Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

USG People« Terug naar discussie overzicht

Week 14 start op 12.44: hopelijk zowel Tatje als USG beter komende week

353 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. gerrit 69 1 april 2015 17:26
    quote:

    tatje schreef op 1 april 2015 16:29:

    Weet iemand iets van die belastingplannen, de coalitie is weer om de tafel.

    Ze gaan ons toch geen koekkoeksei leggen met die vermogensrendementsheffing.

    Een verandering daarvan !
    Het word tijd dat ons kabinet kleine vermogens minder gaat belasten zodat sparen en beleggen aantrekkelijk blijft.
    Als men dan toch die 4 procent rendement wil handhaven, wat veronderstelt word dat iedereen dat maakt op zijn vrije vermogen, zou men de vermogens- vrijstelling per Nederlander in ieder geval flink kunnen verhogen.
    Ik krijg nu eerder het idee, dat beleggen straks weer minder aantrekkelijk gaat worden met die zogenaamde nieuwe plannen.
    Dan word er inderdaad weer een koekkoeksei uitgebroed door ons " creatieve" kabinet

    In de koffie kamer heb ik daar al een hele discussie over gehouden.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1277513/Koffie...

  2. zwervertje 1 april 2015 18:30
    Door Andre Sterk

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--USG People nv (USG.AE), uitzender en detacheerder te Almere, migreert naar online. USG meldde eind februari van dit jaar bij zijn toelichting op de cijfers over het vierde kwartaal separaat de omzet uit zijn zogeheten Online Business Solutions (OBS). Dat was voor het eerst, maar niet voor niks, want de omzet groeit hier als kool: naar EUR3 miljoen van EUR1 miljoen over het vierde kwartaal 2013. En als het aan USG ligt, zet deze trend zich voorlopig door met alle implicaties voor de brutomarge van dien.

    USG stelde zich in april 2013 in het bezit van 51% van de aandelen van Adver-Online, waar vervolgens weer de applicatie HROffice uit voortvloeide. Daarna volgde in oktober 2014 51% in Netwerven en 20% in Blue Carpet en krap een maand later, in december, het Belgische Connecting-Expertise. Nationale grenzen bakenen alleen de arbeidswetgeving per land af, maar doen verder niet ter zake bij OBS. Financiele details werden destijds niet verstrekt.

    Elk van deze labels doet iets anders, ze vullen elkaar vooral aan, maar de gemene deler is en blijft human resource (HR), maar dan online. Het grote voordeel voor een bemiddelaar in werk is dat het trajectverkortend werkt en geschikte kandidaten voor uiteenlopende functies sneller in beeld brengt.

    Michael Ammerlaan is corporate vice president Strategy en in die functie zeer nauw betrokken bij de invulling van het onlinebeleid van USG. "Onze aspiraties op het gebied van online dateren uiteraard al van voor 2013. De markt veranderde, er kwamen meer mogelijkheden op het gebied van online, bijvoorbeeld met kenmerken en eigenscheppen van kandidaten die we konden toevoegen aan onze databestanden voor een uiteindelijke match. Maar uit onze eigen initiatieven in het online-domein bleek al snel dat het verstandiger was externe innovatiekracht naar binnen te halen en intern verder te ontwikkelen. En zo komen we nu per saldo uit op vier OBS-bedrijven", legt Ammerlaan uit in een gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

    Criteria voor online-acquisities zijn bij USG vrij helder, niet bepaald gebaseerd op een mooi verhaal, dito blauwe ogen en wat gevoel: minimaal EUR1 miljoen omzet, een lopend bedrijf, de mate van schaalbaarheid (licenties, prijs per gebruiker) en een zichtbare ontwikkeling. "En alle vier hebben het vermogen in combinatie met elkaar autonome groei te realiseren in digitale oplossingen. We kopen altijd een deel van een onderneming met een earn-out regeling. We hechten hier sterk aan het ondernemerschap en we merken dat het management van de respectievelijke labels graag wil blijven, ook uit een soort eergevoel. USG biedt schaal en salesforce. We doen overigens altijd eerst een pilot bij een van onze starbrands als StartPeople en Unique", aldus chief executive officer Rob Zandbergen van USG.

    De ambities voor OBS zijn al net zo concreet. Zandbergen formuleert: "Per jaar een forse groei in omzet. Bij grote klanten is de brutomarge stevig onder druk komen te staan. Met OBS loop je weg uit het commoditydeel in werkbemiddeling. Je hebt nu eenmaal minder mensen nodig dan bij de traditionele bemiddeling, dat feitelijk nog wel bestaat, maar ook zijn oorsprong heeft in een relatief oude wereld van werk. Je hebt een ander businessmodel met een hogere schaalbaarheid, bijvoorbeeld omdat de verkoop van HR-dienstverlening via webshops verloopt of licentiemodellen, wat leidt tot een hogere EBITA-marge", aldus Zandbergen.

    "Voeg daar aan toe dat je met OBS-activiteiten veel makkelijker opdrachtgevers via een platform langduriger aan je kunt binden en je hebt een concreet model. Waar een opdrachtgever in het 'oude' model nog wel eens van uitzender wisselde, leert de ervaring dat deze zich online veel meer 'connected' voelt en dus langer blijft", aldus Ammerlaan.

    Marge is geen onbelangrijk aspect bij OBS. OBS boekte over het vierde kwartaal een winst voor aftrek van rente, belasting en amortisatie van goodwill (EBITA) van EUR0,8 miljoen, hetgeen een EBITA-marge betekende van 26,7%. In het vierde kwartaal van 2013 was dat nog EUR0,2 miljoen, of 20%. De EBITA-marge van USG als groep kwam in het vierde kwartaal uit op 4,6%.

    De simpele redenering dat de focus op online indirect (kantoor) personeel en vastgoed scheelt en dus kosten, is niet het hele verhaal. "Die logica klopt wel voor een deel, want zaken verlopen makkelijker, maar online impliceert niet alleen investeringen in nieuwe ontwikkelingen en het actueel houden van kennis en automatisering, maar ook een verdere verrijking en verbreding van de bemiddelingsmogelijkheden voor flexibel werk. Ik noemde al eerder kenmerken en eigenschappen. Die zaten vroeger in een kaartenbak, nu zijn ze gedigitaliseerd en veel omvangrijker en bovendien ook veel sneller in ons bezit. Zo verkrijgen we enorme databestanden en kritische massa. Maar ook assessmentprocessen krijgen niet alleen een snellere en efficientere, maar ook vriendelijker dynamiek."

    "Een kandidaat gaat daarmee vrijwel nooit verloren. Als die vroeger een match 'miste', verdween de kaart weer in de bak. Nu blijft het hele profiel actueel in het systeem en treedt het weer naar voren op het moment dat een volgende potentiele match zich aandient. Een heel groot deel van de selectie gaat digitaal en de bijbehorende procedure wordt alleen maar fijnmaziger en dus doeltreffender, overigens met strikte inachtneming van de privacywetgeving. De finale van een bemiddelingsprocedure is en blijft altijd een gesprek van mens tot mens, maar dan zit je al veel verder in het selectietraject dan voorheen. Een intecedent heeft dan beschikbaarheid bij de kandidaat en weet dan ook allang hoe een kandidaat er uitziet en via presentatiefilmpjes, welke communicatieve dynamiek deze heeft", aldus Ammerlaan. "In onze voorstelling wordt straks het merendeel van de matches zo gemaakt en de ontwikkelingen gaan hard. USG laat die ontwikkelingen niet op het hoofdkantoor in Almere afkomen."

    Ammerlaan is de man binnen de groep die er bovenop zit. "We scouten we zeer gericht in de startup-community. Daar zit de innovatie en daar zitten de kandidaten waar we naar op zoek zijn die OBS bij ons verder kunnen aanvullen. Daarnaast kijken we met onze Techradar naar vier en straks vijf technologische domeinen: social, mobile, analytics, cloud en over niet al te lange tijd 'internet of things', zoals de Apple iWatch. Wij zoeken start-ups die deze domeinen hebben geintegreerd in hun oplossingen. Dat is inherent aan de koers die we hebben ingezet. Voor veel is (nog) geen standaard en als je mee wil moet je zeer goed op de hoogte blijven van de zeer snelle ontwikkelingen."


    Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@wsj.com; +31-20-571 5201
353 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.