Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,210   +0,045   (+0,87%) Dagrange 5,125 - 5,230 79.137   Gem. (3M) 178,5K

Nokia HERE te koop

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 250 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 mei 2015 12:53
    quote:

    Turquoisine schreef op 7 mei 2015 10:53:

    [...]Ja, dat kan wel allemaal zo zijn en ik hoop dat je gelijk krijgt maar dat we nu al op -5% staan voelt echt niet lekker. Man, man, nog even en we staan onder de € 7.-. Vandaag al mijn verdere winst kwijt en sta al bijna weer op verlies.
    Niemand hier heeft gezegd dat beleggen gemakkelijk is en dat de winsten altijd gedachtenloos binnen komen. Maar een man die er wel heel erg rijk aan is geworden heeft ooit gezegd: "Buy low, sell high". De kunst is om Low te zien als het Low is en High als het High is.

    Is het nu Low? Als je kijkt naar het potentiële High in de komende tijd (niet eens zo lang na nu), zou ik zelf zeggen: Ja. Maar blijf voor je zelf denken en doe aan risicomanagement.
  2. [verwijderd] 7 mei 2015 12:57
    quote:

    beeldscherm schreef op 7 mei 2015 10:01:

    “If you are not at the table, you are on the menu.” Corinne Vigreux

    www.euractiv.com/sections/innovation/...

    komt er beweging in een samenwerking....
    Iets zegt me dat je dit soort uitspraken alleen doet als je het gevoel (of nog beter: de wetenschap) hebt NIET zelf de maaltijd te zijn.
  3. [verwijderd] 7 mei 2015 12:58
    quote:

    Kuiken schreef op 7 mei 2015 11:47:

    In SDZ maken "ingewijden" ook gewag van : "er zijn ook goede concurrenten Google,TT voorhanden". In het artikel geen enkele citeerbare bron. Het verhaal is het resultaat van spindockters. Dat wil niet zeggen dat de strekking :Duits consortium WIL Here niet kan kloppen, die wens kan er zijn. De koop kan ook de uitkomst zijn. Maar hier zijn hele grote spelers bezig , alle scenario's liggen nog open..
    De wallstreet journal is in ieder geval een partij om in de gaten te houden. Want zij kwamen met het nieuws dat UBER en Duitse autofabrikanten interesse hadden in HERE, nog voordat het door Nokia bekendgemaakt werd dat ze van plan zijn deze divisie via een veiling te verkopen.

    Toen het bericht kwam had het dus een hoog gerucht gehalte, zoals er wel meer zijn, totdat duidelijk was, dat dit niet zomaar wat was.

    Dan is vervolgens wel opmerkelijk dat het de WallStreet Journal is die dit nieuws krijgt via lekkage en niet een Duitse krant. Er wordt dus eerder gelekt door Nokia zelf (deels gevestigd in de USA) of door een van de Amerikaanse partijen dat op het vinkentouw zit, zoals UBER.

    Een overname door UBER of Facebook of een andere Amerikaanse tech club, niet zijnde Apple, zou geweldig zijn. Zowel voor het aandeel en voor tomtom zelf. We gaan het zien. Goddijn lijkt in ieder geval geen seconde zenuwachtig.
  4. [verwijderd] 7 mei 2015 13:04
    quote:

    *Justin* schreef op 7 mei 2015 12:58:

    [...]
    De wallstreet journal is in ieder geval een partij om in de gaten te houden. Want zij kwamen met het nieuws dat UBER en Duitse autofabrikanten interesse hadden in HERE, nog voordat het door Nokia bekendgemaakt werd dat ze van plan zijn deze divisie via een veiling te verkopen.

    Toen het bericht kwam had het dus een hoog gerucht gehalte, zoals er wel meer zijn, totdat duidelijk was, dat dit niet zomaar wat was.

    Dan is vervolgens wel opmerkelijk dat het de WallStreet Journal is die dit nieuws krijgt via lekkage en niet een Duitse krant. Er wordt dus eerder gelekt door Nokia zelf (deels gevestigd in de USA) of door een van de Amerikaanse partijen dat op het vinkentouw zit, zoals UBER.

    Een overname door UBER of Facebook of een andere Amerikaanse tech club, niet zijnde Apple, zou geweldig zijn. Zowel voor het aandeel en voor tomtom zelf. We gaan het zien. Goddijn lijkt in ieder geval geen seconde zenuwachtig.
    Ik denk dat dat "Merkel-verhaal" niet toevallig is. Als HERE in Amerikaanse handen valt staat de Finse werkgelegenheid op termijn vrijwel zeker op de tocht. Daar kennen we voorbeelden zat van, zeker in Oss. En er is een prima alternatief als Nokia verder kan kijken dan het KT maximeren van een deal. Maar dat zal een subtiele scheidslijn worden.

    Hoeveel moeten de Duitsers bieden om de Finnen binnenboord te houden? Dat recente dreigement om weg te gaan bij HERE als het naar Amis gaat was m.i. prijsdrukkend bedoeld in dat kader. "Als het destructief moet i.p.v. constructief dan kunnen jullie het krijgen!!!!" Doodschieten van de deserteur. Es ist Krieg!

    Kaarten uit de koker van TomTom zou het proces moeten smeren door de enorme synergie die dat zou opleveren. Maar ja, die realiseer je ook alleen als je die zesduizend Finnen iets zinvols te doen kunt geven. Dus daar zijn creatieve denkers voor nodig om ook daar vanuit Europees perspectief een oplossing voor te bieden. Een PAN-Europees IoT / Big Data offensief zou dat enorm kunnen fasciliteren. Liefst gekoppeld aan de kerncompententies van het resterende Nokia. Low Power / Low Bandwidth netwerken?

    Het is en blijft een fascinerend proces. Maar ik kijk er even zonnig tegenaan als de TomTom oprichters lijken te doen.
  5. Zim 7 mei 2015 13:49
    quote:

    mjmj schreef op 7 mei 2015 13:28:

    [...]

    Hebben er partijen voorgesorteerd bij TT?
    Ik post niet zo heel veel, maar lees wel veel op dit forum. Maar hier wil ik toch wel even op reageren.

    Ik ben het volledig met je eens. Het lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk dat er niet al wat leads lopen bij TT.

    De informatie die nu beschikbaar is, is dat HERE te koop staat en dat er een behoorlijk aantal geïnteresseerden is, van Amerikaanse tech giganten tot (consortia van) autobouwers en alles daar tussenin. Wat mij opvalt, is dat het in die nieuwsberichten vrijwel altijd alleen over Nokia gaat en dat soms TT in de marge genoemd wordt (als concurrent voor Nokia).

    De belangen in deze groeimarkt zijn m.i. echter dusdanig groot, dat ik me niet kan voorstellen dat het een soort veiling wordt, waar alle partijen netjes in de zaal hun beurt afwachten. Ik ga er vanuit dat er achter de schermen een veelvoud van actie is, van (vrijwel) alle betrokken partijen, die wij niet te horen krijgen. Dat er niet ook met TT gesproken wordt, lijkt me dan ook erg onrealistisch.

    Persoonlijk zou het mij ook verbazen als Apple, VW en/of overige kopers niet al met het TT-bestuur hebben gesproken over een overname van TT en dat er misschien al biedingen gedaan zijn. Een overname van TT zal voor Apple goedkoper zijn, als HERE ook nog beschikbaar is. Zodra die verkocht is, wordt het product van TT schaarser en gaat de prijs omhoog. Om nog maar te zwijgen van de gemiste kans als VW dan TT voor de neus van Apple wegkoopt. Dus waarom nu niet al lobbyen om TT te kunnen kopen? Voor de juiste prijs is alles te koop lijkt me.

    Maar ja, we zullen het zien. Bovenstaand scenario zou wel het goede humeur van de bestuurders verklaren..
  6. Kuiken 7 mei 2015 14:26
    De opgewektheid vd vier TT-musketiers bij pers-presentatie Bandit was er ook vooraf en naderhand. Dat non-verbale gedrag is een teken. Denk aan Rutte ,die a/h eind van een politieke crisis zich kordaat met een bekertje koffie een weg baant door Den Haag. TT is niet niks. TT draait mee in de tombola.
  7. [verwijderd] 7 mei 2015 14:56
    quote:

    Kuiken schreef op 7 mei 2015 14:26:

    De opgewektheid vd vier TT-musketiers bij pers-presentatie Bandit was er ook vooraf en naderhand. Dat non-verbale gedrag is een teken. Denk aan Rutte ,die a/h eind van een politieke crisis zich kordaat met een bekertje koffie een weg baant door Den Haag. TT is niet niks. TT draait mee in de tombola.
    Zit aan tafel en is NIET de maaltijd!
  8. [verwijderd] 7 mei 2015 15:33
    quote:

    xynix schreef op 7 mei 2015 13:04:

    [...]
    Ik denk dat dat "Merkel-verhaal" niet toevallig is. Als HERE in Amerikaanse handen valt staat de Finse werkgelegenheid op termijn vrijwel zeker op de tocht. Daar kennen we voorbeelden zat van, zeker in Oss. En er is een prima alternatief als Nokia verder kan kijken dan het KT maximeren van een deal. Maar dat zal een subtiele scheidslijn worden.

    Hoeveel moeten de Duitsers bieden om de Finnen binnenboord te houden? Dat recente dreigement om weg te gaan bij HERE als het naar Amis gaat was m.i. prijsdrukkend bedoeld in dat kader. "Als het destructief moet i.p.v. constructief dan kunnen jullie het krijgen!!!!" Doodschieten van de deserteur. Es ist Krieg!

    Kaarten uit de koker van TomTom zou het proces moeten smeren door de enorme synergie die dat zou opleveren. Maar ja, die realiseer je ook alleen als je die zesduizend Finnen iets zinvols te doen kunt geven. Dus daar zijn creatieve denkers voor nodig om ook daar vanuit Europees perspectief een oplossing voor te bieden. Een PAN-Europees IoT / Big Data offensief zou dat enorm kunnen fasciliteren. Liefst gekoppeld aan de kerncompententies van het resterende Nokia. Low Power / Low Bandwidth netwerken?

    Het is en blijft een fascinerend proces. Maar ik kijk er even zonnig tegenaan als de TomTom oprichters lijken te doen.
    Even een luie vraag: zou je eens via linkedin willen checken hoeveel mensen van nokia here er werken in a) finland b) duitsland of nederland en c) de USA.

    Volgens mij zit here sterk in de usa, chicago geloof ik. Wat betreft die Finse werkgelegenheid is dat voor de here divisie dus niet zo relevant. En als het gaat om potentiele overnemers. Als een groot deel in de VS zit, dan is een overzeese overnemer ook makkelijker te begrijpen.

    Mijn dank is groot!
  9. [verwijderd] 7 mei 2015 15:55
    quote:

    *Justin* schreef op 7 mei 2015 15:33:

    [...]
    Even een luie vraag: zou je eens via linkedin willen checken hoeveel mensen van nokia here er werken in a) finland b) duitsland of nederland en c) de USA.

    Volgens mij zit here sterk in de usa, chicago geloof ik. Wat betreft die Finse werkgelegenheid is dat voor de here divisie dus niet zo relevant. En als het gaat om potentiele overnemers. Als een groot deel in de VS zit, dan is een overzeese overnemer ook makkelijker te begrijpen.

    Mijn dank is groot!
    Geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken. LinkedIn lijkt alles voor mij te sorteren op "eigen volk eerst".

    Alle niet Europese werkgelegenheid hoeft niemand wakker van te liggen, toch?! Die mogen overstappen naar geïnteresseerde Amerikanen, met inachtneming van hun geheimhoudingsplicht.
  10. [verwijderd] 7 mei 2015 16:44
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 7 mei 2015 09:25:

    @ Justin, wat moet HERE investeren om te hebben wat TT heeft qua voorsprong en hoeveel tijd gaat dat nemen ?
    en waarom heeft TT dan toch nog (slechts) 20% van de markt en HERE 70% ?
    contracten zijn ook een bewegend doel, wil je eruit, kan je eruit.

    als het voor een ieder zo duidelijk is dat de voorsprong die TT heeft zo immens is en door HERE of een ander niet te achterhalen is in een tijdsbestek en hier gaat t nu effe wat mij betreft om, voordat het systeem/platform zich omzet van inventiviteit (ontdekking en ontwikkeling) naar realiteit voor dagelijks gebruik ?

    dit is geen tricky vraag om naar de koers van het aandeel te verwijzen, ik wil het gewoon begrijpen.
    ik snap niet dat iemand investeert in een Ezel die een Ezel blijft en nooit een Arabisch renpaard zal wordeN
    Kijk MSFT investeerde in NOK en nam de handset business, omdat ze 3,5 miljard aan softloans hadden uitstaan, dus die hadden een reden NOK te redden.
    maar die Duitsers hebben die miljarden in Here zitten aan leningen ?
    begrijp er geen zak van, of jullie hier onderschatten HERE volkomen.
    Antwoord door beperktedijkbewaking:

    quote alias=Beperktedijkbewaking id=8469505 date=201505071612
    [...]

    Sorry, zie dit nu pas, eerder over heen gelezen.
    In principe zou elke serieuze kaarten makende partij veel alleen kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wat dat gaat kosten en hoeveel tijd er nodig is om een achterstand in te halen.

    TT kan tegenwordig efficiënt werken door hun behoorlijk grote aantal eigen probes en (voorlopig) nog de Apple data, en door hun software-investeringen in geautomatiseerd kaartonderhoud. Daar hebben ze de laatste 7 jaar zo'n 1,5 miljard euro in geïnvesteerd (R&D capex+opex, ruw geschat). Dit is ook een antwoord aan wiesje die vanmorgen in de weekdraad vroeg wat het Here zou kosten om op gelijke voet te komen. Ik denk (dus) minstens dat bedrag.

    Overigens begin ik (net als Justin en anderen, als ik ze goed lees) steeds meer te vermoeden dat, hoe of door wie Here ook overgenomen gaat worden, ze zich zullen gaan specialiseren in bepaalde soorten kaarten of bepaalde attributen daaromheen of bovenop. Je zou kunnen denken aan meer LBS achtige dingen, of basismaps puur voor automotive in de meer ontwikkelde landen. Ik noem maar iets, wat het precies wordt zal natuurlijk ook van de overnemende partij(en) afhangen.

    Edit: zie dat Harrysnel net iets dergelijks heeft gepost. Inderdaad dus, zo'n richting zou het op kunnen gaan, ook zonder echte/formele samenwerking. Gewoon omdat klanten dat willen.
  11. [verwijderd] 7 mei 2015 16:51
    @Beperktedijkbewaking.

    Ik heb je rekensom niet gecontroleerd, maar ik neem even van je aan dat TomTom afgelopen 7 jaar 1,5 miljard heeft geinvesteerd in de maps. Geografische uitbreiding, overnames van kleinere map providers in Azie en recent de marktleider in Australie, enz. enz.

    Daarmee is deze database en alles qua processen eromheen helemaal bij de tijd. Deze kaartendatabase is initieel gekocht voor 2,9 miljard.

    Een totale investering van 1,5 + 2,9 = 4,4 miljard euro die TomTom heeft gedaan in de afgelopen zeven jaren.

    Er is flink op goodwill afgeschreven, maar let wel, dat was in 2011 toen alle seinen op rood stonden en je de waarde op de balans niet meer kon verantwoorden. Ook omdat de componenten en het dikke orderboek er nog niet waren. Nu zou je denk ik tot een andere waardering komen.

    Hoe dan ook, het is mijns inziens dus ONDENKBAAR dat TomTom haar maps en traffic en alles daaromheen verkoopt voor bijvoorbeeld 2,25 miljard (tientje per aandeel). Dan zou 50% van de investeringen verdampt zijn en ze hebben die investeringen niet voor niets gedaan! Tot Angela Merkel aan toe wordt er nu aan een map provider getrokken. Zeg mij dan maar dat het geen zeer strategische asset is.

    Het verschil tussen de beurswaarde nu (1,7 miljard) en de investeringen in maps (4,4 miljard) zijn wel schrijnend te noemen. To say the least.

    Bij TomTom zelf lijken ze er geen traan om te laten, die denken: de waarde komt vanzelf wel wanneer men de omzet uit contracten ziet komen en het hele ADAS en HAD verhaal begint te lopen.

    Maar het blijft desondanks iets ongekends.
  12. [verwijderd] 7 mei 2015 16:54
    Met dank aan Inspirator (welcome back!):

    www.nu.nl/internet/4044641/duitse-aut...

    Met de overname zouden de fabrikanten een vuist kunnen maken tegen techgiganten als Google en Apple, die vaak voor navigatie worden gebruikt. Ook kan Nokia Here een grote rol spelen in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

    Met de overname richten de Duitse automakers hun vizier ook op Tomtom, dat zijn kaartendienst al klaarmaakt voor gebruik in zelfrijdende auto's. Dit heeft geleid tot nieuwe contracten in de autoindustrie, waarmee bedrijven een licentie nemen op de kaartendienst van Tomtom.


    Als je dat bedoelen in de zin van dat ze TomTom gaan afknallen (en dat bedoelen ze waarschijnlijk), dan hebben ze ff niet goed nagedacht! Die Duitsers willen de beste partij in deze markt echt niet in het luchtledige laten hangen, want dat kan heel erg fout voor ze uitpakken.

    Duitsers die met HERE TomTom gaan beconcurreren? Nog niet misschien!
  13. [verwijderd] 7 mei 2015 17:07
    quote:

    *Justin* schreef op 7 mei 2015 15:33:

    [...]

    Even een luie vraag: zou je eens via linkedin willen checken hoeveel mensen van nokia here er werken in a) finland b) duitsland of nederland en c) de USA.

    Volgens mij zit here sterk in de usa, chicago geloof ik. Wat betreft die Finse werkgelegenheid is dat voor de here divisie dus niet zo relevant. En als het gaat om potentiele overnemers. Als een groot deel in de VS zit, dan is een overzeese overnemer ook makkelijker te begrijpen.

    Mijn dank is groot!
    Volgens mij heb ik gelezen 1000 man in Berlijn.
4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 250 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.