Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel HEIJMANS KON AEX:HEIJM.NL, NL0009269109

Laatste koers (eur) Verschil Volume
29,800   -0,500   (-1,65%) Dagrange 29,550 - 0,000 26.721   Gem. (3M) 97,9K

Heijmans - Februari 2014

831 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 42 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. ARDOR 21 februari 2014 12:10
    @handvat ik ben ook nieuw in de wereld van beleggen. Ik heb je tip op gevolgd om de koers/winstverhouding te berekenen van Heijmans, maar volgens mij doe ik het niet helemaal goed. ik ben bereken eerst de WPA. Ik kwam er op uit dat Heijmans 50.100 aandelen heeft uitstaan.
    Gewone aandelen 35.100
    Cumulatief preferente financieringsaandelen 7.000
    preferente beschermingsaandelen 8.000
    totaal: 50.100
    ( of moet je alleen de gewone aandelen nemen)?

    Heijmans heeft -89.295 verlies gemaakt.

    -89.295 : 50.100= -1.78 verlies per aandeel

    de huidige koers op dit moment is 14,02

    14,02 : -1.78 = -7,8

    ik heb begrepen dat een koers/winstverhouding van 1-10 goed is maar Heijmans staat volgens mijn berekeningen op koers/winstverhouding van -7,8. en dat is een niet goed voor uitzicht. terwijl de koers toch echt iets anders zegt

    maar zo als ik al eerder zij volgens mij ga ik ergens de mist in, hopelijk kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid gegeven

    groet

  2. [verwijderd] 21 februari 2014 12:20
    Het aantal aandelen klopt niet helemaal.
    Download en lees even het jaarverslag over 2012.
    www.google.nl/search?client=opera&...

    Er zijn later nog wat aandelen bijgekomen (door een kleine emissie en stockdividend) waardoor het aantal nu rond de 19 miljoen ligt.

    Eerdere jaren hebben ze forse afschrijvingen gedaan op o.a. de grondbank (grondposities die Heijmans heeft). Deze staan nu conservatief marktconform genoteerd. Door deze afschrijvingen en reorganisaties zijn ze in de min geraakt.

    Kijk je naar de outlook dan moet Heijmans na deze diepe crisis 2% marge kunnen pakken op een omzet van 2 miljard.
    Je komt dan uit op zo'n 40 miljoen winst. Gedeeld door de 19 a 20 miljoen aandelen kom je uit op 2 euro per aandeel. Een koers winstverhouding van 10 is conservatief (hoe dichter naar de 0 hoe conservatiever). Er zijn amerikaanse aandelen die soms wel 400 x de winst noteren.
    Laten we die factor 10 maar even aanhouden x de verwachting over 2015.
    Dan krijg je 40/20 = 2 -> 2x 10 = koers van 20 euro.
    Gaat de omzet en de marge groeien komende jaren dan moeten oude winsten van 60-80 miljoen weer in het vooruitzicht liggen. Bijbehorende koersen zijn dan bij gelijke winstverhouding 40 euro.
    Dan is de verwachting dat smart highway ook internationaal kan gaan doorbreken. Dit kan fantasie in het aandeel aanwakkeren waardoor beleggers bereid zijn om meer dan 10x de winst neer te tellen. Bijv. een k/w van 20.
    Groeit dan de omzet naar 3 miljard en de marge naar 3% dan is dat 90 miljoen = 4,5 per aandeel. x kw van 20 is 90 euro.
    Oke dat is nog ver weg. Maar kan over 5 jaar bewaarheid worden.
    Een britse bouwer is ook 22x over de kop gegaan vanaf de bodem..
  3. Brokie Even 21 februari 2014 18:05
    quote:

    Handvat schreef op 21 februari 2014 17:05:

    Als we nou een centje in de min sluiten dan benoemen we dit tot de correctie die Jack voorspeld had. Als we dan het woordje 'fors' wegdenken zou hij ook nog gelijk hebben.
    Jack heeft al niet meer zo'n grote bek. Een eendagsvlieg die het beter denkt te weten dan mensen die het aandeel al 5 jaar volgen.
  4. Bennyboy 21 februari 2014 22:45
    Heijmans verwacht een onderliggend operationeel positief resultaat.
    Daar kan je op zich niks mee natuurlijk,als er allerlei " kosten" afgaan zodat er netto niets overblijft.
    Ben benieuwd naar het netto resultaat, netto schuld, orderboek, voortgang innovaties en outlook.
    Nog 3 handelsdagen, dan weten we het...hopelijk eens een keer een koersreactie ala BAM.
    Prettig weekend.
  5. [verwijderd] 22 februari 2014 01:07
    Hij bedoelt waarschijnlijk op de daling van 2007 -> 2008

    Wat betreft vooruitzichten. Klein plusje verwachten ze. Belangrijk om naar te kijken is kasstroom en natuurlijk outlook. Maar outlook kan nooit veel verschillen van wat er via o.a. CBS binnen sijpelt. 2013 en 2014 transitiejaren, in de loop van 2015 écht herstel.
    Ik ben ook erg benieuwd naar huidige stand van smart highway.

831 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 42 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.