:

    *Justin* schreef op 24 maart 2016 13:34:

    [...]

    Je spreekt jezelf tegen.

    Als puur de k/w zou bepalen wat de koers van het aandeel is. Waarom stond TomTom eerst op 12 euro en nu op 8,50? Terwijl de winst taxaties zijn verhoogd en niet verlaagd? Omdat de markt meer groei verwachtte dan de outlook aangaf. Er zit dus wel degelijk verwachtingswaarde in het aandeel. Het is niet een simpele rekensom.

    Ik denk dat ZOALS ELK JAAR GEBRUIKELIJK de beleggers eerst wat schrikken van de winst per aandeel voorspelling in de outlook. En als het stof is neergedaald, dan zeggen ze: "zo gek was het toch eigenlijk niet".

    Ik quote BNP Paribas van Wiesje gisteren of eergisteren. "Beleggers hebben TomTom onterecht afgestraft. Een groei van de kosten met 9% is prima te verantwoorden, want de orders zijn in twee jaar met 50% gegroeid".

    Er is niet zoiets als "de markt" als een duidelijk omlijnd iets met een duidelijke mening. Er is slechts vraag en aanbod en die leiden tot een prijs, die fluctueert. De vraag en aanbod hebben elk hun eigen redenen en meningen die soms maar weinig met het bedrijf zelf te maken hebben.

    Gelukkig maar dat de markt dat nog niet volledig waardeert, anders valt er niks meer te verdienen aan de delta (=verschil) tussen het oordeel van de markt en het potentieel.
    Waarom stond TomTom eerst op 12 euro en nu op 8,50?
    om dezelfde reden waarom hij begin vorig jaar op 3 eu stond

    De vraag en aanbod hebben elk hun eigen redenen en meningen die soms maar weinig met het bedrijf zelf te maken hebben.
    hier praat jij jezelf tegen, zie het eerste vet gedrukte stukje...

    je verteld mooie verhalen, en ik geloof er ook in, begrijp me niet verkeerd. maar de Markt (en ja, "de Markt" is vraag en aanbod, en laatste tijd was er meer aanbod dan vraag) ziet dit dus blijkbaar nog niet. Niet iedereen is dus overtuigd van hetgeen jij schrijft. andere reden kan zijn is dat die , mogelijke, outlook gewoon nog te ver weg is.
    En ze hebben misschien ook wel gelijk ook... het speelveld op autonomous rijden moet nog compleet gemaakt worden. Wie weet maakt mobileye over 1 jaar wel een fantastische uitvinding dat ze HAD mappen on the fly met sensors kunnen maken.

    techniek staat niet stil...
  3. [verwijderd] 24 maart 2016 15:39
    quote:

    Dokus_ schreef op 24 maart 2016 14:48:

    [...]
    Waarom stond TomTom eerst op 12 euro en nu op 8,50?
    om dezelfde reden waarom hij begin vorig jaar op 3 eu stond

    De vraag en aanbod hebben elk hun eigen redenen en meningen die soms maar weinig met het bedrijf zelf te maken hebben.
    hier praat jij jezelf tegen, zie het eerste vet gedrukte stukje...

    je verteld mooie verhalen, en ik geloof er ook in, begrijp me niet verkeerd. maar de Markt (en ja, "de Markt" is vraag en aanbod, en laatste tijd was er meer aanbod dan vraag) ziet dit dus blijkbaar nog niet. Niet iedereen is dus overtuigd van hetgeen jij schrijft. andere reden kan zijn is dat die , mogelijke, outlook gewoon nog te ver weg is.
    En ze hebben misschien ook wel gelijk ook... het speelveld op autonomous rijden moet nog compleet gemaakt worden. Wie weet maakt mobileye over 1 jaar wel een fantastische uitvinding dat ze HAD mappen on the fly met sensors kunnen maken.

    techniek staat niet stil...
    Begin 2015 stonden we geen 3 euro, maar 5,50....scheelt toch wel 2,50 euro....:)
  4. mjmj 24 maart 2016 16:04
    quote:

    Dokus_ schreef op 24 maart 2016 14:44:

    [...]

    nee, ik verklaar waarom we op 8,40 staan!!!!

    koerspatronen hoor je mij niet over! Blijjkbaar kijkt de markt naar de huidige winst cijfers. outlook gelooft men blijkbaar, nog, niet in.

    En in het verhaal van Justin geloof ik, maar de markt blijkbaar niet.
    Je geeft geen bewijs, je refereert slechts aan een veel gebezigde theorie over de hoogte over de aandelenkoers en de relatie tot de winst. Maar refereren aan een theorie is geen bewijs.
  5. [verwijderd] 24 maart 2016 16:15
    quote:

    Dokus_ schreef op 24 maart 2016 14:48:

    [...]
    je verteld mooie verhalen, en ik geloof er ook in, begrijp me niet verkeerd. maar de Markt (en ja, "de Markt" is vraag en aanbod, en laatste tijd was er meer aanbod dan vraag) ziet dit dus blijkbaar nog niet. Niet iedereen is dus overtuigd van hetgeen jij schrijft. andere reden kan zijn is dat die , mogelijke, outlook gewoon nog te ver weg is.
    En ze hebben misschien ook wel gelijk ook... het speelveld op autonomous rijden moet nog compleet gemaakt worden. Wie weet maakt mobileye over 1 jaar wel een fantastische uitvinding dat ze HAD mappen on the fly met sensors kunnen maken.

    techniek staat niet stil...
    Op dit moment is er sprake van assetwaarde die de markt -op korte termijn - niet als goudgerand ziet. In een jaar tijd kan er veel veranderen en over drie jaar is het helemaal glazen bol werk.

    Soms krijg ik bij sommige posters hier het gevoel dat ik ook heb als ik op het journaal een inwoner van Noord Korea over ' de grote leider' en de ' superioriteit van de natie' hoor praten.

    Ook hier verdwijnen 'dissidenten' met een eigen kritisch geluid naar de IEX kerkers.

    Gelet op de ontstane dynamiek na de 18,- euro brief zal TT stijgen, maar op een geluid vanuit TT dat 24,- eigenlijk te weinig is of dat er een road DNA contract met Ford gesloten is wachten de inwoners van TT land tevergeefs. Het regiem doet wat het regiem voor nuttig houd.
  6. forum rang 5 boem! 24 maart 2016 16:17
    De koers zal altijd een directe relatie hebben met de wpa.

    Probleem is echter dat de huidige wpa er niet toe doet, voor de koers is bepalend wat er de komende jaren aan wpa wordt verwacht.

    En op basis van die verwachting zien we de grote uitslagen, vorig jaar up van 5 euro naar 12 euro, weer terug naar 7 euro en nu een rebound richting 8.50 euro.

    Ik kijk naar het aandeel zoals @Justin het heeft verwoord.
    Er is een gedeelte van Tom2 going concern en er is een gedeelte van Tom2 dat je Tom2 HAD kan noemen die momenteel kosten/investeringen maakt maar daar nog geen omzet tegenover kan zetten.
    Sterk afhankelijk van het feit of tom2 in de toekomst in staat is daartegenover omzet te verantwoorden zal het aandeel los gaan in noordelijke richting. De mate van omzetverantwoording zal de limiet bepalen van die noordelijke richting.
  7. [verwijderd] 24 maart 2016 16:36
    quote:

    martinmartin schreef op 24 maart 2016 16:17:

    Ik kijk naar het aandeel zoals @Justin het heeft verwoord.
    Er is een gedeelte van Tom2 going concern en er is een gedeelte van Tom2 dat je Tom2 HAD kan noemen die momenteel kosten/investeringen maakt maar daar nog geen omzet tegenover kan zetten.

    Sterk afhankelijk van het feit of tom2 in de toekomst in staat is daartegenover omzet te verantwoorden zal het aandeel los gaan in noordelijke richting. De mate van omzetverantwoording zal de limiet bepalen van die noordelijke richting.

    Ja en het HAD-deel van TomTom zou eigenlijk ook wel eens een ander type belegger kunnen aantrekken.

    Er zijn genoeg bedrijven denkbaar die nu nog in investeringsmodus zitten, verlies maken maar wel bezig zijn met iets wat een heel interessante toekomst heeft. Dat trekt vooral durf investeerders. Denk aan mensen die in het begin in Tesla investeerden, dat bedrijf maakte ook verlies op verlies, maar was wel miljarden waard. Dat soort beleggers vindt TomTom HAD interessant. Wat minder zekerheid en wat meer kansen.

    Terwijl het eerste deel van TT, de going concern, de meer 'gewone' aandeelhouders aantrekt, die groei willen zien en sommigen van hen zelfs dividend. Dat onderdeel kun je best waarderen op WPA, maar dan wel de toekomstige WPA projecties, dus ook 2017 en 2018 er in betrekken.

    En als je dat te moeilijk vindt, doe dan alleen 2016 plus een "bonus" voor het feit dat automotive orders 300 waren bij een omzet van 100. Als je dat contant maakt heb je het trouwens over een bonus van 30-40 cent per aandeel, dus dan zou je TT moeten waarderen op 23 cent (outlook) + 17 cent (deferrals) + 30 cent (orderboek) is 70 cent per aandeel. Ook dan is de huidige koers goedkoop te noemen. En dan hebben we het nog helemaal niet over zelfrijdende auto's en dergelijke gehad...
  8. mjmj 24 maart 2016 16:51
    quote:

    *Justin* schreef op 24 maart 2016 16:36:

    [...]

    Ja en het HAD-deel van TomTom zou eigenlijk ook wel eens een ander type belegger kunnen aantrekken.

    Er zijn genoeg bedrijven denkbaar die nu nog in investeringsmodus zitten, verlies maken maar wel bezig zijn met iets wat een heel interessante toekomst heeft. Dat trekt vooral durf investeerders. Denk aan mensen die in het begin in Tesla investeerden, dat bedrijf maakte ook verlies op verlies, maar was wel miljarden waard. Dat soort beleggers vindt TomTom HAD interessant. Wat minder zekerheid en wat meer kansen.

    Terwijl het eerste deel van TT, de going concern, de meer 'gewone' aandeelhouders aantrekt, die groei willen zien en sommigen van hen zelfs dividend. Dat onderdeel kun je best waarderen op WPA, maar dan wel de toekomstige WPA projecties, dus ook 2017 en 2018 er in betrekken.

    En als je dat te moeilijk vindt, doe dan alleen 2016 plus een "bonus" voor het feit dat automotive orders 300 waren bij een omzet van 100. Als je dat contant maakt heb je het trouwens over een bonus van 30-40 cent per aandeel, dus dan zou je TT moeten waarderen op 23 cent (outlook) + 17 cent (deferrals) + 30 cent (orderboek) is 70 cent per aandeel. Ook dan is de huidige koers goedkoop te noemen. En dan hebben we het nog helemaal niet over zelfrijdende auto's en dergelijke gehad...
    Woeha... This has to be twittered in English....
3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.