Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 180,2K

Nokia HERE te koop

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 217 218 219 220 221 ... 250 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 juli 2015 22:13
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 27 juli 2015 21:43:

    [...]
    Justin waarom ga je nou door. Heb je mijn laatste bericht niet gelezen.
    Van 21:27
    Omdat ie gewoon gelijk heeft. Ik heb bij andere posters meerdere malen "laatste waarschuwing gezien" Je maakt je als moderator echt ongeloofwaardig als je maar blijft dreigen met "laatste waarschuwingen".

    Ondertussen wordt een forum discussie totaal naar zijn vernieling geholpen door posters die:

    • Alleen maar kreten plaatsen als "AB" en meer van die nietszeggende kreten
    • 20x hetzelfde plaatsen
    • 100 x de koers gaan posten terwijl die gewoon te lezen is op de monitor
    • bij elke cent lager of hoger dit blijkbaar nodig vinden te publiceren
    • altijd en allen maar op de man (vrouw) spelen

    Ik wil als belegger informatie over mijn fonds en moet nu noodgedwongen eerst langs een heleboel ruis voordat ik eindelijk iets nuttigs op kan pikken.
  2. [verwijderd] 27 juli 2015 22:31
    In de discussie tussen welke partij nou de 'beste' is: HERE of TOM2, wordt met name de HD-map oplossing van Tom2 superieur gevonden. De mensen die dit vinden zijn dan partijdig en verliefd op het aandeel....

    Als je een spade dieper graaft dan zie je dat HERE, TOM2 en Google aardig op elkaar lijken. De manier van HD data collection en de manier waarop ze er over spreken in de media (plus de auto's die van de drie partijen rondrijden) wijzen ook in die richting.

    Wie was er eigenlijk het eerste mee, en doet dat er wel wat toe? En wie kunnen we eventueel nog verwachten op dit gebied? Ten slotte is de techniek nieuw, er is nog niet veel in kaart gebracht en voor een partij met geld is de achterstand nu nog niet te groot om relevante gebieden in kaart gebracht te hebben vóór pak hem beet het jaar 2020-2022.

    Technisch gezien vissen ze dus allemaal in dezelfde vijver. En als het gaat om de databewerking die de data naar een 'standaard' kaart mapped, dan vissen ze met zijn drieën in exact dezelfde vijver, die van ESRI.

    Dan onderkennen we dus 3 lagen:

    -[Data inwinning]------[data processing]-----[standaard map ]-
    . . .
    . . .
    [Mobile Mapping]------[xxxx + ESRI ]-----[Tomtom-, Here-, Google-maps]

    Welke ingrediënten heeft de kaartenbakker nodig om HD-Maps te maken? Uit info van ESRI (maar een beetje verouderd):
    MMS (Mobile Mapping Systems) Overview:
    1. Main Components :
    -a- Laser Ranging & Scanning Device (Sick / Riegl / Hokuyo / Velodyne)
    -b- Digital Imaging Device: Line Scanning / Digital Frame Camera / Multiple Camera (Ladybug/ Doldeca)
    -c- Positioning Device (GPS/IMU) ( Omnistar / Applannix / IGI / Honeywells / Xsens / X-Bow / Microstrain)
    2. System Supplier : (OPTECH / TOPCON / Mitsubishi / Trimble / Riegl / IWANE / Earthmine (HERE))
    3. Service Providers : (Tomtom, HERE, Google )

    HERE gebruikt de techniek van Earthmine (acquisitie in 2012),de oprichter John Ristevski is meegegaan met zijn bedrijf en werkt nu voor HERE.
    Tom2 gebruikt een commercieel verkrijgbare Lidar/Gps/3D-video module, technologie is ook in samenwerking met ESRI verfijnd, maar Road Dna is een patent van Tom2.

    Voor de mapping van de 3D-data naar de TbT kaart wordt dus techniek van ESRI gebruikt.
    Eigenlijk gebruiken ze dus vergelijkbare en soms precies dezelfde techniek om HD maps te genereren. De manier waarop het gebruikt wordt (mapping naar de 'standaard turn by turn' kaart doet mij vermoeden dat je het misschien wel over uitwisselbare techniek hebt. Dat zou dus betekenen dat je HERE kaarten kuntcombineren met Tom2 HD-maps, danwel Tom2 kaarten kunt combineren met HERE HD-maps.

    Als ze van de 3 lagen allebei 2 dezelfde gebruiken, Waarin onderscheiden Tom2 en HERE zich dan nog (het stukje xxxx in bovenstaand laagjes overzicht)?

    De xxxx van Tom2: Road DNA en vergaande automatisering
    De xxxx van HERE: Earthmine

    Road DNA gaat volgens mij niet over de manier waarop data ingewonnen wordt, maar de manier waarop de 3D data vergeleken en gemapped wordt met de 2D data, plús de geringe hoeveelheid opslagruimte per gereden kilometer die nodig is om deze data te verkrijgen. Dát kan op de korte termijn winst betekenen, want met al die sensoren en vehicle to vehicle communication die allemaal een beslag leggen op beschikbare bandbreedte gaat men er vanuit dat de hele Internet of things gedachte pas écht kan losbarsten wanneer 5G netwerken zijn uitgerold. En dat is niet vóór 2020 te verwachten. Het beschikken over een techniek waarbij je met weinig bandbreedte toch over de benodigde data kunt beschikken (zoals Road DNA), vind ik pure winst. Road DNA is door Tom2 zelf ontwikkeld. Het zal best wat geld
    gekost hebben, maar waarschijnlijk niet zoveel als het overnemen van een heel bedrijf HERE destijds gekost heeft (Earthmine).

    Updaten van je gegevens is met selfdriving cars super belangrijk. Hoe kun je vertrouwen in een automatisch driving proces als je gegevens niet kloppen? Constant actueel houden wordt in mijn ogen dan ook de grootste uitdaging voor
    de leveranciers. Het zou mij niets verbazen als in de toekomst ook gewone auto's, (of in ieder geval meer dan er nu rondrijden voor de eerste inwinning), uitgerust worden met de MMS (Mobile Mapping System) stack.
    Tom2 lijkt het proces om kaarten te updaten nu al goed onder de knie te hebben. Schaalvergroting zal voor hen niet recht evenredig zijn met het maken van meer kosten.

    Ik denk dat dit de echte achilleshiel is van HERE. Ze hebben nu al zoveel meer mensen nodig dan Tom2. In de toekomst wordt het up to date houden van HD-maps zó belangrijk. Ze kunnen het niet bolwerken zonder er nog meer menskracht in
    te stoppen. Waarom heeft HERE zoveel meer mensen nodig dan Tom2? Is er een probleem met de verwerking van al deze gegevens? Zijn ze wel goed in turn by turn kaarten maar is de kostprijs voor het updaten van HD-maps te hoog?

    Misschien dat dit soort onzekerheden en overwegingen ook wel spelen bij de uiteindelije overname van HERE door het consortium?
    Wie zal het zeggen, Time will Tell....and Tom2 is HERE to stay....
  3. [verwijderd] 27 juli 2015 22:41
    Top post Hik!

    Thanks.

    Je geeft onderhoud als meest onderscheidende tussen Here en TT. Als dat zo is dan zal de kostprijs per product voor Here straks te hoog zijn. Here heeft nu, zoals ze beweren, een marktaandeel van 80%. Dat is al niet meer het geval en gezien de orderinstroom die TomTom al vermeld heeft mogen we veronderstellen dat het nu al minimaal 65-35 is. Bij gelijke producten zal de toekomst eerder naar 50-50 gaan dan terug naar 80-20. Als we naar een even groot markt aandeel gaan dan zal de kostprijs voor Here een belemmering worden en zal het voor TT eenvoudig zijn ok op basis van prijs hen weg te concurreren. Immers de kostprijs per product zal in het geval van Here, bij verlies van marktaandeel, enorm toenemen en bij TT afnemen.
    Ach en dan hebben ze ook nog die andere ijzers in het vuur.
  4. [verwijderd] 28 juli 2015 08:54
    quote:

    Hik schreef op 27 juli 2015 22:31:

    want met al die sensoren en vehicle to vehicle communication die allemaal een beslag leggen op beschikbare bandbreedte gaat men er vanuit dat de hele Internet of things gedachte pas écht kan losbarsten wanneer 5G netwerken zijn uitgerold. En dat is niet vóór 2020 te verwachten. Het beschikken over een techniek waarbij je met weinig bandbreedte toch over de benodigde data kunt beschikken (zoals Road DNA), vind ik pure winst. Road DNA is door Tom2 zelf ontwikkeld.
    Goede morgen Hik, dank! AB.

    5G is zeker niet voor 2020 te verwachten, technologisch wel maar er spelen ook andere factoren. 4G is namelijk pas uitgerold en deze kosten moeten door providers ook terug verdiend worden. Daarnaast is er in de (consumenten)markt nog geen vraag naar 5G, dus de investering wordt nog niet getriggerd. Op het moment dat onze vraag naar datacapaciteit dusdanig omhoog dreigt te gaan en 5G dus commercieel uit te buiten is zal hiermee worden begonnen. Dan kost het uitrollen van een dekkend netwerk nog enkele jaren.
    Daarnaast vraag ik me af hoe dicht deze 5G dekking moet zijn, Nederland heeft nu een vrijwel landelijk 4G dekking maar is daarmee zeer uniek. Op de meeste andere ontwikkelde plekken in de wereld is er alleen 4G dekking in dichtbevolkte gebieden. Welk effect heeft het ontbreken van 5G in dunbevolkte gebieden op vehicle to vehicle communication? Is automated driving daar dan niet mogelijk?
  5. [verwijderd] 28 juli 2015 09:34
    en blijkbaar al Verkocht...

    On July 22, Audi, BMW and Daimler agreed to pay $2.7 billion to acquire Nokia's mapping service Here.

    Top 5 CEOs in the smart car driving seat

    www.cbronline.com/news/internet-of-th...

    mocht dit waar zijn dat het al op de 22e bekend was,dan heeft Nokia zich nog dieper in de nesten gewerkt, schadeclaims zullen volgen !!
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 juli 2015 09:47
    quote:

    gerard_ecb schreef op 27 juli 2015 22:41:

    Top post Hik!

    Thanks.

    Je geeft onderhoud als meest onderscheidende tussen Here en TT. Als dat zo is dan zal de kostprijs per product voor Here straks te hoog zijn. Here heeft nu, zoals ze beweren, een marktaandeel van 80%. Dat is al niet meer het geval en gezien de orderinstroom die TomTom al vermeld heeft mogen we veronderstellen dat het nu al minimaal 65-35 is. Bij gelijke producten zal de toekomst eerder naar 50-50 gaan dan terug naar 80-20. Als we naar een even groot markt aandeel gaan dan zal de kostprijs voor Here een belemmering worden en zal het voor TT eenvoudig zijn ok op basis van prijs hen weg te concurreren. Immers de kostprijs per product zal in het geval van Here, bij verlies van marktaandeel, enorm toenemen en bij TT afnemen.
    Ach en dan hebben ze ook nog die andere ijzers in het vuur.
    Het is fantasie om te denken dat TT nu al een groter marktaandeel heeft; de orders die TT ontvangen heeft moeten uitgespreid worden over 3-4 jaar en worden daardoor op jaarbasis veel kleiner.
  7. [verwijderd] 28 juli 2015 09:58
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 28 juli 2015 09:47:

    [...]

    Het is fantasie om te denken dat TT nu al een groter marktaandeel heeft; de orders die TT ontvangen heeft moeten uitgespreid worden over 3-4 jaar en worden daardoor op jaarbasis veel kleiner.
    240 miljoen in 2014
    Minimaal hetzelfde in 2015
    2016 weten we nog niet maar een beetje extrapoleren, is academisch gokken, zal wel een zelfde grootte geven.

    Dat zou impliceren een verdubbeling van de automotiv omzet en dus ook een vergroting van het marktaandeel. Geen verdubbeling want de take rates gaan ook omhoog. Maar naar een verhouding van 35-65 is echt geen wild guess.
  8. [verwijderd] 28 juli 2015 10:08
    quote:

    beeldscherm schreef op 28 juli 2015 09:34:

    en blijkbaar al Verkocht...

    On July 22, Audi, BMW and Daimler agreed to pay $2.7 billion to acquire Nokia's mapping service Here.

    Top 5 CEOs in the smart car driving seat

    www.cbronline.com/news/internet-of-th...

    mocht dit waar zijn dat het al op de 22e bekend was,dan heeft Nokia zich nog dieper in de nesten gewerkt, schadeclaims zullen volgen !!
    Lezen dat staat er niet. Er staat dat ze met hun drieën een akkoord hebben gegeven om 2,7 miljard te betalen voor Here. Dat is 900 miljoen dollar per deelnemer. Er staat niet dat Here akkoord mee is.
  9. [verwijderd] 28 juli 2015 10:13
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 28 juli 2015 09:47:

    [...]

    Het is fantasie om te denken dat TT nu al een groter marktaandeel heeft; de orders die TT ontvangen heeft moeten uitgespreid worden over 3-4 jaar en worden daardoor op jaarbasis veel kleiner.
    Je begint behoorlijk irritant te worden met woorden als fantasie. Je weigert gewoon feiten aan te nemen zoals deze zowel door de CEO en CFO en analisten worden benoemd, alleen om in je eigen fantasietjes te geloven.

    Dit jaar haalt TomTom opnieuw minimaal 220 miljoen aan orders. Als je meerdere jaren op rij deals sluit die voor meerdere jaren gelden, dan zit daar overlap in en moet je ze dus optellen.
  10. [verwijderd] 28 juli 2015 10:22
    quote:

    goudenleeuw schreef op 28 juli 2015 10:19:

    Justin, je felheid is begrijpelijk hoor. Maar wat is volgens jou reden behoorlijke daling TomTom?
    Justin reageert helemaal niet oo de daling van vandaag. Maar het lijkt een shorters aanval. Ik denk dat er weer posities ingenomen worden. Doet helemaal niets af aan de LT positie van TT. De koers is de waan van de dag en ja TT is erg volatiel op dit moment. Ik zou zeggen niet te veel korte optie contracten maar lange optiecontracten en aandelen. Op deLT zal het rech kom, zeggen de Zuid Afrikanen.
  11. [verwijderd] 28 juli 2015 10:40
    quote:

    gerard_ecb schreef op 27 juli 2015 22:41:

    Top post Hik!

    Thanks.

    Je geeft onderhoud als meest onderscheidende tussen Here en TT. Als dat zo is dan zal de kostprijs per product voor Here straks te hoog zijn. Here heeft nu, zoals ze beweren, een marktaandeel van 80%. Dat is al niet meer het geval en gezien de orderinstroom die TomTom al vermeld heeft mogen we veronderstellen dat het nu al minimaal 65-35 is. Bij gelijke producten zal de toekomst eerder naar 50-50 gaan dan terug naar 80-20. Als we naar een even groot markt aandeel gaan dan zal de kostprijs voor Here een belemmering worden en zal het voor TT eenvoudig zijn ok op basis van prijs hen weg te concurreren. Immers de kostprijs per product zal in het geval van Here, bij verlies van marktaandeel, enorm toenemen en bij TT afnemen.
    Ach en dan hebben ze ook nog die andere ijzers in het vuur.

    Leuk het bericht van Hik en ook die van beleggersbelangen. Interessant hoe ze analisten tegenover elkaar zetten en ook forum deelnemers.

    Ze noemden niet BNP Paribas, maar die ziet het m.i. het scherpst.

    TomTom haalde eerste successen bij Renault en Fiat door totale inbouwnavigatie te realiseren. Maar andere fabrikanten, die zelf geld verdienen aan die systemen, zagen dit als concurrentie. Er zijn namelijk, zeker bij de Duitsers, auto's die vrijwel zonder marge van de band rollen, waarbij de dealer marge vooral wordt gerealiseerd door bijverkoop van accessoires, zoals navigatie/infotainment.

    Het gevolg was dat a) sommige autofabrikanten wel de traffic en maps van tomtom wilden hebben maar los en niet als onderdeel van de hardware (kastje). Wat TomTom nog niet kon leveren. En b) dat partijen die hardware leveren aan autofabrikanten, zoals Harman, allerlei deals voor maps aan Nokia gingen gunnen, omdat zij TomTom als concurrent gingen zien. Want de deals met Renault en FIAT die hadden Harman en Continental ook wel willen hebben.

    Nu heeft TomTom dus een draai gemaakt, sinds 2012 de automotive producten opgeknipt in losse componenten. Die zijn sinds 2014 beschikbaar.

    Gevolgen:

    - Marktaandeel traffic Europa van 0% naar 80%
    - 220 miljoen aan deals in eerste jaar (gaat waarschijnlijk nog verder groeien) versus nu 100 mln omzet
    - Iedere offerte aanvraag (RFQ) die Nokia HERE krijgt, krijgt TomTom nu ook
    - Goddijn zegt veel meer deals te winnen dan vroeger (percentage van RFQ's dat wordt gewonnen)
    - Harman is partner geworden van TomTom en ziet TT nu niet meer als concurrent. Idem voor Continental.

    Nemen we even terug waar HIK het over had, dan denk ik zelf dat TomTom een hoger kwaliteitsniveau heeft, of beter gezegd, een betere kosten/kwaliteit verhouding. Hoe dat is ontstaan is denk ik uit noodzaak. In de moeilijke jaren was er voor TomTom bittere noodzaak om maps goedkoper te kunnen ontwikkelen. Daaruit is het concept van de zelf-lerende kaart ontstaan. Als iedereen in een andere rijrichting rijdt, dan is blijkbaar de rijrichting veranderd, en kan de map zichzelf aanpassen (machine learning) en hoef je geen mensen op pad te sturen om een foto te maken van de nieuwe situatie.

    Stel dat Nokia en TomTom exact dezelfde kwaliteit leveren. Inmiddels komen de RFQ's (offerte aanvragen) steeds bij hen beiden binnen. Alle tussenpartijen weten namelijk inmiddels wat TomTom levert. En door de verkoop van HERE is er zelfs extra aandacht voor geweest (bedrijfsbezoeken van derden, die de nieuwe TomTom technologie komen bekijken)

    Er is daardoor niets wat kan voorkomen dat de marktaandeel verhoudingen tussen Nokia en TomTom naar 50/50 gaan brengen. Waar deze nu op 20/80 liggen, maar dat is gebaseerd op deals van 3 jaar geleden, toen tomtom nog de hardware strategie voerde die autofabrikanten en partijen als Harman en Bosch als concurrerend zagen.

    Vervolgens is de vraag hoe groot deze markt is. Als je naar de cijfers van Nokia kijkt en de deals van TomTom, dan denk ik dat de marktomvang rond de 1 miljard euro ligt. Deze markt groeit nog sterk door grotere take-rates (percentage auto's dat navigatie aan boord heeft) en in sommige landen door regelgeving (verplichte gps chip aan boord voor stolen vehicle recovery) en door trends zoals veiligheidssystemen en hulpsystemen (ADAS, wat TT doet samen met Bosch). Ook neemt het aantal componenten toe. Van maps, traffic en software, naar ook cloud diensten en parkeerdiensten. Het bedrag per auto kan in de loop der tijd dus ook omhoog.

    Het is daarom niet gek om te veronderstellen dat de omzet van TomTom automotive naar 600 miljoen kan (50% marktaandeel in een markt die groeit naar 1,2 miljard).

    Het gevolg daarvan zou zijn dat Nokia HERE zonder ingrijpen verlieslatend wordt (zij verkopen nu 700 miljoen) en dat TomTom haar omzet in Automotive verzesvoudigt. De omzet ligt namelijk nu op 100. Aangezien de kosten binnen Automotive niet navenant toenemen. (de maps en traffic en andere diensten zijn er al) betekent dit een huge upside potentieel voor tomtom winstgevendheid. Die ligt op dubbeltjes en kan volgens bovenstaande naar euro's. Daar gaat wat tijd overheen door boekhoudkundige verplichtingen IFRS (deferred revenue) maar qua cash kan dit al vrij snel gebeuren. Daarmee bedoel ik het moment waarop TomTom rekeningen gaat sturen. Dat gaat vanaf 2016 al versnellen.

    Dan nog de vraag, die ook in beleggersbelangen staat, of de Duitse overname (als zij het worden) van Nokia HERE nog enige invloed heeft op bovenstaande.

    Ik denk van niet en heb daar ook contact over met andere kenners. Natuurlijk zullen BMW, Audi en Mercedes dan een deel van hun business bij HERE neerleggen. Dat doen ze nu echter ook. En vanuit het dual sourcen idee zullen ze ook business aan TomTom gunnen. Zeker voor traffic, waarin TomTom nu duidelijk leading is qua marktaandeel en technologie.

    De andere autofabrikanten, wat doen die? Nou degenen die bij TomTom zitten die hebben al een duidelijke keuze gemaakt voor TomTom, voor de partij die nu nog de kleinste van de twee is. Dat zal zo blijven en zijn ook langetermijn contracten, die met PSA gaat pas net in. Relaties met Renault en FIAT zijn heel goed, gaan zelfs terug tot aan de hardware tijd.

    De overige fabrikanten, dus niet de traditionele TomTom klanten, maar ook niet het Duitse trio, dat zijn o.a. Toyota, General Motors, Ford, Volvo, Opel, Honda, Nissan, Suzuki, Hyundai en anderen.

    Ik zie 50% van die merken bij TomTom komen. Er zitten al merken tussen die met TomTom werken. Zoals Hyundai en KIA met traffic en Ford met de app.

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 217 218 219 220 221 ... 250 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.