Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,210   +0,045   (+0,87%) Dagrange 5,125 - 5,230 79.137   Gem. (3M) 178,5K

TOMTOM JULI 2015

1.866 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 94 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2015 11:12
    Met een koersdoelverhoging van ING en SNS securities, en dan een stijging van 1,4%? Zullen we de idealistische plaatjes wegvegen? Diverse mensen die er echt bekend mee zijn zeggen allemaal hetzelfde. Potentieel tomtom voor long term (3-5 jaar) is overweldigend. Dan kloppen koersen van 30 euro per aandeel wel. Op de korte termijn, ongeacht goede cijfers, overname HERE, een auto die is gespot in Duitsland, Harold die wat breder smiled, gaat niet zorgen voor verhogingen van koers met sprongen van 20-30%. Echt NIET! Ongelofelijk veel potentieel, voor nu ongelofelijk volatiel en enorm gedrukt door shortpartijen. Toch Xynix?
  2. Juun 29 juli 2015 11:12
    En ik wordt zo ie zo een beetje flauw van dat HERE iedere dag als ik eigenlijk TT wil horen. Als ik een bedrijf wil beoordelen op toekomstperspectief, wil ik dat graag doen op basis van de eigen kracht en eigen waarde van het bedrijf. Wat nu speelt (verkoop HERE) mag best een tijdje meespelen bij de waardebepaling TT, maar zoals het er nu op lijkt blijven we nog jaren kijken naar wat HERE doet om te kunnen bepalen wat TT gaat presteren en wat de bijbehorende waarde zal zijn.
  3. Zim 29 juli 2015 11:12
    quote:

    *Justin* schreef op 29 juli 2015 11:00:

    [...]

    Maar welke kant gaat die schokgolf op?

    Stel je bent beslisser bij Ford of GM. Als je bij nokia here blijft of gaat shoppen, dan maak je hen groter. Terwijl zij belang hebben bij dual source. Anders worden ze afhankelijk van een Duits trio. Er is dus een incentive om in tomtom te investeren.
    ik zit zelf long in TT met langlopende calls en wat aandelen. Voor mij maken de schokken van de dag niet zo heel veel uit, omdat ik er vanuit ga dat over een jaar we toch wel fors hoger staan.
    Maar dat terzijde, zie ik ook met lede ogen aan dat er een dag later opeens een hoop waarde verdampt is. Wat dat betreft begrijp ik Wies ook wel, als je meer voor de korte termijn handelt en met veel geld, dan is een dergelijke volatiliteit slecht voor je gezondheid en nachtrust.

    Maar ontopic tav bovenstaande reactie: Een schokgolf verwacht ik zelf ook. Voor mij dus geen reden uit te stappen, ben banger de rally naar hoger te missen dan tijdelijk lager te staan. Maar die schokgolf is naar mijn mening wel waarschijnlijk.
    In jaarrekeningen, bij de grondslagen voor waardering staat onder andere:
    verliezen worden genomen zodra zij voorzienbaar zijn, winsten zodra deze
    gerealiseerd zijn.

    En dat is de essentie in mijn ogen ook vaak bij aandelen. Here naar de duitsers levert het risico op dat zij weggaan bij TT. Verlies wordt direct verwerkt in de koers. Eventuele winsten door nieuwe klanten, concurrenten van de duitsers, worden pas in de koers verdisconteerd zodra deze contracten daadwerkelijk getekend zijn. En daar zit tijd tussen. En dat kan bijna niet anders dan leiden tot een correctie.
    Tenzij de duitsers toch veel meer betalen voor Here, of een beperkte versie van Here krijgen voor 2,5 mrd, iemand anders Here toch koopt of er een bod komt op TT, etc., etc.

    Ik blijf long en zit het ritje wel uit. Ben benieuwd waar we over een maand staan.
  4. [verwijderd] 29 juli 2015 11:13
    quote:

    Juun schreef op 29 juli 2015 11:09:

    [...]
    Als we de meer dan 10 scenario's wat betreft de verkoop van HERE, die de afgelopen maanden de revue zijn gepasseerd op een rij zetten, in volgorde van droomscenario tot nachtmerrie, dan staat het initiatief dat de Duitsers nu tonen, waarbij ze een open platform willen waarbij iedere autobouwer zich "gratis" kan aansluiten, wat mij betreft aan de kant van de nachtmerrie. Ik ben geen angsthaas, maar bij HERE in Duitse handen, hebben ze gewoon minder TT nodig.
    En zou dat beeld nu niet precies de bedoeling zijn? Als je iets onlogisch als geloofwaardig wilt verkopen tegenover je gesprekspartner moet je het misschien extra eng vertellen.
  5. Juun 29 juli 2015 11:17
    quote:

    goudenleeuw schreef op 29 juli 2015 11:12:

    Met een koersdoelverhoging van ING en SNS securities, en dan een stijging van 1,4%? Zullen we de idealistische plaatjes wegvegen? Diverse mensen die er echt bekend mee zijn zeggen allemaal hetzelfde. Potentieel tomtom voor long term (3-5 jaar) is overweldigend. Dan kloppen koersen van 30 euro per aandeel wel. Op de korte termijn, ongeacht goede cijfers, overname HERE, een auto die is gespot in Duitsland, Harold die wat breder smiled, gaat niet zorgen voor verhogingen van koers met sprongen van 20-30%. Echt NIET! Ongelofelijk veel potentieel, voor nu ongelofelijk volatiel en enorm gedrukt door shortpartijen. Toch Xynix?
    Wat mij betreft had SNS er beter aan gedaan om nu niet met een aanpassing te komen. De hele sector bestaat uit maar 3 partijen, waarvan er 1 op het punt staat om verkocht te worden. De toelichting van SNS biedt ook geen houvast, Martijn geeft zelf aan dat de waardering is op basis van een simplistisch model. Ze hadden er beter aan gedaan zich in te houden en te wachten tot na de eerste persconferentie van de koper van HERE en dan conclusies en dan tot conclusies en een aanbeveling te komen.
  6. [verwijderd] 29 juli 2015 11:18

    Juun, nu begrijp ik ook dat idee van de Duitsers met dat open platform voorstel beter ( nogmaals mochten ze Here krijgen ) heeft niks met TT vandoen of vandoen met de autofabrikanten die elkaar beconcurreren onderling, komt vanwege die opgezette Car Inc door Google, Google heeft volgens bronnen al 6 inschrijvingen/aanmeldingen binnen waaronder blijkbaar ook VW / conditioneel, maar dat gaat voor allen op en Google wil het een platform maken waar iedereen uit kan tappen, maar Google zit wel gelijk bij je binnen.

    de reden is de Valley, daarom doen de Duitsers dit, ze doen gewoon Google na en proberen zo Google, maar nog erger dadelijk Apple een hak te zetten.

    het is echt niet te bekijken hoe dit er over 3 jaar voorstaat, daarom alles is echt midterm, er is geen longterm, we weten het gewoonweg niet.

    Bosch is de slimste die eet van alle wallen mee en valt er één weg, staat er een ander beter voor en die hebben ze ook in de zak, die kiezen geen partij, zij zijn de partij die iedereen wil.
  7. [verwijderd] 29 juli 2015 11:24
    quote:

    R8GT schreef op 29 juli 2015 11:18:

    Juun, nu begrijp ik ook dat idee van de Duitsers met dat open platform voorstel beter ( nogmaals mochten ze Here krijgen ) heeft niks met TT vandoen of vandoen met de autofabrikanten die elkaar beconcurreren onderling, komt vanwege die opgezette Car Inc door Google, Google heeft volgens bronnen al 6 inschrijvingen/aanmeldingen binnen waaronder blijkbaar ook VW / conditioneel, maar dat gaat voor allen op en Google wil het een platform maken waar iedereen uit kan tappen, maar Google zit wel gelijk bij je binnen.

    de reden is de Valley, daarom doen de Duitsers dit, ze doen gewoon Google na en proberen zo Google, maar nog erger dadelijk Apple een hak te zetten.

    het is echt niet te bekijken hoe dit er over 3 jaar voorstaat, daarom alles is echt midterm, er is geen longterm, we weten het gewoonweg niet.

    Bosch is de slimste die eet van alle wallen mee en valt er één weg, staat er een ander beter voor en die hebben ze ook in de zak, die kiezen geen partij, zij zijn de partij die iedereen wil.
    Dan wilt Apple ook een open platform, niet zo lastig om te raden welk platform daar de basis voor gaat dienen.

    Dat kan allemaal ook prima, de markt is groot genoeg voor 3.

    Misschien dat HG daarom al een paar keer gehint heeft "Je kan sommige marktwerkingen niet tegen houden". De koers Tom2 moet hoog blijven want de equity over het afgelopen jaar telt.
    Hebben sommige banken hier misschien ook een handje in??
  8. [verwijderd] 29 juli 2015 11:26
    quote:

    *Justin* schreef op 29 juli 2015 11:00:

    [...]

    Maar welke kant gaat die schokgolf op?

    Stel je bent beslisser bij Ford of GM. Als je bij nokia here blijft of gaat shoppen, dan maak je hen groter. Terwijl zij belang hebben bij dual source. Anders worden ze afhankelijk van een Duits trio. Er is dus een incentive om in tomtom te investeren.
    Precies,en dat is nou net niet wat je wil als autobouwers, je concurrent sterker maken, door er bij te gaan shoppen om kaarten......
  9. Juun 29 juli 2015 11:29
    Dit is in het stadium waarin we vandaag verkeren de enige juiste conclusie:

    het is echt niet te bekijken hoe dit er over 3 jaar voorstaat, daarom alles is echt midterm, er is geen longterm, we weten het gewoonweg niet.


    En deze is ook goed, al is het geen slimmigheid van Bosch, ze verkeren ook voor een deel "toevallig" in een positie waarin ze niet veel te vrezen hebben:

    Bosch is de slimste die eet van alle wallen mee en valt er één weg, staat er een ander beter voor en die hebben ze ook in de zak, die kiezen geen partij, zij zijn de partij die iedereen wil.
  10. [verwijderd] 29 juli 2015 11:31
    quote:

    R8GT schreef op 29 juli 2015 11:18:

    Juun, nu begrijp ik ook dat idee van de Duitsers met dat open platform voorstel beter ( nogmaals mochten ze Here krijgen ) heeft niks met TT vandoen of vandoen met de autofabrikanten die elkaar beconcurreren onderling, komt vanwege die opgezette Car Inc door Google, Google heeft volgens bronnen al 6 inschrijvingen/aanmeldingen binnen waaronder blijkbaar ook VW / conditioneel, maar dat gaat voor allen op en Google wil het een platform maken waar iedereen uit kan tappen, maar Google zit wel gelijk bij je binnen.

    de reden is de Valley, daarom doen de Duitsers dit, ze doen gewoon Google na en proberen zo Google, maar nog erger dadelijk Apple een hak te zetten.

    het is echt niet te bekijken hoe dit er over 3 jaar voorstaat, daarom alles is echt midterm, er is geen longterm, we weten het gewoonweg niet.

    Bosch is de slimste die eet van alle wallen mee en valt er één weg, staat er een ander beter voor en die hebben ze ook in de zak, die kiezen geen partij, zij zijn de partij die iedereen wil.
    Daarom des te mooier de samenwerking tussen Tom2 en Bosch.

    Ik denk dat een Here onder de Duitsers het afleggen tegen de grootmachten Apple/Google. Of ze moeten er heel veel in gaan investeren en ontwikkelen. Dat is wat IK denk.
  11. [verwijderd] 29 juli 2015 11:58
    quote:

    R8GT schreef op 29 juli 2015 11:18:

    Bosch is de slimste die eet van alle wallen mee en valt er één weg, staat er een ander beter voor en die hebben ze ook in de zak, die kiezen geen partij, zij zijn de partij die iedereen wil.
    Goed punt dat je dit aanhaalt, want weet je eigenlijk wie de directe concurrenten zijn van Bosch? We hebben het wel steeds over TT die als enige overgebleven zelfstandige kaartenmaker overblijft, maar hoe zit het eigenlijk met de business van Bosch?
  12. [verwijderd] 29 juli 2015 12:14
    quote:

    Juun schreef op 29 juli 2015 11:09:

    [...]
    Als we de meer dan 10 scenario's wat betreft de verkoop van HERE, die de afgelopen maanden de revue zijn gepasseerd op een rij zetten, in volgorde van droomscenario tot nachtmerrie, dan staat het initiatief dat de Duitsers nu tonen, waarbij ze een open platform willen waarbij iedere autobouwer zich "gratis" kan aansluiten, wat mij betreft aan de kant van de nachtmerrie. Ik ben geen angsthaas, maar bij HERE in Duitse handen, hebben ze gewoon minder TT nodig.
    Wat betekent 'gratis' aansluiten.

    Gratis bestaat niet, want dan wordt Nokia HERE zwaar verlieslatend voor de Duitsers. Je kunt dus tegen betaling van HERE gebruik maken (is nu ook al zo) of je zou mogelijk kunnen participeren (belang nemen) tegen bepaalde nog niet duidelijke benefits. Waarom zou je als PSA of Renault of wie dan ook participeren? Het kost geld en brengt risico met zich mee, terwijl je ook gewoon een licentie kunt krijgen. De Duitsers hebben de hete kastanjes uit het vuur gehaald (het in stand houden van het duopolie, zodat er een dual source strategie mogelijk blijft) dus dat is al voor elkaar. De andere autofabrikanten hebben dus helemaal niet dergelijke belangen.

    Sterker nog, het belang om in TomTom te investeren neemt erdoor toe. Nu is namelijk de toekomst van HERE weer voor een tijdje zeker gesteld en het is voor alle autofabrikanten van belang dat er daarnaast nog een tweede aanbieder is voor de maps en locatie technologie voor (semi) zelfrijdende auto's. Dat belang heeft UBER trouwens ook heel sterk.
  13. [verwijderd] 29 juli 2015 12:18
    quote:

    *Justin* schreef op 29 juli 2015 12:14:

    [...]

    Wat betekent 'gratis' aansluiten.

    Gratis bestaat niet, want dan wordt Nokia HERE zwaar verlieslatend voor de Duitsers. Je kunt dus tegen betaling van HERE gebruik maken (is nu ook al zo) of je zou mogelijk kunnen participeren (belang nemen) tegen bepaalde nog niet duidelijke benefits. Waarom zou je als PSA of Renault of wie dan ook participeren? Het kost geld en brengt risico met zich mee, terwijl je ook gewoon een licentie kunt krijgen. De Duitsers hebben de hete kastanjes uit het vuur gehaald (het in stand houden van het duopolie, zodat er een dual source strategie mogelijk blijft) dus dat is al voor elkaar. De andere autofabrikanten hebben dus helemaal niet dergelijke belangen.

    Sterker nog, het belang om in TomTom te investeren neemt erdoor toe. Nu is namelijk de toekomst van HERE weer voor een tijdje zeker gesteld en het is voor alle autofabrikanten van belang dat er daarnaast nog een tweede aanbieder is voor de maps en locatie technologie voor (semi) zelfrijdende auto's. Dat belang heeft UBER trouwens ook heel sterk.
    Investeren in een concurrent autobouwer, doe je alleen als je er zelf beter van wordt, en dus niet door er in te investeren voor kaarten. ...dat doe je dan liever bij tomtom voor dezelfde prijs...
  14. [verwijderd] 29 juli 2015 12:21
    quote:

    Juun schreef op 29 juli 2015 11:17:

    [...]
    Wat mij betreft had SNS er beter aan gedaan om nu niet met een aanpassing te komen. De hele sector bestaat uit maar 3 partijen, waarvan er 1 op het punt staat om verkocht te worden. De toelichting van SNS biedt ook geen houvast, Martijn geeft zelf aan dat de waardering is op basis van een simplistisch model. Ze hadden er beter aan gedaan zich in te houden en te wachten tot na de eerste persconferentie van de koper van HERE en dan conclusies en dan tot conclusies en een aanbeveling te komen.
    Ik ben het daar niet mee eens. Het is ook goed om eens vooruit te kijken, zo vlak voor de kogel door de kerk gaat rond Nokia HERE.

    Ik heb een stukje gezien van het rapport. Ze hebben een aantal 'vereenvoudigde' berekeningen gedaan voor de langere termijn.

    Simplified betekent niet simplistisch, maar dat je met een aantal ruwe aannames werkt. Waarin de aannames aan de voorzichtige kant zijn, een groei in marktaandeel in automotive van 20% naar 40% longterm lijkt veel, maar is niet bijzonder. Want dat is nu al aan de gang.

    Het huidige orderboek suggereert een marktaandeel dat significant hoger ligt dan het historische marktaandeel. De omzet waar je nu naar kijkt komt uit deals van 3-4 jr geleden en zegt dus niks over de huidige verhoudingen. Zeker niet, omdat tomtom toen nog haar hele componenten strategie ten uitvoer moest brengen.

    En de groei in Telematics is ook niet bijzonder geprognosticeerd. En consumer wordt op neutral gezet, terwijl bekend is dat TomTom streeft naar omzetgroei (sports outgrowing pnd decline).

  15. Juun 29 juli 2015 12:27
    De term simplistisch komt niet van mij, maar ik kan het me wel goed voorstellen. Als je berekening meer aannames bevat dan vaste waarden, is het een onnodige exercitie om daar veel tijd aan te besteden en kun je het beter snel en simplistisch houden. Als er over een paar dagen meer duidelijkheid is over de bestemming van HERE (laten we het hopen), kunnen we ons richten op de nieuwe marktverhoudingen met bedreigingen en kansen en dan is er meer zinnig een voorspelling van de toekomst van TT te maken dan in het huidige stadium met veel vraagtekens bij de te verwachten marktaandelen.


    AMSTERDAM (Dow Jones)--SNS Securities verhoogt het koersdoel van TomTom (TOM2.AE) naar EUR15,00 van EUR9,75. Analist Martijn den Drijver stelt dat niet de winstramingen voor de korte termijn, maar de perspectieven voor de langere termijn bepalend zijn voor de waardering. De waardering houdt rekening met een mogelijke overname van rivaal Nokia Here door Duitse autofabrikanten voor EUR2,5 miljard en met een mogelijke overname van TomTom's navigatiebedrijf door een techgigant. Als die overname echter uitblijft, denkt Den Drijver dat TomTom over tien jaar een fors hoger marktaandeel zal hebben in autonavigatie en -traffic dan nu. Via een simplistisch model komt hij voor heel TomTom op een mogelijke omzet van EUR1,95 miljard in 2025, bij een EBIT-marge van 15,5%, wat leidt tot de waardering van EUR15 per aandeel. Het advies blijft buy. Het aandeel TomTom sloot dinsdag op EUR9,52. (archie.vanriemsdijk@wsj.com)
    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com
    (END) Dow Jones Newswires
    July 29, 2015 02:59 ET (06:59 GMT)
    © 2015 Dow Jones & Company, Inc.

    AAND TOMTOM @ EUR 0.20
    NL0000387058


    Ik vind je bijdragen overigens altijd het lezen waard Justin, maar je zit wel altijd aan dezelfde kant van de streep. Altijd positief over TT en je voelt je soms wat aangevallen als er gesproken wordt over de bedreigingen voor TT. Ik houd het liever wat genuanceerder, ieder bedrijf heeft kansen en bedreigingen en hoe je daar mee omgaat, of dat nu bewust is, of dat het je "overkomt", maakt samen wat je resultaat en toekomstperspectief is. Maar om de bedreigingen te verzwijgen en de kansen op te hemelen, dat is m.i. een valkuil waar je niet in terecht wilt komen.
  16. [verwijderd] 29 juli 2015 12:31
    quote:

    Juun schreef op 26 juli 2015 16:27:

    @Justin,
    compliment en AB voor je verhaal, maar het verbaast me steeds dan een ieder op ieder willekeurig draadje post. We zitten nu toch op het "juli-draadje". Als ik 8 uur bezig ben geweest om gevallen bomen met de kettingzaag op te ruimen (ja, op een zondag), dan hoop ik dat ik alleen de belangrijke draadjes hoef bij te lezen.

    Gelukkig hebben maar een paar malloten en een paar intelligenten gepost, dus het kost me niet heel veel tijd.

    Op naar de maandag, de rest van juli en het verloop van Q3. HERE heeft me nog nooit geïnteresseerd, het gaat me om TT, en wat TT op eigen kracht presteert. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in, nog steeds á + € 1,- per maand.
  17. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2015 12:31
    Via een simplistisch model komt hij voor heel TomTom op een mogelijke omzet van EUR1,95 miljard in 2025, bij een EBIT-marge van 15,5%, wat leidt tot de waardering van EUR 15 per aandeel

    Deze man moet een medaille krijgen van de TT-fans.....!!!

    Hij zelfs 10 jaar in de toekomst kijken.........!!! lol

    Maar wat bedoelt hij nu eigenlijk: is TT nu 15 euro waard of in 2025.....???

    Een omzet van 2 miljard met een ebit-marge van 15% maakt een ebit winst van ca 300 miljoen, dus laten we zeggen 200 miljoen netto winst = ca 80 cent p/a.
    De K/W bedraagt dan NU AL ca 12,5......!!!

    Dus als de koers in 10 jaar stijgt naar 15 euro, dat is de K/W in 2025 dus ca 19.....!!!

    GEWELDIG....!!

    Hier zitten alle fans op te wachten.....!!!
1.866 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 94 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.