Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,450   +0,045   (+0,83%) Dagrange 5,370 - 5,580 126.835   Gem. (3M) 194,1K

Spark

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. sparenbas 25 november 2015 17:16
    Afgelopen week heeft eindelijk DCRainmaker zijn uitgebreide review gepost:
    www.dcrainmaker.com/2015/11/tomtom-sp...

    en los daarvan nog een aanbeveling:
    www.dcrainmaker.com/2015/11/winter-sp...

    Samenvatting Spark in 4 woorden: "good but not great".

    En dat zie ik toch bij te veel TT producten, zoals de Multisport en Bandit. In principe prachtige producten, maar TT laat nogal wat steekjes vallen.

    DCrainmaker doet ook nadrukkelijk de aanbeveling het toestel op de huidige kwalificaties te kopen en niet op alle toezeggingen van software updates (" dat komt/wordt opgelost in een komende software update"). Want TT staat notoir slecht aangeschreven wat betreft de updates. Zo zijn er bij de multisport na 2 jaar nog steeds een heleboel toezeggingen niet nagekomen.

    Ik mis dus nog steeds de urgency bij TT om van de gadgets echt een succes te maken. Ze willen een graantje meepikken, maar dat vind ik een magere ambitie.

    Disclosure: long in TT sinds jaar en dag.

  2. [verwijderd] 26 november 2015 00:25
    Het bedrijf TT is volledig Agile/scrum www.youtube.com/watch?v=502ILHjX9EE , dus ze zullen prioriteren welke updates het meest waarde toevoegen voor de klant en dat kan een update zijn waar de een blij mee is en een bepaalde specialistische gebruiker minder behoefte aan heeft. Ik zie dat bij veel apps ook, als 1 functie 10 votes krijgt en een andere 100 votes, dan gaat de feature met 100 votes eerst. Terwijl ik net in van die 10 stemmers was die een andere (bijzondere) functie toegevoegd wilde zien.

    By the way, ik heb alleen de conclusie gelezen, en het onderstreepte deel zegt toch echt 'fairly compelling', wat zich vrij vertaalt naar behoorlijk aantrekkelijk.

    Now while I’ve outlined many things that TomTom plans for the future, I’d caution that you should really only buy a watch based on what’s there today. Or, in cases where a company is extremely reliable on adding new features they’ve marketed via official PR channels (meaning, they put it on paper somewhere). Said differently: TomTom doesn’t have the greatest of track records at adding new features to GPS watches. Sure they’ve done a couple of sprints for the Spark already – but I worry that many of the features they’ve described for the future may not appear. So, instead of being disappointed down the road – simply make your purchasing decision based on what’s here today. If they overachieve – great. Simple, no?

    The good news is that what’s here today is fairly compelling – especially if you want music integration. There are exceedingly few GPS options in that arena that do stream music, and for me this one worked very well in that regard.
  3. [verwijderd] 26 november 2015 07:36
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 26 november 2015 00:14:

    conclusie dus: stop met die speelgoedjes en ga volledig voor de core business
    en bepaal een strategie Zonder speelgoed
    bijv opsplitsen van het bedrijf iets wat ik al voorstelde in mijn gesprek afgelopen week met Investor Relations
    daar werkt men ook naar toe, maar de familie moet later ook nog wat te doen hebben, dus wat beter dan gebruik maken van de huidige good news show om de kaarten heen om dit op de rails te zetten.

    dit is nu het zo vaak door jouw genoemde 'momentum' dat de familie ten volle gebruikt.

    voor de rest is dit nu zo'n beetje met een paar uitzonderingen qua posts een absoluut waardeloos forum en jij met je gevolg bent daar zeker debet aan.

    salut
  4. [verwijderd] 26 november 2015 08:00
    De nieuwe consumer activiteiten hebben een belangrijkere strategische toekomst dan MM zich kennelijk kan voorstellen. TomTom is gebleken erg goed te zijn in het van idee tot product brengen van aantrekkelijke consumentenproducten. Voor velen op dit forum is het wellicht niet waarneembaar, maar de marktwaarde van het merk TomTom in de consumentenmarkt is het afgelopen jaar flink aan het groeien.

    En zoals gebruikelijk kunnen de meesten niet verder kijken dan hun zielig korte neusje lang is. Die missen het totaalplaatje van IoT en de vele kansen die dat gaat bieden tot het aanbieden van zinvolle "connected" consumentenproducten. TomTom heeft daar echt ALLE benodigde competenties voor in huis, nu dus inclusief een (wereld-!)merk dat steeds sterker wordt in de relevante markten.

    Nee, joh, de visionaire MM veegt er de vloer mee aan: dus dan zal het wel allemaal geen donder voorstellen!!! Nou, ik hoor andere geluiden vanuit de gelederen van TomTom.

    Dus 100% eens met Scuderia FF! AB
  5. [verwijderd] 26 november 2015 08:23
    quote:

    scuderia FF schreef op 26 november 2015 07:36:

    [...]

    daar werkt men ook naar toe, maar de familie moet later ook nog wat te doen hebben, dus wat beter dan gebruik maken van de huidige good news show om de kaarten heen om dit op de rails te zetten.

    dit is nu het zo vaak door jouw genoemde 'momentum' dat de familie ten volle gebruikt.

    voor de rest is dit nu zo'n beetje met een paar uitzonderingen qua posts een absoluut waardeloos forum en jij met je gevolg bent daar zeker debet aan.

    salut
    Ook van mij een AB.
  6. [verwijderd] 26 november 2015 09:11
    Ik heb DC rainmaker hoog zitten als het gaat om reviews.
    Heel uitgebreid, heel nauwkeurig en heel diepgaand.
    Maar ook heel kritisch. En niet alleen in deze test. Zelfs bij de aller, allerbeste producten plaatst hij kritische noten.
    Daarom is het belangrijk deze review in perspectief met zijn andere reviews te zien.
    En als je dat doet, zul je zien dat dit eigenlijk een enorm compliment voor de Spark is.
  7. [verwijderd] 26 november 2015 10:15
    Van een dergelijke criticaster is het inderdaad een enorm compliment voor de Spark.
    Overigens heb ik er zelf ook een aangeschaft ter vervanging van mijn 2 jaar oude Multisport (dat was al een knap staaltje ontwerptechniek met die handige bedieningsknop en het bedieningsgemak tijdens het sporten + dat ultra-duidelijke scherm).

    De eerste indruk van de Spark is even wennen aan het nieuwe horlogebandje en de voor je gevoel iets stuggere bedieningsknop, maar na een dag dragen weet je dat het unieke ontwerp van de TomTom-sportswatches zelfs nog weer beter is geworden.
    De Spark is platter en weer een stapje lichter dan zijn voorganger (ultra lichtgewicht). Het horloge is door de nieuwe band ook comfortabeler terwijl ik eerst dacht dat dat niet kon. Je merkt niet eens dat je hem draagt en dat is erg prettig als je ook de functionaliteiten van activity tracker en zelfs slaapmonitor gebruikt. En dat allemaal met een bediening die haast niet gebruikersvriendelijker kan.
    Zelfs het aansluiten van de bluetooth koptelefoon ging volledig automatisch.
    Tot nu had ik tijdens het sporten in de sportschool en het hardlopen in de bossen altijd mijn logge en ongemakkelijke smartphone mee voor de muziek. Dat stomme ding zat altijd in mijn zak en viel er ook wel eens uit; het continue schuiven/schudden tijdens sporten leek mij allemaal ook niet al te best voor de smartphone.
    De Spark maakt dat nu gelukkig overbodig.
    De kwaliteit van de muziek tijdens het sporten is gelijk aan wat het was met de smartphone (ik gebruik dezelfde bluetooth headset).

    Overigens denk ik dat de Spark een mega-succes wordt. Toen ik het pakketje ophaalde bij het afhaalpunt in mijn buurt, moesten ze een tijdje zoeken. Het kwam vervolgens uit een stapeltje van drie doosjes met een Spark die UPS die dag niet direct aan de deur had kunnen afleveren. En dat is slechts 1 dag bij 1 afhaalpunt.
    Stel dat 50% direct aan de deur wordt afgeleverd en 50% het pakketje later op de dag bij UPS ophaalt en je dit vervolgens extrapoleert naar heel Nederland. Met 835 UPS access points zou je kunnen stellen dat er die dag alleen al zo'n 5010 Sparks in Nederland zijn afgeleverd.
    Nou ja, laat het toeval zijn geweest die 3 doosjes, maar dan nog kom je als je het halveert op een paar duizend horloges die ene dag. Misschien een bulkzending, of toeval allemaal, maar het gaf me toch een eerste indicatie van het succes van de Spark (de levertijd was ook ruim 3 weken; dat terwijl de eersten hier al melding hadden gemaakt van een levering).
  8. [verwijderd] 26 november 2015 10:51
    @xynix

    Je hebt volledig gelijk met de mogelijkheden van Consumer. TomTom biedt hier met de connected PND's, de sportswatches en de Bandit action cam zeer veelbelovende en unieke producten.
    Dat levert groei op, maar het is vooral omzetgroei vanuit deze divisie. Het blijft wachten op het moment dat er een baanbrekend nieuw IoT massaproduct uit de koker komt.

    De explosieve winstgroei die in de komende 10 jaar vanuit de divisies Automotive, Telematics en Licensing gaat komen is voorlopig veel interessanter.
    Dat is groei die eigenlijk via de orders en marktontwikkelingen al vrijwel zeker binnen is; groei met schaalbare omzet uit software&services (hogere marges)op basis van abonnementen (jaarlijks stapelen van meer en meer auto's met een abonnement op TomTom-inside).
    Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de omzetgroei op basis van het daadwerkelijk gebruik van de kaarten en real-time services van TomTom in Licensing. Dat gebruik gaat via megaklanten als Apple en Uber ook zeer fors groeien de komende 10 jaar.
  9. Meryntje 26 november 2015 11:47
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 november 2015 10:51:

    @xynix

    Je hebt volledig gelijk met de mogelijkheden van Consumer. TomTom biedt hier met de connected PND's, de sportswatches en de Bandit action cam zeer veelbelovende en unieke producten.
    Dat levert groei op, maar het is vooral omzetgroei vanuit deze divisie. Het blijft wachten op het moment dat er een baanbrekend nieuw IoT massaproduct uit de koker komt.

    De explosieve winstgroei die in de komende 10 jaar vanuit de divisies Automotive, Telematics en Licensing gaat komen is voorlopig veel interessanter.
    Dat is groei die eigenlijk via de orders en marktontwikkelingen al vrijwel zeker binnen is; groei met schaalbare omzet uit software&services (hogere marges)op basis van abonnementen (jaarlijks stapelen van meer en meer auto's met een abonnement op TomTom-inside).
    Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de omzetgroei op basis van het daadwerkelijk gebruik van de kaarten en real-time services van TomTom in Licensing. Dat gebruik gaat via megaklanten als Apple en Uber ook zeer fors groeien de komende 10 jaar.

    Dat van die abonnementen gaat ook voor mij op. Ik heb een nieuwe Kadjar met TomTom inside en ik weet nu al dat ik mijn abonnement ga verlengen. Het werkt Super!!

    Groet uit Grunn.
  10. Juun 26 november 2015 11:55
    quote:

    Meryntje schreef op 26 november 2015 11:47:

    [...]

    Dat van die abonnementen gaat ook voor mij op. Ik heb een nieuwe Kadjar met TomTom inside en ik weet nu al dat ik mijn abonnement ga verlengen. Het werkt Super!!

    Groet uit Grunn.
    Gefeliciteerd, met je nieuwe auto en je gebruikservaring van de TT inside. Ik snap hoe je het beleeft. En ik ga ervan uit dat TT nog meer moois voor ons in petto heeft. Dit is niet de laatste ontwikkeling, dit is het begin.
  11. [verwijderd] 26 november 2015 12:09
    quote:

    Meryntje schreef op 26 november 2015 11:47:

    [...]

    Dat van die abonnementen gaat ook voor mij op. Ik heb een nieuwe Kadjar met TomTom inside en ik weet nu al dat ik mijn abonnement ga verlengen. Het werkt Super!!

    Groet uit Grunn.
    Gefeliciteerd. Zeer mooie auto!
    Mijn vrouw rijdt de Captur. Het abonnement is voor 3-jaar maar gaan we daarna ook verlengen.

    Renault heeft een eigen userinterface en persoonlijk vind ik de interface die TomTom op de nieuwe connected-PND's levert nog een stuk fraaier.
    Uiteindelijk maakt het echter niet uit want ook Renault leidt je met de TomTom real-time verkeersinfo keurig om de file heen. Vooral in de weekenden en in de avond/nacht, en als opeens wegwerkzaamheden zijn, is dat genieten. Daar betaal je graag een abonnement voor!
  12. Meryntje 26 november 2015 12:23
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 november 2015 12:09:

    [...]

    Gefeliciteerd. Zeer mooie auto!
    Mijn vrouw rijdt de Captur. Het abonnement is voor 3-jaar maar gaan we daarna ook verlengen.

    Renault heeft een eigen userinterface en persoonlijk vind ik de interface die TomTom op de nieuwe connected-PND's levert nog een stuk fraaier.
    Uiteindelijk maakt het echter niet uit want ook Renault leidt je met de TomTom real-time verkeersinfo keurig om de file heen. Vooral in de weekenden en in de avond/nacht, en als opeens wegwerkzaamheden zijn, is dat genieten. Daar betaal je graag een abonnement voor!
    Vorige week vrijdag op weg naar Gorinchem al profijt van gehad. Door een ongeluk verder op onze route en file's kregen we 4 x een betere route aangeboden. TOP!!

    Groet uit Grunn.
  13. sparenbas 26 november 2015 13:24
    quote:

    *Justin* schreef op 26 november 2015 00:25:

    Het bedrijf TT is volledig Agile/scrum www.youtube.com/watch?v=502ILHjX9EE , dus ze zullen prioriteren welke updates het meest waarde toevoegen voor de klant en dat kan een update zijn waar de een blij mee is en een bepaalde specialistische gebruiker minder behoefte aan heeft. Ik zie dat bij veel apps ook, als 1 functie 10 votes krijgt en een andere 100 votes, dan gaat de feature met 100 votes eerst. Terwijl ik net in van die 10 stemmers was die een andere (bijzondere) functie toegevoegd wilde zien.

    ...
    Nou, dat trekt DCRainmaker dus in twijfel: het lijkt er op dat TT voorrang geeft aan updates die zij zelf belangrijk vinden en niet die bovenaan staan op het wensenlijstje van gebruikers. Vandaar dat hij zegt: koop hem op de toestand van vandaag en niet op de toekomst.

    Overigens ga ik er zeker een kopen, maar niet voor mijzelf, maar voor onder de kerstboom. Ben wel benieuwd hoe de Spark hartslagmeting het doet bij koud weer, want die is pet bij de Multisport (maar nu hebben ze een nieuwe partner en niet meer de sensor van Mio).

14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.