Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Telegraaf Media« Terug naar discussie overzicht

FONDSEN UITGELICHT: Telegraaf Media Groep

415 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 21 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bossbelegger 26 november 2014 11:58
    TMG gaat in zee met Sail
    17 november 2014

    TMG (Telegraaf Media Groep) wordt hoofdsponsor van de negende editie van SAIL Amsterdam. TMG en SAIL Event Partners (SEP) hebben eind vorige week de letter of intent daarvoor getekend.

    Hiermee wordt TMG de vijfde hoofdsponsor van SAIL Amsterdam 2015. De andere hoofsponsoren zijn: Staatsloterij, Delta Lloyd, Gemeente Amsterdam en ING. SAIL Amsterdam wordt eens in de vijf jaar georganiseerd en is het grootste gratis toegankelijke publieksevenement van Nederland.

    Mediageniek

    Geert -Jan van der Snoek (CEO TMG): 'TMG wil zich graag verbinden aan SAIL Amsterdam 2015. SAIL Amsterdam is van oudsher een heel imponerende beleving en een zeer mediageniek evenement dat prachtige verhalen en beeldmateriaal met zich meebrengt. Dankzij de inspiratie van de Tall Ships en van ons indrukwekkende varende erfgoed ervaart Nederland dat we grenzen kunnen verleggen en nieuwe werelden kunnen ontdekken. SAIL staat voor een enorme beleving, handelsgeest, voor durf en tolerantie, voor vernieuwend denken. Waarden waar ook TMG voor staat.'

    TMG is van plan om uitzendingen van Radio Veronica tijdens SAIL te laten plaatsvinden op het voormalige zendschip van Radio Veronica, vanuit het hart van SAIL.
  2. bossbelegger 3 december 2014 10:03
    De beurs beleeft een topjaar, maar aandeelhouders van Telegraaf Media Groep (TMG) (Telegraaf Media Groep:6,14+1,99%+0,12) moeten op een houtje bijten. Het aandeel is sinds januari een derde afgewaardeerd. Al een tijdje bungelt de koers onder €?6.

    Met €?275 mln waarderen beleggers het mediabedrijf ruim €?20 mln lager dan het eigen vermogen van TMG. Zo bezien liggen twee opties open. De balans is opgeklopt en er zijn dus afschrijvingen op komst. Of het wordt lonend voor een investeerder om TMG van de beurs te halen.

    Toeval of niet, maar deze maand staat de verkoop van NRC Media op de rol. Als de voortekenen niet bedriegen gaat deze dagbladuitgever voor €?90 mln van de hand. Dat is aanzienlijk minder dan de vraagprijs van €?120 mln, maar nog altijd een ruime overnamesom. Volgens de laatst beschikbare winstcijfers, over 2013, zou het neerkomen op 12,3 keer de bedrijfswinst voor rente en belastingen.

    Hoe zit dat bij TMG? Daar komt de huidige beurswaarde overeen met 10,3 keer de bedrijfswinst van €?26,7 mln, die (exclusief de reorganisatielasten) in 2013 werd behaald. Ook nu gaan we weer uit van twee opties: ofwel voor NRC wordt straks te veel betaald, op zijn minst €?15 mln. Of het aandeel TMG is inderdaad ondergewaardeerd. Dat laatste biedt ruimte voor een bod.



    Stel dat TMG van de beurs gaat tegen dezelfde multiple als bij NRC Media. In dat geval komt de bieding uit op bijna €?330 mln, per aandeel gaat dat richting €?7,10. Het is zeker geen vetpot, maar op de koers van heden en de afgelopen maanden een premie van zo’n 20%.

    Voor die €?330 mln koop je naast De Telegraaf ook de gratis krant Metro, een handvol regionale titels in Noord-Holland, een karrenvracht huis-aan-huisbladen, plus Sky Radio en puzzeluitgever ­Keesing. Met een beetje fantasie valt hier snel wat mee te doen. Keesing zou voor €?80 mln de deur uit kunnen, en staat zelfs voor €?128 mln in de boeken. Ook Sky kan in de verkoop. Hierover circuleren bedragen van €?70 mln.

    Per saldo kan een eventuele TMG-koper zo flink wat terugzien van zijn overnamebod. Voor pakweg €?180 mln — twee keer de prijs voor NRC Media — heeft hij een van de grootste dagbladuitgevers in Nederland in handen. Alleen al De Telegraaf heeft tweeënhalf keer zoveel bereik als NRC Handelsblad en zijn zusje Next.

    Wie durft? Op het vinkentouw zit investeringsmaatschappij Dasym met een 20%-belang, die maar wat graag aan de gang wil bij TMG. Wie weet zijn er nog meer belangstellenden.

    Een succesvol bod kan alleen niet zonder instemming van grootaandeelhouder de familie Van Puijenbroek (30%). Vorig jaar profiteerde die van een miljoenendividend, dat TMG uitkeerde na verkoop van zijn tv-belangen. Wie weet smaakt dit naar meer. Daarbovenop heeft de familie nog twee opties: ze kan een bod weigeren. Of misschien trekt ze zelf wel de portemonnee.
  3. bossbelegger 19 december 2014 07:39
    'TMG-topman maakt met kasstromen onbegrijpelijk punt'

    donderdag 18 december 2014, 13:45
    update: donderdag 18 december 2014, 15:02

    Voormalig topman Cees van Steijn van Telegraaf Media Groep (TMG) zegt zich niet te kunnen herkennen in het beeld dat zijn opvolger Geert-Jan van der Snoek deze week schetste over de financiële rapportage bij het bedrijf. Van der Snoek stelde in een persbericht dat er onvoldoende zicht was op de kasstromen doordat reorganisatiekosten werden 'geëlimineerd'.


    TMG-topman Geert-Jan van der Snoek (links) en Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs (midden).
    'Onbegrijpelijk', zei Van Steijn donderdag in een reactie. 'Van der Snoek maakt echt een onbegrijpelijk punt. De kasstromen worden allemaal keurig en minutieus toegelicht in de jaarverslagen. Hij zou een punt hebben als we ergens in kleine letters iets vermelden over bijzonderheden in de kasstromen. Daarvan is geen sprake. Analisten waren ook volledig op de hoogte.'

    'Geen eliminatie'

    Van Steijn spreekt ook tegen dat reorganisatiekosten werden 'geëlimineerd'. 'Het is juist dat die kosten niet werden meegenomen in het genormaliseerde bedrijfsresultaat. Maar de reorganisatiekosten en de kasstromen zijn door mijn collega Fred Arp (de voormalige cfo van TMG, red.) altijd zeer duidelijk toegelicht.'

    Volgens Van Steijn wijst Van der Snoek er wel terecht op dat de reorganisatiekosten bij TMG hoog zijn. Sinds 2000 gaat het om een bedrag van meer dan €?200?mln. 'Maar dat hebben we nooit verborgen.’

    Klaar voor de toekomst?

    Van Steijn was interim-topman van TMG tussen april 2013 en 1 mei dit jaar. Hij trad aan in een roerige periode bij het bedrijf. Zijn voorganger Herman van Campenhout moest na twee jaar het veld ruimen na aanhoudend tegenvallende financiële resultaten. Van Steijn kreeg naar eigen zeggen de opdracht om het bedrijf 'op te ruimen en klaar te zetten voor de toekomst'. Dat is gelukt, zo zei hij in een afscheidsinterview in Het Financieele Dagblad.

    Van der Snoek presenteerde dinsdagavond via een persbericht zijn nieuwe strategie en sprak hierin zijn onvrede uit over de gang van zaken bij TMG. Veel activiteiten renderen niet of zijn verlieslijdend.

    Rigoureuze ingreep

    De op 1 juli aangetreden topman stelde verder dat er de afgelopen jaren te veel initiatieven bij het mediabedrijf zijn ontwikkeld, waardoor de focus en de resultaten bij de onderneming zouden zijn vertroebeld. Hij snijdt daarom rigoureus in het portfolio. Dit betekent onder meer dat veel internetactiviteiten buiten de boot vallen. De krantentitels en de daarbij behorende websites, plus het radiobedrijf, behoren alleen nog tot de kernactiviteiten.

    Van Steijn constateert nu dat de door hem ingezette strategie overboord is gezet. Hij zette in op een zo hoog mogelijk bereik, met hulp van de vele internetdomeinen. Dat bereik moest uiteindelijk commercieel worden uitgebuit. 'Daar was nog heel veel werk te verrichten. De organisatie moest er bijvoorbeeld nog op worden ingericht. Maar ons oorspronkelijke doel lijkt te worden losgelaten.'

    Beursreactie

    Beleggers reageerden woensdag geschrokken op de presentatie van Van der Snoek en duwden het aandeel TMG omlaag. Donderdag ging er nog eens 3% van de beurswaarde af.
  4. forum rang 10 voda 6 januari 2015 16:06
    Verschuiving papier naar digitaal zet door

    DINSDAG 6 JANUARI 2015, 13:21 uur | 1702 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - De verschuiving van papier naar digitaal zet zich onverminderd voort in krantenland. Waar betaalde papieren oplages gestaag dalen, neemt het aantal digitale abonnementen toe. Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal van 2014, die onderzoekinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

    Van de grote kranten slaagde De Telegraaf er op kwartaalbasis wel in meer papieren kranten te verkopen: 461.166 tegen 452.390 in het tweede kwartaal. Op jaarbasis daalde de oplage van de ochtendkrant (min 27.736), net zoals dat ook opnieuw het geval was bij de andere kranten.

    Zo liep de papieren oplage van het AD ten opzichte van een jaar geleden met meer dan 22.000 exemplaren terug tot 343.791, die van de Volkskrant met ruim 10.000 tot 216.254 en die van NRC Handelsblad met bijna 17.000 tot 153.654 exemplaren.

    Aan het digitale front valt de forse groei van de De Telegraaf en de Volkskrant op. De Telegraaf zag het aantal digitale abonnementen op jaarbasis met ruim 51.000 toenemen tot 105.136. De Volkskrant kwam uit op 57.365 digitale abonnementen, bijna 12.000 meer dan een jaar eerder.
  5. forum rang 5 Diegy 10 maart 2015 15:19
    Het lijkt het erop dat de negatieve spiraal van toch wel de afgelopen jaren enigszins voorbij lijkt te zijn en met een aantal aankomende veranderingen een stijgende lijn eraan zit te komen. o.a. de digitale krant, kost geen papier en drukinkt, bezorgkosten enz enz.. Dit zegt mijn gevoel in ieder geval.
415 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 21 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.