Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,048   -0,126   (-1,54%) Dagrange 8,014 - 8,146 502.618   Gem. (3M) 1,5M

Sectornieuws

2.460 Posts
Pagina: «« 1 ... 44 45 46 47 48 ... 123 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 17 april 2014 14:32
    Druk op Alitalia neemt toe, omdat Etihad bod uitstelt
    door Gabriele La Monica en Gilles Castonguay

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    MILAAN (Dow Jones)--Etihad Airways onthoudt zich vooralsnog van een bod voor een groot minderheidsbelang in het Italiaanse Alitalia SpA, terwijl de in Abu Dhabi gevestigde luchtvaarder de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij onder druk zet om de arbeidskosten verder terug te dringen en de schuld te herstructureren, stellen personen die op de hoogte zijn van de gesprekken.

    Na wekenlang in de boeken van Alitalia te zijn gedoken, werd verwacht dat Etihad deze week nog een intentieverklaring voor een niet bindend bod van zo'n EUR300 miljoen voor een belang van maximaal 49% zou indienen bij Alitalia's raad van bestuur.

    Het uitstel van het uitbrengen van een bod door Etihad zet druk op Alitalia, dat nog maar weinig kasreserves over heeft en dus de investering nodig hard heeft om een faillissement af te wenden. De in Rome gevestigde luchtvaartmaaschappij wist in december zijn activiteiten voort te zetten dankzij een kapitaalverhoging van EUR300 miljoen door bestaande en nieuwe aandeelhouders en EUR200 miljoen aan kredietlijnen van de banken.

    Als onderdeel van zijn pogingen om het tij te keren, heeft de luchtvaartmaastchappij de kosten proberen terug te dringen en in februari een akkoord gesloten met de vakbonden om in de komende drie jaar EUR80 miljoen te besparen door voor nagenoeg 15% van zijn 14.000 werknemers het aantal werkuren te verminderen.

    Etihad wil dat Alitalia de arbeidskosten verder terugdringt en dat de banken een herstructurering van een schuld van nagenoeg EUR1 miljard accepteren, stellen twee personen die op de hoogte zijn van de gesprekken. De banken hebben geweigerd tot een schuldherstructurering over te gaan.

    De investering van Etihad is cruciaal geworden nadat Air France-KLM (AF.FR), dat in 2009 een 25%-belang in de Italiaanse luchtvaarder verwierf, niet bereid was deel te nemen in een kapitaalverhoging en zijn belang naar ruim 7% liet verwateren.

    Het uitstel kan een tactiek zijn van de in Abu Dhabi gevestigde luchtvaartmaatschappij om tot betere voorwaarden te komen, meldt een derde persoon. Alitalia, Etihad en de Italiaanse regering, dat niet positief tegenover een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen staat, waren niet bereid commentaar te leveren.

    Gabriele La Monica en Gilles Castonguay. Vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  2. forum rang 10 voda 22 april 2014 21:38
    Lufthansa: geen aandeleninkoop

    DINSDAG 22 APRIL 2014, 20:58 uur | 41 keer gelezen

    FRANKFURT (AFN/RTR) - Lufthansa is op dit moment niet van plan om aandelen in te kopen om de buitenlandse invloed in het concern tegen te gaan. Dat liet de Duitse luchtvaartmaatschappij dinsdag weten.

    Inmiddels is bijna 40,7 procent van Lufthansa in buitenlandse handen. Uit een analyse van de aandeelhouders is volgens de maatschappij echter niet gebleken dat er gevaar dreigt voor “te veel buitenlandse bemoeienis”. De meeste buitenlandse investeerders in Lufthansa komen uit de VS, Luxemburg, de Kaaimaneilanden, Groot-Britannië en Canada.

    Volgens regels van de Europese Unie moeten Europese luchtvaartmaatschappij voor ten minste 50 procent in handen zijn van Europese beleggers. Om buitenlandse invloed tegen te gaan, zou Lufthansa eventueel ook meer aandelen uit kunnen geven.
  3. forum rang 10 voda 5 mei 2014 15:59
    Qatar Airways dichtbij overeenkomst met British Airways

    DUBAI (Dow Jones)--Qatar Airways is "dichtbij" een overeenkomst met British Airways van International Consolidated Airlines Group SA (IAG.LN) voor het delen van omzet op gezamenlijke vluchten, waarmee de relatie tussen de twee luchtvaartmaatschappijen uit de Oneworld alliantie wordt geintensiveerd.

    De twee maatschappijen zijn in gesprek over het delen van inkomsten, op een vergelijkbare manier zoals Qatar dat al met Oneworld-partner Cathay Pacific Airways Ltd (CPCAY) doet op gezamenlijke vluchten tussen Hongkong en Doha, zegt CEO Akbar Al Baker van Qatar Airways in de wandelgangen van een conferentie in Dubai.

    "We spreken erover met British Airways en we zijn heel dichtbij een overeenkomst", zegt Al Baker. Moedermaatschappij IAG van British Airways wil geen commentaar geven.

    Qatar voert dagelijks zes vluchten uit op bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, terwijl British Airways dagelijks op Qatar's thuisbasis Doha vliegt.

    Concurrent Emirates Airline heeft een vergelijkbare strategische samenwerking met Oneworld-partner Qantas Airways Ltd (QAN.AU) uit Australie om ticketprijzen en vluchtschema's af te stemmen voor diensten tussen Australie en Europa, via Dubai.

    Etihad Airways uit Abu Dhabi voert gesprekken met Air France-KLM (AF.FR) voor het delen van inkomsten op bepaalde vluchten tussen Europa en Abu Dhabi.

    Qatar is met deelname aan Oneworld sinds oktober vorig jaar de enige van de drie grote luchtvaartmaatschappijen uit het Golfgebied dat lid is van een van de drie wereldwijde luchtvaartallianties.

    Etihad heeft herhaaldelijke aangegeven een lidmaatschap van SkyTeam, waar Air France-KLM deel van uitmaakt, niet te overwegen, ondanks samenwerking met verschillende individuele SkyTeam-maatschappijen.

    Uit het Midden-Oosten zijn Saudia Arabian Airlines en Middle East Airlines uit Libanon wel deelnemers van SkyTeam.

    Door Rory Jones, vertaald en bewerkt door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  4. forum rang 10 voda 5 mei 2014 16:04
    Meer luchtvrachtvervoer in maart op jaarbasis

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het luchtvrachtvervoer is in de maand maart op jaarbasis flink gegroeid, maar ten opzichte van eind 2013 is de vervoersontwikkeling vlak, blijkt maandag uit cijfers van de wereldwijde luchtvaartorganisatie International Air Transport Association (IATA).

    Het luchtvrachtvolume groeide ten opzichte van maart 2013 met 5,9%, terwijl de beschikbare capaciteit met 3,4% toenam, wat leidde tot een vrachtbenuttingsgraad van 48,7%.

    De IATA constateert daarbij dat het vrachtvolume sinds begin dit jaar nagenoeg gelijk is gebleven en de groei dus is afgevlakt. Daarbij ziet de organisatie licht verbeterende marktomstandigheden in de VS en Europa, maar vertraging van de productie in China en in de export uit opkomende Aziatische landen.

    Op jaarbasis was er in maart 13,2% volumegroei bij luchtvrachtvervoer van maatschappijen uit het Midden-Oosten, 6,9% groei bij maatschappijen uit de Azie/Pacific-regio en 5,9% volumetoename bij Afrikaanse maatschappijen. Europese maatschappijen vervoerden 5,1% meer vracht, Noord-Amerikaanse maatschappijen zagen het luchtvrachtvolume met 1,9% toenemen, terwijl de volume-ontwikkeling bij Latijns Amerikaanse maatschappijen vlak was.

    Bij de IATA zijn circa 2490 luchtvaartmaatschappijen aangesloten, die samen 84% van het wereldwijde luchtvervoer verzorgen.

    In door IATA gemeten vrachtvolumes is Azie/Pacific met 39,7% de grootste regio, gevolgd door Europa (23,3%), Noord-Amerika (20,1%), het Midden-Oosten (12,4%), Latijns Amerika (2,9%) en Afrika (1,5%).

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  5. forum rang 10 voda 6 mei 2014 16:18
    Groei passagiersvervoer zwakt af in maart - IATA

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De groei van het wereldwijde passagiersvervoer is in maart ten opzichte van de maand ervoor afgezwakt, blijkt dinsdag uit cijfers van de wereldluchtvaartorganisatie IATA. Het passagiersvervoer is in maart op jaarbasis met 3,1% toegenomen, waar in februari nog een groei van 5,6% werd genoteerd.

    In het eerste kwartaal bedroeg de groei ook 5,6% tegen 5,2% een jaar geleden.

    Bij luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten was de groei van het internationale vervoer met 10,0% het sterkst, gevold door maatschappijen uit Latijns Amerika (+4,7%), Europa (+2,0%), Azie/Pacific (+1,1%) en Noord-Amerika (+0,6%), terwijl bij maatschappijen in Afrika sprake was van een vervoerskrimp van 2,6%.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  6. forum rang 10 voda 6 mei 2014 16:19
    Lufthansa beperkt kwartaalverlies, voorziet hogere operationele jaarwinst

    FRANKFURT (Dow Jones)--Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE) heeft het nettoverlies in het traditioneel zwakste eerste kwartaal van het jaar met 45% weten te beperken en herhaalt dinsdag zijn operationele winstverwachting voor het hele jaar.

    De grootste Europese concurrent van Air France-KLM (AF.FR) boekte een kwartaalverlies van EUR252 miljoen tegen EUR459 miljoen een jaar geleden op een 2,5% lagere omzet van EUR6,63 miljard. Het operationeel verlies daalde naar EUR245 miljoen van EUR359 miljoen.

    Volgens de Duitse luchtvaartmaatschappij droegen kostenbesparingen, lagere brandstofkosten, hogere winst bij het onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik, betere resultaten in het passagiersvervoer en verminderde vlootafschrijvingen bij aan het verbeterde nettoresultaat. Daartegenover stonden kosten ter hoogte van EUR70 miljoen als gevolg van stakingen van personeel.

    Lufthansa zit midden in een herstructureringsprogramma en wil daarnaast zijn vloot vernieuwen, zonder te veel schulden op te bouwen.

    De luchtvaartmaatschappij herhaalt zijn verwachting om dit jaar een aangepast operationeel resultaat van EUR1,7-1,9 miljard te behalen, tegen EUR697 miljoen in 2013.

    Concurrent Air France-KLM realiseerde in het afgelopen kwartaal een 5% lager nettoverlies van EUR608 miljoen, een 16,4% lager operationeel verlies van EUR445 miljoen op een 2,2% lagere kwartaalomzet van EUR5,55 miljard.

    Door Caitlan Reeg; vertaald en bewerkt door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  7. forum rang 10 voda 7 mei 2014 16:16
    Nagenoeg 60 miljoen passagiers op Nederlandse luchthavens

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Meer dan 58 miljoen passagiers reisden in 2013 via de Nederlandse luchthavens, 12 miljoen meer dan in 2009, van welk jaartal het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de voorlaatste cijfers beschikbaar heeft.

    In 2013 werd er EUR1,6 miljard aan omzet gegenereerd door de luchthavens.

    Bijna de helft van de omzet die werd gerealiseerd, is gerelateerd aan start-en landingsgelden. Naast het exploiteren van luchthavens en de afhandeling van passagiers en bagage, verkrijgen luchthavens ook opbrengsten uit het begeleiden van het luchtverkeer, parkeergelden en het verhuren van bedrijfs- en winkelruimtes.

    "Het grootste deel van de omzet van de luchthavens wordt gehaald uit de opbrengsten die samenhangen met het vervoer van reizigers", licht het statistiekbureau toe.

    Wat betreft het vrachtvervoer op de luchthavens zag het CBS in het laatste kwartaal van 2013 weer eenzelfde niveau als in het laatste kwartaal van 2010, toen het vrachtvervoer een dalende lijn inzette, omdat het transport veel te lijden had onder de economische crisis. "In 2013 klom het vrachtvervoer uit het dal".

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  8. forum rang 10 voda 8 mei 2014 16:22
    Emirates winst in boekjaar 2013/14 sterk gestegen

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Emirates Airline uit Dubai maakte donderdag een sterke stijging van omzet en winst over het op 31 maart geeindigde boekjaar 2013/14 bekend.

    Emirates zag de omzet met 13% toenemen tot $22,5 miljard en de nettowinst met 43% stijgen tot $887 miljoen. Het aantal passagiers groeide met 13% naar 44,5 miljoen reizigers.

    De staatsmaatschappij uit Dubai voegde in het afgelopen boekjaar negen nieuwe bestemmingen aan zijn dienstregeling en 24 vliegtuigen aan zijn vloot toe, en vliegt nu op 142 bestemmingen in 80 landen. Emirates zet op vluchten tussen Dubai en Amsterdam dagelijks het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, in.

    De snel groeiende luchtvaartmaatschappij, die met succes Dubai als overstaphub voor vluchten tussen Noord-Amerika/Europa en de Azie/Pacific-regio aanbeveelt, heeft nog 200 vliegtuigorders bij Airbus en Boeing uitstaan.

    Emirates Group, waaronder behalve de luchtvaartmaatschappij onder andere ook de luchthavenexploitant Dnata en een aantal luxe hotels vallen, boekte een 32% hogere nettowinst van $1,1 miljard op een 13% hogere omzet van $23,9 miljard.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  9. forum rang 10 voda 9 mei 2014 15:40
    Moederbedrijf British Airways verkleint nettoverlies, Iberia krabbelt op

    LONDEN (Dow Jones)--International Consolidated Airlines Group sa (IAG.LN), moederbedrijf van British Airways en de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia, heeft in het eerste kwartaal minder verlies gemaakt, blijkt vrijdag bij het openen van de boeken. Ook lijken de vruchten van een herstructureringsplan bij het noodlijdende Iberia langzaam de vruchten af te werpen.

    Voor heel het boekjaar verwacht IAG dat de operationele winst zeker EUR500 miljoen hoger uitkomt dan de EUR770 miljoen in 2013. Verder zal het verlieslatende Iberia dit jaar naar verwachting weer een operationele winst behalen.

    Daarover zei chief Executive Willie Walsh vrijdag in een toelichting: "Iberia heeft zijn verlies bijna gehalveerd ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar met een operationeel verlies van EUR111 miljoen tegen EUR202 miljoen. De luchtvaartmaatschappij blijft profiteren van de herstructurering."

    Volgens Walsh is de positieve impact van recente loon- en productiviteitsafspraken - die werden in april gemaakt - nog niet meegenomen.

    Bij British Airways werd een operationeel verlies gemaakt van EUR5 miljoen, een flinke daling in verhouding tot het verlies van EUR72 miljoen een jaar eerder. De budgetmaatschappij Vueling, die vorig jaar werd overgenomen, maakte een verlies van EUR30 miljoen.

    Het in Barcelona gevestigde Vueling "blijft groeien met de focus voornamelijk op Zuid-Europa", aldus Walsh.

    IAG verwacht dit jaar verder financieel te kunnen profiteren van de samenwerking met American Airlines. Verder meldde Qatar Airways eerder deze week bij monde van chief executive Akbar Al Baker dat het dichtbij een overeenkomst met British Airways is voor het delen van omzet op gezamenlijke vluchten.

    Het nettoverlies voor IAG kwam in de eerste drie maanden van 2014 uit op EUR814 miljoen, tegen EUR630 miljoen negatief een jaar eerder. De omzet steeg met 6,7% op jaarbasis tot EUR4,2 miljard. De brandstofkosten daalden ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met bijna 9%.

    Door Robert Wall; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com


  10. forum rang 8 Wilbar 12 mei 2014 08:52
    Meer passagiers voor Air France-KLM in april
    Gepubliceerd op 12 mei 2014 om 07:55

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft in april 6,7 miljoen passagiers vervoerd, 1,8 procent meer dan een jaar eerder. Het passagiersvervoer, waarbij ook de gevlogen afstand wordt meegewogen, nam met 3 procent op jaarbasis toe. Dat meldde het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern maandag.

    De toename van het passagiersvervoer was veel sterker dan een maand eerder. Dat komt doordat de week voor Pasen vorig jaar in maart viel en dit jaar in april. De vliegtuigen zaten gemiddeld voller dan vorig jaar, doordat het aantal beschikbare stoelen met maar 0,7 procent toenam.

    De bezettingsgraad nam met 1,9 procentpunt toe tot 84,7 procent. Bij Air France verbeterde die belangrijke graadmeter van de efficiëntie zelfs met 4,1 procentpunt. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de herstructureringsmaatregelen die daar worden doorgevoerd.

    Vooral de vraag naar vliegreizen van en naar Afrika (6 procent) en Zuid-Amerika (5,5 procent) zat in de lift. Alleen in Azië daalde de vraag, met 1 procent, maar daar stond een daling van de capaciteit met 2,7 procent tegenover. Het passagiersvervoer binnen Europa steeg met 1,5 procent, terwijl 1,7 procent minder stoelen beschikbaar waren.

    Het vrachtvervoer daalde met 0,6 procent, bij een 1,3 procent lagere capaciteit. De vrachtcapaciteit werd voor 64,8 procent benut, een verbetering op jaarbasis met 0,5 procentpunt. De opbrengsten, afgezet tegen de beschikbare capaciteit, bleven afgezien van wisselkoerseffecten stabiel.
  11. forum rang 10 voda 13 mei 2014 15:59
    Kleiner verlies voor prijsvechter easyJet

    DINSDAG 13 MEI 2014, 08:33 uur | 60 keer gelezen

    LONDEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft de eerste helft van haar gebroken boekjaar, dat eind maart eindigde, opnieuw met verlies afgesloten. Het tekort onder de streep was met 41 miljoen pond (50 miljoen euro) wel kleiner dan een jaar eerder. De omzet viel met 1,7 miljard pond ruim 6 procent hoger uit, zo meldde de Britse prijsvechter dinsdag.

    Het verlies voor belastingen daalde van 61 naar 53 miljoen pond. De eerste jaarhelft verliep daarmee voorspoediger voor easyJet dan het bedrijf zelf had voorzien. Eind maart voorspelde het bedrijf nog een verlies voor belastingen tussen de 55 en 65 miljoen pond, en eind januari lag die prognose zelfs nog tussen de 70 en 90 miljoen pond. Het bedrijf stelde dat het met name de kosten beter onder controle heeft.

    Verder profiteerde easyJet van de milde winter in Europa, met veel minder weergerelateerde verstoringen van de dienstregeling dan een jaar eerder. Aan de andere kant miste het bedrijf omzet doordat Pasen dit jaar pas in april viel, en dus in de tweede jaarhelft. Dat kostte circa 25 miljoen pond aan opbrengsten, aldus de onderneming.

    Waar rivalen als Air France-KLM en Lufthansa zich met goedkopere vakantievluchten steeds meer op het terrein van prijsvechters proberen te begeven, hengelt easyJet juist nadrukkelijk naar zakenreizigers. Dat moet resulteren in een hogere omzet, omdat die doorgaans eerder bereid zijn wat extra's te betalen voor bijvoorbeeld een snellere instap en flexibelere tickets.
  12. forum rang 10 voda 19 mei 2014 16:18
    Ryanair maakt minder winst

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Ryanair Holdings plc (RYA.LN) heeft in het boekjaar dat 31 maart eindigde minder winst gemaakt, vooral vanwege de lagere prijzen die de budget-luchtvaartmaatschappij rekende om klanten aan te trekken.

    De nettowinst daalde met 8% op jaarbasis tot EUR522,8 miljoen, van EUR569,3 miljoen een jaar eerder.

    Chief executive Michael O'Leary noemt de winstdaling 'teleurstellend', maar benadrukt maandag in een verklaring dat er sinds september vorig jaar maatregelen zijn genomen waarmee het passagiersvervoer in de tweede helft van het gebroken boekjaar weer is toegenomen.

    Voor het komende jaar verwacht Ryanair een winst van tussen de EUR580 miljoen en EUR620 miljoen. Het aantal passagiers dat met de luchtvaartmaatschappij vliegt zou moeten toenemen tot 84,6 miljoen, van 81,7 miljoen het afgelopen boekjaar. De ticketprijzen stijgen in het huidige boekjaar naar verwachting met zo'n 4%.

    Vanwege de sterke concurrentie van andere prijsvechters zoals Easyjet, versoepelde Ryanair vorig jaar ondermeer de toeslagen op bagage en maakte het zijn website toegankelijker. O'Leary meldt maandag dat er nog meer veranderingen op stapel staan: vanaf juni gaat Ryanair kortingen aanbieden aan passagiers die frequent vliegen. Ook wil men zich meer richten op het aantrekken van zakenpassagiers, bijvoorbeeld door het aanbieden van mobiele instapkaarten en een snellere incheckservice op bepaalde vliegvelden.

    Over de zomer van 2014 is O'Leary positief. "De vroegboekingen voor de zomer van 2014 liggen hoger dan vorig jaar." Toch spendeert Ryanair voor deze zomer EUR25 miljoen meer aan advertenties dan in 2013.

    Door Robert Wall; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com


  13. forum rang 10 voda 19 mei 2014 16:26
    'Alitalia en Etihad naderen deal'

    MAANDAG 19 MEI 2014, 07:56 uur | 170 keer gelezen

    ROME (AFN) - De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia staat op het punt om een akkoord te sluiten met zijn Arabische branchegenoot Etihad. Dat meldde de Italiaanse krant Il Messaggero maandag op basis van anonieme bronnen.

    Etihad onderzoekt al maandenlang of het een groot belang wil nemen in het noodlijdende Alitalia. De onderneming zou nu bijna overeenstemming hebben met de Italianen over de voorwaarden voor de kapitaalinjectie. Italiaanse banken zouden daarbij bereid zijn om een deel van hun uitstaande vorderingen op Alitalia te herstructureren.

    Begin vorige maand meldden Italiaanse media dat Etihad een voorlopig overnameplan voor Alitalia zou hebben gepresenteerd aan de Italiaanse regering. Etihad zou volgens dat plan bereid zijn zo'n 255 miljoen euro in het bedrijf te investeren. Daarbij zouden 2500 banen moeten sneuvelen, terwijl Alitalia korte vluchten zou moeten schrappen ten faveure van langeafstandsvluchten. Ook zou Alitalia moeten gaan samenwerken met Air Berlin, dat al grotendeels in handen is van Etihad.

    Air France-KLM is een van de aandeelhouders van Alitalia. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie besloot eind vorig jaar niet mee te doen aan de kapitaalverhoging die noodzakelijk was bij de branchegenoot. Het belang van Air France-KLM zakte daardoor van 25 naar 7 procent.
  14. forum rang 10 voda 26 mei 2014 17:40
    Etihad koopt zich verder in bij Air Berlin

    MAANDAG 26 MEI 2014, 17:09 uur | 30 keer gelezen

    BERLIJN (AFN) - De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft converteerbare obligaties van Air Berlin gekocht, waarmee het zijn stemrecht in zijn Duitse branchegenoot kan uitbreiden tot 89 procent. Dat meldde Air Berlin maandag.
    Etihad heeft al 29,2 procent van het stemrecht bij Air Berlin. De obligaties die vorige week zijn aangekocht geven de Arabische onderneming het recht op bijna 56 miljoen aandelen, die samen een stemrecht van 47,5 procent vertegenwoordigen. Etihad heeft volgens Air Berlin aangegeven alleen van dit recht gebruik te maken als zijn belang dreigt te verwateren of als de EU-regels voor buitenlandse investeringen veranderen.

    Air Berlin kondigde eind vorige maand een nieuwe financiële impuls van Etihad aan. Met die steun wil het Duitse bedrijf de kosten verder verlagen, om zo uit de rode cijfers te kunnen komen. De Europese Commissie gaf begin april aan kritisch te kijken naar de invloed die de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi uitoefent op zijn Duitse branchegenoot.

  15. forum rang 10 voda 27 mei 2014 16:10
    Luchtvrachtvervoer stagneert volgens IATA

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het luchtvrachtvervoer stagneert de laatste maanden, constateert de wereldbranche-organisatie van luchtvaartmaatschappijen International Air Transport Association (IATA) op basis van dinsdag gepubliceerde cijfers over de maand april.

    Op jaarbasis is het luchtvrachtvervoer weliswaar met 3,2% gestegen, maar ten opzichte van januari was er een lichte daling en ten opzichte van maart was er sprake van een volumedaling van 1,1%. Het luchtvrachtvervoer wordt door marktkenners gezien als een vroege indicator voor de economische ontwikkeling.

    Tegenover een volumegroei van 3,2% ten opzichte van april vorig jaar stond een capaciteitstoename van 3,2%, waardoor de beladingsgraad uitkwam op 45,4%.

    De IATA constateert dat de stagnatie in het vrachtvervoer vooral te wijten is aan de vertraagde economische groei in opkomende markten als China.

    Waar luchtvrachtvervoerders in de meeste regio's op jaarbasis nog groei lieten zien, was er sprake van een daling van het vrachtvolume bij maatschappijen uit Europa (-0,7%) en Latijns Amerika (-6,5%).

    In door luchtvrachtvervoerders gemeten volumes is Azie/Pacific met 39,3% de grootste regio, gevolgd door Europa (22,9%), Noord-Amerika (20,8%), Midden-Oosten (12,3%), Latijns Amerika (3,1%) en Afrika (1,5%).

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  16. joebeatt 28 mei 2014 11:01
    www.telegraaf.nl/overgeld/werk-inkome...

    wo 28 mei 2014, 06:48
    door Paul Eldering
    Bonden: Ook luchtveiligheid in gevaar
    ‘Duizenden vliegbanen op de tocht'

    DEN HAAG -
    Nederlandse vakbonden van piloten, cabine- en grondpersoneel slaan alarm over verlies van duizenden banen ...

    Norwegian wil budgetvluchten tussen Europa (waaronder Londen en Schiphol) en Amerika voor bodemprijzen aanbieden met goedkope en flexibel ingehuurde piloten en stewardessen uit Azië. „Onacceptabel. Dat mogen Den Haag en Brussel nooit toelaten. Ook Amerika heeft bedenkingen”, stelt Verhagen.
    Cabinebonden VNC en UNC, de VHKP van hoger KLM-personeel, de technici in NVLT en FNV Bondgenoten zijn eensgezind in hun kritiek. „Europa is te naïef. Als dit soort sociale omzeilingtrucs mag, zullen andere vliegmaatschappijen snel volgen en is het hek van de dam”, vinden ze.
    Maar Norwegian, die honderden vliegtuigen heeft besteld, ook voor de lange afstand, noemt de acties hypocriet. „KLM en al die oude en vooral te dure maatschappijen in Europa kunnen de concurrentie niet aan en vechten voor hun dominante positie op de Atlantische luchtroutes.
  17. forum rang 10 voda 28 mei 2014 15:37
    Vraag naar vliegreizen trekt flink aan

    WOENSDAG 28 MEI 2014, 12:23 uur | 191 keer gelezen

    GENÈVE (AFN) - De wereldwijde vraag naar vliegtickets is in april flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de internationale luchtvaartorganisatie IATA woensdag heeft gepubliceerd.
    Het passagiersvervoer van de bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen nam vorige maand met 7,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is daarmee een stuk sterker dan in maart, toen de vraag met 2,9 procent steeg. De capaciteit lag in april 5,8 procent hoger dan een jaar eerder.

    Het feit dat de paasvakantie dit jaar geheel in april viel, en vorig jaar gedeeltelijk in maart, gaf voor beide maanden een vertekend beeld. Toch noemde IATA-directeur Tony Tyler de cijfers over april “een aangename verrassing”, aangezien de toename van de vraag naar vliegreizen de laatste maanden aan het afvlakken was.

    Positieve trend

    Of de positieve trend doorzet, valt volgens Tyler te bezien. Met name de zwakkere economische groei in China baart in dat opzicht zorgen. Dat vertaalde zich ook in april in een groei van de Aziatische vraag die achterbleef bij de capaciteitstoename. Ook in Afrika groeide het aantal beschikbare stoelen sterker dan het aantal passagiers.

    Bij Europese luchtvaartmaatschappijen groeide de vraag naar tickets wel harder dan het aanbod waardoor de vliegtuigen gemiddeld beter gevuld waren. Datzelfde geldt voor bedrijven in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.

  18. forum rang 10 voda 29 mei 2014 14:08
    'Etihad akkoord met investering in Alitalia'

    DONDERDAG 29 MEI 2014, 09:08 uur | 119 keer gelezen

    ROME (AFN) - De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft besloten te investeren in Alitalia. Dat meldde de Italiaanse krant Il Messaggero donderdag op gezag van ingewijden. De officiële aankondiging kan nog enkele dagen op zich laten wachten, aldus het dagblad.
    Over de reorganisatie die nodig is om het zwaar verlieslatende Alitalia weer op de rails te krijgen, zijn de partijen het volgens Il Messaggero nog niet helemaal eens. Etihad wil dat er 3000 banen worden geschrapt, terwijl de plannen van het bedrijf zelf voorzien in 2600 ontslagen. Er wordt gezocht naar een compromis.

    Etihad kan als niet-Europese partij een belang van maximaal 49 procent verkrijgen in Alitalia. Air France-KLM heeft in de huidige aandeelhoudersstructuur een belang van ruim 7 procent in zijn Italiaanse branchegenoot.

  19. forum rang 10 voda 2 juni 2014 16:19
    Etihad doet investeringsvoorstel aan Alitalia - Update
    (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Etihad doet investeringsvoorstel aan Alitalia', om informatie toe te voegen)

    Door Bart Koster en Rory Jones

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Etihad Airways uit Abu Dhabi heeft zondag na maanden onderhandelen bekendgemaakt een investering in Alitalia SpA te willen doen, als de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij aan bepaalde voorwaarden voldoet.

    De mededelingen komen aan de vooravond van de jaarlijkse vergadering van de wereldluchtvaartorganisatie IATA op maandag en dinsdag in Doha.

    Etihad meldde zondag een investeringsvoorstel aan Alitalia te doen toekomen, zonder nadere details bekend te maken. Etihad heeft eerder aangegeven dat Alitalia zijn organisatie en routenet drastisch zou moeten herstructureren en dat de banken, die zowel aandeelhouder in Alitalia zijn als kredietverstrekkers aan de Italiaanse maatschappij, zouden moeten meewerken aan schuldsanering en herfinanciering.

    Etihad wil vooralsnog niet meer kwijt dan dat het voorstel voor de financiering in Alitalia "niet alleen profijt biedt aan beide maatschappijen, maar ook meer keuze en bredere reismogelijkheden voor zakelijke en toeristische passagiers naar en vanuit Italie biedt", aldus Etihad's CEO James Hogan in een schriftelijk verklaring.

    Alitalia CEO Gabriele Del Torchio zegt in een reactie dat de investering van Etihad een "uitstekende uitkomst" voor zijn maatschappij zou zijn en zou zorgen voor "financiele stabiliteit".

    In een gezamenlijke persverklaring melden beide maatschappijen dat de Italiaanse regering het voorstel tot samenwerking steunt en het "strategische belang ervan apprecieert".

    De voorgestelde transactie zal nu verder worden uitgewerkt "conform EU-regels en andere reglementaire voorwaarden", meldt de verklaring verder.

    Het voorstel van Etihad moet nu worden besproken met het bestuur van Alitalia en de bestaande aandeelhouders, waaronder Air France-KLM (AF.FR), dat nu een belang van iets meer dan 7% houdt in de Italiaanse joint venture en SkyTeam-partnermaatschappij. Etihad heeft een samenwerking met Air France-KLM op het gebied van codesharing, afhandeling en vlootuitwisseling. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep spreekt met Etihad over uitbreiding van de samenwerking op het gebied van inkomstendeling.

    De vraag is in hoeverre door de investering van Etihad in Alitalia transfer vervoersstromen van Italie naar andere delen van de wereld, die nu via KLM in Amsterdam en Air France in Parijs lopen, naar Abu Dhabi zullen verschuiven en daar door Etihad zullen worden overgenomen.

    Etihad heeft belangen in zeven luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Duitse Air Berlin en Aer Lingus uit Ierland. De Europese Commissie doet onderzoek naar mogelijke ongewenste invloed van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen in luchtvaartmaatschappijen in de Europese Unie.

    De IATA zal de komende dagen ook spreken over mogelijke concurrentievervalsende staatssteun aan maatschappijen uit het Midden-Oosten als Etihad, Emirates Airline en Qatar Airways.

    Door Bart Koster en Rory Jones; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


2.460 Posts
Pagina: «« 1 ... 44 45 46 47 48 ... 123 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.