Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,195   +0,030   (+0,58%) Dagrange 5,125 - 5,230 6.671   Gem. (3M) 179,1K

TomTom: week 10-17 mei 2015: Eenmaal, andermaal .......

1.529 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. wilast 16 mei 2015 09:31
    Artikel van vanochtend in het FD over zelfrijdende auto's:

    Auto wordt woonkamer

    Niek Schenk
    Vandaag, 06:00
    Autorijden zal ingrijpend veranderen nu de zelfrijdende auto in aantocht is. Sturen of schakelen hoeft straks niet meer, naar buiten kijken ook al niet. Dus kan de auto dienstdoen als relaxplek, kantoor of bioscoop.


    Een familie speelt domino in een zelfrijdende auto. Illustratie uit 1957.
    Grote fabrikanten proberen zich al jaren een voorstelling te maken van het auto-interieur van de toekomst. Het wordt een plek waar de bestuurder niet meer nodig is; de computer doet het werk. Na het woonhuis en de werkplek wordt de auto de derde locatie met leefruimte voor de mens. En die kan hij, net als thuis, helemaal naar eigen smaak inrichten.

    De portieren van de zelfrijdende auto openen in tegengestelde richting, wat het instappen vergemakkelijkt.
    Hoewel ook BMW, Audi en Tesla hard aan het werk zijn, loopt Mercedes met zijn F015 voorop (zie de tekst hieronder). Het is het eerste prototype dat een duidelijke weg wijst naar die toekomst. Met de hulp van gedegen marktonderzoek, een vooruitblik op de technologische ontwikkelingen én de eigen futurologen, designers en ingenieurs, is het auto-interieur van de toekomst ontworpen. Als uitgangspunt heeft Mercedes het jaar 2030 genomen. Maar gezien de huidige snelheid van de ontwikkelingen­ in de elektronica, zou het zomaar kunnen dat dit soort auto’s al over tien jaar de weg op gaat. Hoog tijd om snel te wennen.

    Vijf trends: hoe gaat ?het interieur ?van de toekomst ?eruitzien?
    1. Gezellig tegenover elkaar


    Omdat de auto van de toekomst zelf rijdt, hoef je niet meer per se door de voorruit te kijken. Iedereen zit dan ook tegenover elkaar, en dat is niet alleen gezelliger, maar ook reuze handig voor wie onderweg een praatje wil maken, een spel wil spelen of werk te bespreken heeft met collega’s. De passagiers­ zitten op vier draaibare loungestoelen en stappen dankzij de in tegenovergestelde richting openzwaaiende portieren, heel gemakkelijk in.

    2. Verfraaiing van de wereld om ons heen


    Zes zelfdenkende beeldschermen bevinden zich aan de binnenkant van het portier rondom de passagiers, soms de ramen overlappend. Ze geven informatie over de reis en wijzen op bezienswaardigheden onderweg, maar ze kunnen ook films en tv-programma’s vertonen, laten zien wie er belt, of ze maken met animaties duidelijk dat het voertuig in beweging is. Ook zijn de schermen in staat een slimme mix van de werkelijke buitenwereld en een kunstmatig decor te creëren. Rijd je in een miljoenenstad met smog, dan wordt die grauwe lucht vervangen door een stralend blauwe hemel. Een kil industrielandschap wordt weggephotoshopt en omgetoverd in een groen, glooiend heuvelgebied. En al even gemakkelijk vervang je het uitzicht op een saaie vinexwijk door dat op chique villa’s uit de jaren dertig. De wereld door een roze bril: een kwestie van de instellingen in het computermenu aanpassen.
    3. In contact met de buitenwereld

    Gezien de huidige snelle ontwikkelingen zou het zomaar kunnen dat de zelfrijdende auto al over tien jaar de weg op gaat

    Onderweg vergaderen wordt dankzij videoconferencing heel eenvoudig – het is alsof de gesprekspartners vanaf de wanden van de auto meekijken. De vele beeldschermen worden veelvuldig gebruikt voor sociale media en ook het navigatiesysteem wordt daarvoor ingezet. Je ziet daardoor voortdurend welke vrienden zich op dat moment in de omgeving ophouden. Rijd je langs een winkel, café of restaurant waar een bekende zich bevindt, dan krijg je een seintje.

    4. Gebruiksvriendelijkheid is nummer 1

    Zoveel technologie in het auto-interieur vraagt om een ?gebruiksvriendelijk concept. Veel aandacht is dan ook besteed aan de communicatie tussen mens en machine. Niet alleen aanraakschermen, ook bediening met gesproken commando’s en zelfs handgebaren zijn al voldoende om de techniek naar je hand te zetten. Nog verrassender is eye-tracking: de auto analyseert aan de hand van de oogbewegingen wat de passagier wil. Richt die zijn ogen op het klimaatsysteem of op de navigatie, dan neemt de auto aan dat de temperatuur wellicht moet worden aangepast of de route moet worden gewijzigd, en haalt het automatisch het menu tevoorschijn.

    5. Contact met andere weggebruikers


    De F015 communiceert voortdurend met zijn omgeving. Maakt een voetganger aanstalten over te steken, dan zal de auto remmen en een groen zebrapad op het wegdek projecteren. De voetganger krijgt de gesproken mededeling: ‘Gaat u maar.’ Voordat de auto dit signaal afgeeft, heeft hij natuurlijk wel met zijn camera’s, radars en laserscans de omgeving gecheckt, om er zeker van te zijn dat andere automobilisten geen gevaarlijke situatie veroorzaken.

    Door de verlichting aan de buitenkant van de auto kunnen andere weggebruikers ook zien op welke wijze de auto bestuurd wordt. Bij blauw licht is de automatische besturing ingesteld, bij wit licht zit er een mens achter het stuur. Volgens Mercedes is dit van essentieel belang, omdat fietsers en voetgangers gewend zijn om met de autobestuurder te communiceren. Met oogcontact of een handgebaar wordt in het huidige verkeer duidelijk gemaakt wie er voor mag gaan.

    Toch liever zelf rijden?

    Hoewel het interieur vooral is ingericht op passagiers, bestaat in de F015 nog steeds de mogelijkheid zelf achter het stuur te kruipen. Kwestie van een stoel omdraaien: de geautoriseerde bestuurder wordt door de auto automatisch herkend aan zijn smartphone. Het stuurwiel komt desgewenst uit het dashboard tevoorschijn, en ja, de bekende pedalen zijn er ook nog. Maar de grote aantrekkingskracht van deze auto is toch vooral dat hij volledig zelf in staat is de weg op te gaan. Hij kan via een app zelfs volledig automatisch parkeren. ?Voortaan kun je gewoon uitstappen bij de ingang van het theater of restaurant, de auto zoekt vervolgens zelf een parkeerplek in een nabijgelegen garage. Als de passagiers naar huis willen, laat de auto zich, trouw als een hond, weer oproepen, via dezelfde app.
  2. Gijsie 16 mei 2015 11:08
    Er zijn heden 8 miljoen auto's in Nederland. Gemiddeld rijden die per dag ongeveer 50 kilometer. Laten we zeggen dat die auto daar een uur over doet. Voor de overige 23 uur staat het ding dan stil.

    In een stevige avondspits zijn er in Nederland 3 miljoen auto's onderweg.

    Op basis van deze cijfers maken 4 miljoen zelfrijdende taxi's alle overige auto's overbodig.

    Over 10 jaar moet zo'n zelfrijdende taxi wel normaal zijn.

    Welke consequenties zou dat dan kunnen hebben:
    - (Veel) minder parkeerruimte, ook en vooral niet in de woonwijken;
    - Geen openbaar vervoer meer (betekent weer meer taxi's);
    - Geen garagebedrijven meer;
    - Een auto geeft geen status meer;
    - Geen auto-schadeverzekeringen meer.

    Het verminderde aantal auto's en de verminderde benodigde parkeerruimte en het verdwijnen van auto als statussymbool zullen ervoor zorgen dat de kosten voor een autokilometer tenminste halveren.

    Maar wie kan 10 jaar vooruit kijken. Misschien reizen we nauwelijks meer dankzij geweldige virtual reality technieken. Of misschien juist meer omdat het zo goedkoop en makkelijk en risicoloos is geworden.

  3. [verwijderd] 16 mei 2015 11:41
    quote:

    goudenleeuw schreef op 15 mei 2015 17:59:

    Betere discussies op het forum. Hulde aan moderators en jullie! Veel succes allen aankomende week. Het nieuws zal toch hopelijk een keer komen. Ik blijf zeker long met 2000 stukjes. Goed weekend!
    Leuke post, weet alleen niet zo goed wat ik met dat aantal moet.
  4. [verwijderd] 16 mei 2015 12:00
    quote:

    NicoB schreef op 16 mei 2015 10:17:

    Plaatje van de F015 erbij...

    Voor meer: www.autoweek.nl/nieuws/32289/mee-gere...

    Diepgravend artikel: "Al die techniek zorgt er door middel van ingewikkelde algoritmes en GPS-coördinaten voor dat de auto precies weet wat er aan de hand is en de directe omgeving nauwlettend in de gaten houdt".

    Jeetje: ingewikkelde algoritmes, nou dan moet het wel indrukwekkend knap zijn, en dan direct er achteraan: GPS-coördinaten.....
  5. Romax 16 mei 2015 13:54
    quote:

    *Justin* schreef op 15 mei 2015 22:52:

    [...]

    Als je Apple bent en electrische, zelfrijdende auto's wilt maken, dan ga je natuurlijk niet een autofabrikant en fabrieken overnemen die auto's maken die op branstof rijden en een chauffeur nodig hebben. Ook de hele lijn aan auto's die nog in de planning zitten wil je niet hebben. Het merk wil je niet, want het merk wordt Apple. Designers wil je ook niet, want Apple heeft een heel eigen smaak als het gaat om design en koopt dan liever een aantal designers weg - bij verschillende fabrikanten - waar ze gecharmeerd van zijn.
    Ik durf met iedereen de weddenschap aan dat electrische voertuigen nooit " de markt " worden, om de simpele reden omdat er niet genoeg grondstoffen zijn om batterijcapaciteit te maken en de actieradius een drama is, nog afgezien van de prijs die aan zo'n auto hangt.
    Ik ga met Gerard mee en zie in waterstof de toekomst, zeker milieutechnisch gezien.
    Voor een klein bescheiden publiek zal er electrisch gereden worden, maar niet voor de massa.
    Ik zie het dagelijks in mijn professie dat steeds meer electrische auto' s worden uitgerust met een zgn. Range extender om da actieradius te vergroten. Ergo.....een verbrandingsmotor dus.
    Denk dat Apple nog wel eens kan verrassen als ze echt de automarkt op willen.....
    We gaan het zien de komende jaren.

  6. [verwijderd] 16 mei 2015 14:23
    Geheel off-topic, maar mocht ooit een potentiële overname-kandidaat zelf proberen een TomTom aan te sluiten op zijn of haar PC of erger nog, proberen er andere poi-bestanden op te krijgen, dan gaat direct de hele overname niet door.

    Ik neem aan, dat de zwaar overtuigde shortende partijen dit al een paar keer vergeefs hebben geprobeerd.

    De hele software eromheen met mydrive-connect en tomtom home en de updates en andere al dan niet betaalde rommel is een beetje onderneming geheel onwaardig.

    Maar, kom maar op dan met de jubelende verhalen hoe makkelijk het is en hoe dom ik ben dat ik mij dat niet lukt!
  7. Juun 16 mei 2015 14:56
    quote:

    Overtake schreef op 16 mei 2015 14:23:

    Geheel off-topic, maar mocht ooit een potentiële overname-kandidaat zelf proberen een TomTom aan te sluiten op zijn of haar PC of erger nog, proberen er andere poi-bestanden op te krijgen, dan gaat direct de hele overname niet door.

    Ik neem aan, dat de zwaar overtuigde shortende partijen dit al een paar keer vergeefs hebben geprobeerd.

    De hele software eromheen met mydrive-connect en tomtom home en de updates en andere al dan niet betaalde rommel is een beetje onderneming geheel onwaardig.

    Maar, kom maar op dan met de jubelende verhalen hoe makkelijk het is en hoe dom ik ben dat ik mij dat niet lukt!
    Je hebt helemaal gelijk. Ik krijg er een sik en een deserectie van als ik er aan denk. Wat een drama. Staat die computer 8 uur te stampen om kaarten te laden, vervolgens weet je nooit hoe lang het nog duurt. Die hele navigatie over de site heen is een drama, ik weet nooit waar ik wat moet vinden.
    MyDrive is nog veel erger. Iedere keer loopt de hele computer vast bij de 2e muisklik en moet ik opnieuw alles opstarten.
    Om over de Go6000, is die nu ge upgraded naar de Go6100, ik weet het niet en hoe kan ik dat zien, ik weet niet waar.
    Als ik tegen mijn TT roep: "Hallo TomTom" dan zou die op moeten starten. Nou, als ik zo vaak mijn kinderen zou moeten roepen, had ik ze allang de deur uitgedaan. Na 10 keer doet ie het en dan moet ik zeggen: "ga naar een adres". Tegen de tijd dat ie naar me luistert ben ik zowat op mijn bestemming en hoeft het al niet meer.

    Zoals je hoort, van die jubelverhalen van mij ga je inderdaad niet geloven dat TT zo'n technologisch vooroplopend bedrijf is. Ga eerst eens een goed werkende TT in elkaar zetten en een MyDrive introduceren die het echt doet.

    Ik kan me er nog steeds kwaad overmaken, 100 journalisten optrommelen voor MyDrive: MyDrive is niet meer dan: synchroniseren van je TT met je computer, zoals ik al jaren mijn telefoon synchroniseer met mijn computer. Met dit verschil, dat MyDrive niet werkt en niks voorstelt en bij al mijn andere synchronisaties werkt er wel wat ik ervan verwacht.
1.529 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.